rugsigtemel....
Fra : Mona Reinholdt Peter~

Dato : 13-12-04 16:19

Hej med jer,

Jeg har fundet en opskrift på nettet, hvor jeg skal bruge "rugsigtemel" HVAD
ER DET?? Har spurgt en økonoma og hun vidste det heller ikke. I sigtemelen
er der jo malede rugkerner, sååå er rugsigtemel bare ganske almindelig
sigtemel? Har kigget i superbrugsen, føtex og bilka efter produktet, men de
havde det heller ikke... Håber på hjælp af nogle kloge hoveder.

Ciao, Mona

Fra : jenny og søren

Dato : 13-12-04 17:15

Hej Mona

prøv denne her : http://www.varefakta.dk/forbruger/ordlister/mel.htm

og hvis du ikke kan finde det i alm foretninger så spørg din lokale bager om
du ikke kan købe lidt

mvh

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 17:39

"Mona Reinholdt Petersen" <mrp@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> havde det heller ikke... Håber på hjælp af nogle kloge hoveder.

Rugsigtemel kan man købe i helsekostbutikker og lignende. Jeg køber mit hos
Lyngby Mølle. Melet er fra Aurion http://www.aurion.dk/ På sitet er der også
lister over forhandlere.

Jeg bruger rugsigtemel til limpa.

Tina

Fra : Mona Reinholdt Peter~

Dato : 13-12-04 17:58

Tak for jeres respons - så viljeg gå på jagt i forskellige helsekost
forretninger. Da jeg bor i det jyske, har jeg desværre lidt svært ved at
komme i svenske butikker, er ellers tosset med deres mørke søde rugbrød, det
smager fantastisk, men det er mange år siden jeg har fået det sidst... Nogen
der har en opskrift på det??

Ciao, Mona

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 20:01

> [...]
det
> smager fantastisk, men det er mange år siden jeg har fået det sidst...

Det er det der hedder limpa

Denne opskrift giver to brød (limpor):

3,5 dl vand
50 g gær
2 tsk salt
20 g, eller to spiseskefulde bagemargarine
1 dl lys sirup
6 dl hvedemel
4 dl rugsigtemel

Først røres gæren ud i lunkent vand. Så tilsættes melet og resten af
ingredienserne. Ælt dejen til den bliver glat og spænstig. Lad dejen hæve i
den tildækkede skål i mindst 30 minutter. Del dejen i to dele og form til
aflange limpor, som skal hæve tildækket i ca. 45 minutter.
Først skal brødene bages ved 250 grader. Spray ovnen med lidt vand inden
brødenene kommer ind. Spray lidt mere vand ind, inden låben lukkes. Efter 5
minutter sænkes temperaturen til 200 grader. Bages i 25-30 minutter, eller
til brødene får en fin farve.

Tina

Fra : Mona Reinholdt Peter~

Dato : 15-12-04 04:03

Takker , Tina

Dejligt at få den opskrift, vil skrive den ud med det samme, idet jeg om få
dage får ny pc og den opskrift vil jeg bestemt ikke miste!! Nu skal jeg bare
på jagt efter rugsigtemelet, men da jeg skal til Vejle idag, vil jeg bruge
tid på at lede efter det. Yummy yummy...

Fra : jenny og søren

Dato : 15-12-04 16:57

Hej Mona

Prøv Valsemøllen i vejle der kan du sikert få rugsigte

mvh

Søren

Fra : Mona Reinholdt Peter~

Dato : 15-12-04 18:12

Hej Søren,

Ok, Søren det vil jeg prøve - tak for hjælpen... nåede desværre ikke at
kigge efter Helsekost forretninger i Vejle i dag, øvøv, men der kommer jo
andre dage. Nu vil jeg altså finde det rugsigtemel...

Her er forøvrigt opskriften som jeg skal finde rugsigtemelen til:

FARFAR BRØD
Der anvendes: Til 2 brød

a.. 1,2 kg. rugsigtemel
b.. 5 dl vand
c.. 50 gram gær
d.. 3 æg
e.. 2 dl mørk sirup
f.. salt
Fremgangsmåde:

1: Vandet lunes, sirup, gær og æg røres i. Til sidst røres melet i og så
skal man ælte til dejen er blød.

2: Dejen stilles til hævning i ca. 40 minutter, dækket med et klæde. Æltes
derefter grundigt igen.

3: Form herefter til 2 brød. Brødene kan også bages i rugbrødsforme på ca. 2
liter hver.

4: Brødet hæver nu 2. gang ( ca. 30 minutter ) Så pensles brødet med en sjat
kaffe og bages i 40-50 minutter ved 200 graders varme.

Brødet bliver meget mørkt i skorpen.

Ciao, Mona

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 22:18

> Her er forøvrigt opskriften som jeg skal finde rugsigtemelen til:
>

> FARFAR BRØD

Uhhhmmm, tak, det er det brød /jeg/ har ledt efter opskriften til

Det er også et svensk brød.

Jeg har også opskriften på hönökakor, nu vi er i det svenske brød.

Tina

Fra : Mona Reinholdt Peter~

Dato : 16-12-04 05:27

Bare kom med opskriften til de hönökakor, Tina, jeg er klar.... *S*

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 09:05

> Bare kom med opskriften til de hönökakor, Tina, jeg er klar.... *S*

8 Styks.
a.. 12 dl hvedemel
b.. 3 dl grahamsmel
c.. 50 g gær
d.. 125 g margarine (helst bagemargarine)
e.. 5dl vand
f.. 3 spsk. Sukker
g.. ¾ tsk. Salt
1. Smelt margarinen i en kaserolle. Tilsæt vandet, og rør det smeltede
fedtstof+vand sammen. Afkøles til lillefingervarmt. Rør gæren ud i
dejvæsken. Tilsæt sukker, salt, grahamsmel og det meste af hvedemelet. Æltes
til en blank og smidig dej. Hæves tildækket et lunt sted til dobbelt
størrelse. (ca. 30-40 minutter).

2. Slå dejen ned, del den i 8 dele, som rulles ud til runde plader á ½ cm
tykkelse. Prikkes på begge sider. Pladerne stables i to bunker, med
bagepapir mellem hvert dejstykke. Hæves tildækket i ca. 30 minutter.

3. Prik brødene på ny, læg dem på forvarmede plader, og bag dem ved 250
grader i ca. 3-5 minutter.

God fornøjelse med bagningen

Tina

Fra : Peter Westh

Dato : 15-12-04 22:47

> [...]
>
> Ok, Søren det vil jeg prøve - tak for hjælpen... nåede desværre ikke at
> kigge efter Helsekost forretninger i Vejle i dag,

Ifølge www.aurion.dk skulle der være en forhandler her:

Helsam
Nørretorv 3
7100 Vejle
tlf. 75 83 11 98

MVH

Peter

Fra : Mona Reinholdt Peter~

Dato : 16-12-04 05:29

Tak til dig, Søren, den forretning ved jeg hvor er, der køber jeg min
citronhåndsæbe med hvedeskaller - ja det lyder mystisk, men det er en
supergod håndsæbe som bestemt ikke tørrer hænderne ud....

Ciao, Mona

Fra : Mona Reinholdt Peter~

Dato : 16-12-04 05:30

Undskyld - det var Peter!!! Der er så mange navne at holde rede på *S*

Fra : Peter Westh

Dato : 13-12-04 17:36

> [...]
> Hej med jer,
>
> Jeg har fundet en opskrift på nettet, hvor jeg skal bruge "rugsigtemel"

Rugsigtemel er rugmel hvor skaldelene er sigtet fra, ligesom de er i
hvedemel. Almindeligt sigtemel, som man køber det i butikkerne, består af
omkr. 80% hvedemel og 20% Rugsigtemel.

Rugsigtemel er ikke almindelig i danske butikker. Men man kan få det i mange
helsekostbutikker (fra bageriet Aurion).

Rugsigtemel er en helt almindelig hyldevare i Svenske supermarkeder, så hvis
du bor i den ende af landet er det også en mulighed.

Om du kan erstatte det med noget andet afhænger nok af sammenhængen. Hvis
der skal større mængder hvedemel i opskriften også, mp du kunne regne der
frem til den rigtige mængde almindeligt sigtemel. Halvr groft rugmel/halvt
hvedemel var en anden mulighed.

MVH

Peter