Krav v. for sen levering?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 13-12-04 18:34

Hejsa

Vi er pt. igang med at bygge hus, og overtager huset lige før Jul.
Derefter skal vi selv (læs: en tømrer) igang med at lægge gulv, og
eftefølgende skal der monteres køkken.

Vi har bestilt noget brasiliansk Ipé, og fik at vide allerede inden vi
bestilte, at der var leveringstid på 6-8 uger. Det var fint nok, for
vi bestilte det i starten af november, og skulle først bruge det her i
denne uge.

Jeg blev så ringet op af gulvmanden i dag, der kunne berette om, at
det var forsinket. Det ville være klar til levering i uge 1. Han
beklagede, og fortalte, at der ikke var noget han kunne gøre, fordi
hans leverandør havde ansvaret.

Han stod med ordrebekræftigelsen fra leverandøren i hånden, hvorpå der
stod, at gulvet ville være klar til levering i denne uge. Det holder
så tydeligvis ikke.

Det giver os en del problemer, da vores aftaler med tømrere og
køkkenmænd så ikke holder. Faktisk er det ret skidt, og i sidste ende
kan det sagtens betyde, at vi må udskyde indflytningen, til trods for,
at vi HAR opsagt vores nuværende lejlighed.

Mit spørgsmål er egentlig bare: Kan man på en eller anden måde holde
leverandøren op på noget ifht. hans ordrebekræftigelse? Jeg er ikke
ude på ballade, men omvendt mener jeg, at han skal betale et eller
andet for de kvaler, som forsinkelsen medfører.

Hvad mener I?

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Hauge

Dato : 13-12-04 19:28

Hejsa

Bo Kamp Dudek wrote:
> Jeg er ikke
> ude på ballade, men omvendt mener jeg, at han skal betale et eller
> andet for de kvaler, som forsinkelsen medfører.

Betale fordi det er træls, eller fordi i vil få udgifter på grund af det?
Eller er det bare for at kunne få lidt ekstra til rødvinen, hvis der er
mulighed for det?

/Hauge

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 13-12-04 20:22

[...]
>Betale fordi det er træls, eller fordi i vil få udgifter på grund af det?
>Eller er det bare for at kunne få lidt ekstra til rødvinen, hvis der er
>mulighed for det?

et eller andet sted nok mest fordi det er træds.. vi havde regnet med
14 dage til at flytte ind i i forhold til vores nuværende lejlighed..
men nu drejer det sig om få dage i stedet..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-12-04 20:00

> [...]
>
> Jeg blev så ringet op af gulvmanden i dag, der kunne berette om, at
> det var forsinket. Det ville være klar til levering i uge 1. Han

Det afhænger af om du er lovet materialerne en bestemt uge, eller med en
leveringstid på 6-8 uger. En leveringstid på 6-8 uger fra starten af
november (uge 45) vil være med udgangen af uge 53, og julen taget i
betragtning lyder uge 1 som inden for den lovede leveringstid.

Mvh Maria

Fra : Christian

Dato : 13-12-04 23:33

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ude på ballade, men omvendt mener jeg, at han skal betale et eller
> andet for de kvaler, som forsinkelsen medfører.

Ifølge Kbl. § 23. kan du i hvert fald ikke gøre gulvmanden ansvarlig.

Anlægger du en erstatningssag mod leverandøren så husk, at en køber har
pligt til at søge sit tab begrænset mest muligt. Du skal også være
opmærksom på, at hvis en køber får ret i en erstatningssag, så er det op til
køberen at bevise tabets størrelse, og at tabet er forårsaget af
forsinkelsen. Endvidere gives kun erstatning for tab som ligger inde for det
normalt påregnelige. Tab af en størrelse, som er ganske atypiske kan ikke
kræves erstattet.

Viser det sig at det ikke er leverandøren, men leverandørens transportfirma
kan du gå videre og anlægge erstatningskrav mod dem osv. .

Hver sag koster vel omkring 4-6.000 kr. God fornøjelse.

Christian

P.s. hvad med at lægge lidt buffer ind i din tidsplan.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-12-04 23:40

> [...]

> bestilte, at der var leveringstid på 6-8 uger. Det var fint nok, for
> vi bestilte det i starten af november, og skulle først bruge det her i

Jeg håber ikke, at følgende ødelægger jeres humør totalt.....

Jeg kender ikke jeres gulv/træmærke. Men det gulv JEG har fået lagt i mit
køkken og min stue, (stavparket i merbau) skulle pakkes ud og ligge i flere
dage, inden det blev lagt... for at tilpasse sig luftfugtighed etc. i huset.
Jeg husker ikke, om det var 4-5 dage eller 14 dage. Men det var LÆNGE, følte
jeg, som jo bare gerne ville have gulvet lagt og køkkenet stillet op.

Så tjek lige, om I overhovedet kan lægge jeres gulv samme dag eller dagen
efter I har modtaget det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 08:46

> [...]
huset.
> Jeg husker ikke, om det var 4-5 dage eller 14 dage.

Det er alment kendt at et trægulv skal "akklimatisere sig" efter levering.

Og gerne op til 14 dage.

Normalt skal pakkerne ligge i det rum hvor de skal lægges, men ikke pakkes
op.
Hvis du lægger g gulvet lige efter levering, kan du risikere at gulver
"svinder" efter
lægning. Dette skyldes at træ tilpasser sig den relative luftfugtughed. Ved
svømmende gulve
er det hele gulvet der svinder, d.v.s. svindet kan ses ved kanten af gulvet.
Ved Gulve monteret på gulvstrøer, ses svindet mellem de enkelte gulvbrædder.
(sprække hvor skidt og ander godt gemmer sig)

VH Henrik

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 14-12-04 11:57

[...]

vi bestilte gulvet i starten af november til levering i denne uge..
men vi skal reelt først bruge det imellem jul og nytår.. dermed ER der
lagt en slags buffer ind..

tillige har vi medtaget, at gulvet får ca. 1 uge til at afklimatisere
tid i huset..

vi har FORSØGT at være forudsigelige..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 08:57

> [...]
> bestilte, at der var leveringstid på 6-8 uger. Det var fint nok, for
> vi bestilte det i starten af november, og skulle først bruge det her i

Hvis I er bekendt med en leveringtid på 6-8 uger fra bestilling, kan jeg
ikke se der er noget at komme efter.

Ved levering i uge 1, er den lovede leveringstid overholdt (set med mine
øjne)
Jul/nytår stjæler 1½ uge, hvor du har fri ligesom næsten alle andre.
Sikker også dem der skal levere....

Det eneste du kan klage over, er smøl fra egen side.....
Når i ved at i SKAL bruge gulvet en bestemt uge, skal man bare bestille
det i ordentlig tid. Og påregne at der kan ske forsinker levering.
(skibet kan gå ned, lastbilen køre galt, Fabrikken brænde ned, you name it)

VH Henrik

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 14-12-04 12:00

[...]

> [...]
>det i ordentlig tid. Og påregne at der kan ske forsinker levering.
>(skibet kan gå ned, lastbilen køre galt, Fabrikken brænde ned, you name it)

beklager, at jeg har angivet forkerte oplysninger.. vi har bestilt
gulvet i starten af november og har fået bekræftelse på levering i
denne uge..

dog skal gulvet reelt set først bruges i mellem jul og nytår, hvorfor
vi har givet det 2 uger ekstra at rende på..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Jørn Vind

Dato : 16-12-04 20:01

Hej Bo:

Først skal jeg spørge - har du nogen ordrebekræftelse derfra hvor du har
bestilt gulvet ?

Hvis ja - er der så nævnt forbehold på denne mht. at forsinket levering kan
forekomme - eller evt. et eller andet med at leveringstiden er udfra bedste
skøn, eller at leverandøren ikke er ansvarlig for evt. forsinket levering
eller oplyst leveringtstid er uden forbindende.
....... står der et eller andet i denne retning ? Hvis ja - så kan du ikke
gøre noget.

Har du en ordrebekræftelse - og denne er "ren" -altså uden forbehold fra
sælgers side, så er det flintrende ligegyldigt hvad din leverandørs
leverandør siger og hvem der er skyld i forsinkelsen - så hænger din
leverandør på skaden, og hvis du kan bevise at du har haft ekstra udgifter i
denne anledning, så kan du kræve erstatning.
Hvem der så til sidste kommer til at stå med udgiften - din leverandør eller
led længere tilbage i systemet - er dig uvedkommende.
Men et er sikkert - du skal holde dig til den du har lavet aftalen med - og
ingen anden.
Med andre ord - har du en "ren" ordrebekræftelse fra din leverandør, er
dette jo nok - hvert led skal jo kun sikre sig et led bagud.

Har du ingen ordrebekræftelse, så har du et problem, fordi det er dig der
har bevisbyrden mht. leveringstidspunkter, og her er det ikke nok at henvise
til en telefonaftale - det er meget lidt sandsynligt at din leverandør vil
bekræfte denne aftale i en evt. retssal.

Er der noget du er i tvivl om og vil vide mere, og kan du afgrænse alle
ovennævnte "hvis´er" er du velkommen til at ringe på 66 16 19 83 indtil kl.
22.00.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 16-12-04 21:18

[...]

mange tak for rådene..

det hele endte med en lang telefonsamtale med importøren i Danmark,
som var meget undskyldende.. han forklarede, at de havde lovet ham at
sende gulvet fra Brasilien den 20/12 og derefter ville der gå 22 dage,
før det var i Hamborg og efterfølgende 4 dage, før det var i Danmark..

dog erkendte han, at det rent teoretisk kunne ske, at det blev
forsinket yderligere.. vi snakkede lidt frem og tilbage, og jeg holdte
på, at hvis jeg skulle leve med forsinkelsen, så skulle jeg have
kompensation i form af husleje, da det ville blive dyrere for mig..

han gik med til at betale en måneds husleje (5700,-), hvilket jeg
egentlig var overrasket over, men selvfølgelig tilfreds med.. desuden
bestilte han nogle bøgerne til mig med det samme omkring lægning og
vedligeholdelse, som han nok skulle betale..

desværre viste det sig så, at det efterfølgende IKKE ville hænge
sammen for vores tømrere og monteringen samt køkkenet og el.. med
andre ord ville MANGE tidsplaner skride, pga. forsinkelsen af gulvet..

jeg ringede derfor tilbage og fortalte, at jeg gerne ville ophæve
købet.. han var indstillet på dette, og generelt var der INGEN
problemer overhovedet..

dagen efter (i går) købte vi så et Tarkett lamelparket i hvidolieret
eg, som vi er meget tilfredse med rent visuelt.. det ER allerede
leveret ved vores hus, og således holdes tidsplanen..

når jeg kigger tilbage, er jeg selvfølgelig meget tilfreds.. jeg fik
godt nok ikke det gulv, som jeg oprindeligt drømte om, men jeg fik en
god og fair behandling.. dog har jeg overvejet lidt, om importøren
rent faktisk havde GLEMT at bestille vores gulv, siden han var så
overbærende.. jeg mener, gulvet var usædvanligt, idet det var meget
meget mørk valnød, i sildebensparket.. noget, som nærmest ville være
usælgeligt til andre.. og ville han hænge på at skulle sælge det til
andre..?

nå, nevermind, manden kunne jo også bare være oprigtigt ked af det og
ganske flink..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk