Atkin
Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 12-12-04 16:47

20:50 Atkins diæt: Sand eller falsk? (G)

iaften på TV Danmark

Fra : Jan Hansen

Dato : 13-12-04 20:24

"Jan Mejer Rasmussen" <janmejer@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> 20:50 Atkins diæt: Sand eller falsk? (G)

Ja ihvertfald er det sandt for mig. Har nu tabt mig 21 kg på 17 uger uden
sult og afsavn.
Det er lidt sjovt at man i denne fedt forskrækede verden, kan tabe sig ved
at spise fedt og protein.
Det eneste jeg ærger mig over, er at jeg ikke har kendt til Atkins teorien
for flere år siden.

hilsen

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-12-04 20:26

> 20:50 Atkins diæt: Sand eller falsk? (G)
>
> iaften på TV Danmark

Er det bare mig, der synes det mere lignede en reklamefilm end et stykke
seriøst journalistik? De kritiske røster kom da til sidst, men det var så
underligt overfladeagtigt.

Mvh Maria

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 13-12-04 20:48

> Er det bare mig, der synes det mere lignede en reklamefilm end et stykke
> seriøst journalistik? De kritiske røster kom da til sidst, men det var så
> underligt overfladeagtigt.

Helt klart er det en rekvalmefilm men hvis man har en normalt fungerende
hjerne kan man sagtens se den som ren underholdning ikke andet .

Atkins virker som så mange andre lav kalorie kure man taber sig fordi man
indtager mindre end man forbruger men man skal bare huske at folk på Atkins
har ligeså dårlig hitratte med hensyn til et varigt vægttab.

Mvh
Henrik

Fra : Jan Hansen

Dato : 13-12-04 21:05

"Henrik Bruun-Petersen" <insideout@fjernaltdettetele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:Olmvd.281$jK1.207@news.get2net.dk...
> indtager mindre end man forbruger

Hej du har desværre helt misforstået det !
Hvis du følger Atkins råd skal du ikke mere tælle kalorier men derimod
kulhydrater.
Selve kuren drejer sig om at begrænse sit kulhydratindtag. Køb bogen, det
kan kun anbefales.

Hilsen Jan

Fra : Mus

Dato : 13-12-04 21:56

Jan Hansen <jahans@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41bdf5c9$0$56252$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> kulhydrater.
> Selve kuren drejer sig om at begrænse sit kulhydratindtag. Køb bogen, det

Jeg er ikke i tvivl om, at man kan tabe sig ved det. Men det jeg er i tvivl
om er, om det er en sund måde at tabe sig på.
Jeg tør i hvert fald ikke lige udsætte min krop for det på nuveærende
tidspunkt. En anden ting er også at jeg elsker rugbrød mm. Og når jeg kan
tabe mig ved at spise det - ville det da være dumt at tvinge sig selv til at
undvære det.

Men sådan er man jo forskellig.

LN

Fra : Jan Hansen

Dato : 13-12-04 22:16

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ikke i tvivl om, at man kan tabe sig ved det. Men det jeg er i
> tvivl
> om er, om det er en sund måde at tabe sig på.

Jeg kan godt føle din frygt, men da det også er usundt og farligt at være
overvægtig har jeg valgt at løbe risikoen

> En anden ting er også at jeg elsker rugbrød mm. Og når jeg kan
> tabe mig ved at spise det - ville det da være dumt at tvinge sig selv til
> at
> undvære det.

Jep man må følge sit eget hjerte og sine egne lyster. Så når man det bedste
resultat.

> Men sådan er man jo forskellig.

Korrekt ja

Hilsen Jan

Fra : Mus

Dato : 14-12-04 09:48

Jan Hansen <jahans@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41be0681$0$56350$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg kan godt føle din frygt, men da det også er usundt og farligt at være
> overvægtig har jeg valgt at løbe risikoen

Helt sikkert. Jeg har så bare valgt en anden måde end din at få bugt med de
ekstra kilo. Har bla begrænset mængden af brød, pasta mm, men spiser det
hver dag samt masser af frugt og grønt mm. Jeg ved så for tiden ikke helt,
hvordan det går med vægttabet, men ved jeg taber mig. Jeg er gravid og får
kommentaren : "Jeg synes noget af fyldet er flyttet fra ansigtet til maven"
*GG*

LN

Fra : Jan Hansen

Dato : 14-12-04 22:04

> [...]
> hvordan det går med vægttabet, men ved jeg taber mig. Jeg er gravid og får
> kommentaren : "Jeg synes noget af fyldet er flyttet fra ansigtet til

Dejligt for dig og rigtigt at du spiser nogenlunde "normalt" når du er
gravid. Det tror jeg er vigtigst

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-12-04 17:00

[Jan Hansen | Mon, 13 Dec 2004 22:15:53 +0100]

>Jeg kan godt føle din frygt, men da det også er usundt og farligt at være
>overvægtig har jeg valgt at løbe risikoen

Det var også lidt det samme det drev mig i sin tid - ikke til at vælge
Atkins, men at generelt set prøve at tabe sig.

Hvor havde det været "nemt" hvis jeg "bare" havde kunnet tabe mig ved at
skære ned på fedtet og motionere noget mere, men jeg tabte mig desværre ikke
noget synderligt ved det.

Atkins var løsningen for mig, hvor jeg kunne spise godt og meget og
alligevel tabe mig rigtigt hurtigt - og jeg kender flere der har fået det
anbefalet af sin læge (og har mødt læger der anbefaler det) så jeg har svært
ved at acceptere at dieten skulle være mere usund end overvægten.

>Jep man må følge sit eget hjerte og sine egne lyster. Så når man det bedste
>resultat.

Lige præcist. For mig var det kagerne og desserterne der var hvad der
gjorde den almindelige lowfat diet umulig for mig - ris og pasta var ikke
det store savn.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-04 19:52

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> [...]
svært
> ved at acceptere at dieten skulle være mere usund end overvægten.

At en læge har anbefalet noget, er desværre langt fra lig med, at det er
sundt

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-12-04 22:41

[Lisbeth Jacobsen | Tue, 14 Dec 2004 19:52:21 +0100]

>At en læge har anbefalet noget, er desværre langt fra lig med, at det er
>sundt

Næh, det er korrekt nok. Men blot et eksempel på at der måske i denne
verden findes farligere ting at foretage sig and Atkins :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-04 23:14

> Næh, det er korrekt nok. Men blot et eksempel på at der måske i denne
> verden findes farligere ting at foretage sig and Atkins :)

Helt enig. *S*
Men det er nu ikke lægens ord, der få mig til at mene det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 14-12-04 20:30

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:q63ur0doo5onb6kinpmdn4omnduej6cv8i@4ax.com...
> [...]
>
> Hvor havde det været "nemt" hvis jeg "bare" havde kunnet tabe mig ved at
> skære ned på fedtet og motionere noget mere, men jeg tabte mig desværre

Den metode er så heller ikke lykkedes for mig. Jo to kilo på 1 år

> [...]
svært
> ved at acceptere at dieten skulle være mere usund end overvægten.

Nej ikke nødvendigvis usundere end overvægt, men måske usundere end at lægge
kosten om på en lidt anden måde. Bare min mening. Lægerne er jo generelt
enige og uenige om mange ting Har også engang mødt en læge der var vild
med healing

> Lige præcist. For mig var det kagerne og desserterne der var hvad der
> gjorde den almindelige lowfat diet umulig for mig - ris og pasta var ikke
> det store savn.

Streng lowfat er jeg heller ikke vild med og har også skåret ned på
kulhydrater, bare slet ikke så drastisk.
Tager da også en kage i ny og næ men ikke så ofte. Er jeg ude, spiser jeg
hvad der serveres.

Skal du så leve efter Atkins altid, eller må du gerne spise brød og pasta
senere, samt frugt? dvs er det en kur eller en kostomlægning. Er i tvivl
fordi jeg kan se Lisbeth omtakler det som en kur.

Og for at det ikke skal misforstås så synes jeg det er fint for dig og andre
at i har det godt med Atkins.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-04 20:56

> Den metode er så heller ikke lykkedes for mig. Jo to kilo på 1 år

At spise lowfat fører kun til vægttab, hvis man samtidig får færre kalorier,
end man forbruger. Sådan har det altid været.

Og hvis nogen stadig kan huske Susan Powter, så var der mange, der
fokuserede på, at hun spiste fedtfattigt - men totalt overså, at konen var
besat af motion.

> Skal du så leve efter Atkins altid, eller må du gerne spise brød og pasta
> senere, samt frugt? dvs er det en kur eller en kostomlægning. Er i tvivl
> fordi jeg kan se Lisbeth omtakler det som en kur.

Kald det kur eller kostomlægning. Det er dybest set ligegyldigt.
En kur er jo sådan set bare en (midlertidig) kostomlægning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 14-12-04 21:30

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41bf4302$0$29440$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> At spise lowfat fører kun til vægttab, hvis man samtidig får færre
kalorier,
> end man forbruger. Sådan har det altid været.

gælder da vist ikke kun ved lowfat? er det ikke generelt?

> Og hvis nogen stadig kan huske Susan Powter, så var der mange, der
> fokuserede på, at hun spiste fedtfattigt - men totalt overså, at konen var
> besat af motion.

uha jo hende kan jeg godt huske.

> Kald det kur eller kostomlægning. Det er dybest set ligegyldigt.
> En kur er jo sådan set bare en (midlertidig) kostomlægning.

Så er vi vist ude i ordkløveri. Men ok, er Atkins en midlertidig
kostomlægning eller en kostomlægning

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-04 22:12

> gælder da vist ikke kun ved lowfat? er det ikke generelt?

Det gælder for alt vægttab - at det forudsætter indtag af færre kalorier,
end kroppen bruger.
Men mange synes at tro, at bare man spiser light eller fedtfattigt, så kan
man tabe sig.

> Så er vi vist ude i ordkløveri. Men ok, er Atkins en midlertidig
> kostomlægning eller en kostomlægning '

Det er en midlertidig kostomlængning, hvis den er midlertidig.

Min pointe er, at det ER ordkløveri at hænge sig i, om det er slankekur, kur
eller kostomlægning. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 14-12-04 23:11

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41bf55f5$0$29436$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> end kroppen bruger.
> Men mange synes at tro, at bare man spiser light eller fedtfattigt, så kan

Jeg dyrkede nu også en del motion(6-9 timer pr uge) samtidigt med og fik
lagt kostprogrammet af motionsklubben.

> Det er en midlertidig kostomlængning, hvis den er midlertidig.

Ja da hvorfor skriver du det ha ha. det var jo ikke det jeg spurgte til men
Atkins.

> Min pointe er, at det ER ordkløveri at hænge sig i, om det er slankekur,
kur
> eller kostomlægning. *S*

Nå ja det mener du så. Jeg mener noget andet. Jeg synes da der er stor
forskel på om man lægger kosten om varigt eller kun for en kort periode.
Og så kan vi vist ikke diskuttere det længere vel Lisbeth

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-04 23:20

> Nå ja det mener du så. Jeg mener noget andet. Jeg synes da der er stor
> forskel på om man lægger kosten om varigt eller kun for en kort periode.

Hvad jeg mener er blot, at det er ligegyldigt, om du kalder det dit eller
dat.

Atkins er langvarig kostomlægning, hvis du lægger kosten om i længere tid.
Det er en midlertidig kostomlægning - kaldet det slankekur, om du vil - hvis
det er kortvarigt.

Atkins, og alle andre kure, kan med andre ord bruge som kortvarig eller
længerevarende kostomlægning.

Det er vel i øvrigt ikke mange, der ikke ændrer kostvaner i løbet af deres
liv *S*
Nye madvarer og vaner kommer til. Og heldigvis for det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 14-12-04 23:53

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41bf64f6$1$29450$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad jeg mener er blot, at det er ligegyldigt, om du kalder det dit eller
> dat.

Jamen så men du det. Jeg mener noget andet
Så er det da lettere at kende forskel, hvis man kalder det noget
forskelligt.

> [...]
> Det er en midlertidig kostomlægning - kaldet det slankekur, om du vil -

Ja det tror jeg ikke der er nogen der er i tvivl om. Men det var jo ikke det
jeg spurgte om.
Men pyt.

> Atkins, og alle andre kure, kan med andre ord bruge som kortvarig eller
> længerevarende kostomlægning.

Ja men der må vel stå, hvad der er hensigten i bogen. Ligesom feks DDV's mål
feks er en varig kostomlægning for den enkelte - ikke en kortvarig.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-12-04 08:37

> Jamen så men du det. Jeg mener noget andet
> Så er det da lettere at kende forskel, hvis man kalder det noget
> forskelligt.

Ja... men KUN hvis alle er klar over, hvad der tales om *S* Ellers er vi
lige vidt.
Og jeg er eksempelvis endnu ikke klar over, hvilken forskel DU mener der er
på kostomlægning og slankekur. Så jeg ved ikke, hvilken forskel tingene
indebærer for DIG.

Og der skal nok være andre opfattelser end dine og mine. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 15-12-04 09:44

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41bfec82$0$14239$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Ja... men KUN hvis alle er klar over, hvad der tales om *S* Ellers er vi
> lige vidt.

Det tror jeg nu de fleste er klar over - udover små nuanceforskelle.

> Og jeg er eksempelvis endnu ikke klar over, hvilken forskel DU mener der
er
> på kostomlægning og slankekur. Så jeg ved ikke, hvilken forskel tingene
> indebærer for DIG.

Det tror jeg faktisk godt du ved. Men tror igen det er flueknepperi igen

> Og der skal nok være andre opfattelser end dine og mine. *S*

Jo men så længe det bare er små nuanceforskelle så går det nok. Tror nok de
fleste ved i grove træk ved, hvad der tales om når man taler om en kur hvor
man slanker sig eller det at lægge kosten om. Eller som du definerer det, en
kortvarig eller langvarig kostomlægning

Du får det sidste ord og så gider jeg ikke diskuttere det mere

LN

Fra : A. Hagstrøm

Dato : 15-12-04 09:00

"Mus" skrev

> Og så kan vi vist ikke diskuttere det længere vel Lisbeth

Hehe ;)

/Anders

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-12-04 22:48

[Mus | Tue, 14 Dec 2004 20:30:08 +0100]

>Skal du så leve efter Atkins altid, eller må du gerne spise brød og pasta
>senere, samt frugt? dvs er det en kur eller en kostomlægning. Er i tvivl
>fordi jeg kan se Lisbeth omtakler det som en kur.

Atkins er udelukkende en kostomlægning, så jeg tror at du blot har
misforstået Lisbeth på et tidspunkt.

Den officielle forklaring er at efterhånden som man kommer nærmere på sit
mål bliver ens kost også mere tilpasset til en mere almindelig kost.

Frugt spiser man derfor allerede, samt lidt pasta og brød (især groft) kan
der også blive plads til når man er bare holder sin vægt ved lige.

Personligt er jeg på almindelig kost ca. 1/4 af året (små perioder omkring
jul, bryllup, fødselsdage etc.) og så på Atkins resten af tiden. Det er det
jeg synes er nemmest og sjovest, da jeg så aldrig føler det det for "hårdt".

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan Hansen

Dato : 14-12-04 22:09

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> Atkins var løsningen for mig, hvor jeg kunne spise godt og meget og
> alligevel tabe mig rigtigt hurtigt -

Jeg tror i virkeligheden Atkins er løsningen for mange af os der har samlet
rigtig mange overflødige kilo sammen.
Det er vigtigt at man ikke går rundt og føler sult. Hvis man føler sig
sulten så varer kuren ihvertfald ikke længe (taler af erfaring).

Fra : Mus

Dato : 14-12-04 23:05

Jan Hansen <jahans@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41bf5659$0$56349$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> Det er vigtigt at man ikke går rundt og føler sult. Hvis man føler sig
> sulten så varer kuren ihvertfald ikke længe (taler af erfaring).

Helt sikkert korrekt. Har selv fundet løsningen for mig selv, hvor jeg
heller ikke føler sult.
Synes jeg spiser hele tiden. Og ligesom ved atkins spiser jeg bare noget
andet

Ja jeg håber bare ikke det giver problemer når vægten skal holdes senere -
men sådan er det jo altid når man taber sig. Det at tabe sig er ikke det
sværeste - nej det er at holde vægten bagefter.

LN

Fra : bb

Dato : 15-12-04 01:00

>Ja jeg håber bare ikke det giver problemer når vægten skal holdes senere -
>men sådan er det jo altid når man taber sig. Det at tabe sig er ikke det
>sværeste - nej det er at holde vægten bagefter.

det har du fuldstændig ret i. Det eneste fornuftige i det program det
blev vist var en der sagde, at pointen i atkins var bare at skære bort
kulhydraterne, hvilket typisk gav 30-50% færre kalorier pr dag, mens
proteinerne holdt dig nogenlunde mæt.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-12-04 14:50

[bb | Wed, 15 Dec 2004 00:59:30 +0100]

> [...]
>blev vist var en der sagde, at pointen i atkins var bare at skære bort
>kulhydraterne, hvilket typisk gav 30-50% færre kalorier pr dag, mens

Det blev sagt af en modstander, og skal derfor ikke tages som et eksempel på
hvad der er egentlig Atkins.

Jeg har da læst studier med Atkins og anden diet, hvor folk tabte sig mere
på Atkins og alligevel havde et større kalorieindtag end de andre.

Men det er da klart at én af fordelene ved Atkins er at de (animalske)
proteiner giver en god og langvarende mæthedsfølelse.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-12-04 15:24

> Det blev sagt af en modstander, og skal derfor ikke tages som et eksempel

> hvad der er egentlig Atkins.

René.... nu må du altså liiiiige - pudse dine blå øjne *S*

Det ER altså ikke sådan, at det rigtige kommer fra Atkins, eller at alt fra
Atkins er rigtigt.....

Modstanderne KAN have ret - ikke mindst fordi Atkins er totalt og hamrende
inhabil og aldeles uinteresseret i ethvert forsøg og resultat, der vil rokke
bare det mindste ved metoden. Der er for Atkins vedkommende tale om en
interesse, der bunder i dollars i ret store mængder. Og selvfølgelig er
firmaet Atkins IKKE det mindste interesseret i et forsøg, der viser bare det
mindste, der kan ødelægge forretningen.

Og dét er et problem! Endda et af de helt store, der totalt underminerer
Atkins troværdighed!

> Jeg har da læst studier med Atkins og anden diet, hvor folk tabte sig mere
> på Atkins og alligevel havde et større kalorieindtag end de andre.

Du kan finde undersøgelser, der helt tilbageviser den påstand.
Samt undersøgelser, der viser, at det i givet fald drejer sig om kalorier i
så ringe en mængde, at de forsvinder på 15 minutters spadseretur.

Det er i øvrigt kanonsvært at tjekke, hvad folk spiser - medmindre du spærer
dem inde i små rum!
Spørger du folk selv, hvad de spiser, får du nemlig IKKE sandheden. Det er
afprøvet. Man har spurgt folk om deres spisevaner og efterfølgende lavet
blodprøver, der dokumenterer, at de umuligt kan have spist, hvad de har
sagt.

Og det ER også noget nær umuligt selv at holde totalt styr på, hvad man
indtager af kalorier. Selv når man virkelig gerne vil det. Jeg har selv
forsøgt. Enten glemmer man noget af det man spist eller man må bøje sig for,
at man ikke kender vægten på fødevaren, dens sammensætning, dens indhold af
energi, mængden etc.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-12-04 18:05

[Lisbeth Jacobsen | Wed, 15 Dec 2004 15:24:05 +0100]

>Det ER altså ikke sådan, at det rigtige kommer fra Atkins, eller at alt fra
>Atkins er rigtigt.....

Hov, du misforstår mig aldeles - manden kan da sagtens have ret; for jeg
mener bare - mandens forklaring er ikke er en del af den "officiel Atkins
forklaring" idet han er modstander.

Roooooolig nu - SÅ naiv er jeg da heller ikke :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-12-04 23:04

> Hov, du misforstår mig aldeles - manden kan da sagtens have ret; for jeg
> mener bare - mandens forklaring er ikke er en del af den "officiel Atkins
> forklaring" idet han er modstander.

OK da *S*

> Roooooolig nu - SÅ naiv er jeg da heller ikke :)

Naaah.... regner dig bestemt ikke for at være naiv!! Din indstilling har
intet med naivitet at gøre. Men jeg fornemmer, at du er en af de
Atkins-tilhængere, der ikke vil være nem at rokke, hvis nogen eller noget
rokker ved Atkins *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-12-04 09:53

[Lisbeth Jacobsen | Wed, 15 Dec 2004 23:04:14 +0100]

>Men jeg fornemmer, at du er en af de
>Atkins-tilhængere, der ikke vil være nem at rokke, hvis nogen eller noget
>rokker ved Atkins *S*

Ej, man må godt rokke lidt :)

Mange mennesker der følger Atkins tilpasser jo alligevel dieten lidt - han
anbefaler f.eks. koffeinfri kaffe da koffein bl.a. kan påvirke vores
stofskifte - jeg er fuldstændig ligeglad, jeg SKAL have min kaffe :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 14-12-04 18:00

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kan godt føle din frygt, men da det også er usundt og farligt at være
> overvægtig har jeg valgt at løbe risikoen

Sådan tænkte jeg også engang , men nu har jeg indset at hele slanke
industrien kun har et formål og det er at tjene så mange penge så muligt, få
os til at købe bøger, kosttilskud, pulver, blade og meget andet. Der er
ingen der bruger tid på at undersøge om alt dette hjælper en til et varigt
vægttab.

Hvis vi vender tilbage til de 95% af os som fejler kan man kun konkludere at
det ikke virker og efter at jeg har fået at vide at det er 70% mere farligt
at JOJO vægttabe end at blive på den overvægt man har nu så har jeg standset
op for lige at tænke mig lidt om .

Mvh
Henrik

Fra : Jan Hansen

Dato : 14-12-04 22:15

"Henrik Bruun-Petersen" <insideout@fjernaltdettetele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:s_Evd.120$M25.95@news.get2net.dk...
> vægttab.

Ja indrømmet der findes en masse komercielt skidt derude. Men du behøver nu
heller ikke investere i nogen bøger for at læse om Atkins og "lowcarb"
filosofien. Der findes masser af stof om det på nettet

> [...]
> farligt at JOJO vægttabe end at blive på den overvægt man har nu så har
> jeg standset op for lige at tænke mig lidt om .

OK det er dit personlige valg. Jeg har valgt anderledes og kan kun sige at
det virker rigtig godt for mig denne gang. Men i fremtiden kan man kun tro
på sig selv og sin egen viljestyrke og håbe det er nok til at undgå at tage
på igen.

Hilsen Jan

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 14-12-04 22:37

> og sin egen viljestyrke

Et varigt vægttab har INTET med viljestyrke at gøre, viljestyrke er en
tilstand man kan mobilisere i kortere tid.

Mvh
Henrik

Fra : bb

Dato : 15-12-04 00:57

>Et varigt vægttab har INTET med viljestyrke at gøre, viljestyrke er en
>tilstand man kan mobilisere i kortere tid.

viljestyrke kan godt være det at ikke ville tage på igen, dvs. at man
motionerer og spiser sundt, kulhydrater eller ej. Hvis man motionerer
jævnligt så er det ret svært at tage på hvis man bare tænker en smule
over det man spiser.. og det kræver altså ikke meget vijestyrke når
det kommer til stykket, og man kan sagtens skeje ud nogle gange.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-12-04 23:34

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke i tvivl om, at man kan tabe sig ved det. Men det jeg er i
tvivl
> om er, om det er en sund måde at tabe sig på.

Det er næppe usundt for en kortere periode - og slet ikke sammenlignet med,
hvordan mange overvægtige spiser.

For mange overvægtige vil en Atkins-kur under alle omstændigheder være en
langt sundere menu end hvad de indtil da har levet af.

Der er - så vidt jeg ved - kun tvivl om, hvad langtidsvirkningerne af en
Atkins-kur er.

Der findes næppe nogen kur, der ikke kan opvise tilhængere, der har tabt
mange kilo på kuren. Så det i sig selv siger jo ikke ret meget om kuren. Men
man behøver bare kaste et blik langt tilbage i denne gruppe for at opdage,
at selv blandt de mest ihærdige tilhængere af Atkins er det ikke muligt at
leve "permanent" og uophørligt på Atkins menu. Måske fordi det slet og ret
er en ret bøvlet og trist måde at spise på?

> Men sådan er man jo forskellig.

Og derfor godt, at der er forskellige muligheder *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 14-12-04 09:44

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41be1a9e$0$22695$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> tvivl
>
> Det er næppe usundt for en kortere periode - og slet ikke sammenlignet

Nej det er så nok bare ikke det jeg sammenligner med. Sammenligner med en
kostomlægning - dvs alternativer til Atkins.
Er selv stadig overvægtig, selv om jeg da har tabt mig. Men lever sundt -
det som jeg betragter som sundt og som jeg har det godt med.

> [...]
> langt sundere menu end hvad de indtil da har levet af.

> Der er - så vidt jeg ved - kun tvivl om, hvad langtidsvirkningerne af en

Det er da også nok Det er jo netop langtidsvirkninger jeg bekymrer mig
om.

> [...]
> leve "permanent" og uophørligt på Atkins menu. Måske fordi det slet og ret
> er en ret bøvlet og trist måde at spise på?

Ja og er det sundt i længden!

> Og derfor godt, at der er forskellige muligheder *S*

Ja netop og jeg er så en af dem der ser en anden mulighed.
Jeg skal ikke være den der blander mig i hvad andre gør. Det er egne valg.
Men det er da altid spændende at diskuttere og se tingene fra forskellige
vinkler

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-04 09:36

> Det er da også nok Det er jo netop langtidsvirkninger jeg bekymrer mig
> om.

Jeg tror det er langtidsvirkninger af laaaang tid på kuren, man er usikker
på. Og ikke langtidsvirkninger efter kort tid på kuren.

Kortere tid på kuren er næppe ligefrem skadeligt eller usundt.

Er man gravid skal man dog næppe eksperimentere med kure af hverken den ene
eller anden slags. Så vil almindelig sund og ikke mindst varieret mad med
masser af sunde kulhydrater (dem, der kommer i selskab med vitaminer og
mineraler) absolut være at foretrække.

> Ja og er det sundt i længden!

Det ved ingen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 14-12-04 16:16

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41bea77d$0$13738$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror det er langtidsvirkninger af laaaang tid på kuren, man er usikker
> på. Og ikke langtidsvirkninger efter kort tid på kuren.

Men er hele ideen bag Atkins ikke, at det ikke er en kur, men omlægning af
kosten?

> [...]
> eller anden slags. Så vil almindelig sund og ikke mindst varieret mad med
> masser af sunde kulhydrater (dem, der kommer i selskab med vitaminer og

Helt sikkert. Kunne nu heller ikke tænke mig at eksperimentere med Atkins,
selv om jeg ikke var gravid. Det er ikke lige mig, at skulle leve på den
måde.

> Det ved ingen.

Netop.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-12-04 19:54

> Men er hele ideen bag Atkins ikke, at det ikke er en kur, men omlægning af
> kosten?

Jeg tror, at det er ekstremt få mennesker, der vil kunne leve et halvt eller
helt liv efter Atkins princip. Medmindre de ender med at få skruet så meget
op for kulhydraterne, at man kan diskutere, hvor meget "Atkins" der er
tilbage.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 14-12-04 20:33

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41bf3908$0$22685$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
meget
> op for kulhydraterne, at man kan diskutere, hvor meget "Atkins" der er

Vi må se hvad dem der følger "kuren" svarer

LN

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-12-04 22:50

[Lisbeth Jacobsen | Tue, 14 Dec 2004 19:54:05 +0100]

Jeps, og det er lige præcist det rette.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 13-12-04 21:51

> Hej du har desværre helt misforstået det !

Overhoved ikke tværtimod.

> Hvis du følger Atkins råd skal du ikke mere tælle kalorier men derimod
> kulhydrater.

Ja og? Stadig er hele humlen jo at man indtager mindre energi end man
forbrænder og derved taber sig.

> Selve kuren drejer sig om at begrænse sit kulhydratindtag.

Ja det er jeg helt klar over men hvem gider/ kan leve sådan resten af livet?
Faktisk syntes jeg ikke det er så interresant hvordan man taber sig for det
er der mange der gør på forskellige kure, mere interresant er det om man kan
holde vægten og den gåde er der ikke mange der har løst for de fleste fejler
efter et år ca. 95 % af dem, tag den.

> Køb bogen, det kan kun anbefales.

Nej tak det er jeg simpelhed blevet for klog til .

Mvh
Henrik

Fra : Jan Hansen

Dato : 13-12-04 22:11

"Henrik Bruun-Petersen" <insideout@fjernaltdettetele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:Kgnvd.316$we3.52@news.get2net.dk...

> Overhoved ikke tværtimod.

Nå så er jeg mere rolig

> Stadig er hele humlen jo at man indtager mindre energi end man forbrænder
> og derved taber sig.

Jeg synes faktisk jeg spiser rimeligt meget, bare ikke kulhydrat. Det er
meget anderledes end andre kure jeg har prøvet. Kure hvor jeg efterhånden
spiste så lidt og så fedtfattigt at jeg til sidst blev træt dårlig og
svimmel.
Følelesen er ihvertfald helt anerledes når du spiser efter Atkins. Ingen
sult og ingen problemer med fald i blodsukker.

> Ja det er jeg helt klar over men hvem gider/ kan leve sådan resten af
> livet?

Ja det er et svært spørgsmål om man kan efterleve det resten af livet. Det
kan kun tiden vise.

> [...]
> man kan holde vægten og den gåde er der ikke mange der har løst for de
> fleste fejler efter et år ca. 95 % af dem, tag den.

Du har ret i at det er meget meget svært at undgå at tage på igen. Jeg tror
dog på at hvis man efterlever de grundprincipper som man har tabt sig ved +
motion, så vil det alt andet lige være lettere at undgå at tage på igen.

I virkeligheden kan man måske undgå at tage på hvis man efter vægttabet er
opnået holder sig væk fra produkter der indeholder sukker. Altså stadigvæk
begrænser kulhydratindtaget men ikke så restriktivt overfor rugbrød og
kartofler ?

Fra : Stefan Holm

Dato : 13-12-04 22:03

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> writes:

> Hej du har desværre helt misforstået det !
> Hvis du følger Atkins råd skal du ikke mere tælle kalorier men derimod
> kulhydrater.

Nej, men det er vist efterhånden ret veldokumenteret at
kulhydratbegrænsningen medfører et mindre kalorie-indtag. Bl.a. fordi
ketose er appetitsænkende.

--
Stefan Holm
"So he is a good vampire. I mean on a scale of one to ten,

Fra : bj

Dato : 14-12-04 22:57

> [...]
>
> Hej du har desværre helt misforstået det !
> Hvis du følger Atkins råd skal du ikke mere tælle kalorier men derimod

nej, det kan da godt være du ikke skal tælle kalorier, men Kulhydrater
indeholder også kalorier, det gør al føde på den ene eller anden måde, så d
tager du fejl. Du tæller kalorier uanset om det er fra protein, kulhydrat
eller fedt. Så?? Hvor er pointen i Atkins?

> Selve kuren drejer sig om at begrænse sit kulhydratindtag. Køb bogen, det
> kan kun anbefales.

Ja, det kan da godt være at det drejer sig om det, men reelt set må der
uvilkårligt komme til at mangle noget i ens kost eller tager jeg fejl?

bj

Fra : Jan Hansen

Dato : 14-12-04 23:30

"bj" <b_hoejgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> d tager du fejl. Du tæller kalorier uanset om det er fra protein,
> kulhydrat eller fedt. Så?? Hvor er pointen i Atkins?

Tja jeg kan kun tale for mig selv og mine egne erfaringer her. Jeg tæller
IKKE kalorier. Spiser hvad jeg har lyst til af protein og fedt og begrænser
kulhydraterne, og taber mig alligevel.
Er det svært at forstå ?
hilsen Jan

Fra : Helle Holm

Dato : 15-12-04 05:14

Hvor kan man købe denne bog henne og hvad hedder den eller kan den lånes på
biblioteket. Er det dyrt at leve efter kuren? Har jeg forstået ret så skal
man holde sig fra brød, ris, kartofler spiser man så bare grøntsager og
frugt i stedet??Jeg er stadig lidt ny i det her så....

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-12-04 10:22

Helle Holm wrote:

> Hvor kan man købe denne bog henne og hvad hedder den eller kan den
> lånes på biblioteket.

Den kan givetvis lånes. Den jeg har hedder "Dr. Atkins' nye kost
revolution". Den er meget let at gå til, men jeg synes den er elendigt
oversat.

Eller rettere: At læse den er lidt ligesom at se tv-shop. Der er alt
for meget hurra-dette-er-helt-fantastisk til min smag. Desuden bærer
opskrifterne m.m. præg af at være amerikansk fokuserede. Jeg har altså
ikke så desperat en pizzatrang at jeg vil lave en med kødbund, men jeg
kunne godt bruge noget mere materiale om brøderstatninger.

> Er det dyrt at leve efter kuren?

Jeg vil umiddelbart bedømme at det kostede noget mere for mig at være
på end af. Ris, pasta, kartofler og til dels brød er meget billigt i
forhold til kød og grøntsager.

Man kan så sige at det fortsat koster mig mere, for jeg agter helt
klart at fortsætte med at spise en masse grøntsager og holde igen med
ris, pasta & kartofler.

> Har jeg forstået ret så skal man holde sig fra brød, ris, kartofler
> spiser man så bare grøntsager og frugt i stedet??

Jeg spiste ikke frugt. Men det er nok Rene´der er eksperten der.

Der er en del kulhydratfælder, så i starten er det lettest med en
positivliste. Hvis det ikke står på listen, spiser man det ikke.
--
103 kg => 96 kg => 80 kg med lav kulhydrat:
http://ekot.dk/projekter/mindre/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-12-04 14:55

[Toke Eskildsen | 15 Dec 2004 09:21:41 GMT]

>Den kan givetvis lånes. Den jeg har hedder "Dr. Atkins' nye kost
>revolution". Den er meget let at gå til, men jeg synes den er elendigt
>oversat.

Enig - jeg ved dog at på flere biblioteker er det måneder af ventetid på
bogen, så det kan nok godt betale sig at købe den istedet. Og ja,
oversættelsen er ikke god - så kan man klare sig på Engelsk (og ønsker at
spare en masse penge) kan de. f.eks. købes billigt på amazon.co.uk.

>Eller rettere: At læse den er lidt ligesom at se tv-shop. Der er alt
>for meget hurra-dette-er-helt-fantastisk til min smag. Desuden bærer
>opskrifterne m.m. præg af at være amerikansk fokuserede.

Enig - det er træls læsning!

>Jeg vil umiddelbart bedømme at det kostede noget mere for mig at være
>på end af. Ris, pasta, kartofler og til dels brød er meget billigt i
>forhold til kød og grøntsager.

Ja, korrekt. Hvis man i forvejen har et skrabet madbudget, kan det at
tilføre flere spændende grøntsager og kød, ost o.l. være lidt svært.

>Jeg spiste ikke frugt. Men det er nok Rene´der er eksperten der.

Frugt er noget der er en begrænsning af, især i starten, da frugt indeholder
store mængder (naturlig) sukker.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-12-04 08:41

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Tja jeg kan kun tale for mig selv og mine egne erfaringer her. Jeg tæller
> IKKE kalorier.

Fidusen ved Atkins er, at du bliver mæt (af fedt og protein) FØR du får for
mange kalorier.
Du tæller dem ikke direkte, men du kontrollerer dit kalorieindtag ved at
sørge for, at du får så meget fedt og protein, at din appetit dæmpes.

Om man tæller "point", kalorier eller kukhydrater er sådan set uden
betydning. Det handler i alle tilfælde om metoder til at kontrollere, at du
får færre kalorier end kroppen forbruger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 15-12-04 09:50

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41bfec83$0$14239$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
du
> får færre kalorier end kroppen forbruger.

Hmm det kommer vel igen an på hvad der spises. grovædes der bacon og æg og
diverse andre fødevarer med højt kcal indhold, så skal der vel ikke så meget
til før man kommer op i ret mange kcal? Og hvis der så heller ikke dyrkes
motion.

LN

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-12-04 10:09

Mus wrote:

> Hmm det kommer vel igen an på hvad der spises. grovædes der bacon og
> æg og diverse andre fødevarer med højt kcal indhold, så skal der vel
> ikke så meget til før man kommer op i ret mange kcal?

Jeg har netop været på 5 måneders Atkins, hvor jeg spiste bacon, æg,
pølser og diverse andre fødevarer med højt kcal indhold (ja, jeg spiste
også grøntsager). Jeg har på intet tidspunkt talt kalorier eller valgt
den magre kylling fremfor den fedtfyldte flæskesteg. Der har ikke været
behov for det.

Mit normale problem, og nok hovedårsagen til min tendens til overvægt,
er at jeg spiser for meget, snarere end at jeg spiser flødeskumskager.
Under Atkins blev spisetrangen reguleret, så jeg følte ikke trang til
at foræde mig.

Det er også hvad Lisbeth og Jan skrev, så ovenstående er nok ikke mere
afklarende for dig, siden du heller ikke forstod hvad de skrev. Kan du
præve at præcisere hvad der virker underligt? Er det det med at blive
mæt?

Jeg synes efterhånden der er kommet så mange tilbagemeldinger om Atkins
at det er overflødigt at diskutere hvorvidt det virker som effektiv
slankekur for en masse mennesker. Jeg finder det mere interessant at se
på de større perspektiver: At køre Atkins som en livsstil, at holde
vægten, samt finde ud af hvilken helbredsmæssig indvirkning det har på
kroppen.

I den forbindelse er jeg selv fristet til at gøre præcis det der
frarådes: At bruge Atkins (eller rettere: lav kulhydrat) som en
regulator: Holde øje med vægten og tage 3-4 uger med lav kulhydrat,
hvis den ryger 3-4 kilo over det ønskede.

Ikke at jeg vil skifte mellem at stopfodre mig med henholdsvis
franskbrød og flæskesteg, men det sker jo at nålen på vægten begynder
at krybe opad.

Jeg er interesseret i at høre hvad det negative er ved dette, hvis man
ellers undgår for store udsving. Måske Rene´ har et bud?

> Og hvis der så heller ikke dyrkes motion.

Jeg dyrkede ikke motion under mit forløb.

Men jeg er efterfølgende startet så småt.

Fra : Mus

Dato : 15-12-04 12:50

> [...]
> afklarende for dig, siden du heller ikke forstod hvad de skrev. Kan du
> præve at præcisere hvad der virker underligt? Er det det med at blive

Ja jeg forstår godt havd Jan mener men har måske misforstået Lisbeth
Jeg syens ikke der er noget der er underligt som sådan.

> [...]
> på de større perspektiver: At køre Atkins som en livsstil, at holde
> vægten, samt finde ud af hvilken helbredsmæssig indvirkning det har på

Lige netop og det er det jeg har prøvet at få en diskution op omkring. Netop
langtidsvirkninger. Og kan man holde til at spise efter Atkins på sigt.
Hvordan påvirker det kroppens fedtprocent, blodtryk, kolesteroltal etc på
sigt. Ikke her og nu hvor man måske er overvægtig og det hele er galt i
forvejen. Men når man har tabt sig, sammenlignet med det normale for
normalvægtigte.

> [...]
> regulator: Holde øje med vægten og tage 3-4 uger med lav kulhydrat,
> hvis den ryger 3-4 kilo over det ønskede.

For mig selv ville det være svært at holde. Spise selv lidt henad Atkins -
og alligevel langfra. Spiser begrænset brød, pasta, ris etc. Spiser lidt
brød hver dag men det nadet fåe jeg ikke hver dag. Spiser rigeligt med
grøntsager, 3-5 stk frugt om dagen, mæl yoghurt, fisk, kød, etc.

LN

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-12-04 14:58

[Toke Eskildsen | 15 Dec 2004 09:09:12 GMT]

>Jeg er interesseret i at høre hvad det negative er ved dette, hvis man
>ellers undgår for store udsving. Måske Rene´ har et bud?

Det er divergerende holdninger til dette.

Atkins anbefaler det ikke, og jeg anbefaler det faktisk heller ikke - men
mange mennesker (blandt andet mig) gør det alligevel og har det rigtigt fint
med det :)

Jeg har dog en opfattelse af at det for nogle, bl.a. kvinder, føles at
vægtabet ikke er helt lige så effektivet hvis man praktiserer alt for meget
hoppe af- / hoppe på- dieten.

>Jeg dyrkede ikke motion under mit forløb.

Ditto.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-12-04 15:10

> Hmm det kommer vel igen an på hvad der spises. grovædes der bacon og æg og
> diverse andre fødevarer med højt kcal indhold, så skal der vel ikke så
> [...]

Det er meget svært at spise for mange kalorier, hvis du undværer
kulhydrater. Du bliver nemlig ret mæt af fedtstoffer og protein. Og mætheden
varer tillige så længe, at du måske ligefrem skal minde dig selv om at
spise, hvis du vil op på mere end 3 måltider om dagen.

Prøv en enkelt morgen at droppe enhver form for kulhydrat! Ingen brød. Ingen
sukker!
Spis bacon og æg - alt hvad du orker! Drik kaffe og the uden sukker. Og se
så, hvor længe du er mæt. Der vil gå lang tid, før din mave (!) igen kræver
mad.

Det er vigtigt, at du dagene i forvejen ikke har proppet dig med kulhydrater
fra ris, pasta, kartofler og brød, for så kan dine kulhydratlagre være så
store, at forsøget ødelægges af samme årsag. Så skær ned på kukhydraterne
fra de nævnte ting i hvert fald dagen før du gør forsøget.

De kalorier, der er nemmest at høvle i sig i nærmest ubegrænset omfang, er
dem, du får fra sukker. De mætter stort set ikke. Og få timer efter du har
spist dem, er du kanonsulten igen og kan igen høvle masser af kalorier i
dig.

Prøv så en morgen - dagen efter du har gjort forsøget med bacon og æg - at
spise cornflakes med sukker. Drik et stort glas juice til. Evt. også noget
frugt. Spis og drik, til du virkelig er mæt. Og se så, hvor længe der går,
før du kan spise igen.

Allervigtigst.... du vil kunne spise langt flere kalorier på morgenmad med
cornflakes, sukker, juice og frugt. Det vil tillige få dit blodsukker til at
styrtdykke, så du spiser ekstra meget til frokost, hvis du ikke begrænser
dig men i stedet tillader dig at spise, til du føler dig mæt.

Hvis du stort set kun spiser fedt og protein, er det langt sværere at
overspise. Jeg påstår ikke, at det er umuligt - kun svært!)

Hvis du kombinerer masser af fedt med masser er sukker, vil det derimod være
ualmindeligt nemt at spise 2-3-4 gange så mange kalorier, som du krop har
brug for. Og det er sådan de fleste mennesker spiser... altså en kombination
af fedt og sukker. For mange kvinders tilfælde er der måske tillige tale om,
at de får alt for lidt protein (som mætter.)

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 15-12-04 18:03

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41c04acb$0$22707$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> Spis bacon og æg - alt hvad du orker! Drik kaffe og the uden sukker. Og se
> så, hvor længe du er mæt. Der vil gå lang tid, før din mave (!) igen

Nej tak vil helst undvære

> [...]
> store, at forsøget ødelægges af samme årsag. Så skær ned på kukhydraterne
> fra de nævnte ting i hvert fald dagen før du gør forsøget.

Igen er ikke interesseret i at forsøge

> [...]
> spist dem, er du kanonsulten igen og kan igen høvle masser af kalorier i

Spiser næsten ingen sukker, måske et enkelt stykke slik eller tern chokolade
pr 14 dage - 3 uger.
Medmindre det der er skjult i brød/boller, men det spiser jeg heller ikke så
meget af. 1- 2 skiver groft brød pr dag eller nogle fiber skorper.
Spiser til gengæld meget frugt 3-5stk pr dag.

> [...]
> frugt. Spis og drik, til du virkelig er mæt. Og se så, hvor længe der går,

Som sagt spiser jeg det ikke. Og vil ikke så gerne lave forsøg med min
krop.I øvrigt kan jeg ikke fordrage corn flakes.

> [...]
>
> Hvis du stort set kun spiser fedt og protein, er det langt sværere at
> overspise. Jeg påstår ikke, at det er umuligt - kun svært!)

Jeg er sikker på min kære mand godt kan

> [...]
om,
> at de får alt for lidt protein (som mætter.)

Jamen det gør jeg så heller ikke altså spiser en kombination af fedt og
sukker. Sammenligner Atkins med sund mad ikke corn flakes med sukker, eller
kombinationen fedt + sukker og lign.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-12-04 23:23

> Igen er ikke interesseret i at forsøge

Se DET fatter jeg jo ikke rigtig, for der er tale om et forsøg, der på ingen
måde er usundt. Og du vil lære ret meget, der kan kommer dig til gavn uanset
du kan bruge Atkins eller ej.

> Spiser til gengæld meget frugt 3-5stk pr dag.

Hvilket indeholder en del sukker.

> Som sagt spiser jeg det ikke. Og vil ikke så gerne lave forsøg med min
> krop.I øvrigt kan jeg ikke fordrage corn flakes.

Du laver ikke "forsøg med din krop" med to dages spisevaner. Og der er da
slet ikke tale om forsøg, der er usunde eller skadelige. SÅ sart er vores
organisme altså heller ikke! *S*

> Sammenligner Atkins med sund mad ikke corn flakes med sukker, eller
> kombinationen fedt + sukker og lign.

Jeg tror ikke Atkins er specielt sund. Men det behøver den ikke være farlig
af! Og da slet ikke i en kortere periode.

Og spiser du bare nogenlunde normalt og sundt, så spiser du faktisk en
kombination af fedt + sukker og lign. Det er ret svært at undgå det!

Men vil du teste forskellen på at spise ekstremt få kulhydrater og meget
fedt/protein med at spise meget kulhydrat, så er det nemmere at mærke
forskellen, hvis du går til yderligheder. Og som sagt... det er ikke et
forsøg, der på nogen måde skader dig. Herregud.. har du aldrig fået et
måltid, der består af æg og bacon eller lign.? Det bliver man altså hverken
syg eller død af.

Vil DU ikke prøve, skal du ikke overtales!

Men det kan anbefales andre at prøve på egen krop, hvad det betyder for
appetitten at fylde sig med henholdsvis kulhydrat eller fedt/protein. Der er
en mærkbar forskel, som kan spille en rolle for, hvordan man lærer at spise,
så man kan holde sig mæt længe uden at høvle en fandens masse kalorier i
sig. Og man ender ikke af den grund på Atkins.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 16-12-04 01:17

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41c0bb03$1$23093$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
ingen
> måde er usundt. Og du vil lære ret meget, der kan kommer dig til gavn

Det kan godt være. Men det har nu engang ikke interesse. Og desuden så er
jeg som jeg skrev tidligere gravid så lige nu eksperimenterer jeg ikke med
alt muligt om det så er for to dage. Mælk vil jeg da have hver dag og
drikker juice til mine jerntabletter etc.

> Hvilket indeholder en del sukker.

Ja men har tabt mig glimrende uden at skulle udelukke det. Og så smager det
vildt dejligt med sådan en frugtskål med ananas, kiwi, æbler, clementiner
etc hver aften. Vil simpelthen ikke undvære det. Elsker simpethen frugt og
så er det jo også sundt.

> Du laver ikke "forsøg med din krop" med to dages spisevaner. Og der er da
> slet ikke tale om forsøg, der er usunde eller skadelige. SÅ sart er vores
> organisme altså heller ikke! *S*

Med til historien hører også at mit blodtryk er for højt lige nu. så jeg
skal passe på med hvad jeg spiser.

> Jeg tror ikke Atkins er specielt sund. Men det behøver den ikke være
farlig
> af! Og da slet ikke i en kortere periode.

Men hvorfor, når man kan tabe sig på måder som jeg feks ved virker godt for
mig. Som giver mig vildt meget energi og velvære.
Jeg prøver jo heller ikke at overtale andre til at stoppe med Atkins. Men
synes da det er spændende at diskuttere og se det fra forskellige vinkler
især langtidvirkninger for dem som mere eller mindre ønsker det som en varig
kostomlægning.
Ud over jeg selv spiser frugt og grønt, spiser jeg også forholdsvis
kulhydratfattigt i hvert fald i forhold til tidligere.

> Og spiser du bare nogenlunde normalt og sundt, så spiser du faktisk en
> kombination af fedt + sukker og lign. Det er ret svært at undgå det!

Selvfølgelig men der er jo forskel på mængder.

> Men vil du teste forskellen på at spise ekstremt få kulhydrater og meget
> fedt/protein med at spise meget kulhydrat, så er det nemmere at mærke
> forskellen, hvis du går til yderligheder.

Som sagt det er ikke det jeg vil.

> [...]
> forsøg, der på nogen måde skader dig. Herregud.. har du aldrig fået et
> måltid, der består af æg og bacon eller lign.? Det bliver man altså

Ikke lige for tiden, det er helt sikkert. Jeg skal virkelig passe på ikke at
tage for meget på nu. Kald mig fanatisk, det er lige meget. Men mit blodtryk
har været rigtig højt og er nu stabiliseret. Gør en kæmpe indsats. Dvs ro,
ro og atter ro, vand, vand, vand, masser af frugt, grønt, fibre, fisk, mælk
etc

> Vil DU ikke prøve, skal du ikke overtales!

Nej selvfølgelig skal jeg ikke det.

> Men det kan anbefales andre at prøve på egen krop, hvad det betyder for
> appetitten at fylde sig med henholdsvis kulhydrat eller fedt/protein.

Har delvis prøvet det idet jeg bergrænser brød, pasta mm i forhold til
tidligere. Eller omformuleret. Jeg spiser kulhydrater ,men vælger de
kulhydrater jeg spiser med omhu. Jeg får en del kød og også noget fedt hver
dag. Jeg overdriver ikke med fedtet. Dvs ikke bacon og æg men feks fedtstof
til grøntsager eller olie på en god salat, advokado i salaten etc. Jeg synes
jeg bliver virkelig, virkelig mæt, men fornemmer selv at det mest skyldes
grøntsagerne.

Korrekt

LN

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-12-04 09:08

> [...]
> har været rigtig højt og er nu stabiliseret. Gør en kæmpe indsats. Dvs ro,
> ro og atter ro, vand, vand, vand, masser af frugt, grønt, fibre, fisk,

Ro mod forhøjet blodtryk? Det kan da umuligt være lægens anbefaling. Der
skal motion til, masser af lange gåture og ture i svømmehallen. Det er i
hvert fald hvad min mand er blevet sat i gang med, men han er selvfølgelig
heller ikke gravid - så vidt jeg ved

Mvh Maria

Fra : Mus

Dato : 16-12-04 10:27

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41c142e5$0$76953$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> hvert fald hvad min mand er blevet sat i gang med, men han er selvfølgelig

Nej det er jo lige det. Han er ikke gravid Det er der forskellen ligger.
Jeg var meget tæt på at blive indlagt fordi ro, betyder totalt ro når ens
blodtryk er for højt når man er gravid. Jo det er lægens samt jordmoderens
ordre. Jeg ved godt, at når man ikke er gravid så er det motion og sund
kost. Men det er anderledes når man er gravid.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-12-04 10:36

> Det kan godt være. Men det har nu engang ikke interesse. Og desuden så er
> jeg som jeg skrev tidligere gravid så lige nu eksperimenterer jeg ikke med
> alt muligt om det så er for to dage.

Jeg er IKKE i gang med at overtale dig til at forsøge. Det er helt OK, at du
ikke vil. Men dine argumenter undrer mig.

> Ja men har tabt mig glimrende uden at skulle udelukke det.

Det var ikke for at få dig på Atkins, du skulle forsøge.
Og du vil ikke tabe dig af de to dages forsøg, jeg nævnte.

Du vil ene og alene opnå at mærke, hvad det betyder for din mæthedsfølelser,
om du spiser det ene eller det andet.

> [...]
æbler, clementiner
> etc hver aften. Vil simpelthen ikke undvære det. Elsker simpethen frugt og

Ja bestemt!
jeg var ikke ved at overbevise dig om, at frugt er usundt.
Men du skrev, at du ikke spiste sukker - og jeg svarer så, at det får du
masser af fra frugten.

> Med til historien hører også at mit blodtryk er for højt lige nu. så jeg
> skal passe på med hvad jeg spiser.

To dage med anderledes morgenmad end du plejer rokker IKKE ved dit blødtryk.
Bliver blodtrykket overhovedet påvirket af maden vi spiser?

> Men hvorfor, når man kan tabe sig på måder som jeg feks ved virker godt
for
> mig. Som giver mig vildt meget energi og velvære.

Som sagt.. jeg anbefalede dig at prøve for at se, hvordan dit blodsukker
påvirkes. Ikke for at få dig til at skifte taktik. Ikke for at få dig på
Atkins eller andet.

> Jeg prøver jo heller ikke at overtale andre til at stoppe med Atkins.

Og jeg prøver ikke at overtale dig eller nogen som helst anden til at prøve
Atkins!
De morgenmadsforsøg jeg nævnte, er langt fra nok til at "prøve Atkins".

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 16-12-04 17:50

> Jeg er IKKE i gang med at overtale dig til at forsøge. Det er helt OK, at
du
> ikke vil. Men dine argumenter undrer mig.

Det må det også gerne.

> [...]
> Og du vil ikke tabe dig af de to dages forsøg, jeg nævnte.
>
> Du vil ene og alene opnå at mærke, hvad det betyder for din

Jamen hvorfor bør jeg mærke det. Det er jo ikke sådan at jeg ikke tror det.
Mærker det jo allerede selv på min krop, ved at jeg har skåret ned på visse
mængder af kulhydrater og øget proteinmængden.

> [...]
> jeg var ikke ved at overbevise dig om, at frugt er usundt.
> Men du skrev, at du ikke spiste sukker - og jeg svarer så, at det får du

Jeg ved jeg får frugtsukker.

> To dage med anderledes morgenmad end du plejer rokker IKKE ved dit
blødtryk.
> Bliver blodtrykket overhovedet påvirket af maden vi spiser?

Je det gør det helt sikkert og af motion må jeg så bare ikke nu desværre.
Masser af vand hjælper også.

> for
>
> Som sagt.. jeg anbefalede dig at prøve for at se, hvordan dit blodsukker
> påvirkes. Ikke for at få dig til at skifte taktik. Ikke for at få dig på
> Atkins eller andet.

Mit blodsukker er blevet mere stabilt nu, end det var tidligere ved den måde
jeg spiser nu.

LN