LPT port
Fra : Jesper

Dato : 13-12-04 17:31

Har googlet i timevis nu, uden at finde det helt rigtige.

Leder efter et diagram til at lave en 4x5 matrix ind på lpt porten. Kan godt
lave koden, og har også fundet noget, men syntes ikke rigtigt det bliver
forklaret tilbunds.

Nogen der kender til det eller ved hvor det lige findes....

Dette er hvad jeg har....

21. Matrix scanning
In an upcoming project, I want to use a 4x4 keypad as an input. In this type
of keypad (warning: there are other types), each key makes a connection from
one row to one column, when pressed. My first design has the "columns"
connected to the 4 Control Out pins, while the "rows" are connected to 4 of
the Status Inputs. Normally, all 4 control outputs were programmed high, but
to scan the keypad, I would lower one control output at a time, and read the
4 status inputs at that time. The 4 status inputs are each pulled high to +5
volts via a 10K resistor, or left to float. (Use Dn plus resistors rather
than +5 external supply?) This scheme could be expanded to as large as 4x5
(4 Cn outputs, 5 Sn inputs).
10 K

S4 ------------X X X X--^^^^^--+--- (+5)

S5 ------------X X X X--^^^^^--+

S6 ------------X X X X--^^^^^--+ (these pullups optional?)

S7 ------------X X X X--^^^^^--+

| | | |

C3 ------------+ | | | Scan one Cn low at a time, read Sn each
time

C2 --------------+ | |

C1 ----------------+ |

C0 ------------------+
Muligt at jeg har stirret mig blind på diagrammet, men kan ikke lige se
hvordan det funker....Jesper....

Fra : Hans Einar Rudnes

Dato : 13-12-04 23:14

Hei Jesper.

Mulig jeg misforstår spørsmålet, men prøver meg.

Antar tastene er slik :
1 2 3 A
4 5 6 B
7 8 9 C
# 0 * D

Dersom du legger C3 Lav, mens alle andre er høye. Når du da ser på S
inngangene kan du se om noen tast er trykket.
I tilfelle tast 1 vil S4 være lav,men alle andre er høye.
I tilfelle tast 4 vil S5 være lav,men alle andre er høye.

Noe hjelp?

Hans

Fra : Jesper

Dato : 14-12-04 00:31

Hej Hans.

Ligner et brugbart svar. Kigger nærmere på det en af de næste par dage, og
vender tilbage med et svar..

På forhånd tak..