PCI express
Fra : Skov

Dato : 13-12-04 20:16

Hej NG

Jeg skal ud og invistere i et nyt grafikkort.

Min PC er 4 år gammel. Jeg læser at mange
grafikkort er med PCI express.
Hvad forskel er der på PCI og PCI express
Vil jeg kunne bruge en PCI express?

Helt nye grafikkort er med AGP. Det kan
jeg vel formentlig godt glemme.

Vh/Skov

Fra : iddqd

Dato : 13-12-04 20:21

Skov wrote:

> Hej NG
>
> Jeg skal ud og invistere i et nyt grafikkort.
>
> Min PC er 4 år gammel. Jeg læser at mange
> grafikkort er med PCI express.
> Hvad forskel er der på PCI og PCI express

Der er en del, hastighed, fysisk udformning... på sin vis er PCI express
afløseren til AGP.

> Vil jeg kunne bruge en PCI express?

Nej

> Helt nye grafikkort er med AGP. Det kan
> jeg vel formentlig godt glemme.

En 4 år gamel PC bør ha en AGP port af en slags, men muligvis er den
ikke ført ud som et stik og kun brugt på et indbygget grafikkort. Du bør
finde ud af hvilket motherboard/bundkort du har, så kan du finde ud af
hvad du kan bruge.

Mvh

Bruno

Fra : Anders F

Dato : 13-12-04 20:55

"Skov" <k144@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Min PC er 4 år gammel. Jeg læser at mange
> grafikkort er med PCI express.
> Hvad forskel er der på PCI og PCI express

Som Bruno allerede har pointeret: NEJ!

> Helt nye grafikkort er med AGP. Det kan
> jeg vel formentlig godt glemme.

_Formentlig_ er der en AGP-port. Men check det og være opmærksom på om de
kort du har kig på er kompatible hvis der er tale om AGP 1x eller 2x.

Hvis ikke der er en AGP-port vil der formentlig ikke være den store mening i
at skifte grafikkortet - for så er systemet garanteret for langsomt til
fornuftigt 3D (Hvilket ud over evt. behov for DVI (eller mange farver i
meeeget høj opløsning) skulle være eneste grund til at skifte til "helt nye
grafikkort")

Mvh.
Anders

Fra : Skov

Dato : 13-12-04 21:57

Tak til jer begge to.

Bundkortet indeholder:
SLOTS - 5 x 32-bit PCI slots, 33Mhz & PCI 2.2 compliant.
1 x 32-bit AGP 2.0 and 4x compliant.
1 x AMR (Audio Modem Riser) slot.
No ISA slot.

Mit nuværende grafikkort er et GeForce2 MX 32 mb.
Min processor er på 1000 Mhz
Jeg kunne tænke mig en Geforce FX 5900XT, 128MB DDR

Vil jeg kunne konstatere forskel mellem disse to?

Fra : iddqd

Dato : 13-12-04 22:05

Skov wrote:

> [...]
> Min processor er på 1000 Mhz
> Jeg kunne tænke mig en Geforce FX 5900XT, 128MB DDR
>
> Vil jeg kunne konstatere forskel mellem disse to?

Ganske afgjort, der vil dog være spil som bliver begrænset af din CPU og
være langsomme selv med nyt grafikkort.

Jeg har selv kørt med et ATI 9700 Pro på en 850 Mhz og det havde jeg
meget glæde af.

Når nu du har pungen fremme så kig forøvrigt på om du måske kan
opgradere CPU'en, kan du skaffe en der kan passe vil den nok være meget
billig og 50% mere power er måske ikke umulig.

Mvh

Bruno

Fra : Skov

Dato : 13-12-04 22:49

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når nu du har pungen fremme så kig forøvrigt på om du måske kan opgradere
> CPU'en, kan du skaffe en der kan passe vil den nok være meget billig og

Det lyder interessant. Hvordan kan jeg få oplyst om der er en mulig
opgradering?

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-12-04 23:00

Skov wrote:
> "iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

/snip

> Det lyder interessant. Hvordan kan jeg få oplyst om der er en
> mulig opgradering?

Du skal finde ud af hvilket bundkort du har. Når du har fundet ud af det
kan du kigge på fabrikantens hjemmeside og se hvilke CPU typer du kan
bruge med dit bundkort.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-12-04 23:13

Sune Salminen wrote:

> Du skal finde ud af hvilket bundkort du har. Når du har fundet ud af det
> kan du kigge på fabrikantens hjemmeside og se hvilke CPU typer du kan
> bruge med dit bundkort.

... og så kan der endda være nyere processorer som virker i bundkortet,
men som ikke står på producentens hjemmeside.

Fra : Zulu

Dato : 13-12-04 22:30

Skov wrote:
> [...]
>
> Mit nuværende grafikkort er et GeForce2 MX 32 mb.
> Min processor er på 1000 Mhz
> Jeg kunne tænke mig en Geforce FX 5900XT, 128MB DDR

Bestemt!

> Vil jeg kunne konstatere forskel mellem disse to?

Jeg vil anbefale at købe et Radeon 9800 Pro i stedet. Det yder væsentligt
bedre og koster kun lidt mere.
Et Nvidia 6600GT kunne måske også være en mulighed. Mener ikke at det har
problemer med AGP2.0, men tjek det lige.

Zulu