Tikken, og startproblemer med BMW 320i, '8~
Fra : Casper Bang

Dato : 14-12-04 13:25

Hej,

Jeg er den "lykkelige" ejer af en BMW 320i fra 1989.
Det er jo en lækker bil - når den vil starte.

Jeg har to problemer, som jeg ikke ved om er relaterede.

Det første problem, er at den til tider ikke kan starte. Den snurrer fint,
men tager simpelthen ikke fat - det lyder som en nærmest "piftende" lyd, når
den snurrer sådan.
Ind imellem får den så fat, og ved at give lidt gas kan jeg for det meste få
gang i den.
Mekkeren fandt frem til at det var fordi den sodede til. Han prøvede med 6
nye tændrør (Super 4), som skulle have sværere ved at sode til.
Dette hjalp dog ikke - her to dage efter de kom i, havde jeg samme problem
(selv om bilen var varm).
Sidste gang jeg havde dette oppe i gruppen, var forslaget at den forreste
benzinpumpe var defekt. Jeg forstod dog på min mekker at han har tjekket
dette, og at den ikke er problemet.

Det andet problem jeg har, er en "tikken" fra motoren.
Den høres når jeg kobler ud, til et gearskifte. Indtil den når ned omkring
1K omdrejninger høres en tydelig tikken fra motoren.
Det underlige er at det IKKE kommer hvis jeg slipper koblingen, i frigear!
Det er KUN når koblingen er nede at den lyd kommer.

Har i nogen forslag til hvad det kan være, og om de to problemer er
relaterede?
Den er lige nu hos mekkeren. Jeg aftalte at komme og se ham omkring klokken
3 i dag.
Når jeg har være hos ham, kommer jeg med en update.

Jeg håber i har nogle forslag til mig.
MVH
Casper Bang
Den lykkelige ejer af en.... bmw.

Fra : Casper Bang

Dato : 14-12-04 16:12

Jeg er nu kommer hjem fra mekkeren.
Jeg var ude og køre en tur med mekkeren i bilen, for at se om vi kunne få
fejlen til at ske igen. De kører squ friskt til de mekanikere :p

[1: Startproblemer]
Jeg forklarede nærmere hvordan fejlen lød, og han kom frem til at det må
være fordi starteren ikke trækker motoren rundt.
Hans gæt, var at "friløbshjulet" (som sørger for at motoren ikke trækker
starteren rundt, hvis motoren kører hurtigere end denne) var defekt, så den
kørte på dette, i stedet for at trække motoren med rundt.

Vil i umidelbart tro at det kræver en helt ny starter, eller kan det
repareres?
Hvad vil en ny starter koste, hvis det er dét der skal til?

[2: Tikken]
Vi kunne ikke få den til at sige lyden, da mekanikeren var med (big surprise
:p).
Han sagde dog at han kunne mærke at der var problemer med udrykkerlejet i
koblingen. Dette kunne angiveligt godt være hvad jeg til tider kunne høre.
Det er ikke noget der skal gøres noget ved iflg ham.

Så håber jeg bare at det er forholdsvist nemt (aka billigt) at få ordnet
starteren.

Hvis i har noget at tilføje, må i meget gerne det - det er rart at være lidt
forberedt når man skal møde mekanikeren :)

MVH
Casper Bang
den ikke længere helt så ulykkelige BMW-ejer

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 16:36

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41bf02c0$0$85654$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> repareres?
> Hvad vil en ny starter koste, hvis det er dét der skal til?

Hej Casper,

www.koed.dk er din ven her er hvad jeg fandt:
Starter f/ M20 motor ordrenr. www5118 pris inkl. moms = kr. 1073,75

Din model er en E30 hvis du ikke allerede ved dette.

mvh.

Dannie

Fra : Casper Bang

Dato : 14-12-04 16:42

> www.koed.dk er din ven her er hvad jeg fandt:
> Starter f/ M20 motor ordrenr. www5118 pris inkl. moms = kr. 1073,75
>
> Din model er en E30 hvis du ikke allerede ved dette.

Ok, mange tak.
Det var billigere end jeg troede.
Nu må vi se hvad dommen er fra mekanikeren :) Om den er helt død, eller hva'

Fra : Casper Bang

Dato : 15-12-04 14:04

> [1: Startproblemer]

Nå, nu er jeg tilbage fra mekkeren igen.
De har nu fundet fejlen - de ved bare ikke HVORFOR den gør det.
Af en eller anden grund får den for meget benzin, så tændrørerne drukner.
Han vidste ikke hvad det var lige nu, men vi aftalte at jeg ville vende
tilbage i morgen. Så må vi se hvad hans måleudstyr siger i mellemtiden.

Fra : Casper Bang

Dato : 16-12-04 17:07

> [...]
> Han vidste ikke hvad det var lige nu, men vi aftalte at jeg ville vende
> tilbage i morgen. Så må vi se hvad hans måleudstyr siger i mellemtiden.

Er kommet tilbage fra mekanikeren igen, og fik bilen tilbage...
.... men - de ved ikke hvad der er galt :(
Vi aftalte at jeg kom tilbage næste gang jeg fik problemer, og de ville måle
på den igen. De ville se hvad bilens computer havde fundet af fejl, og
sammenligne med dem de fandt sidste gang.

Hvis de ikke kan finde det dér, må jeg nok gå den dyre vej, til en
autoriseret BMW-mekaniker.
Men nu vil jeg give det her værksted én chance til, og håbe de kan finde ud
af det.

Fra : Helene og Lars

Dato : 15-12-04 14:13

Det kunne også være ventilspillerummet der er lidt (eller alt) for stort?

Er kompressionen god nok?

Lars
"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41bedb90$0$85649$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Casper Bang

Dato : 15-12-04 15:00

> Det kunne også være ventilspillerummet der er lidt (eller alt) for stort?

De har for ikke særligt lang tid siden indstillet ventilerne. Dette var vist
også et af deres gæt på hvorfor jeg havde startproblemer.

> Er kompressionen god nok?

Dét ved jeg ikke... Det er mekkeren der står for de mere tekniske
undersøgelser :)

Fra : Casper Bang

Dato : 15-12-04 15:00