Historier i computerspil?
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 13-12-04 04:08

Sikkert et åndet spørgsmål, men jeg oplever stort set altid at historierne i
også de moderne store spiltitler (som regel FPS-spil) er for dårlige. Ikke
fordi jeg skal brokke mig alt for meget, spillenes tekniske side bliver hele
tiden bedre og bedre og udviklerne fokuserer selvfølgelig på det og det
samme gør man jo selv. MEN, alligevel har jeg konstant den her lidt tomme
følelse når man spiller et teknisk laberfedt spil hvor man nærmest kan mærke
varmen fra dampen fra et knækket vandrør i gulvet, men hvor der ikke er
gjort synderligt meget ud af historien. Eller jo, der er tit gjort rasende
meget ud af PLOTTET, man render rundt på fremmede planeter eller i
oldtidslandskaber, nakker monster efter monster eller skurke i fantastiske
veludførte scenarier. Men som både film- og spilnørd synes jeg ikke jeg så
ofte indenfor spil støder på noget der tænder mig på indhold end 'bare' på
form.

For nu at sammenligne det med film, så lad os sige at Godfather-serien er en
fantastisk historie. Lad os sige Alien og Aliens er det, at Ringenes Herre
er det, at Pulp Fiction er det (det er så lige min filmsmag, men...). Når
jeg ser på de fleste spil af i dag så tænker jeg uvægerligt at hvis de havde
været film havde de ikke været andet end dyre B-film. Det kan være jeg blot
søger noget mere 'caracter development' og godt gammeldags 'storytelling'
(hvad hulen det så end vil sige).

Det kan være jeg er revlende urimelig. Men når jeg selv prøver at mindes
fede historier i computerspil og kun kommer i tanker om Monkey Island
serien, så har jeg det som om der er et eller andet galt.

Hjælp mig. Hvad findes der derude af 'story-driven' spil hvor man kan sige
at hvis de havde været film, havde de været lige til Oscar og Cannes palmer
og alt det der? Og så må de selvfølgelig gerne være fantastiske tekniske
kreationer og med fantiastisk gameplay oveni.

Fra : André Frost

Dato : 13-12-04 05:35

"C. H. Engelbrecht" <chris@bitfrost.dk> wrote in message
> [...]
> og alt det der? Og så må de selvfølgelig gerne være fantastiske tekniske
> kreationer og med fantiastisk gameplay oveni.

Jeg tror det store problem er pacing. Alt efter om en spiller er god er
dårlig, grundig eller flyvsk, så får spillet en anden "fortællehastighed".
Personligt mener jeg at spil som Baldur's Gate serien og Planescape: Torment
(*specielt* sidstnævnte) har fantastiske historier, men alt efter om
spilleren beskæftiger sig mere dybdegående med verden omkring ham, eller
bare kører så hurtigt han kan gennem hovedplottet, så ændres måden hvorpå
enkelte begivenheder opfattes. Hvis spilleren har bøvlet med en svær opgave
får han måske mere en "endelig kan vi komme videre" følelse hvor designerne
måske havde tænkt sig et klimaks af en art.
Missions-baserede spil, som f.eks. Starcraft, har det endnu sværere, idet
man oftest kun spiller "imellem" de forskellige akter. Når man har klaret en
mission får man en bid af historien, der så leder til næste mission, osv.
Jeg tror det er ret svært at koordinere en god historie når man har
spilleren som usikkerhedsmoment - designerne har jo ikke kontrol over hvor
godt han klarer opgaven.

Fra : Simon Nejmann

Dato : 13-12-04 13:05

On Mon, 13 Dec 2004 05:35:06 +0100, "André Frost"
<dsl13738@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Jeg tror det er ret svært at koordinere en god historie når man har
>spilleren som usikkerhedsmoment - designerne har jo ikke kontrol over hvor

Du har fat i den helt rigtige ende her, syntes jeg.
For eksempel Half-Life har en rigtig god historie, men det spil er jo
også bare en lineær shooter - spilleren har _ingen_ frihed, "fremad"
og "skyd" er de to eneste ting han kan gøre, og hvis vejen deler sig i
to, så er den ene af dem spærret.
Tag derimod Morrowind; et spil med mere frihed skal man lede længe
efter. Men den eneste måde man rigtigt kan få en sammenhængende
historie ud af det på, er ved at glemme al sin frihed og følge
hovedplottet slavisk.

Problemet er, IMHO, at med den teknologi vi har tilrådighed for spil
idag, så er scripting og cutscenes ca. de eneste måder at smide
historie i et spil (ok, baggrundshistorie kan leveres på små lapper
papir, men det er jo bare at læse en bog i små bidder). Det betyder,
at for at advancerer historien _skal_ man gøre præcist som der står i
manuskriptet - hvis man ikke gør det, så kan spillet ikke finde ud af,
at nu skal næste cutscene afspilles.
Og scripts har huller. Tag for eksempel Deus Ex, der hvor man finder
sin bror døende i sin lejlighed og med huset fuldt af fjender. Her er
det lige meget hvad man gør _inden_i_huset_, den eneste ting scriptet
kigger efter er, om man hopper ud af vinduet (bror dør) eller om man
går ud af hoveddøren (bror overlever) - dræb fjenderne, efterlad dem
bevistløse, løb/snig dig forbi dem? Lige meget - vindue eller hoveddør
er det eneste der betyder noget... Ja, faktisk er broderen flaget som
værende udødelig på det her tidspunkt, så hvis man timer det rigtigt,
kan man få ham til at løbe ud og nakke alle fjenderne for sig,
hvorefter man så i ro og mag kan vælge om man vil tage døren eller
vinduet.

Så basalt set har alle spilproducenter et valg; skal spilleren have
frihed, eller skal spillet have en løbende historie?

Noget man også tit ser, er at et spil giver spilleren al den frihed
han kunne tænke sig - i starten. Hen mod slutningen snævrer spillet så
ind, fordi nu skal spilleren ledes hen til slutningen på spillet, hvor
den sidste bid historie + cutscenes skal afspilles.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Vinnie Boombatz

Dato : 13-12-04 11:32

> [...]

> Cannes palmer og alt det der? Og så må de selvfølgelig gerne være
> fantastiske tekniske kreationer og med fantiastisk gameplay oveni.

Der er ikke mange spil, hvor historien er af filmkvalitet, men jeg kan da
godt prøve at nævne nogle jeg har spillet og synes har nogle gode
historier med potentiale for film:

Eternal Darkness: Sanity Requiem
Tredjepersons action/puzzle, hvor historien spænder fra før år 0 og op
til i dag. Man oplever for eksempel lidt af inkvisitionen, anden
verdenskrig og første irak-krig - det lyder fragmenteret men det hænger
faktisk sammen. Meget gennemført spil, men fåes kun til Nintendo
Gamecube. Jeg ved dog ikke om det kunne laves som en film, men som en
serie kunne det sagtens.

X-Files spillet
Dette spil fyldte 7 CD'er, og havde rigtigt meget video så det føltes som
at være med i et afsnit af serien. Spillet kunne sagtens laves til et
afsnit af serien, og så ville det endda være langt bedre end de sidste
par sæsoner. Adventurespil til PC.

Gabriel Knight 3 til PC
Dette spil havde en meget gennemført historie med utroligt mange detaljer
og et realistisk miljø. Baseret på en rigtig myte om en tempelridderskat,
og mange af stederne findes i virkeligheden. Kunne sagtens laves til en
spændende film. Adventurespil til PC.

Ellers kan jeg kort nævne
* Final Fantasy 7 til PS1
* Grim Fandango til PC

--
http://www.spreadfirefox.com/

Fra : Silver

Dato : 13-12-04 15:58

> [...]
> og alt det der? Og så må de selvfølgelig gerne være fantastiske tekniske
> kreationer og med fantiastisk gameplay oveni.

Prince of Persia : Sands of Time, den er meget storydriven og jeg syntes den
er fortalt på en flot og fantasifuld måde, virkelig som taget ud af 1001
nats eventyr.

Minispoiler mht 2'eren.
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..2'eren er osse meget god, men tilgengæld en hel del forvirrende med det at
man skal rejse mellem forskellige tidszoner for at få de forskellige ting
osv.

Mvh
Silver.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 13-12-04 19:17

Spil ifølge mig som har stor værdi historiemæssigt:

Morrowind (sæ'følgelig)

Baldur's Gate/IceWind Dale/Neverwinter Nights

Diablo-spillene

Warcraft-spillene

Final Fantasy-spillene (ja kvaliteten kan godt gå op og ned)

Mafia (endnu et selvfølgelig)

Monkey Island-spillene

Grim Fandango

Black & White

Vampire Masquerade - Redemption (og forhåbentlig også Bloodlines når jeg får
fingrene i det)

Blade Runner (der er ihvertfald STOR valgmulighed, tror der er 6
slutningssekvenser man kan vælge imellem)

Knights of the Old Republic (fed historie, men desværre er der kun 2
"løsninger". Typisk for disse spil, ligesom hos Dark Forces 2. Synes godt de
kunne skabe op til 4 "løsninger")

Star Craft

Dune-spillene

Fra : Jesper Nøhr Andersen

Dato : 14-12-04 06:07

Er helt enig...også mht Monkey Island-spillene....håber en 5'er kommer på et
tidspunkt

Ellers kan jeg anbefale et par titler, som jeg synes har en glimrende
historie:

Spellforce: Order of Dawn

Beyond Good and Evil