Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panasonic Lumix DMC-FZ 3 EG-S eller Canon ~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 14-12-04 13:57

Hvilket kamera ville du vælge:

Panasonic Lumix DMC-FZ 3 EG-S eller Canon PowerShot A 95

Jeg har ikke behov for voldsomt mange Mpixels, omvendt er de gode at have.
Leicaobjektivet og den store zoom tiltaler mig.

Hvordan er batteriforbrug på de to kameraer? Jeg går ud fra, at Casionen har
bedre batterilevetid - og bruger desuden alm. AA batterier.

Jeg har tidligere kigget på Sony især pga. deres Zeiss objektiv, men jeg
synes måske, at man får mere value for money i det to andre.

Måske bør man gå lidt højre og købe en Panasonic Lumix DMC-FZ 20 EG-S...

Nogle af jer, der har erfaringer med disse?

Vh, Lars.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-04 14:08

"Lars Bonnesen" <none@none.invalid> skrev:

> Måske bør man gå lidt højre og købe en Panasonic Lumix DMC-FZ 20
> EG-S...
>
> Nogle af jer, der har erfaringer med disse?

Jeg har et FZ-20 som jeg er rigtigt godt tilfreds med. Batterilevetiden
er vel ca. 300 billeder på en fuld opladning. Ekstra batterier kan
købes billigt via EBay.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 14-12-04 16:30

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Jeg har et FZ-20 som jeg er rigtigt godt tilfreds med. Batterilevetiden
> er vel ca. 300 billeder på en fuld opladning. Ekstra batterier kan
> købes billigt via EBay.

Hvordan er det at holde i hånden - kan det holdes steady? Passer det til en
stor hånd?

Hvad hedder batterierne, og hvad er billigt?

Vh, Lars.

Fra : Jakob

Dato : 14-12-04 18:09

..

> Hvordan er det at holde i hånden - kan det holdes steady? Passer det til en
> stor hånd?

Har lige været i elgiganten i odense, og her har de det hvertfald hvis
du ønsker at se det fysisk :0)

MVH

Jakob

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 14-12-04 19:40

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message

>Har lige været i elgiganten i odense, og her har de det hvertfald hvis
>du ønsker at se det fysisk :0)

Jo, nu kommer jeg nok ikke lige til Odensen de første par dage, men ellers
tak... (-;

Må finde en her i DK.

Vh, Lars.

Fra : Jakob

Dato : 14-12-04 19:41

(-;

> Må finde en her i DK.

Ha ha ha ja her på fyn opfatter vi sgu odense som en del af DK,
elgiganten kan du finde i hele landet men nu definerer vi nok ikke DK
helt ens :0)

Hygge

Jakob

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-12-04 18:05

> Hvordan er det at holde i hånden - kan det holdes steady?

Det kan det. Derudover har kameraet optisk stabilisering som
afhjælper en del af den problematik.

> Passer
> det til en stor hånd?

Kameraet er større end de fleste digitale kompaktkameraer men kunne
for min skyld godt have været lidt større men påtrods af det synes
jeg det ligger fornuftigt i en stor hånd, men det er meget en
smagssag så hvis det er meget vigtigt for dig ville jeg finde en
butik og prøve det.

> Hvad hedder batterierne, og hvad er billigt?

Godt 100,- pr. stk. Jeg tror jeg betalte 210,- for 2 batterier samt
porto.

Bare søg på FZ10 battery

Eksempelvis:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=43447&item=3859508807&rd=1
(Det er ikke ham jeg har handlet med men bare første hit)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 14-12-04 19:48

> [...]
> jeg det ligger fornuftigt i en stor hånd, men det er meget en
> smagssag så hvis det er meget vigtigt for dig ville jeg finde en

Ja, jeg må finde en.

> Godt 100,- pr. stk. Jeg tror jeg betalte 210,- for 2 batterier samt
> [...]

Det er så ikke originalbatterier. Ikke fordi jeg nødvendigvis er en
original-freak, men der var da en sag omkring Nokia og kopibatterier, hvor
kopierne havde tendens til at eksplodere.

Vh, Lars

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 14-12-04 21:08

> [...]

> Jeg har et FZ-20 som jeg er rigtigt godt tilfreds med. Batterilevetiden
> er vel ca. 300 billeder på en fuld opladning. Ekstra batterier kan

Sidder lige og kigger på det igen ... ja, det ser lækkert ud, savle, savle.

Eller måske skulle man gå efter Panasonic Lumix DMC-FZ 20 EG-S med 5 Mpix.

Hvilken software følger med. Kan man f.eks. bruge PC'en som viewfinder og
eksponere via denne?

Vh, Lars.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-12-04 09:16

"Lars Bonnesen" <noone@none.invalid> skrev:

> Det er så ikke originalbatterier. Ikke fordi jeg nødvendigvis er
> en original-freak, men der var da en sag omkring Nokia og
> kopibatterier, hvor kopierne havde tendens til at eksplodere.

Den slags ville jeg ikke være så nervøs for.
Originalbatterierne koster omkring 300,-

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-12-04 09:21

> Sidder lige og kigger på det igen ... ja, det ser lækkert ud,
> savle, savle.

Det synes jeg også det er. Indlæringskurven er dog relativt stejl når
man aldrig før har fotograferet. Men jeg synes nu selv, at jeg har
opnået nogle rimeligt fornuftige billeder selvom de teknisk ikke er
100% i top. Nogle af disse kan ses i mit billedgalleri.

> Eller måske skulle man gå efter Panasonic Lumix DMC-FZ 20 EG-S med
> 5 Mpix.

De 5 mpixels er en rar ting når man vil beskære sine billeder og stadig
vil have mulighed for fornuftige udskrifter, men det er en afvejning af
hvilke behov man har. FZ-20 kan købes i Tyskland for ca. 4500,-

> Hvilken software følger med. Kan man f.eks. bruge PC'en som
> viewfinder og eksponere via denne?

Jeg bruger ikke den medfølgende software. Kameraet tilsluttes
computeren via USB og kommer frem som et drev på computeren, hvor
billederen kan kopieres over på harddisken. Der kræves ingen
installation af driver. Så det er ret ligetil. Hvad du mener med
eksponering er jeg ikke helt klar over? FZ-20 har desværre ikke RAW men
kun JPEG og TIFF.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Rudbeck

Dato : 15-12-04 11:36

Jeg ejer også et FZ20, og er ovenud tilfreds. Nu er nogle personer
på nettet begyndt at snakke om at det slår Canon 300D (Digital
Rebel dSLR - dog uden "L" linsen) i billedekvalitet, men det er
vel en smagssag.
http://homepage.mac.com/bmacdonald/Public/PhotoAlbum31.html
(billederne)
http://www.dcresource.com/forums/archive/index.php/t-1760.html
(tekst)

Kameraet har fået fine anmeldelser, og hvis du (mod forventning)
ikke har læst dem, kan du finde en grundig anmeldelse her:

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz20/

Jeg ser kun 2 problemer med FZ20. Det ene er den relativ høje
mængde støj ved ISO 200-400, og den mildest talt ringe Videomode.
Til at løse pkt. 1 bruger jeg softwaren Neat Image, og til at løse
pkt 2 bruger jeg et decideret videokamera...FZ20 er et still-
billede kamera :)

Men alt i alt er det, i mine øjne, et fremragende kamera til
pengene.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-12-04 21:38

"Lars Rudbeck (slet BAOHL)" <lars.rudbeck@BAOHLmail.tele.dk> wrote in
message news:11031071340.840137888574837@dtext.news.tele.dk...

> Kameraet har fået fine anmeldelser, og hvis du (mod forventning)
> ikke har læst dem, kan du finde en grundig anmeldelse her:
>
> http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz20/

Jojo, det var der, jeg fandt kameraet. Gik faktisk efter et Sony pga. deres
Zeiss obektiver, men så faldt jeg over Panasonic... Leica... Nå, læse,
læse... kiggede på samplebillederne og var solgt med det samme. Sikke en
skarphed og de farver kunne jo dyste mod analog fotografering.

> Jeg ser kun 2 problemer med FZ20. Det ene er den relativ høje
> mængde støj ved ISO 200-400, og den mildest talt ringe Videomode.

Jeg skal ikke bruge det til video.

> Til at løse pkt. 1 bruger jeg softwaren Neat Image, og til at løse
> pkt 2 bruger jeg et decideret videokamera...FZ20 er et still-
> billede kamera :)

Netop.

> Men alt i alt er det, i mine øjne, et fremragende kamera til
> pengene.

Ser sådan ud...

Vh, Lars.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-12-04 21:35

> [...]

> opnået nogle rimeligt fornuftige billeder selvom de teknisk ikke er
> 100% i top. Nogle af disse kan ses i mit billedgalleri.

Tog lige et kig. Sjovt nok synes jeg, at nogle af billederne ser noget
rystet ud - lidt "dobbeltrystet". F.eks. det med andrikken fra november,
hvis man ser det full size.

> De 5 mpixels er en rar ting når man vil beskære sine billeder og stadig
> vil have mulighed for fornuftige udskrifter, men det er en afvejning af
> hvilke behov man har. FZ-20 kan købes i Tyskland for ca. 4500,-

Eller hos Pixmania for 4100,-.

> [...]
> billederen kan kopieres over på harddisken. Der kræves ingen
> installation af driver. Så det er ret ligetil. Hvad du mener med

Mener generelt, om man kan styre kameraet fra PC'en. F.eks, man man med
Canons kameraer styre alle funktioner fra PC'en (zoom, focus, blænde osv),
og f.eks. udløse og vist nok gemme direkte på PC'en uden at røre kameraet.

Kan Panasonic det?

> FZ-20 har desværre ikke RAW men
> kun JPEG og TIFF.

Tiff er helt fint. Hvornår har man brug for RAW, hvis der er TIFF?

Vh, Lars.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-12-04 22:24

"Lars Bonnesen" <noone@none.invalid> wrote in message

> [...]
> og f.eks. udløse og vist nok gemme direkte på PC'en uden at røre kameraet.

Nu har jeg lige downloaded manualen, og udfra den, ser det ud til, at
ovenstående ikke er muligt. I manualen er kun beskrevet, hvordan man
overfører billeder fra kameraet til PC.

Kan en af jer be- eller afkræfte, om kontrol af kameraet fra PC er muligt på
disse Panasonic-kameraer? Det er nemlig et must for mig.

Vh, Lars.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-04 22:57

In article <41c0a019$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Lars Bonnesen wrote:

> Tiff er helt fint. Hvornår har man brug for RAW, hvis der er TIFF?

Man har brug for RAW når man ikke vil skyde i JPEG. RAW har den fordel
fremfor standard TIFF, at det som regel er 10-12-14 bits per pixel, i
stedet for de 8 bit der normalt er i JPEG + TIFF.

Og hver bit = 1 blændetrin mere dynamik. De 12 bit på Canon dSLR
giver mulighed for at kompensere over 2 blændetrin i hver retning
uden at smide data væk.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-12-04 22:44

"Lars Bonnesen" <noone@none.invalid> skrev:

> Tog lige et kig. Sjovt nok synes jeg, at nogle af billederne ser
> noget rystet ud - lidt "dobbeltrystet". F.eks. det med andrikken
> fra november, hvis man ser det full size.

På det billede af anden i vandet er fokus ikke helt i top. Jeg har fået
fokus mere på kroppen end på øjet. Men rystet mener jeg ikke det er.
Mon det er min konservative brug af USM (Unsharp Mask) du bemærker?

> Eller hos Pixmania for 4100,-.

Shhh priserne er faldet siden jeg købte det, og det vil jeg intet vide
om

> [...]
> man med Canons kameraer styre alle funktioner fra PC'en (zoom,
> focus, blænde osv), og f.eks. udløse og vist nok gemme direkte på

Det tror jeg ikke er muligt.

> Tiff er helt fint. Hvornår har man brug for RAW, hvis der er TIFF?

TIFF fylder som bare pokker og ihvertfald på FZ-20 er de fleste enige
om, at det ikke giver en nævneværdig bedre kvalitet end JPG i bedste
kvalitet. Med RAW har man noget man kan kalde et digitalt negativ og
har rig mulighed for forskellige former for efterbehandling der ikke er
let med et færdigt JPG eller TIFF billede. Bla. kan man hurtigt ændre
hvidbalance mv. RAW fylder desuden mindre end TIFF men mere end JPG.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-12-04 23:01

> På det billede af anden i vandet er fokus ikke helt i top. Jeg har fået
> fokus mere på kroppen end på øjet. Men rystet mener jeg ikke det er.
> Mon det er min konservative brug af USM (Unsharp Mask) du bemærker?

Det kan være.

> Shhh priserne er faldet siden jeg købte det, og det vil jeg intet vide
> om

Sådan er det jo desværre. Og nogen gange heldigvis... (-;

> Det tror jeg ikke er muligt.

Pokkers. På trods af Panasonicens lækre linse, hælder jeg lige pludselig
mere til Canon.

> [...]
> let med et færdigt JPG eller TIFF billede. Bla. kan man hurtigt ændre
> hvidbalance mv. RAW fylder desuden mindre end TIFF men mere end JPG.

Ok. Regnede egentlig TIFF for at være tilstrækkelig lossyless. Igen... Canon
gemmer i RAW.

Canonen er næsten halv pris - mere kompakt. Tilsyneladende bedre
PC'interface. På den anden side trækker et lækkert objektiv, hvilket jo i
bund og grund er ret så væsentligt... Hm...

Vh, Lars.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-12-04 08:23

> Sådan er det jo desværre. Og nogen gange heldigvis... (-;

Sådan er det jo med computerudstyr. Nærmest uanset hvornår man køber så
falder prisen dagen efter

> Pokkers. På trods af Panasonicens lækre linse, hælder jeg lige
> pludselig mere til Canon.

S1IS?

> Ok. Regnede egentlig TIFF for at være tilstrækkelig lossyless.

Det er det sådan set også men mulighederne er bare færre end med RAW.
At JPG smider data væk er jo rigtigt men det er i og for sig ikke så
interessant hvis det er i moderat grad, da det billede der optages
selvom det gemmes i tabsfrie formater kun er en meget begrænset
sampling af virkeligheden.

> Igen... Canon gemmer i RAW.
>
> Canonen er næsten halv pris - mere kompakt. Tilsyneladende bedre
> PC'interface. På den anden side trækker et lækkert objektiv,
> hvilket jo i bund og grund er ret så væsentligt... Hm...

He he. Jeg har haft lignenende dilemmaer da jeg skulle vælge kamera

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : N/A

Dato : 15-12-04 11:36

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 16-12-04 12:49

"Lars Bonnesen" <none@none.invalid> wrote in message
> Hvilket kamera ville du vælge:
>
> Panasonic Lumix DMC-FZ 3 EG-S eller Canon PowerShot A 95

Nå, har købt et A95.

(-;

Vh, Lars.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 16-12-04 15:08

On Thu, 16 Dec 2004 12:49:24 +0100, "Lars Bonnesen"
<none@none.invalid> wrote:

>Nå, har købt et A95.

Har du så fået det til at virke med direkte eksponering via
computeren? Og ved du om det generelt gælder nyere Canon-kameraer,
heriblandt også Ixus-serien?

Lars

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 16-12-04 15:26

<jubija@yahoo.dk> wrote in message
> [...]

> Har du så fået det til at virke med direkte eksponering via
> computeren? Og ved du om det generelt gælder nyere Canon-kameraer,

Det virker med direkte eksponering uden problemer - prøvede det også med et
A70 tidligere.

Dog husker jeg det som om at den kunne gemme i RAW, når man gemmer direkte
på PC'en, men måske har jeg taget fejl, eller også kunne jeg ikke lige finde
den setting. Men det er bestemt et anbefalelsesværdig kamera.

Men remote via PC kører rigtig godt - og man kan stille faktisk alle
settings fra PC'en. Et klart plus. Havde Panasonicen det, ville valget falde
på det uden diskussion.

Vh, Lars.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 16-12-04 15:58

> [...]

> Har du så fået det til at virke med direkte eksponering via
> computeren? Og ved du om det generelt gælder nyere Canon-kameraer,

Jeg har fundet en gammel readmefil fra A70-kameraet, hvor der står, hvilke
kameraer, det virkede med dengang. Håber, at du kan bruge den til noget:

Canon Utilities RemoteCapture

Version 2.7.5
Copyright (C) 2000 - 2003 CANON INC.

Thank you for purchasing a Canon camera.
This file contains the latest information about Canon Utilities
RemoteCapture.

--------
Contents
--------
1. Compatible Canon Cameras
2. Cameras for which RemoteCapture Cannot Be Used to Set Shooting Settings
3. Cameras for which RemoteCapture Can Be Used to Set Detailed Shooting
Settings
4. Cameras Supporting the Viewfinder Display
5. Cameras Supporting Image Display and Shooting from the Camera Body
6. Cameras that Perform Test Shooting
7. Cameras Supporting Shooting with the Camera Body's Shutter Button
8. Shooting with an External Flash Mounted on a PowerShot G1/G2/Pro90 IS
9. Image Stabilizer Settings for the PowerShot Pro90 IS
10. Windows XP and the Fast User Switching Feature
11. Uninstalling RemoteCapture
12. Limitations when used under Windows 98SE
13. Limitations when used under Windows XP/Me
14. Caution when you are using EOS D30/D60
15. Caution when you are using EOS 10D/Kiss Digital/DIGITAL REBEL/300D
DIGITAL

1. COMPATIBLE CANON CAMERAS
RemoteCapture is compatible with the following models.

- Canon EOS D30
- Canon PowerShot G1
- Canon PowerShot Pro90 IS
- Canon IXY DIGITAL 300
- Canon PowerShot S300
- Canon DIGITAL IXUS 300
- Canon PowerShot A20
- Canon PowerShot A10
- Canon IXY DIGITAL 200
- Canon PowerShot S110
- Canon DIGITAL IXUS v
- Canon PowerShot G2
- Canon PowerShot S40
- Canon PowerShot S30
- Canon EOS-1D
- Canon PowerShot A40
- Canon PowerShot A30
- Canon EOS D60
- Canon PowerShot A100
- Canon IXY DIGITAL 200a
- Canon PowerShot S200
- Canon DIGITAL IXUS v2
- Canon IXY DIGITAL 300a
- Canon PowerShot S330
- Canon DIGITAL IXUS 330
- Canon PowerShot A200
- Canon PowerShot S45
- Canon PowerShot G3
- Canon IXY DIGITAL 320
- Canon PowerShot S230
- Canon DIGITAL IXUS v3
- Canon EOS-1Ds
- Canon IXY DIGITAL 30
- Canon PowerShot SD100
- Canon DIGITAL IXUS II
- Canon PowerShot A70
- Canon PowerShot A60
- Canon PowerShot A300
- Canon IXY DIGITAL 400
- Canon PowerShot S400
- Canon DIGITAL IXUS 400
- Canon PowerShot S50
- Canon EOS 10D
- Canon PowerShot G5
- Canon EOS Kiss Digital
- Canon EOS DIGITAL REBEL
- Canon EOS 300D DIGITAL

Attempting to use RemoteCapture with a model not in the above list will
cause it to display an error message and fail to connect with the camera.

2. CAMERAS FOR WHICH RemoteCapture CANNOT BE USED TO SET SHOOTING SETTINGS

A camera's basic shooting settings can be set in RemoteCapture's
Shooting Window.
The following camera model(s), however, do not support this feature.
Alter the settings on these cameras directly on the camera itself.

- Canon EOS D30
- Canon EOS-1D
- Canon EOS D60

3. CAMERAS FOR WHICH RemoteCapture CAN BE USED TO SET DETAILED SHOOTING
SETTINGS
===================================

The following camera models can set basic shooting settings and detailed
shooting settings in the RemoteCapture's Shooting Window.

-------------------------+-+-+-+-+-+-+-+-+-+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--|
No.
|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|
-------------------------+-+-+-+-+-+-+-+-+-+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--|
Canon EOS D30 | | | | | | |*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot G1 |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot Pro90 IS |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon IXY DIGITAL 300 |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot S300 |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot A20 |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot A10 |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon IXY DIGITAL 200 |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot S110 |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon DIGITAL IXUS v |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot G2 |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot S40 |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot S30 |*|*|*|*|*|*|*| | | | | | | | | | | | |

Canon EOS-1D | | | | | | |*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot A40 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | | | | | | |

Canon PowerShot A30 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | | | | | | |

Canon EOS D60 | | | | | | |*| | | | | | | | | | | | |

Canon PowerShot A100 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | | | | | | |

Canon IXY DIGITAL 200a |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| *| *| | | | | |

Canon PowerShot S200 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| *| *| | | | | |

Canon DIGITAL IXUS v2 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| *| *| | | | | |

Canon IXY DIGITAL 300a |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| *| *| | | | | |

Canon PowerShot S330 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| *| *| | | | | |

Canon DIGITAL IXUS 330 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| *| *| | | | | |

Canon PowerShot A200 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | | | | | | |

Canon PowerShot S45 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| *| *| *| | |

Canon PowerShot G3 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| *| *| *| | |

Canon IXY DIGITAL 320 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| | *| | | |

Canon PowerShot S230 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| | *| | | |

Canon DIGITAL IXUS v3 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| | *| | | |

Canon EOS-1Ds |*| | |*|*| |*|*|*| | | | | | *| | | *| *|
*|
Canon IXY DIGITAL 30 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| | | | | |

Canon PowerShot SD100 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| | | | | |

Canon DIGITAL IXUS II |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| | | | | |

Canon PowerShot A70 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| *| | *| | |

Canon PowerShot A60 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| *| | *| | |

Canon PowerShot A300 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| | | | | |

Canon IXY DIGITAL 400 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| | | | | |

Canon PowerShot S400 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| | | | | |

Canon DIGITAL IXUS 400v |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| | | | | |

Canon PowerShot S50 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| *| *| *| | |

Canon EOS 10D |*| | |*|*| | |*|*| | | | | | *| | | *| |

Canon PowerShot G5 |*|*|*|*|*|*|*|*|*| *| *| *| | *| *| *| *| | |

Canon EOS Kiss Digital |*| | |*|*| | | |*| | | | | | *| | | | |

Canon EOS DIGITAL REBEL |*| | |*|*| | | |*| | | | | | *| | | | |

Canon EOS 300D DIGITAL |*| | |*|*| | | |*| | | | | | *| | | | |

-------------------------+-+-+-+-+-+-+-+-+-+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--|

The currently available shooting settings are described as bellow:

Basic Shooting Setting

For the cameras marked with * at No.1 Row, you can set Image Size and Image
Quality setting.
For the cameras marked with * at No.2 Row, you can set Flash light setting.
For the cameras marked with * at No.3 Row, you can set Close up Mode.
For the cameras marked with * at No.4 Row, you can set White Balance
setting.
For the cameras marked with * at No.5 Row, you can set Exposure compensation
..
For the cameras marked with * at No.6 Row, you can set Zoom position.
For the cameras marked with * at No.7 Row, you can set Rotation angle
before shooting.

Detailed Shooting Setting

For the cameras marked with * at No.8 Row, you can set Metering Mode .
For the cameras marked with * at No.9 Row, you can set ISO Speed .
For the cameras marked with * at No.10 Row, you can set Focusing Point.
For the cameras marked with * at No.11 Row, you can set Color Effect.
For the cameras marked with * at No.12 Row, you can set AF-assist light.
For the cameras marked with * at No.13 Row, you can set Av setting(but Open
&
Min only) and Tv setting.
For the cameras marked with * at No.14 Row, you can set AF lock mode.
For the cameras marked with * at No.15 Row, you can set Av and Tv setting.
For the cameras marked with * at No.16 Row, you can set Flash exposure
compensation.
For the cameras marked with * at No.17 Row, you can set Flash quantity
setting.
For the cameras marked with * at No.18 Row, you can set Color temperature
setting.
For the cameras marked with * at No.19 Row, you can set Parameter setting.
For the cameras marked with * at No.20 Row, you can set Color matrix
setting.

4. CAMERAS SUPPORTING THE VIEWFINDER DISPLAY

The following Canon camera(s) support the Viewfinder Display
in RemoteCapture's Shooting Window.

- Canon PowerShot G2
- Canon PowerShot S40
- Canon PowerShot S30
- Canon IXY DIGITAL 200a *1 *2
- Canon PowerShot S200 *1 *2
- Canon DIGITAL IXUS v2 *1 *2
- Canon IXY DIGITAL 300a *1 *2
- Canon PowerShot S330 *1 *2
- Canon DIGITAL IXUS 330 *1 *2
- Canon PowerShot S45
- Canon PowerShot G3
- Canon IXY DIGITAL 320 *1 *2
- Canon PowerShot S230 *1 *2
- Canon DIGITAL IXUS v3 *1 *2
- Canon IXY DIGITAL 30 *1
- Canon PowerShot SD100 *1
- Canon DIGITAL IXUS II *1
- Canon PowerShot A70
- Canon PowerShot A60
- Canon PowerShot A300
- Canon IXY DIGITAL 400 *1
- Canon PowerShot S400 *1
- Canon DIGITAL IXUS 400 *1
- Canon PowerShot S50
- Canon PowerShot G5

1) For the cameras marked with *1, the Viewfinder Display turns off
during shooting. The Viewfinder Display can be continuously used for
approximately 1 minute, you may not be able to use it when the temperature
inside the camera is high.

2) For cameras marked with *2, depending on the combination of camera and
computer you are using, use of the viewfinder display may cause operation
to become unstable. In such a case, it is recommended to not use the
viewfinder display. Moreover, when this symptom occurs, please toggle the
camera's main switch OFF and then ON.

5. CAMERAS SUPPORTING IMAGE DISPLAY

The following Canon camera(s) can display the image on their LCD monitor
or output it to the Video Out terminal while connected to RemoteCapture.

- Canon PowerShot G2
- Canon PowerShot S40
- Canon PowerShot S30
- Canon PowerShot G3
- Canon PowerShot S45
- Canon PowerShot A70
- Canon PowerShot A60
- Canon PowerShot S50
- Canon PowerShot G5

Note
Please note that images in the camera's LCD monitor and Video Out output
only
reflect the optical zoom and not the digital zoom when the digital zoom is
adjusted.
Please use the viewfinder display in the RemoteCapture Shooting window when
setting the digital zoom.

6. CAMERAS THAT PERFORM TEST SHOOTING

The following Canon camera(s) can perform test shots in RemoteCapture's
Shooting Window.

- Canon EOS D30
- Canon PowerShot G1
- Canon PowerShot Pro90 IS
- Canon IXY DIGITAL 300
- Canon PowerShot S300
- Canon DIGITAL IXUS 300
- Canon PowerShot A20
- Canon PowerShot A10
- Canon IXY DIGITAL 200
- Canon PowerShot S110
- Canon DIGITAL IXUS v
- Canon EOS-1D
- Canon PowerShot A40
- Canon PowerShot A30
- Canon EOS D60
- Canon PowerShot A100
- Canon PowerShot A200
- Canon EOS-1Ds
- Canon EOS 10D *
- Canon EOS Kiss Digital *
- Canon EOS DIGITAL REBEL *
- Canon EOS 300D DIGITAL *

For cameras marked with *, even if [Vertical/Horizontal Autorotation] is
set to [On] and photos are taken with the camera in the vertical position,
the test photo results will always be shown in the horizontal position.

7. CAMERAS SUPPORTING SHOOTING WITH THE CAMERA BODY'S SHUTTER BUTTON

The Release button in RemoteCapture's Shooting Window can be used to shoot
an image.
On the following Canon digital cameras, the camera's shutter button can also
be used with RemoteCapture to shoot an image.

- Canon EOS D30
- Canon EOS-1D
- Canon PowerShot G2 *
- Canon PowerShot S40 *
- Canon PowerShot S30 *
- Canon PowerShot A40 *
- Canon PowerShot A30 *
- Canon EOS D60
- Canon PowerShot A100 *
- Canon IXY DIGITAL 200a *
- Canon PowerShot S200 *
- Canon DIGITAL IXUS v2 *
- Canon IXY DIGITAL 300a *
- Canon PowerShot S330 *
- Canon DIGITAL IXUS 330 *
- Canon PowerShot A200 *
- Canon PowerShot S45 *
- Canon PowerShot G3 *
- Canon IXY DIGITAL 320 *
- Canon PowerShot S230 *
- Canon DIGITAL IXUS v3 *
- Canon EOS-1Ds
- Canon IXY DIGITAL 30 *
- Canon PowerShot SD100 *
- Canon DIGITAL IXUS II *
- Canon PowerShot A70 *
- Canon PowerShot A60 *
- Canon PowerShot A300 *
- Canon IXY DIGITAL 400 *
- Canon PowerShot S400 *
- Canon DIGITAL IXUS 400 *
- Canon PowerShot S50 *
- Canon EOS 10D
- Canon PowerShot G5 *
- Canon EOS Kiss Digital
- Canon EOS DIGITAL REBEL
- Canon EOS 300D DIGITAL

* For the cameras marked with an asterisk, the delay before the image is
captured is slightly longer when the shutter button is used with
RemoteCapture to shoot than when camera is used by itself.

8. SHOOTING WITH AN EXTERNAL FLASH MOUNTED ON A PowerShot G1/G2/Pro90 IS
The flash settings in the Shooting Settings tab are disabled when an
external
flash is mounted on a PowerShot G1/G2/Pro90 IS connected to RemoteCapture.
Use the external flash's settings to shoot under these circumstances.

9. IMAGE STABILIZER SETTINGS FOR THE PowerShot Pro90 IS
RemoteCapture always shoots with the image stabilizer function turned off
even when the Image Stabilizer switch is set to On.

10. Windows XP and the Fast User Switching Feature
This program does not support the Fast User Switching feature in Windows XP.
If you use the Fast User Switching feature while using this program,
it may not operate correctly.
To avoid problems, you are recommended to close this program before using
Fast User Switching.

11. UNINSTALLING RemoteCapture
RemoteCapture can be removed from the computer with the following
procedures.

- Click the Windows [Start] menu and select [Programs], [Canon Utilities],
[RemoteCapture] and [RemoteCapture Uninstall].

- The program will uninstall itself.

12. LIMITATIONS WHEN USED UNDER Windows 98SE
=======================

When RemoteCapture is used under Windows98SE, following Canon cameras may
fail
to detect a disconnection with the camera.You can continue shooting again,
if camera operation restores after pressing Disconnect button
in the RemoteCapture Save window.

- Canon PowerShot A40
- Canon PowerShot A30
- Canon EOS D60

13. LIMITATIONS WHEN USED UNDER Windows XP/Me
=======================

(1) When RemoteCapture is used under WindowsXP/Me, operation of the
following
Canon cameras may become unstable while shooting with simultaneous saving
images to CF.In this case, it is recommended to select Transfer to
Computer Only in the General Preferences dialog.

- Canon EOS D30
- Canon EOS D60

(2) When using RemoteCapture with Windows XP, if images are stored in
the CF and continuous shooting is attempted with [Size and Quality] selected
as [RAW], operation of the following Canon cameras may become unstable.
In such a case, it is recommended to set the initial setting dialog box
to specify transfer to the computer only.
[...]

(3) To ensure stability, it is recommended to first close the WIA [Scanner
and
Camera Wizard] screen and then to connect with RemoteCapture.

14. Caution when you are using EOS D30/D60
=======================

When you use C.Fn12-1 (Quality) of C. Fn-12: (SET button Function) of
Custom Functions, do not change quality during loading of an image with
RemoteCapture. The image might be loaded abnormally.

15. Caution when you are using EOS 10D/Kiss Digital/DIGITAL REBEL/300D
DIGITAL

(1) If a zoom lens, having an open aperture f-number that varies according
the focal length, is attached, do not use zoom operations while connected
with RemoteCapture. In some cases the RemoteCapture aperture display may be
incorrect or operation may become unstable. In such a case, exit and then
restart RemoteCapture.

(2) While the camera is connected to RemoteCapture, it is recommended that
camera settings be implemented from the RemoteCapture camera image setup
screen. The RemoteCapture screen may be unable to track some types of
complicated camera operations.

(3) If AEB shooting has been set with the camera, do not change camera
settings after the first AEB photo has been taken. If settings are changed
during AEB shooting, it may not be possible to take photos with the
intended exposure.

<EN><EOF>

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 16-12-04 16:36

On Thu, 16 Dec 2004 15:58:25 +0100, "Lars Bonnesen"
<none@none.invalid> wrote:

>Jeg har fundet en gammel readmefil fra A70-kameraet, hvor der står, hvilke
>kameraer, det virkede med dengang. Håber, at du kan bruge den til noget:

Fornemt - tak for hjælpen.