Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony memoery kort-ændring billed
Fra : jane

Dato : 13-12-04 16:39

Når jeg tilslutter kameraet-Sony T3- til komputeren og f.eks. laver en rød
plet på et af billederne, ved hjælp af "Paint Shop Pro" og siger ja til at
gemme ændringerne, så kan jeg ikke se billedet på kameraet længere, det
siger fil fejl, men billedet med ændringen er på kortet, når jeg ser det på
komputeren. Det samme hvis jeg ændre størrelsen eller andet på et billed,
er det normalt, at kameraet ikke kan vise billeder, der er blevet ændret,
eller er der noget, jeg gør forkert?

Når billederne- som er optaget i 5 mil.P- skal på papir hos fotohandleren,
10x15, mister man så noget af billedet/størrelsen, eller kommer det hele
med, som man ser det på kameraet, også flagstangen helt ude i den ene side?

Måske dumme spørgsmål, men jeg har ikke haft et digital kamera før.
--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Pico

Dato : 14-12-04 01:02

jane wrote:
> [...]
> størrelsen eller andet på et billed, er det normalt, at kameraet ikke
> kan vise billeder, der er blevet ændret, eller er der noget, jeg gør

Jeg ved ikke om du gør noget forkert, men jeg har aldrig hørt om at man
ændre på billederne med et billedbehandlingsprogram mens de er i
kameret, normalt overføre man dem til Pc'en, enten ved at flytte eller
kopiere, derefter behandler man dem i billedbehandlingsprogrammet.
Når billederne er som du vil have dem kan du godt gemme dem på dit
memerystick for evt. transport, men om de kan ses i kameret ved jeg
ikke, har aldrig prøvet Jeg har et Sony V1 så det er nok nogelunde
det samme for begge kamere.

> [...]
> fotohandleren, 10x15, mister man så noget af billedet/størrelsen,
> eller kommer det hele med, som man ser det på kameraet, også

Det kommer an på hvor du får dem fremkaldt, nogen skære i billederne
andre laver hvide kanter. Du kan undgå begge dele ved at tilskære
billederne før de sendes til fremkaldelse og så bestemmer du hvad der
skal med, du skal jo aligevel behandle dem i et billedbehandlingsprogram
for at få en ordentlig kvalitet. Til beskæring er JPEGCrops fremragende,
du kan hente det her:
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/download.html
Mit V1 kan tage billeder i 2-3 der er lig med 10x15 i forholdet, kan dit
ikke det ?

> Måske dumme spørgsmål, men jeg har ikke haft et digital kamera før.

Der er ikke dumme spørgsmål for hvis man ikke stiller spørgsmål får man
ingen svar.
Pico

Fra : jane

Dato : 14-12-04 17:28

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in news:326pieF3h5fq0U1
@individual.net:
> [...]
> memerystick for evt. transport, men om de kan ses i kameret ved jeg
> ikke, har aldrig prøvet Jeg har et Sony V1 så det er nok nogelunde
Ja, det undre mig bare at når man har ændret noget og så gemt dem på
memery kortet, og vil se dem på kameraet, så kommer meldingen filfejl,
altså kameraet kan ikke vise dem.

> [...]
> billederne før de sendes til fremkaldelse og så bestemmer du hvad der
> skal med, du skal jo aligevel behandle dem i et
Det er vel ikke nødvendig, hvis de ser ok ud, eller?
Hvordan kan jeg tilskære billederne selv, så de passer i størrelse
10x15, er det cm eller pixel man skal ændre?

Til beskæring er JPEGCrops fremragende,
> du kan hente det her:
> http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/download.html
Det vil jeg prøve at downloade, tak for linket

> Mit V1 kan tage billeder i 2-3 der er lig med 10x15 i forholdet, kan
dit
> ikke det ?
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med billeder i 2-3 er det pixel?
Jeg bruger 5Mil. pixel, det skal jeg måske ikke?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Pico

Dato : 14-12-04 21:19

jane wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in news:326pieF3h5fq0U1
> @individual.net:
KLIP
> Det er vel ikke nødvendig, hvis de ser ok ud, eller?

Det vil jeg mene, prøv bare at se på et histogram, se på nevuer og se på
contrast, det er meget sjældent at billeder lige fra kameret er
optimale, du får meget bedre resultater ved at justere dem lidt. Vær
lige opmærksom på at overdrivelse ikke fremmer forståelsen her

> Hvordan kan jeg tilskære billederne selv, så de passer i størrelse
> 10x15, er det cm eller pixel man skal ændre?

Det er det JPEGCrops er lavet til.

> Til beskæring er JPEGCrops fremragende,
> Det vil jeg prøve at downloade, tak for linket

> Jeg er ikke helt med på hvad du mener med billeder i 2-3 er det
> pixel? Jeg bruger 5Mil. pixel, det skal jeg måske ikke?

Jeg bruger næsten altid 5 milioner, men apperatet kan sættes til at tage
i størelsforholdet 2-3 (10 cm = 2, 15 cm = 3) der er det samme som
standardpapiret bruger, prøv at læs brugsanvisningen om ikke dit også
kan.
Pico

Fra : jane

Dato : 16-12-04 15:53

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in news:3290ocF3kah63U1
@individual.net:

> Det er det JPEGCrops er lavet til.
--
Har nu downloaded JPEGCrops, det er smart, Jeg går ud fra, at når jeg
klikker på beskær og den står på 10x15, ja så er det bare at aflever det i

Venlig hilsen
Jane

Fra : Pico

Dato : 16-12-04 23:24

jane wrote:
> [...]

>det i
>fotoforretningen og billederne er klar til at blive fremstillet i

Ja. Bemærk du kan selv ændre på beskæringsstørelsen et eller andet sted
i indstillinger hvis du af en eller anden grund vil have programmet til
at croppe i andre størelser, f. eks. 10,5 x 15,5 cm. eller hvad du nu
kunne have brug for. Jeg har ændret min beskæring af 10 x 15 til at
passse til 4"x6" papie fordi jeg printer til kant med min Canon iP5000.
Pico

Fra : jane

Dato : 18-12-04 18:21

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote in news:32eh0iF3leoq8U1
@individual.net:

> [...]
> kunne have brug for. Jeg har ændret min beskæring af 10 x 15 til at
> passse til 4"x6" papie fordi jeg printer til kant med min Canon iP5000.

OK.Mange tak for hjælpen, nu tror jeg at jeg har forstået det.

--
Venlig hilsen
Jane