lovlig købt mp3 - hvad må man!
Fra : Per

Dato : 13-12-04 14:04

Hej NG!

Hvis jeg køber/downloader mp3 musik fra en betalingshjemmeside - altså en
lovlig måde at købe musik på, er den downloadede musik så det samme som en
original cd i juridisk forstand?

Svarer det til at jeg har købt en original cd i en forretning med de
rettigheder/begrænsninger en sådan giver mig?

Altså må jeg give min ven mp3 nummeret, hvis jeg sletter det hos mig selv?
Må jeg kopiere musikken til mig selv til brug i f.eks bilen eller krænker
jeg derved opretsrettighedshaverne ?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-12-04 20:27

"Per" skrev 13.12.2004 14:03:

> [...]
>
> Svarer det til at jeg har købt en original cd i en forretning med de
> rettigheder/begrænsninger en sådan giver mig?

Ikke helt.

> Altså må jeg give min ven mp3 nummeret, hvis jeg sletter det hos mig selv?

Nej. Ved en normal CD indtræder der konsumption af spredningsretten, når
CDen er solgt på markedet, således at du må sælge den videre, låne den ud
m.v. Komsumption indtræder ikke ved online-tjenester, og derfor beror det på
aftalen om man må det. Sådan som jeg læser fx. "føtex Musik"'s betingelser,
så giver de ikke tilladelse til det.

> Må jeg kopiere musikken til mig selv til brug i f.eks bilen eller krænker
> jeg derved opretsrettighedshaverne ?

Ja, det må du gerne, så længe det er til personlig brug for dig eller din
husstand - det gælder også til bilen.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-12-04 15:12

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BDE3AB78.11216%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> på
> aftalen om man må det. Sådan som jeg læser fx. "føtex Musik"'s

Hvoraf kommer denne forskel juridisk?
Jeg går ud fra, at man ikke ville kunne fjerne spredningsretten ved salg af
fysiske CD-er, men her tager jeg måske fejl?
(Og her tænker jeg kun juridisk, for der ville uden tvivl opstå voldsom
røre, hvis nogen forsøgte sig med det)

/Per

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-12-04 08:29

"Per Christoffersen" skrev 14.12.2004 15:11:

> Hvoraf kommer denne forskel juridisk?

Den kommer af, at spredningsretten og den dermed forbundne konsumption kun
er relevant ved fysiske eksemplarer (hvilket også gælder for
visningsretten).

> [...]
> fysiske CD-er, men her tager jeg måske fejl?
> (Og her tænker jeg kun juridisk, for der ville uden tvivl opstå voldsom

Det er korrekt, det er bl.a. det der står i § 19. Man kan også sige, at det
er meget vanskeligt at "udlåne" et ikke-fysisk eksemplar. Enhver flytning,
videresendelse m.v. vil indebære en eksemplarfremstilling, hvilket ikke
altid er tilladt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-12-04 18:58

Kristian Storgaard skrev:

> [...]
>videresendelse m.v. vil indebære en eksemplarfremstilling, hvilket ikke

Hvad hvis man sletter originalen?

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-12-04 23:40

"Bertel Lund Hansen" skrev 15.12.2004 18:58:

> Hvad hvis man sletter originalen?

Så er der stadig sket en eksemplarfremstilling.