|
| Gavekort i Matas Fra : Marianne Agger |
Dato : 13-12-04 09:51 |
|
Hej!
Jeg købte et gavekort i Matas i fredags, som jeg umiddelbart efter fortrød,
jeg havde købt. Jeg gik ind i en anden Matas (da jeg var kommet et stykke
væk fra den første Matas) og ville høre, om jeg på nogen måde kunne fortryde
købet og få pengene tilbage. Det hele forgik fredag aften, og jeg havde gemt
bonnen. Ekspedienten sagde så, at jeg ikke kunne få pengene retur, men at
jeg kunne få et tilgodehavende-bevis eller købe noget for gavekortet.
Mit spørgsmål er så: hvorfor gælder der ikke samme regler for et gavekort
som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en parfume og
derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har
bonnen?
Jeg har løst problemet nu, men jeg er bare interesseret i at høre, om der er
nogen, der kan forklare mig reglerne for en god ordens skyld.
MVH
Marianne.
| |
Per Christoffersen (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 13-12-04 10:02 |
|
"Marianne Agger" <4939484m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41bd5410$0$29439$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej!
>
> Jeg købte et gavekort i Matas i fredags, som jeg umiddelbart efter
> fortrød,
> jeg havde købt. Jeg gik ind i en anden Matas (da jeg var kommet et stykke
> væk fra den første Matas) og ville høre, om jeg på nogen måde kunne
> fortryde
> købet og få pengene tilbage. Det hele forgik fredag aften, og jeg havde
> gemt
> bonnen. Ekspedienten sagde så, at jeg ikke kunne få pengene retur, men at
> jeg kunne få et tilgodehavende-bevis eller købe noget for gavekortet.
> Mit spørgsmål er så: hvorfor gælder der ikke samme regler for et gavekort
> som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en parfume og
> derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har
> bonnen?
Der skal gælde samme regler for gavekort som for varer. Hvis der er returret
på varer, skal der også være det på gavekort*.
Returret er imidlertid ikke lovbestemt ved køb i nutikker, så du må lige
undersøge, om Matas vil give pengene igen for varer.
* Bestemmelserne for dette kan findes på www.forbrug.dk, Forbrugerstyrelsens
website.
/Per
| |
Allan Soerensen (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 13-12-04 10:04 |
|
"Marianne Agger" <4939484m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:41bd5410$0$29439$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> Mit spørgsmål er så: hvorfor gælder der ikke samme regler for et gavekort
> som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en parfume og
> derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har
> bonnen?
Der er ingen regler, der giver dig ret til at få pengene retur for et køb du
fortryder.
Hvis butikken havde givet dig pengene tilbage for en parfume, ville det være
en frivillig ordning, for det har du ikke krav på.
Når du handler i en fysisk butik har du ingen fortrydelsesret. Ved
fjernhandel, f.eks. internethandel, har du 14 dages fortrydelsesret.
| |
Anders Christensen (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Anders Christensen |
Dato : 13-12-04 10:44 |
|
Marianne Agger wrote:
> Hej!
>
> Jeg købte et gavekort i Matas i fredags, som jeg umiddelbart efter fortrød,
> jeg havde købt. Jeg gik ind i en anden Matas (da jeg var kommet et stykke
> væk fra den første Matas) og ville høre, om jeg på nogen måde kunne fortryde
> købet og få pengene tilbage. Det hele forgik fredag aften, og jeg havde gemt
> bonnen. Ekspedienten sagde så, at jeg ikke kunne få pengene retur, men at
> jeg kunne få et tilgodehavende-bevis eller købe noget for gavekortet.
> Mit spørgsmål er så: hvorfor gælder der ikke samme regler for et gavekort
> som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en parfume og
> derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har
> bonnen?
> Jeg har løst problemet nu, men jeg er bare interesseret i at høre, om der er
> nogen, der kan forklare mig reglerne for en god ordens skyld.
>
> MVH
> Marianne.
>
>
>
Der er ingen lov der siger at du skal have pengene tilbage for en vare
du fortryder købet af. Men du kan være heldig at matas vil give dig
pengene tilbage, se nedenfor.
Følgende er sakset fra Matas.dk, der kan du finde svaret på dit spørgsmål:
Bytning af varer
Kan jeg bytte en vare i Matas?
Ja, naturligvis - hvis varen er forsynet med et Matas byttemærke. Husk
at bede om at få påsat dette, hvis varen skal kunne byttes.
Uanset hvilken Matas butik, varen er købt i, kan du få den byttet til en
anden vare. Blot varen er forsynet med byttemærkat over prisen, eventuel
plombering/emballage er ubrudt, og ombytningen foretages inden 3 uger
efter købsdatoen.
Varen kan enten byttes til en anden vare, eller du kan få et
tilgodebevis. Bemærk dog, at tilgodebeviset kun kan bruges i den butik,
der har udstedt beviset.
Kan jeg få pengene tilbage for en vare købt i Matas?
Som hovedregel giver Matas butikkerne ikke penge retur, men nogle
butikker tilbyder - som en ekstra service - at tilbagebetale pengene for
varer købt i deres butik (man har som forbruger ikke en lovmæssig
fortrydelsesret).
De butikker, der som en ekstra service giver penge retur, har alle
opstillet følgende forudsætninger:
- at varen er købt i den pågældende Matas butik
- at varen returneres ubeskadiget og i ubrudt emballage påsat prismærke,
byttemærke og evt. plombering
- at du kan fremvise en bon
- at varen ikke er købt med tilgodebevis, gavekort eller kreditkort
--
Mvh Anders Christensen
| |
Marianne Agger (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Marianne Agger |
Dato : 13-12-04 16:29 |
|
Tak for svarene!
"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev i en meddelelse
news:cpjobd$28j0$2@news.cybercity.dk...
> Marianne Agger wrote:
>
> > Hej!
> >
> > Jeg købte et gavekort i Matas i fredags, som jeg umiddelbart efter
fortrød,
> > jeg havde købt. Jeg gik ind i en anden Matas (da jeg var kommet et
stykke
> > væk fra den første Matas) og ville høre, om jeg på nogen måde kunne
fortryde
> > købet og få pengene tilbage. Det hele forgik fredag aften, og jeg havde
gemt
> > bonnen. Ekspedienten sagde så, at jeg ikke kunne få pengene retur, men
at
> > jeg kunne få et tilgodehavende-bevis eller købe noget for gavekortet.
> > Mit spørgsmål er så: hvorfor gælder der ikke samme regler for et
gavekort
> > som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en parfume
og
> > derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har
> > bonnen?
> > Jeg har løst problemet nu, men jeg er bare interesseret i at høre, om
der er
> > nogen, der kan forklare mig reglerne for en god ordens skyld.
> >
> > MVH
> > Marianne.
> >
> >
> >
>
> Der er ingen lov der siger at du skal have pengene tilbage for en vare
> du fortryder købet af. Men du kan være heldig at matas vil give dig
> pengene tilbage, se nedenfor.
>
> Følgende er sakset fra Matas.dk, der kan du finde svaret på dit spørgsmål:
>
> Bytning af varer
>
> Kan jeg bytte en vare i Matas?
> Ja, naturligvis - hvis varen er forsynet med et Matas byttemærke. Husk
> at bede om at få påsat dette, hvis varen skal kunne byttes.
>
> Uanset hvilken Matas butik, varen er købt i, kan du få den byttet til en
> anden vare. Blot varen er forsynet med byttemærkat over prisen, eventuel
> plombering/emballage er ubrudt, og ombytningen foretages inden 3 uger
> efter købsdatoen.
>
> Varen kan enten byttes til en anden vare, eller du kan få et
> tilgodebevis. Bemærk dog, at tilgodebeviset kun kan bruges i den butik,
> der har udstedt beviset.
>
> Kan jeg få pengene tilbage for en vare købt i Matas?
> Som hovedregel giver Matas butikkerne ikke penge retur, men nogle
> butikker tilbyder - som en ekstra service - at tilbagebetale pengene for
> varer købt i deres butik (man har som forbruger ikke en lovmæssig
> fortrydelsesret).
>
> De butikker, der som en ekstra service giver penge retur, har alle
> opstillet følgende forudsætninger:
>
> - at varen er købt i den pågældende Matas butik
> - at varen returneres ubeskadiget og i ubrudt emballage påsat prismærke,
> byttemærke og evt. plombering
> - at du kan fremvise en bon
> - at varen ikke er købt med tilgodebevis, gavekort eller kreditkort
>
> --
> Mvh Anders Christensen
| |
Rasmus (13-12-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 13-12-04 17:19 |
|
"Marianne Agger" <4939484m001@stofanet.dk> wrote in message
news:41bd5410$0$29439$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hej!
>
> Jeg købte et gavekort i Matas i fredags, som jeg umiddelbart efter
fortrød,
> jeg havde købt. Jeg gik ind i en anden Matas (da jeg var kommet et stykke
> væk fra den første Matas) og ville høre, om jeg på nogen måde kunne
fortryde
> købet og få pengene tilbage. Det hele forgik fredag aften, og jeg havde
gemt
> bonnen. Ekspedienten sagde så, at jeg ikke kunne få pengene retur, men at
> jeg kunne få et tilgodehavende-bevis eller købe noget for gavekortet.
> Mit spørgsmål er så: hvorfor gælder der ikke samme regler for et gavekort
> som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en parfume og
> derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har
> bonnen?
> Jeg har løst problemet nu, men jeg er bare interesseret i at høre, om der
er
> nogen, der kan forklare mig reglerne for en god ordens skyld.
Fik du ikke svar i dk.forbruger hvor du stillede spørgsmålet d. 12-12??
(eller var du bare ikke tilfreds med det svar??)
mvh
Rasmus
| |
Marianne Agger (14-12-2004)
| Kommentar Fra : Marianne Agger |
Dato : 14-12-04 19:55 |
|
"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:41bdc0e9$0$50782$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Marianne Agger" <4939484m001@stofanet.dk> wrote in message
> news:41bd5410$0$29439$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> > Hej!
> >
> > Jeg købte et gavekort i Matas i fredags, som jeg umiddelbart efter
> fortrød,
> > jeg havde købt. Jeg gik ind i en anden Matas (da jeg var kommet et
stykke
> > væk fra den første Matas) og ville høre, om jeg på nogen måde kunne
> fortryde
> > købet og få pengene tilbage. Det hele forgik fredag aften, og jeg havde
> gemt
> > bonnen. Ekspedienten sagde så, at jeg ikke kunne få pengene retur, men
at
> > jeg kunne få et tilgodehavende-bevis eller købe noget for gavekortet.
> > Mit spørgsmål er så: hvorfor gælder der ikke samme regler for et
gavekort
> > som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en parfume
og
> > derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har
> > bonnen?
> > Jeg har løst problemet nu, men jeg er bare interesseret i at høre, om
der
> er
> > nogen, der kan forklare mig reglerne for en god ordens skyld.
>
> Fik du ikke svar i dk.forbruger hvor du stillede spørgsmålet d. 12-12??
> (eller var du bare ikke tilfreds med det svar??)
>
> mvh
> Rasmus
>
Jo, jeg fik svar i dk.forbruger, men der var en, der opfordrede mig til at
stille spørgsmålet her også, så det har jeg gjort...
MVH
Marianne.
>
| |
RH (15-12-2004)
| Kommentar Fra : RH |
Dato : 15-12-04 19:23 |
|
> > > Jeg købte et gavekort i Matas i fredags, som jeg umiddelbart efter
> > fortrød,
> > > jeg havde købt. Jeg gik ind i en anden Matas (da jeg var kommet et
> stykke
> > > væk fra den første Matas) og ville høre, om jeg på nogen måde kunne
> > fortryde
> > > købet og få pengene tilbage. Det hele forgik fredag aften, og jeg
havde
> > gemt
> > > bonnen. Ekspedienten sagde så, at jeg ikke kunne få pengene retur, men
> at
> > > jeg kunne få et tilgodehavende-bevis eller købe noget for gavekortet.
> > > Mit spørgsmål er så: hvorfor gælder der ikke samme regler for et
> gavekort
> > > som for andre varer i butikken? Altså hvis jeg nu havde købt en
parfume
> og
> > > derefter fortrød det, kan jeg vel godt få pengene retur, hvis jeg har
> > > bonnen?
> > > Jeg har løst problemet nu, men jeg er bare interesseret i at høre, om
> der
> > er
> > > nogen, der kan forklare mig reglerne for en god ordens skyld.
> >
> > Fik du ikke svar i dk.forbruger hvor du stillede spørgsmålet d. 12-12??
> > (eller var du bare ikke tilfreds med det svar??)
> >
> > mvh
> > Rasmus
> >
> Jo, jeg fik svar i dk.forbruger, men der var en, der opfordrede mig til at
> stille spørgsmålet her også, så det har jeg gjort...
Det er da helt fair - måske sad der nogen herinde, der lige kunne slynge
paragrafferne ud eller henvise til konkrete sager
/SAnne
| |
|
|