Gavekort i Matas
Fra : Marianne Agger

Dato : 13-12-04 09:51

Hej!

Jeg købte et gavekort i Matas i fredags, som jeg umiddelbart efter fortrød,
jeg havde købt. Jeg gik ind i en anden Matas (da jeg var kommet et stykke
væk fra den første Matas) og ville høre, om jeg på nogen måde kunne fortryde
købet og få pengene tilbage. Det hele forgik fredag aften, og jeg havde gemt
bonnen. Ekspedienten sagde så, at jeg ikke kunne få pengene retur, men at
jeg kunne få et tilgodehavende-bevis eller købe noget for gavekortet.
Mit spørgsmål er så: hvorfor gælder der ikke samme regler for et gavekort
som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en parfume og
derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har
bonnen?
Jeg har løst problemet nu, men jeg er bare interesseret i at høre, om der er
nogen, der kan forklare mig reglerne for en god ordens skyld.

MVH
Marianne.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-12-04 10:02

"Marianne Agger" <4939484m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en parfume og
> derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har

Der skal gælde samme regler for gavekort som for varer. Hvis der er returret
på varer, skal der også være det på gavekort*.
Returret er imidlertid ikke lovbestemt ved køb i nutikker, så du må lige
undersøge, om Matas vil give pengene igen for varer.

* Bestemmelserne for dette kan findes på www.forbrug.dk, Forbrugerstyrelsens
website.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-12-04 10:04

> [...]
> som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en parfume og
> derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har

Der er ingen regler, der giver dig ret til at få pengene retur for et køb du
fortryder.
Hvis butikken havde givet dig pengene tilbage for en parfume, ville det være
en frivillig ordning, for det har du ikke krav på.

Når du handler i en fysisk butik har du ingen fortrydelsesret. Ved
fjernhandel, f.eks. internethandel, har du 14 dages fortrydelsesret.

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-12-04 10:44

Marianne Agger wrote:

> [...]
> Jeg har løst problemet nu, men jeg er bare interesseret i at høre, om der er
> nogen, der kan forklare mig reglerne for en god ordens skyld.

Der er ingen lov der siger at du skal have pengene tilbage for en vare
du fortryder købet af. Men du kan være heldig at matas vil give dig
pengene tilbage, se nedenfor.

Følgende er sakset fra Matas.dk, der kan du finde svaret på dit spørgsmål:

Bytning af varer

Kan jeg bytte en vare i Matas?
Ja, naturligvis - hvis varen er forsynet med et Matas byttemærke. Husk
at bede om at få påsat dette, hvis varen skal kunne byttes.

Uanset hvilken Matas butik, varen er købt i, kan du få den byttet til en
anden vare. Blot varen er forsynet med byttemærkat over prisen, eventuel
plombering/emballage er ubrudt, og ombytningen foretages inden 3 uger
efter købsdatoen.

Varen kan enten byttes til en anden vare, eller du kan få et
tilgodebevis. Bemærk dog, at tilgodebeviset kun kan bruges i den butik,
der har udstedt beviset.

Kan jeg få pengene tilbage for en vare købt i Matas?
Som hovedregel giver Matas butikkerne ikke penge retur, men nogle
butikker tilbyder - som en ekstra service - at tilbagebetale pengene for
varer købt i deres butik (man har som forbruger ikke en lovmæssig
fortrydelsesret).

De butikker, der som en ekstra service giver penge retur, har alle
opstillet følgende forudsætninger:

- at varen er købt i den pågældende Matas butik
- at varen returneres ubeskadiget og i ubrudt emballage påsat prismærke,
byttemærke og evt. plombering
- at du kan fremvise en bon
- at varen ikke er købt med tilgodebevis, gavekort eller kreditkort

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Marianne Agger

Dato : 13-12-04 16:29

Tak for svarene!

Fra : Rasmus

Dato : 13-12-04 17:19

"Marianne Agger" <4939484m001@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
er
> nogen, der kan forklare mig reglerne for en god ordens skyld.

Fik du ikke svar i dk.forbruger hvor du stillede spørgsmålet d. 12-12??
(eller var du bare ikke tilfreds med det svar??)

mvh
Rasmus

Fra : Marianne Agger

Dato : 14-12-04 19:55

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Fik du ikke svar i dk.forbruger hvor du stillede spørgsmålet d. 12-12??
> (eller var du bare ikke tilfreds med det svar??)

Jo, jeg fik svar i dk.forbruger, men der var en, der opfordrede mig til at
stille spørgsmålet her også, så det har jeg gjort...

MVH
Marianne.

Fra : RH

Dato : 15-12-04 19:23

> [...]
> >
> Jo, jeg fik svar i dk.forbruger, men der var en, der opfordrede mig til at
> stille spørgsmålet her også, så det har jeg gjort...

Det er da helt fair - måske sad der nogen herinde, der lige kunne slynge
paragrafferne ud eller henvise til konkrete sager

/SAnne