Westerns
Fra : Hans Christian Vang

Dato : 13-12-04 00:00

Hejsa gruppe,

Jeg har lige fået set TRUE GRIT, og jeg nød den til det fyldeste, og er nu
på jagt efter flere gode westerns - gerne af ældre dato (40'erne -
60'erne)..

Nogle forslag?

HC

Fra : S. Andersen

Dato : 13-12-04 00:15

"Hans Christian Vang" <admin@coolcomics.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har lige fået set TRUE GRIT, og jeg nød den til det fyldeste, og er nu
> på jagt efter flere gode westerns - gerne af ældre dato (40'erne -

Western filmen over dem alle:
"Il Buono, il brutto, il cattivo"
http://www.imdb.com/title/tt0060196/

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 13-12-04 03:38

On Mon, 13 Dec 2004 00:15:26 +0100, "S. Andersen" <nanan@spamnot.com>
wrote:

>"Hans Christian Vang" <admin@coolcomics.dk> wrote in message

>Western filmen over dem alle:
>"Il Buono, il brutto, il cattivo"
>http://www.imdb.com/title/tt0060196/

Du har vist glemt, at Leone overgik selv den med:
"C'era una volta il West"
http://www.imdb.com/title/tt0064116/

Og hvis vi endelig skal tage Clint-trilogien, er og bliver min favorit
"Per qualche dollaro in più "
http://www.imdb.com/title/tt0059578/

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Morten DH

Dato : 13-12-04 10:59

"Hans Christian Vang" <admin@coolcomics.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige fået set TRUE GRIT, og jeg nød den til det fyldeste, og er nu
> på jagt efter flere gode westerns - gerne af ældre dato (40'erne -
> 60'erne)..
>
> Nogle forslag?

Uha der er mange gode... Men forsæt endelig med westerns hvor The Duke har
hovedrollen - er de så instrueret af John Ford, så er ved vi at være der
(Fort Apache, She wore a yellow Ribbon, Rio Grande, The Quiet Man, The
Searchers m.fl. har også lige set The War Wagon på TV2 - den er absolut
også værd at bruge et par timer på). Men der er mange mange rigtig gode
westerns, hvis man kan lide genren - High Noon er essential for dit
spørgsmål fx

Men jeg er nu også enig med de andre forslag på spaghetti westerns. Elsker
dem også og vil da gerne tilføje bl.a. Django, A Man called Blade og Keoma
af dem jeg lige kan huske...

Fra : Hans Christian Vang

Dato : 13-12-04 16:21

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> [...]
> dem også og vil da gerne tilføje bl.a. Django, A Man called Blade og Keoma

Tak for forslagene, fellas.
Spaghetti Westerns... Hmm.. Har hørt udtrykket før, men har altid
sammenhæftet fænomenet med Bud Spencer og Trinity film.. Er det bare et
udtryk for gamle westerns, eller what?

HC

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 13-12-04 18:05

> Tak for forslagene, fellas.
> Spaghetti Westerns... Hmm.. Har hørt udtrykket før, men har altid
> sammenhæftet fænomenet med Bud Spencer og Trinity film.. Er det bare et
> udtryk for gamle westerns, eller what?

Spaghetti-westerns har det til fælles at de - i modsætning til majoriteten
af westerns, som jo er lavet i USA - i stedet er lavet i det land hvor
spaghettien gror
"Genren" er ret alsidig og omfatter både verdens bedste (mine ord) og værste
(ditto) westerns.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-12-04 22:29

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> wrote in message

> Spaghetti-westerns har det til fælles at de - i modsætning til
> majoriteten af westerns, som jo er lavet i USA - i stedet er lavet i
> det land hvor spaghettien gror

Well, så vidt jeg ved, er mange spaghetti-westerns da filmet i Spanien, og
der gror ikke megen spaghetti.

--
-Jens B.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-12-04 00:03

Nej, dér dyrker de paella.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-12-04 09:58

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote

> Well, så vidt jeg ved, er mange spaghetti-westerns da filmet i Spanien, og
> der gror ikke megen spaghetti.

Nemlig! Helt præcist er de filmet på sletterne omkring Almería som
ligner et amerikansk ørken/slette landskab til forveksling.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-12-04 10:16

On Tue, 14 Dec 2004 08:58:23 +0000 (UTC), "Lars Hoffmann"
<larshoffmann@teleline.es> wrote:

>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote

>Nemlig! Helt præcist er de filmet på sletterne omkring Almería som
>ligner et amerikansk ørken/slette landskab til forveksling.

Ikke alle sammen. Dele af C'era una volta il West er filmet i Monument
Valley.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-12-04 09:44

Jonas Gaarde wrote:

> Spaghetti-westerns har det til fælles at de - i modsætning til
> majoriteten af westerns, som jo er lavet i USA - i stedet er lavet i
> det land hvor spaghettien gror

Spanien?

vh
Jan

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 14-12-04 18:04

> Spanien?

Tja, så lærte jeg noget nyt igen. Jeg troede ellers at en film med
italienske skuespillere, italiensk tale og italiensk instruktør blev lavet i
Italien, men de har åbenbart ikke den rette natur, og har lånt lidt af
Spanien. My bad!

Fra : Jesper

Dato : 21-12-04 17:25

> [...]

> Italien, men de har åbenbart ikke den rette natur, og har lånt lidt af

Filmene blev lavet for italienske penge med europæiske skuespillere,
italienske instruktørerog filmhold på location i sydspanien fordi:

1) Det var meget, meget billigt i 60'erne.
2) Området ligner lidt de tørre stepper i Texas.
--
Say hello to my little friend.---John Holmes...
DVD Collection:

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-12-04 10:05

> [...]

> Spaghetti-westerns har det til fælles at de - i modsætning til majoriteten
> af westerns, som jo er lavet i USA - i stedet er lavet i det land hvor

Mjaeh, jeg tror mere det har noget med den trend Sergio Leone startede
med hans western stil. Før Sergio Leone lavede westerns, var der altid
en klar helterolle som ordnede nogle badguys, men i Leones film er der
ikke så klar en skildring imellem helten og skurken. Ofte er helten
motiveret af griskhed, er dusørjæger og drøæber hvis hans hest blvier
fornærmet. Derved giver Leone et mere nuanceret billede af en heltefigur
en den typiske all-american John Wayne type. Spaghetti westerns er den
type westerns der følger denne trend (deriblandt også til en hvis grad
Bud Spencer og Terrence Hill filmene).
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 14-12-04 20:24

"Lars Hoffmann" skrev i en meddelelse

> [...]
> en den typiske all-american John Wayne type. Spaghetti >westerns er den
> type westerns der følger denne trend (deriblandt også til en hvis grad

se hvem der ligger begravet på kirke gården i en lille
by der er malet helt rød :)

min favorit western "En Fremmede Uden Navn"

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-12-04 21:00

On Tue, 14 Dec 2004 20:23:38 +0100, "Michael Meidahl Jensen"
<mmj@SPAMFRItidsfaktoren.dk> wrote:

>se hvem der ligger begravet på kirke gården i en lille
>by der er malet helt rød :)
>
>min favorit western "En Fremmede Uden Navn"

Eller hvem der ligger på kirkegården i "Mit navn er Nobody", som er
delvis instrueret af Sergio Leone.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jesper

Dato : 21-12-04 17:30

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

> Eller hvem der ligger på kirkegården i "Mit navn er Nobody", som er
> delvis instrueret af Sergio Leone.
>

> Mvh
> Niels Søndergaard

Mit Navn er Nobody er ikke officielt instrueret af Leone. Hans rolle som
medinstruktør er uofficiel og ukrediteret, Der stod Sergio Leone
Præsenterer på biografplakat og videocover i sin tid, han kom med det
oprindelige oplæg som manuset er baseret på.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-12-04 17:45

On Tue, 21 Dec 2004 17:30:28 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> [...]
>Præsenterer på biografplakat og videocover i sin tid, han kom med det
>oprindelige oplæg som manuset er baseret på.

Tja, hvis man er krediteret som ukrediteret, er det vel *næsten*
officielt:
http://www.imdb.com/title/tt0070215/fullcredits#directors

Filmen oser langt væk af Leone, som jo da også er officielt krediteret
som idémand. Indledningen med Henry Fonda i barbersalonen *må* være
drejet af mesteren selv, skulle jeg mene.

Under alle omstændigheder er det en meget seværdig spaghettiwestern.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 15-12-04 08:30

Hans Christian Vang wrote:
> [...]
>
> Jeg har lige fået set TRUE GRIT, og jeg nød den til det fyldeste, og er nu
> på jagt efter flere gode westerns - gerne af ældre dato (40'erne -

Jeg ved ikke om andre har nævnt den. Men nu kommer den igen

Shane.
http://www.imdb.com/title/tt0046303/

Det er bare en lækker film. (Eller sådan husker jeg den, det er snart
mange år siden. )

Mvh Magnus

Fra : Jesper

Dato : 21-12-04 17:20

> [...]

> Jeg har lige fået set TRUE GRIT, og jeg nød den til det fyldeste, og er nu
> på jagt efter flere gode westerns - gerne af ældre dato (40'erne -

Af andre film med Duke kan da nævnes Rio Bravo, Rio Lobo, The Shootist,
The Searchers.

Af andre af mine favoritter kan nævnes: Two Rode Together, The
Westerner, Winchester '73, The Naked Spur, The Man From Laramie, El
Dorardo, The Garden of Evil og Run of the Arrow.

Allesammen klassikere, nul spaghetti, ingen moderne westerns.

Fra : ML-78

Dato : 21-12-04 17:43

Jesper skrev:

> Af andre film med Duke kan da nævnes Rio Bravo, Rio Lobo, The
Shootist,
> The Searchers.

Ikke at forglemme "The Man Who Shot Liberty Valance" eller hans
gennembrud "Stagecoach".

John Wayne er kongen.

ML-78

Fra : -V-

Dato : 21-12-04 18:02

ML-78 wrote:

> Ikke at forglemme "The Man Who Shot Liberty Valance" eller hans
> gennembrud "Stagecoach".

Eller i det mere camp'ede ende, El Dorado, med både en knivkastende James
Caan og Robert Mitchum som fordukken good-guy.
Fantastisk film.

> John Wayne er kongen.

Got that right.

-V-

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-12-04 20:22

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in message

> Ikke at forglemme "The Man Who Shot Liberty Valance"

Hvis det er den, hvor han er døende og på opium, er det en af genrens
allerbedste.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 21.12.04)

Fra : Jesper

Dato : 21-12-04 22:01

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvis det er den, hvor han er døende og på opium, er det en af genrens
> allerbedste.

Det er The Shootist eller som den hed på dansk: Seksløberen der blev
tavs. Et meget smukt punktum på en glorværdig karriere!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-12-04 22:21

On Tue, 21 Dec 2004 17:42:46 +0100, "ML-78"

Nej, det er Elvis. JW er hertugen.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jesper

Dato : 21-12-04 23:33

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

> Nej, det er Elvis. JW er hertugen.
>

> Mvh
> Niels Søndergaard

JW er hertugen sammen med Duke Ellington

Fra : ML-78

Dato : 21-12-04 23:52

Niels Søndergaard skrev:

> Nej, det er Elvis. JW er hertugen.

Ja, det kom jeg også til at tænke på lige efter at have skrevet
indlægget.

ML-78