Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt råd ønskes ;)
Fra : Christer Holte

Dato : 14-12-04 13:09

Hej

Jeg går og overvejer at opgradere mit G3 til DSLR. 300d eller D70. Jeg har
et F50 liggende med en sigma 35-80, 1:4-5,6 DL-II og tamron 80-210,
1:4,5-5,6 samt en SB22 flash
Er det noget der ville spille på D70 ? Jeg tænker på det i forhold til man
så kunne købe kun D70 hus og så bruge det jeg havde med henblik på en
opgradering senere hen.

Håber af kunne få lidt råd

Hilsen Christer

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 13:36

Christer Holte wrote:

> Jeg går og overvejer at opgradere mit G3 til DSLR. 300d eller D70.
> Jeg har et F50 liggende med en sigma 35-80, 1:4-5,6 DL-II og tamron
> 80-210, 1:4,5-5,6 samt en SB22 flash

Dine AF-objektiver vil uden videre kunne bruges på D70, hvorimod objektiver
uden autofokus kun kan benyttes i 'Manual mode', der her betyder at heller
ikke lysmålingen virker. Til gengæld har du så mulighed for at bruge
kameraets histogramfunktion - og den er i virkeligheden bedre end en
lysmåler.

Din flash kan under alle omstændigheer kun benyttes i 'Manual mode'. Nikon
har taget hul på en ny generation af TTL, kaldet iTTL. Den er formidabel
god, men har altså den ulempe, at den ikke er bagudkompatibel, hvorfor du
skal bruge en SB600 eller SB800 (eller noget tredieparts-noget - Sigma laver
vist et eller andet).

Hvis du går med Canontanker vil mit råd være at kigge på et brugt 10D i
stedet for en 300D - IMHO er 300D i sammenligningen lidt discountagtigt.

vh
Jan

Fra : Christer Holte

Dato : 14-12-04 13:50

> [...]
>
> Hvis du går med Canontanker vil mit råd være at kigge på et brugt 10D i
> stedet for en 300D - IMHO er 300D i sammenligningen lidt discountagtigt.

Tak for svaret ! Vil du derfor mene af det jeg ligger inde med, er grund for
at købe D70 ? Jeg har svært ved at gennemskue om det er fornuftigt og købe
et kit, eller om det var bedre og prøve med det jeg har og så senere købe
andet glas ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 15:10

Christer Holte wrote:

> Tak for svaret ! Vil du derfor mene af det jeg ligger inde med, er
> grund for at købe D70 ?

Det er lidt svært at svare på. Er du tilfredse med de objektiver, du har
(jeg kender ingen af dem) så er det selvfølgeligt en god grund.

Jeg synes dog du - hvis du vil have et d70 - skal vælge det fordi du kan
lide det. Jeg har slev været igennem en tilsvarende overvejelse, hvor mit
valg af D70 primært blev foretaget på baggrund af kameraets gode feeling -
det er betjeningsmæssigt meget gennemtænkt - og dets evne til at blive klart
til skud i en fart. Alternativet for mig var 300D og det kunne jeg simpelt
hen ikke lide, da jeg fik det i hænderne. Det var lidt legetøjsagtigt. Havde
jeg dengang haft muligheden for det nye 20D, kunne det være at valget var
blevet anderledes.
Dog betyder et godt flashsystem en hel del for mig - og der mener jeg at
Nikon fører pt.
Derudover tror jeg ikke at vi, der lever i den virkelige verden, vil kunne
finde nogen substantiel forskel på de to mærker, der næsten altid stilles op
overfor hinanden: Canon og Nikon. I hvert fald ikke i den 'lettere' ende, og
kameraer til en halv hundrede tusind interesserer mig ikke.

> Jeg har svært ved at gennemskue om det er
> fornuftigt og købe et kit, eller om det var bedre og prøve med det
> jeg har og så senere købe andet glas ?

Igen - hvis vi snakker d70 så er 18-70 kitobjektivet et rigtigt godt køb til
pengene.

vh
Jan

Fra : KNL DtP

Dato : 14-12-04 15:41

"Christer Holte" <nospamFJERN@christerholte.dk> skrev i en meddelelse

> Håber af kunne få lidt råd

Jeg vil ikke anbefale at vælge kamerasystem ud fra hvilke objektiver man har
liggende på hylden. For 1½ år tog jeg skridtet fra analog (Canon EOS 5) til
digital Canon EOS 10D. Valget af mærke har jeg nu aldrig fortrudt, men valget
af Canon faldt bl.a. på, at jeg så kunne anvende mine objektiver og flash, jeg
allerede havde liggende.

I dag har jeg opgraderet det meste af mit daværende udstyr (Tokina objektiver
og Sunpak flash) til Canon L og Sigma EX. Da jeg oplevede kvalitets-springet
fra negativ/dias-scans til støjfrie RAW-billeder, kunne jeg tydeligt se,
hvornår objektiverne bare ikke slog til. Derfor har jeg efterfølgende været
igennem en større opgradering af udstyret.

Jeg vil derfor, hvis jeg var dig, indkalkulere køb af noget nyt udstyr inden
for kort tid. Det vil være direkte synd at bruge "Cola flaske-glas" foran et
super kamera som D70. For at få fuld glæde at det store potentiale kameraet
har, skal op i en højere klasse, og bliver derfor nød til at spenderes et par
kroner til noget godt optik.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-12-04 18:50

> [...]
> Er det noget der ville spille på D70 ? Jeg tænker på det i forhold til man
> så kunne købe kun D70 hus og så bruge det jeg havde med henblik på en

Hej Christer.

Jeg har selv D70, og har en enkelt gang skudt lidt med et 300D. Mit valg
ville idag stadig være det samme, 300D er alt for langsom til den form for
fotografi jeg dyrker, der skal kameraet være klart med det samme, og det er
D70. Rådet der er givet med at kigge på et 10D fremfor et 300D lyder i mine
ører meget fornuftigt. Selv vil jeg sige, at gå ud og leg med kameraerne ved
en forhandler, og køb det du synes bedst om. Begge kameraer kan tage
virkelig gode billeder, der er masser af eksempler på nettet. I sidste ende
er det jo dig der skal bruge kameraet, og derfor er det vigtigt, hvordan du
selv synes kameraet er at bruge.
Med hensyn til optik, så vil jeg sige, at du får mere ud af kameraet ved at
bruge nogle kroner på noget virkelig kvalitetsglas. Og jeg ved udemærket
godt, at kvalitetsobjektiver er dyre, men de er dælme også pengene værd,
hvis du spørger mig.

MVH
Thomas

Fra : Kristian Smedemark H~

Dato : 15-12-04 14:27

Pas på med at tænke 'opgradering' som i 'erstatning'. Jeg har også et G3 og
har købt 300D med den tanke, og har fundet ud af at sådan fungerer det ikke
(for mig). Skal man have et kamera med mens man laver noget andet er G3 i
sin lille taske oftest mere velegnet end hele dSLR showet efter min mening.
Til gengæld er jeg meget glad for 300D når jeg decideret vælger at 'tage ud
og fotografere', eller i hvert fald har fotografering som et væsentligt mål
med turen. Desværre må jeg erkende at jeg ikke bruger det ofte nok, prisen
taget i betragtning, mens jeg fortsat bruger G3 rigtig meget.
Ang. kommentaren om 300D's feel, så er det absolut ikke entydigt at folk
bedre kan lide andre kameraer, det er vist ganske typisk at folk bedst kan
lide det kamera de selv har .

vh Kristian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-12-04 15:17

Kristian Smedemark Hasløv wrote:

> Ang. kommentaren om 300D's feel, så er det absolut ikke entydigt at
> folk bedre kan lide andre kameraer, det er vist ganske typisk at folk
> bedst kan lide det kamera de selv har .

....hvorfor man selvfølgeligt også baserer den slags udtalelser på en
situation, hvor man ikke har nogen af de omtalte kameraer og derfor er
rimeligt unbiased på det tidspunkt, hvor man afprøver!

I øvrigt kan jeg anbefale, at man benytter nettet og ser på nogle af de
mange review's der finde her.
Søg bare på kameranavn efterfulgt af 'review' - så vælter links frem.
Man skal blot husk, at mange reviews er foretaget af ejere - derfor ville
jeg lægge mest vægt på reviews fra Dpeview, Steves Digicam og lign., der er
kendt for en rimeliggrad af seriøsitet. Ken Rockwell er også god, men her
hælder man mod Nikon, Luminous er et typisk Canon-sted, men begge steder er
fine, blot man har præferencerne i baghovedet.

I øvrigt mener jeg at der er ret udbred koncensus om 300D's 'feel' - uanset
kvaliteten i øvrigt. Har man nogensinde haft f.eks. et 10D i hånden, er
forskellen IMHO oplagt - og her taler vi om samme mærke.

vh
jan

Fra : OCB

Dato : 15-12-04 19:48

Mht "feel" og 300D, så er det ret omsonst, så snart der sættes et greb på
huset.
300D, såvel som 20D er ret "små" huse, fælles for begge er at de er
sørgelige at holde i hånden for de fleste mænd, men så snart der monteres
greb, ja så er der "greb om tingene". Har man først haft et greb, så vil man
ikke andet.. dog savner jeg fast greb, som med Mark II m.m..

Mvh Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-04 22:44

In article <41c04861$0$56679$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> I øvrigt mener jeg at der er ret udbred koncensus om 300D's 'feel' - uanset
> kvaliteten i øvrigt. Har man nogensinde haft f.eks. et 10D i hånden, er
> forskellen IMHO oplagt - og her taler vi om samme mærke.

Jeg synes ikke der er meget forskel i feel fra mit gamle 300D til mit 20D.
Ved ikke hvor meget der er polycarbonat på 20D, men håber da det er en
del, at det er stærkere end mange metaller - ihvertfald hvad brud og stress
angår

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-04 22:46

In article <cppdqn$fma$1@news.net.uni-c.dk>, Kristian Smedemark Hasløv wrote:
> [...]
> sin lille taske oftest mere velegnet end hele dSLR showet efter min mening.

Jeg havde en TopLoader Zoom 1 taske til mit + et Canon 28-135mmm objektiv
som standardobjektiv, og jeg havde ikke problemer med at slæbe det med.
Men jeg tror det vigtige er at finde det rigtige "universalobjektiv" til
din smag/stil.

Fra : Christer Holte

Dato : 20-12-04 15:32

Tak for alle de gode råd.
Jeg har nu købt et D70 uden objektiver og vil nu forsøge med de omtalte jeg
allerede har. Så kan jeg jo på længere sigt vurdere hvad jeg derudover kan
bruge.
Nogle objektiver i vil anbelfale jeg holder øje med ?

Fra : Ole

Dato : 20-12-04 23:15

Hej Christer

Jeg er meget glad for min Nikon 12-24/4, som jeg synes er utrolig god.
Deruover har jeg 24-120 VR, fantastisk, en 60/2.8 - super skarp og så
juvelen 80-200/2.8
som jo på D70 er en supertele på 120-300/2.8.

Hvis du vil se eksempler på mine resultater med disse objektiver, er du
velkommen til at gå ind på min hjemmeside. Du kan evt. søge med 12-24 /
24-120 / 60 / 80-200 for at se specifikke billeder med de forskellige
objektiver

Mvh

Ole
http://www.photos4u.dk