Usamarbejdsvillig arbejdsgiver - Råd søges
Fra : Anonym

Dato : 13-12-04 11:58

Hej alle,

Håber at få et råd med på vejen.

Jeg blev i August ansat på en virksomhed (Forbliver unavngiven).
Arbejdstiden er ca. 5 timer om ugen, altså mindre end 8 timer, som vist
skulle betyde noget?

Min arbejdsgiver har endnu ikke givet mig en ansættelsesaftale, og jeg
mangler at få udbetalt løn for oktober og november. Jeg har flere gange
påpeget dette, men uden held.

Desværre er han ikke rigtig til at tale med, så jeg har valgt ikke at
udføre yderligere opgaver før jeg ser nogle penge

Hvordan er jeg stillet rent juridisk mht. løn? Mht. ansættelsesaftale?
Hvad har jeg af sanktionsmuligheder i forhold til disse?

Pfh. tak

Mvh. Anonym
(Jeg ønsker at forblive anonym, da jeg har et specielt navn, som evt.
kan spores)

Fra : nogoodbadguy

Dato : 13-12-04 12:55

Det her skal du på ingen måder finde dig i, kontakt din fagforening.
Mht. ansættelsesaftale skal der gå max en 1 måned fra den dato du
påbegynder arbejdet og til du får et gyldigt ansættelsesbevis.
Ellers kan du kræve en erstatning på omkring 10000kr.

http://www.kandu.dk/

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-12-04 13:34

"nogoodbadguy" <nogoodbadguy.news@kandu.dk> wrote in message
[klip]
> Ellers kan du kræve en erstatning på omkring 10000kr.

Der er ikke tale om en erstatning med derimod om en godtgørelse.

I øvrigt er den mere eller mindre standardiserede domstolspraksis med hensyn
til beløbets størrelse i anledning af godtgørelse ved mangler ved
ansættelsesbeviser blevet ændret.

Karina

Fra : Anonym

Dato : 13-12-04 13:44

Karina og Christian wrote:

> [...]
>
> I øvrigt er den mere eller mindre standardiserede domstolspraksis med hensyn
> til beløbets størrelse i anledning af godtgørelse ved mangler ved

Men kan jeg rent faktisk gøre noget når jeg jo kun arbejder 5 timer om
ugen? Hvad og hvordan? Hvad siger loven?

Jeg har ikke stået i en sådan situation før, så råd og vejledning er
kærkomment!

Mvh. A

Fra : nogoodbadguy

Dato : 13-12-04 13:50

Hvis firmaet ingen overenskomst har og du ikke er medlem af den
fagforening som firmaet har tegnet overenskomst med, så er det din
arbejdsgiver der sidder i denne lange ende.

http://www.kandu.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-04 14:27

"nogoodbadguy" <nogoodbadguy.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis firmaet ingen overenskomst har og du ikke er medlem af den
> fagforening som firmaet har tegnet overenskomst med, så er det din
> arbejdsgiver der sidder i denne lange ende.

Hvorfor dog det?
Kravet om et ansættelsesbevis kommer ikke fra overenskomsten, men fra et
EU-direktiv.

Derudover er det kun ansatte, der arbejder mere end 8 timer i gennemsnit om
ugen og hvor ansættelsesforholder varer over 1 mdr., der har krav på et
ansættelsesbevis.
Anonym har således ikke noget krav på et ansættelsesbevis.

Ang. ansættelsesbeviset læs evt.
http://www.dhs.dk/uploads/dhsDoc/gode_raad_ansattelsesbeviser.pdf

Fra : Anonym

Dato : 13-12-04 14:38

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> ansættelsesbevis.
> Anonym har således ikke noget krav på et ansættelsesbevis.

Jeg har lige talt med HK og der er intet at gøre, netop af ovenstående
årsag - Tough luck

Thanks anyways
A.

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-12-04 15:21

"Anonym" <Anonym@anonym.ok> wrote in message
[klip]
> Jeg har lige talt med HK og der er intet at gøre, netop af ovenstående
> årsag - Tough luck

Vederlag for den tid, du rent faktisk har arbejdet, har du naturligvis krav
på. Hvis ikke HK vil hjælpe dig, så kontakt din lokale retshjælp. Det er
gratis at henvende sig der og få hjælp.

Karina

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-04 15:25

"Anonym" <Anonym@anonym.ok> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige talt med HK og der er intet at gøre, netop af ovenstående
> årsag - Tough luck

De kan ikke hjælpe dig med et ansættelsesbevis for det har du ikke krav på,
men den manglende løn SKAL de hjælpe dig med hvis du ellers er medlem af HK.
Du betaler kontingent for at de skal hjælpe dig, og om nødvendigt kører en
retssag, i sådan en situation.

Fra : nogoodbadguy

Dato : 13-12-04 14:42

"Allan Soerensen" skrev d. 13-12-04 14:27 dette indlæg :
> [...]
> http://www.dhs.dk/uploads/dhsDoc/gode_raad_ansattelsesbeviser.pdf
>
> Ja ok da, har altid været ansat 37 timer om ugen.
Men derfor er det ris til egen røv hvis tager arbejde uden overenskomst.

http://www.kandu.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-04 15:22

> Ja ok da, har altid været ansat 37 timer om ugen.
> Men derfor er det ris til egen røv hvis tager arbejde uden overenskomst.

Det er ikke rigtigt at sige at fagforeningen ikke kan gøre noget, hvis de
ikke har overenskomst med den pågældende virksomhed.
De kan naturligvis ikke gøre noget ved de ting som overenskomsten omhandler,
men der er mange andre ting der er omfattet af love (f.eks. kravet om
ansættelsesbevis). HVIS Anonym havde haft krav på et ansættelsesbevis, havde
han/huns fagforening kørt en retssag mod virksomheden på Anonyms vegne.

Fra : Repzak

Dato : 13-12-04 13:01

> Jeg blev i August ansat på en virksomhed (Forbliver unavngiven).
> Arbejdstiden er ca. 5 timer om ugen, altså mindre end 8 timer, som vist
> skulle betyde noget?

Hey..

tror det vil være en lækkerbisken for din fagforening :)

Kasper

Fra : nogoodbadguy

Dato : 13-12-04 13:25

De 10 punkter i loven er:

1. Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse
2. Arbejdsstedets beliggenhed
3. Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af titel m.v.
4. Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt
5. Ansættelsesforholdets forventede varighed, hvis det er
tidsbegrænset
6. Rettigheder med hensyn til betalt ferie
7. Opsigelsesvarsler
8. Den aftalte løn samt tillæg og andre lønandele og lønnens
udbetalingsterminer
9. Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid
10. Overenskomstforhold.

http://www.kandu.dk/

Fra : nogoodbadguy

Dato : 13-12-04 14:03

Hvad bestod dit arbejde i ?
Kontakt den fagforening der dækker området for det du laver.

http://www.kandu.dk/