Dårlig ydelse?
Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 19-05-01 21:23

Hej

Jeg har for nyligt købt en ny PC med PIII PC 866 MHz processor og med nVidia
TNT2 64 grafikkort. Systemet kører på Windows ME.

Jeg har testet den dels på PCpitstop (http://www.pcpitstop.com/) og dels med
3DMark2001, stort set med et tilfredsstillende resultat. Der er dog noget,
der tyder på, at grafikken kunne være bedre.

PCpitstop testen viser, at grafikydelsen er på omkring 60 - 70 MP/s
(millioner pixels pr. sekund) og det er ifølge firmaet kun 60 - 70% af, hvad
man skulle kunne forvente for denne type system. 3DMark2001 giver mig
omkring 660 points.

Skal jeg være tilfreds med ydelsen?

Jeg mener selv, at jeg har de nyeste grafikdrivere, f.eks. nVidia's
4.12.01.650 og jeg checker jævnligt Microsofts supportside for updates.. Er
der evt. andre steder i systemet, jeg skal opgradere?

Computerleverandøren mener, at ydelsen er OK og har vist ikke tænkt sig at
gøre mere.

Jeg håber på nogle konstruktive svar.

Med venlig hilsen

Hans Erik Jensen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 19-05-01 22:34

Skift dit grafikkort. M64 er en discount udgave af TNT2 og det er flaskehalsen i
dit system.

Mvh

Bruno

Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 20-05-01 07:51

Øv, det er jeg da ked af at høre

Hans Erik Jensen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 20-05-01 10:06

"Kirsten og Hans Erik" <hanserik@post9.tele.dk> wrote in message
> Øv, det er jeg da ked af at høre

Ja ja... benchmark programmer kan være lidt brutale til at bedømme en
computer.
Hvordan kører 3d spil ? Hvis du kan indstille det så det kører
tilfredstillende er der vel ikke noget problem.

Hvis du skal med op hvor 3dmark2001 resultaterne ligger over 1500 point så
kik efter et grafikkort med en GeForce, Radeon eller Kyro2 chip på.

- Lars

Fra : Thomas G

Dato : 20-05-01 12:41

> nVidia

[snip]

> flaskehalsen i
> Øv, det er jeg da ked af at høre

Lidt mere baggrunds viden omkring det grafikkrot du har (og hvorfor det ikke
er så godt ... har selv et magen til)

Nvida lavede TNT chippen og laver nu Gforce chippen. Rækkefølgen (for
hastighed) er nogenlunde som beskrevet i nedenstående.

TNT1
TNT2 Vanta (nedsat hastighed på processor, andet ?)
TNT2 M64 (som et alm TNT2 kort men med halv adgang til ram ... 64 bit og
ikke 128 bit .... betyder først noget over 800*600 i skærm opløsning)
TNT2
TNT2 pro (hurtigere ram og processor i forhold til standard udgaven udgaven)
TNT2 Ultra (hurtigere ram og processor i forhold til pro udgaven)

Gforce 1 SDR (første Gforce chip)
Gforce 1 DDR (hurtigere ram en SDR udgaven)
Gforce 1 Ultra / pro modeller ? (samme chip men blot en højere frekvens på
ram og processor)

Gforce 2 MX (neddroslet udgave af Gforce 2)
Gforce 2 GTS SDR (??? er ikke sikker på om der er en SDR udgave)
Gforce 2 GTS DDR
Gforce 2 GTS DDR pro (samme chip men blot en højere frekvens på ram og
processor end på standard udgaven)
Gforce 2 GTS DDR ultra (samme chip men blot en højere frekvens på ram og
processor end på standard udgaven)

Gforce 3 DDR

(Disse chips sidder på mange forskellige fabrikanters grafikkort, men de
fungerer alle med standard driverne fra Nvida)

Som du kan se ligger TNT2 M64 ret langt nede i hierarkiet hvorfor du med
dagens spil ikke får nogen god ydelse .... specielt hvis det er et meget
grafikkort krævende spil som bilspil, flysimulatorer og 3D shoot em up
(gælder ikke alle spil i de genre men mange af dem).

Jeg lever fint med mit TNT2 M64 og min duron 750 undtagen i det spil der
hedder Black & White (og overvejer derfor nu kraftigt at skifte system). At
dit system tester på 60-70% af hav det burde .... egentlig blot et udtryk
for at du ved at skifte dit grafikkort kan opnå ... afhængig af spillet op
til 30-40% forbedring ....... det betyder ikke at du absolut skal ud og købe
et nyt grafikkort, det skal du kun hvis de spil du spiller nu ikke fungerer
tilfredsstillende.

Og vælger du at skifte det er der her et par pavpris muligheder og vælge
imellem

Gforce 2MX (900 - 1300 afhængig af kort og hvor du køber det)
ATI radon SDR (800 i computercity)
Kyro II (omkring 1400)

Vil du spenderer mere kan du gå efter

ATI radon DDR (pris ??)
Gforce 2 GTS DDR (fra 2000 til 5000 kr afhænger om det er standard modellen,
pro eller ultra)
Gforce 3 .. 4500 - 5000 kr eller noget i den stil)

.............. tag priserne på de dyre kort med et gran salt .... de svinger
meget fra butik til butik.

mvh Thomas G

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 20-05-01 16:26

Thomas G wrote:

> [...]
> ram og processor)
>
> Gforce 2 MX (neddroslet udgave af Gforce 2)

MX kortet er faktisk at sammenligne med et Geforce (1) SDR og er endda
langsommere i høje opløsninger!.

Mvh

Bruno

Fra : the armitage

Dato : 20-05-01 18:45

> MX kortet er faktisk at sammenligne med et Geforce (1) SDR og er endda
> langsommere i høje opløsninger!.

Ikke ifølge http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1268&p=9 og så kan
MX kortet overclockes til en ganske respektabel ydelse.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 20-05-01 19:35

Hvis du nu kigger en gang til så vil du se at de ikke har overclocket
GeForce kortet og så tester de altså ikke højere end 1024*768!

Under alle omstædigheder er forskellen i ydelse på et Geforce 2 MX og et
Geforce kort så lille at man bør samenligne et MX med de oprindelige GeForce
og ikke med de andre Geforce2 kort.

Mvh

Bruno

Fra : the armitage

Dato : 20-05-01 21:56

> Hvis du nu kigger en gang til så vil du se at de ikke har overclocket
> GeForce kortet og så tester de altså ikke højere end 1024*768!

Jeg er klar over at GeForce kortet ikke er overclocket. Jeg kan bare
ikke se at det har nogen relevans i sammenligningen mellem et standard
MX og et standard GeForce SDR.

I opløsningen 1024*768 i 32 bit frave har et MX 43,8 fps mens et GeForce
SDR har 37,9 fps ifølge den graf hvor til jeg har linket. Her er MX
bedre end SDR, hvordan det ser ud i endnu højre opløsninger ved jeg ikke
og det synes jeg heller ikke er relevant da jeg personligt ikke har lyst
til at spille med under 50 fps.

Hvis man overclocker MX så har det 56,4 fps i 1024*768 og 32 bit farve,
men det har ingen relevans i denne sammenhæng da jeg går udfra vi
diskuterer et standard MX contra et standard SDR

Hvis man vil spille i opløsninger over 1024*768 så er hverken MX eller
SDR værd at overveje.

> [...]
et
> Geforce kort så lille at man bør samenligne et MX med de oprindelige

Det har jeg ingen holdning til, jeg kommenterede blot påstanden om at et
SDR var hurtigere end MX i høje opløsninger.

Fra : Kirsten og Hans Erik

Dato : 21-05-01 19:19

Hej Thomas

Tak for dit grundige svar.

Jeg tror indtil videre, at jeg vil leve med mit "discount-kort". Det
fungerer sådan set godt nok til mit spillebehov, men det generer min
stolthed - og min pengepung - lidt, at det ikke kunne blive til et lidt
bedre kort på en maskine til 12.000 kr.

Med venlig hilsen

Hans Erik Jensen

Fra : Thomas G

Dato : 21-05-01 21:15

> [...]
> fungerer sådan set godt nok til mit spillebehov, men det generer min
> stolthed - og min pengepung - lidt, at det ikke kunne blive til et lidt

Velbekommen.

Du har garenteret købt en mærkevare pc ?(compaq, ibm eller lign) dvs du får
en masse software en god processor og sikkert et ok bundkort, men de spare
på grafikkortet da der ikke er så mange købere af mærkevarer PC'er der ved
præcist hvad de skal gå efter (de fleste går efter CPU'en men den alene er
ikke mere vigtig end motoren i en bil... det er det samlede der tæller ikke
den enkelte del for sig).

mvh Thomas G

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 21-05-01 23:03

Hvis kortet er godt nok til dit behov så har du det perfekte kort

Regel nummer et i computersammenhæng er ikke at købe hardware før det er
nødvendigt, alt andet er spild af penge.

Mvh

Bruno