Rettigheder til C64 musik :-)
Fra : Jimmy

Dato : 13-12-04 14:41

Hej

Er der ophavsrettighed på musikken til C64-spillet IK+ fra 1987?

Jeg skal bruge musikken til baggrundsmusik på en DVD.

Jeg regner med at svaret er ja, men så vidt jeg husker er spillene ikke
længere beskyttet af ophavsret og må derfor frit distribueres på nettet?

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-12-04 15:43

Jimmy wrote:
> Jeg regner med at svaret er ja, men så vidt jeg husker er spillene ikke
> længere beskyttet af ophavsret og må derfor frit distribueres på nettet?

Spillene er beskyttet af ophavsret i mindst 50 år. Om så dem, der har
rettighederne har givet lov til fri anvendelse er en anden ting, men det
skal man jo checke først.

Peter

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-12-04 20:02

"Jimmy" skrev 13.12.2004 14:40:

> Er der ophavsrettighed på musikken til C64-spillet IK+ fra 1987?

Ja. (Jeg går ud fra, at det har værkshøjde. Selvom det sikkert er elendig
musik, så har det med stor sikkerhed.)

> Jeg skal bruge musikken til baggrundsmusik på en DVD.

Det kræver samtykke. Prøv at kontakte NCB (www.ncb.dk) for at høre, om det
er noget de dækker.

> Jeg regner med at svaret er ja, men så vidt jeg husker er spillene ikke
> længere beskyttet af ophavsret og må derfor frit distribueres på nettet?

Spillene er beskyttet af ophavsret indtil 70 år efter ophavsmandens død.
(Men jeg har hørt om, at nogen af producenterne har valgt at opgive
rettighederne, men du skal nok tjekke efter.)

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Cubus

Dato : 13-12-04 20:33

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev

> Spillene er beskyttet af ophavsret indtil 70 år efter ophavsmandens død.
> (Men jeg har hørt om, at nogen af producenterne har valgt at opgive
> rettighederne, men du skal nok tjekke efter.)

Jeg har hørt den med de 70 år flere gange. Men er der noget med
småt ved denne regel?

En bog der er udgivet i 1890 og forfatteren er død i 1930, må man
så pr definition mangfoldigøre indholdet af denne bog fx på internettet?

Kan enhver fx lægge H C Andersens eventyr lovligt på internettet?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-12-04 21:21

"Cubus" skrev 13.12.2004 20:32:

> Jeg har hørt den med de 70 år flere gange. Men er der noget med
> småt ved denne regel?

Faktisk ikke. (Men der er selvfølgelig beregningsregler m.v.)

> En bog der er udgivet i 1890 og forfatteren er død i 1930, må man
> så pr definition mangfoldigøre indholdet af denne bog fx på internettet?

Ja, så er ophavsretten udløbet. (Men vær opmærksom på, at hvis det fx. er et
musikværk, så har musikeren, der har indspillet det og pladeselskabet også
rettigheder.)

> Kan enhver fx lægge H C Andersens eventyr lovligt på internettet?

Ja, men der er dog en principielt evigtvarende "droit moral"-forpligtelse
til at navngive ophavsmanden og til ikke at gengive eller ændre det på en
krænkende måde jf. ophavsretslovens § 3 stk. 1 og 2 jf. § 75, hvis
kulturelle interesser er involveret. Og det er de nok med HCA.

Fra : Cubus

Dato : 14-12-04 11:29

> [...]

> musikværk, så har musikeren, der har indspillet det og pladeselskabet også

Den tekst fra dr.dk er så egentlig forkert:

"De bøger og manuskripter, der vil blive gratis tilgængelige på nettet,
er alle uden ophavsretsindskrænkninger. Det vil sige, at de typisk er mere
end 70 år gamle."

http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=220863

eftersom det er forfatteren der skal have været død i 70 år og det ikke har
noget med selve værkets alder at gøre?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-12-04 11:37

Cubus wrote:

> [...]
> er alle uden ophavsretsindskrænkninger. Det vil sige, at de typisk er mere

Eftersom de fleste forfattere har skrevet deres værker, før de døde, så
er der ikke noget forkert i ovenstående.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stop spyware i Internet Explorer med det gratis program SpywareGuard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-04 14:44

Kim Ludvigsen skrev:

>Eftersom de fleste forfattere har skrevet deres værker, før de døde, så
>er der ikke noget forkert i ovenstående.

Og dog. Teksten kan forlede ukyndige til at tro at ophavsretten
falder væk når et værk er 70 år gammelt, og det er forkert.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-04 20:42

Kristian Storgaard skrev:

>Ja. (Jeg går ud fra, at det har værkshøjde. Selvom det sikkert er elendig
>musik, så har det med stor sikkerhed.)

Der blev lavet meget fin, musik til 64'eren.

>Spillene er beskyttet af ophavsret indtil 70 år efter ophavsmandens død.
>(Men jeg har hørt om, at nogen af producenterne har valgt at opgive
>rettighederne, men du skal nok tjekke efter.)

Hvis vi nu siger at de har givet spillet fri, betyder det så at
man må rippe musikken og bruge den frti?

Jeg mener nej. Det er spillet som helhed der må benyttes (hvis
der ikke er givet en speciel tilladelse). I øvrigt kan det være
at en anden end spilproducenten har ophavsretten til musikken.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-12-04 21:28

"Bertel Lund Hansen" skrev 13.12.2004 20:42:

> Der blev lavet meget fin, musik til 64'eren.

Ok, så siger vi det

> [...]
> der ikke er givet en speciel tilladelse). I øvrigt kan det være
> at en anden end spilproducenten har ophavsretten til musikken.

Enig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-04 22:16

Kristian Storgaard skrev:

>Ok, så siger vi det

Dér var navnet (i et andet svar): Rob Hubbard! Prøv at høre hvad
han lavede. Det er lige til at blive i godt humør af.

--
Bertel

Fra : Jimmy

Dato : 13-12-04 23:06

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]

Ja for søren da også!

> Dér var navnet (i et andet svar): Rob Hubbard! Prøv at høre hvad
> han lavede. Det er lige til at blive i godt humør af.

Det er sjovt som folk (inkl. mig selv) altid fremhæver RH. Han var bestemt
dygtig, men der var mange andre der lavede væsentligt bedre musik i en
højere teknisk kvalitet, f.eks. Martin Galway og Ben Daglish.

RH er dog blevet en legende og de facto ham man nævner når man snakker god
musik på 64'eren.

Han har i øvrigt fanklubber rundt omkring og er af en engelsk gruppe blevet
inviteret med til en hyldestfest de holdte. Han udbrød noget i stil med
"Jamen, det var jo bare lidt hobby musik vi lavede dengang"

Mvh
Jimmy

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-12-04 21:16

Scripsit "Cubus" <cubus@sol.dk>

> En bog der er udgivet i 1890 og forfatteren er død i 1930, må man
> så pr definition mangfoldigøre indholdet af denne bog fx på
> internettet?

Ikke pr. definition, men pr. "ophavsretten er udløbet".

> Kan enhver fx lægge H C Andersens eventyr lovligt på internettet?

Ja.

(Hvis ikke det sker i en nyere oversættelse eller bearbejdelse som
stadig er beskyttet af ophavsret).

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : Jimmy

Dato : 13-12-04 23:07

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BDE3A5AE.11214%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Ja. (Jeg går ud fra, at det har værkshøjde. Selvom det sikkert er elendig
> [...]

Mange tak for svarene til alle.

Faktisk kan jeg klare mig med under 9 sekunders trommer og kan derfor sample
frit. Regner med det også gælder fra computerspil og ikke kun musik.

Mvh
Jimmy

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-12-04 23:12

"Jimmy" skrev 13.12.2004 23:06:

> Mange tak for svarene til alle.
>
> Faktisk kan jeg klare mig med under 9 sekunders trommer og kan derfor sample
> frit. Regner med det også gælder fra computerspil og ikke kun musik.

Den regel kender jeg ikke?

Fra : Andy

Dato : 13-12-04 21:33

> Er der ophavsrettighed på musikken til C64-spillet IK+ fra 1987?

Ja!

> Jeg regner med at svaret er ja, men så vidt jeg husker er spillene ikke
> længere beskyttet af ophavsret og må derfor frit distribueres på nettet?

Ophavsretten ophører først 70 år efter komponistens død. Selvom du må
distribuere spillet uden vederlag betyder det ikke at ophavsretsholderen af
afstået rettighederne til værket.

System 3 skiftede navn til Studio 3 og kan findes her:
http://www.studio3.co.uk

Sidst jeg hørte om Rob Hubbard, så arbejdede han for EA.

Andy

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 13-12-04 23:09

Jeg vil spørge http://www.theparty.dk
De kender sikkert dem der har produceret stykket og kan nok
skrive til dem om (C)opyright må brydes i dit tilfælde til DVD
baggrundsmusik.

/ Qbic