Kalkunbryst
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 13-12-04 17:11

Hej

Jeg skal lave en mindre middag på lørdag for otte venner og veninder.
Til hovedret havde jeg tænkt på at lave kalkunbryst, ovnstegne kartofler
, brocollisalat og hjemmebagt brød. Jeg regner med omkring 2½-3 kød.
Tror I, det er nogenlunde passende?

Jeg er lidt uerfaren med kalkunbryster og er gamle for at det enten skal
blive for tørt eller smage af for lidt. Kan I hjælpe?

/Jeppe

Fra : Leo

Dato : 14-12-04 08:55

Hej Jeppe
Hvis du med 2½-3 kød mener kg, så er det ok til 8-9 personer.Og du har
sikkert også lidt pålæg bagefter.Det er jo rent kød, og du skal regne med
2-300 gram til hver - kalkun ligger ikke så tungt, så du skal op mod den
øvre ende. Jeg tror, det er passende.

Nu smager kalkunkød i sig selv ikke af så frygteligt meget, så kunsten er at
tilsætte smag.
Der er ikke nogen grund til at komplicere det for sig selv. Skær en dyb
lomme kødet og anbring deri noget fyld. Jeg kunne foreslå soltørrede tomater
blandet med porreskiver og evt. lidt ristet bacon. Du kan evt vælge at
tilsætte lidt krydderi - en kvist timian fx.
Så pakker du hele herligheden ind i nogle skiver røget skinke og smider det
ind i ovnen i en times tid ved ca. 200 grader. Hvis du lægger det i en lille
bradepande kan du evt hælde lidt hvidvin i denne og lade det småsnurre i
det. Jeg har ikke talt om salt og andre krydderier, men naturligvis skal du
huske at salte kødet - også gerne lidt indeni.Mht krydderier så er det jo
"en smagssag", lidt peber kan det jo nok tåle, men med porre, tomat og
timian som fyld, ville jeg ikke vælge andet. Det skulle da lige være
selleritern som tilbehør. Fyldet kan jo varieres efter lyst.
Mange hilsner, Leo