Apeks TX50
Fra : Michael Kristensen

Dato : 13-12-04 14:04

Hej NG

Min Apeks TX50 har både Cracking Resistance Control (CRC) og
Integraded Venturi Control (IVC).

Apeks skriver om CRC: This feature adjusts the spring load on the
poppet vavle assembly and varies the cracking resistance. This can be
adjusted during the dive to suit individual diver preference.

Og om IVC skriver de: The Apeks Integrated Venturi System (IVS)
controls the air flow through the second stage, allowing air to flow
directly through the mouthpiece to the diver or be re-directed against
the diaphragm. The venturi lever therefore acts as a pre-dive switch.
Set in the minus position the second stage cannot freeflow if
accidentally dropped in the water. When the diver begins to use the
regulator the lever can be switched to the plus position and the
second stage will give full venturi assistance to the diver, reducing
breathing effort.

Hvad er forskellen på de to systemer. Er de ikke begge til at justere
åndningsmodstanden?

Fra : Allan Norsk

Dato : 13-12-04 21:14

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
> Min Apeks TX50 har både Cracking Resistance Control (CRC) og
> Integraded Venturi Control (IVC).
snip
> Hvad er forskellen på de to systemer. Er de ikke begge til at justere
> åndningsmodstanden?

CRC justerer det fjedertryk som ventilhovedet presses mod ventilsædet med.
Strammer du fjederen skal den lille arm som påvirkes af membranen når du
trækker luft ind, yde en større kraft for at åbne op for luften. Er fjederen
for slap vil du opleve at ventilen fiser en smule hele tiden. (det kan også
skyldes at den lille arm er konstant påvirket på grund af forkert
justering.)

IVC på minus, har som du skriver til opgave at dirigere luften fra flasken
tilbage mod membranen så denne blæses udad og ventilen lukker. Hermed undgår
man at regulatoren freeflower når man ikke har den i munden. Har du ventilen
i munden vil du mærke en øget åndingsmodstand da ventilen faktisk forsøger
at lukke sig selv.

Er ICV sat på plus, vil luftstrømmen fra ventilen danne et undertryk bag
membranen, der igen åbner ventilen endnu mere. Dette bevirker at ventilen
giver dig masser af luft med lille åndingsmodstand når du har ventilen i
munden, men samtidig at ventilen vil freeflowe hvis ikke du har den i
munden. I sådant et tilfælde vil CRC have betydning får modstanden i starten
af åndedrættet, hvorefter ventilen vil overvinde CRC fjederens modstand.

Lang teknisk forklaring, som nok er nemmere at forstå hvis du har en tegning
af regulatoren foran dig.

Mvh. Allan

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-12-04 21:15

On Mon, 13 Dec 2004 05:04:09 -0800, Michael Kristensen wrote:

> [...]
> breathing effort.
>
> Hvad er forskellen på de to systemer. Er de ikke begge til at justere

Uden at kende til TX50'eren, så vil jeg stadig sige nej. Det første er
til at justere åndingsmodstanden, hvilket kan ske trinløst og brugbart
under selve dykket. Den anden funktioner når du så er ude af vandet kan
du slå den til, og så skulle den beskytte mod at din regulator
freeflower. En rar ting, da de fleste af os vel har prøvet at regulatoren
lige rammer jorden hårdt og går i freeflow?

Min egen regulator (Oceanic Delta 3) har også en justerbar skrue på
mundstykket, med den kan jeg justere hvor nemt det er at trække vejret. I
yderste stilling (hårdest modstand) er den praktisk talt beskyttet mod
freeflow, men også meget hård at trække vejret i på et par meters
dybde. Der kan det så være rart at skrue ned for modstanden således at
der skal bruges mindre kræfter (nærmest ingen) for at trække vejret.
På den svageste indstilling vil regulatoren sive ovenvande (pga. den
manglende modstand på membran mv.) så man skal lige huske at skrue op
for modstanden når man kommer op af vandet

/Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-12-04 16:13

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på de to systemer. Er de ikke begge til at justere
> åndningsmodstanden?

Ja og nej, de har begge med åndingsmodstand at gøre men CRC har med den
kraft der skal til for at åbne ventilen så der kommer luft ud. Venturi
hjælper luften ud af regulatoren når den er sat på plus. Så man kan godt
sige at de begge har med at justere åndingsmodstand med på forskellige
måder.