Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
uv- og polfilter
Fra : Lene

Dato : 14-12-04 00:17

Hej i gruppen,
Nu har jeg ledt med lys og lygte på nettet efter uv og polfilter i 67mm
diameter. Det er jo nærmest ikke til at finde i Danmark?! Jeg vil gerne have
en god kvalitet, og har noget med Hoya i baghovedet fra tidligere indlæg i
gruppen for længe, længe siden.
Men når man så finder Hoya uv-filter og polfilter, så er der to slags. Et
der hedder "super" og som er et par hundrede kroner dyrere. Er der nogen,
som ved hvad det betyder? eller har andre forslag til mærke?

Men især ville jeg være glad for et hint om hvor jeg kan få dem, meget gerne
et sted hvor man kan afhente dem, så jeg er sikker på at få dem inden jeg
rejser til januar.
Passer det i øvrigt, at man med polfilter kan få blå himmel UDEN at det
betyder at motivet i forgrunden bliver for mørkt??

Mange hilsner,
Lene B.

Fra : Trolle

Dato : 14-12-04 00:49

Så har du ikke søgt ret godt, Google + filter 67mm, så kommer de
første 10 forhandlere frem.
Hoya Super skulle være noget bedre kvalitet en standard, næsten på
højde med Rodenstock.

Har selv købt hos Photoshop.dk (hoya), Rodenstock ved jeg ikke hvor
man får herhjemme.

Trolle

Fra : CS

Dato : 14-12-04 01:11

Der er masser af sites - og du kan med fordel købe i Tyskland hos eks.
Ac-foto.de eller technik-direkt.de

Forskellen i prisen på de 2 filtre er den coatning som glasset har fået -
betegnelserne er forskellige fra mærke til mærke - mener Hoya´s er noget i
retning af HMTC (du må ikke hænge mig op på det)

Og ja, jeg vil mene at det er investeringen værd - havde selv et par
polfiltre hvor jeg havde sparet lidt for meget - og virkningen udeblev da
også - den blev i alle fald ikke så god, som da jeg så købte et hundedyrt
Heliopan Polfilter - det leverer varen

Jeg har også god erfaring med B&W samt Hama (som jo er billige, men de er
overraskende gode - også de har 2 serier, og jeg henviser til den bedste af
de to serier).

UV filteret er også vigtigt som dagligt filter samt som beskyttelse. Og ja,
der er forskel - igen spiller prisen en rolle. Dog ikke så vigtig som ved
polfilteret (IMHO)

Skriv igen hvis der er flere spørgsmål i skuffen

Stensgaard

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 08:51

CS wrote:

> UV filteret er også vigtigt som dagligt filter samt som beskyttelse.
> Og ja, der er forskel - igen spiller prisen en rolle.

Dette er fremført mange gange - og imødegået næsten lige så mange gange.
Er der ikke en eller anden, der har noget konkret - f.eks. en undersøgelse
eller et par billeder, der er identiske på alle andre punkter end filtret,
der er anvendt, og hvoraf det fremgår at der er forskel.

Hvori skulle forskellen mellem dyre og billige UVfiltre bestå?
Skarphed, kontrast, fortegninger?
I alle tilfælde, burde det være enkelt at afsløre denne forskel ved et
kontrolleret forsøg og efterfølgende granskning af kontrastværdier,
skarphedsbedømmelse på pixelniveau o.l.
Men indtil nu, er forskellen kun et postulat - jeg kan ikke se den (her
taler jeg kun om UV-filtre).

vh
Jan

Fra : HKJ

Dato : 14-12-04 09:11

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [...]
> eller et par billeder, der er identiske på alle andre punkter end filtret,
> der er anvendt, og hvoraf det fremgår at der er forskel.

Prøv at søge på "Morten Wartou" og "UV-filter og skarphed" fra oktober
måned, der kan du se en test.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 09:37

HKJ wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
>
> Prøv at søge på "Morten Wartou" og "UV-filter og skarphed" fra
> oktober måned, der kan du se en test.

Den kan jeg skam godt huske - jeg ville bare langt hellere have set en
sammenligning mellem et billigt og et dyrt, hvor begge var coatede.
Er stort set alle filtre, der sælges i dag coatede?
Jeg er ikke i tvivl om at coatning hjælper.

vh
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-12-04 17:09

In article <41bea6fe$0$1635$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Den kan jeg skam godt huske - jeg ville bare langt hellere have set en
> sammenligning mellem et billigt og et dyrt, hvor begge var coatede.
> Er stort set alle filtre, der sælges i dag coatede?

Jeg har et Canon der vist ikke er. Og så nogle Hoya der er
multicoatede.

> Jeg er ikke i tvivl om at coatning hjælper.

Problemet er, at det ekstra glas reflekterer reflektionen af
den yderste linse tilbage i kameraet. Det hjælper coating
en smule på.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-12-04 09:32

Jan Bøgh wrote:
> Hvori skulle forskellen mellem dyre og billige UVfiltre bestå?
> Skarphed, kontrast, fortegninger?

skarphed og kontrast.. men mest det sidste..

> I alle tilfælde, burde det være enkelt at afsløre denne forskel ved et
> kontrolleret forsøg og efterfølgende granskning af kontrastværdier,
> skarphedsbedømmelse på pixelniveau o.l.

Der er tidligere blevet postet testbilleder her i gruppen..

<40e483a9$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>

> Men indtil nu, er forskellen kun et postulat - jeg kan ikke se den (her
> taler jeg kun om UV-filtre).

Den er vist også ganske lille med mindre man kigger på billederne
pixel til pixel...

// Hans, der stadig køber Hoya UV-filtre ;)
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Lene

Dato : 14-12-04 18:16

Hej igen,
Tak for de mange kommetarer

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev
> // Hans, der stadig køber Hoya UV-filtre ;)

Men Hans, køber du Hoya "super" eller bare Hoya - og hvorfor?

Mvh. Lene

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-12-04 18:34

Lene wrote:
> Men Hans, køber du Hoya "super" eller bare Hoya - og hvorfor?

Jeg køber bare de normale multi-coatede... og så har jeg lige
bestilt et polariserende.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Lene

Dato : 14-12-04 18:21

"CS" <kamisu@hotmail.com> skrev

> Der er masser af sites - og du kan med fordel købe i Tyskland hos eks.
> Ac-foto.de eller technik-direkt.de

Jeg står lige med det ene ben i Technikdirekt pga et objektiv

> Forskellen i prisen på de 2 filtre er den coatning som glasset har fået -
> betegnelserne er forskellige fra mærke til mærke - mener Hoya´s er noget i
> retning af HMTC (du må ikke hænge mig op på det)

Jeg er ikke i tvivl om at Hoya er godt (det har jeg læst så mange gange at
det passer ) - jeg kan bare ikke finde ud af om Hoya "super" er coated og
Hoya uden "super" ikke er coated. Når jeg kigger på produktbeskrivelsen står
der det samme.

> UV filteret er også vigtigt som dagligt filter samt som beskyttelse. Og
ja,
> der er forskel - igen spiller prisen en rolle. Dog ikke så vigtig som ved
> polfilteret (IMHO)

Jeg synes prisen for et nyt objektiv er værre

> Skriv igen hvis der er flere spørgsmål i skuffen

Tak, tak også for svaret

Mvh. Lene

Fra : CS

Dato : 14-12-04 19:38

Prisen på glas er altid dyrt.....meget dyrt.

Jeg har de seneste år brugt en sjat penge på både kameraer og objektiver. Og
jeg har brugt mere på glas i form af objektiver end jeg har brugt på
kamerahuse.

Hellere et godt stykke glas - altså obektiv foran kameraet end et
middelmådigt. Kameraet er egentlig blot en kasse som registrerer hvad der
kommer gennem objektivet. I princippet kunne det blot være en kasse.

Men en ting som er vigtigt for dig - hvis du går ud og køber et godt
objektiv, så ville det være ærgerligt at ødelægge netop kvaliteten af
objektivet ved at sætte et UV filter af dårlig kvalitet foran objektivet.

Jeg ved det ikke er nemt at sluge prisen på 500 kroner for "bare et stykke
glas" - men det kan være forskellen på godt og skidt - gældende for alle
dine billeder. Gode billeder kontra dårlige billeder.

Lidt knudret beskrevet, men jeg tror du forstår meningen og hensigten.

Fra : Lene

Dato : 14-12-04 20:00

"CS" <kamisu@hotmail.com> skrev

> [...]

> glas" - men det kan være forskellen på godt og skidt - gældende for alle
> dine billeder. Gode billeder kontra dårlige billeder.

Jeg er fuldstændig enig. Jeg er ikke bange for de 500 kr når mit objektiv
koster 5-6.000 kr.
Men jeg har ikke forstået forskellen på de forskellige Hoya UV-filtre
(undskyld hvis det er fordi jeg er total tungnem). Hoya er godt, men er "
Hoya super" ekstra godt? Og hvor godt er godt nok? Forskellen i pris på de
to filtre er ikke så stor.

Og har det nogen reel betydning at jeg skal op i 4300 m's højde i forhold
til valget af filter?
Mvh.
Lene

Fra : Martin K. R.

Dato : 14-12-04 20:29

"Lene" <baartsfjerndet@12move.dk> wrote in message

> [...]
> to filtre er ikke så stor.
>
> Og har det nogen reel betydning at jeg skal op i 4300 m's højde i forhold

Her er et site med en beskrivelse af de forskellige Hoya varianter. Du må
nok selv sortere 'marketings-snakken' fra

http://www.photofilter.com/hoya.htm

Martin

Fra : CS

Dato : 14-12-04 20:38

Specielt når du skal op i højderne er UV en kæmpefordel - og Polfilteret
tager de fleste af de reflektioner der deroppe, samt giver bedre farver.

Så læg du lige 1000 kroner oveni... Tror at superfilteret er bedre coated.
Så vælger du selv.

Fra : Lene

Dato : 14-12-04 20:53

Hej Martin og CS

CS skrev:

> [...]
>
> Så læg du lige 1000 kroner oveni... Tror at superfilteret er bedre coated.

Mange tak for links og råd, nu har jeg da fået læst lidt om det - og så blev
det meget lettere at tage beslutningen
Mange hilsner,
Lene B.

Fra : Dan Andersen

Dato : 14-12-04 09:59

Prøv at bestille hos: http://www.digiwowo.net/language/english/index.htm
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Lene

Dato : 14-12-04 23:51

Tak for alle svar. Efter at have læst dem alle igennem et par gange går det
bedre med forståelsen )

Så også tak for jeres tålmodighed!!

Mange hilsner,
Lene B.