Køb af BMW K100RS
Fra : Michael Olsen

Dato : 12-12-04 17:12

Hej.
Er det noget specielt jeg skal kigge efter.
Cyklen er fra 85 og har gået ca. 50.000 Km.

--
Hilsen
Michael

Fra : jo

Dato : 12-12-04 17:27

"Michael Olsen" <mfolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Er det noget specielt jeg skal kigge efter.
> Cyklen er fra 85 og har gået ca. 50.000 Km.

> [...]

Hvad skal du give for den?

Jo.

Fra : Michael Olsen

Dato : 12-12-04 17:38

> Hvad skal du give for den?

Hej.
17.500 KR uden afgift

--
Hilsen
Michael

Fra : jo

Dato : 12-12-04 19:40

> Hej.
> 17.500 KR uden afgift
>
> --
> Hilsen
> Michael

Jeg ved ikke om JW er enig med mig i, at en K100 fra 1987 og tidligere er at
foretrække? Jeg har i øvrigt selv haft en del K100 og en enkelt K75.

Jo/K1100RS

Fra : witten

Dato : 12-12-04 18:54

Hej

Du skal kigge efter om du selv synes at den går/lyder rigtigt i motoren,
ikke har olieforbrug,

hvordan er skivebremserne,, er de slidte , skal du have dem skiftet, og de
dyre. men ellers hvis motor går ordenligt, mc'eren er vedligeholdt med
eftersyn/olieskift oliefilter, tændør, ja så er den jo næsten ikke til at
slide op,, har selv 2 stk K100 i stalden og de kører bare,,

mvh

JW
http://www.jwbmw.subnet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 06:16

Er der nogen former for garanti for den kun har har gået
ca.50000km.?

Hygge PD CBR1100

Fra : Eg Egemarke

Dato : 13-12-04 08:38

Det lyder af ganske få Km for den type maskine....
Men igen den er af ældre dato og alt er muligt, brug din sunde fornuft og
husk at tage en god kammerat der kan kigge med lidt mere kritiske øjne med
osse.
Husk på at den kan blive et kostbart bekendtskab hvis det viser sig at den
har kørt 150-250 000 Km istedet for blot 50 000 Km

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : H&M

Dato : 13-12-04 16:08

> Er det noget specielt jeg skal kigge efter.
> Cyklen er fra 85 og har gået ca. 50.000 Km.

Ja du skel være sikker på at koblingen glider fint i noten, d.v.s. slipper
helt ved udkobling.
Hvis fejlen er der, kan bedst mærkes ved at gear kassen skifter meget
groft...Har det selv P.T.
Af med gearkas smøre note gang, på igen med det hele.

Men ellers go ahead...

Fra : Michael Olsen

Dato : 13-12-04 17:39

> Hvis fejlen er der, kan bedst mærkes ved at gear kassen skifter meget
> groft...Har det selv P.T.

Hej.
Da jeg var henne for at prøve cyklen for et par mdr. siden !ja vi rider
ikke samme dag som vi sadler ,
startede maskinen med det samme, havde en jævn tomgang,
tog gassen omgående, da den blev sat i gear kunne jeg ikke høre eller mærke
noget forkert,
jeg lagde dog mærke til at den svedte lidt olie, forstået på den måde at en
af pakningerne var fugtig.
Ellers ser den rimelig pæn ud, har lidt ridser hist og her.
Angående service og km., ved det ikke men vil
spørge.

--
Hilsen
Michael

Fra : jo

Dato : 13-12-04 17:24

> [...]
> Hej.
> Er det noget specielt jeg skal kigge efter.
> Cyklen er fra 85 og har gået ca. 50.000 Km.

Der er vist noget med, at modellerne før 1987 har for få nitter i et eller
andet hjul i motoren, og derfor forestår en reparation til omkring 10K ved
ca. 100.000 km.

Det lave km-tal kan godt være rigtigt, men det betyder ikke så meget for en
bimmer. Der er eksempler på K100 der har gået over 450.000 km. uden
problemer.

Jo.

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 22:49

On Mon, 13 Dec 2004 17:23:33 +0100, "jo"
<jobookingSLETDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>andet hjul i motoren, og derfor forestår en reparation til omkring 10K ved

Det er friktionspladen i koblingen, der tidligere var samlet med 6
nitter. Det var ikke tilstrækkeligt, hvorfor anttallet blev forøget
til 12...

/J
K1100RS
MG Le Mans III, 1982

Fra : p.jarnbak

Dato : 14-12-04 13:04

> Det er friktionspladen i koblingen, der tidligere var samlet med 6
> nitter. Det var ikke tilstrækkeligt, hvorfor anttallet blev forøget
> til 12...

Nej,det er tandhjulet på udgangsakslen (det tandhjul der bliver drevet af
krumtapen
der har fået 12 nitter.Før gik tandhjulet løst fra chok koblingen(alu hus
med gummihlodser)
og det gav bankelyde i tomgang og i værste fald faldt det helt af=ingen
forbindelse mellem
krumtap og kobling/vand-olie pumpe.Hvis motoren er ude er det ikke så svært
at skifte akslen og en renoveret
koster ikke en bondegård hos www.motorworks.co.uk .
Hej Palle
eks k100rs 84
eks k100rt 88
k1100lt 92

Fra : Michael Olsen

Dato : 14-12-04 21:16

Fandt dette på linket.

www.motorworks.co.uk .

Engines built before October 1985 were not designed to run on unleaded fuel.

The simplest and cheapest way to convert for unleaded fuel use is to
retrofit the later cylinder

head.This item is listed above (ENK60587)

Er der nogen muligheder for at se om modellen kan køre på blyfri hvis den er
fra før okt 85.

--
Hilsen
Michael

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-12-04 23:41

Michael Olsen wrote:

> Er der nogen muligheder for at se om modellen kan køre på blyfri hvis den er
> fra før okt 85.

Det påstås at du sagtens kan køre blyfri på de modeller fra før også. Jeg har
snakket med en del som har stor erfaring med BMW. De siger samstemmende at de
ikke har hørt om problemer med det. Og som der er sagt i en anden tråd fornylig,
så er der ikke problemer med blyfri i selv et gammelt støbejernstopstykke. Men
er man i tvivl kan man da sagtens komme lidt blyerstatning i tanken. Og det er
tanken der tæller. Altså tanken, at man har gjort noget der nok har størst
betydning.

Fra : p.jarnbak

Dato : 15-12-04 11:19

> Er der nogen muligheder for at se om modellen kan køre på blyfri hvis den
> er fra før okt 85.

Hvis ventilsæderne er skiftet til ny type er der en rille i sædet du kan se
med udstødningen
afmonteret,gammel type er glat indvendig.
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 23:04

On Sun, 12 Dec 2004 17:11:32 +0100, "Michael Olsen"
<mfolsen@hotmail.com> wrote:

>Hej.
>Er det noget specielt jeg skal kigge efter.
>Cyklen er fra 85 og har gået ca. 50.000 Km.

Check om maskinen virkelig Kun har kørt 50000 km. Hvis den kun har
kørt 50000 vil den næppe fremstå med slidt udseende.
pil baglygten af og se efter evt rust på stel under lygten. (du
afmonterer baglygte ved at at skrue to vingemøtrikker i "bagagerummet"
ud)

Checkpunkter: Glider koblingen eller føles den meget "kontant",
indsprøjening, trækker motoren rent ved koldstart uden chocker ?.
"prutter" motoren når den kører ubelastet ved 2-5000 omr ?

en 85 sender ofte blå røg gennem udstødningen, hvis den har stået på
sidestøtteben under afkøling. Har dog ingen betydning.

løber der olie/vand ud af hullet på olie-/vandpumpen foran på motoren.
Check evt om der kommer olie/vand ud gennem hullet.

Kardanen er ikke uimiddelbart kritisk.

Hvis centralstøttebenet er af den gamle "uforstærkede" type, SKAL det
skiftes inden det knækker... Det sker før eller siden!!!

God fornøjele med kikket...

/Jannik

tidl K100RS- ejer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-12-04 20:49

JC wrote:

> en 85 sender ofte blå røg gennem udstødningen, hvis den har stået på
> sidestøtteben under afkøling. Har dog ingen betydning.

Et af K-modellernes minusser. Skulle være rettet med ny type stempler fra
'88. Men jeg har set K1200LT ryge lige så vildt. Men lader man være med at
fylde olien over maksimum, samt retter sidestøttebenet en gang i mellem.
Det har det med at bøje. Så er det minimale gener man har i den retning.

> løber der olie/vand ud af hullet på olie-/vandpumpen foran på motoren.
> Check evt om der kommer olie/vand ud gennem hullet.

Der findes reparationssæt som ikke koster en formue. Det mener jeg heller
ikke en ny pumpe gør.

> Kardanen er ikke uimiddelbart kritisk.

Den er vi ikke enige om. Det er absulut et af deres svage punkter. Op til
08/85 kørte de med en type. Den holdt slet ikke. Op til de kom med
paralever var der en forbedret type. Den var lidt bedre. Men bliver de
ikke smurt jævnligt, så forsvinder noterne. Har selv prøvet det. Og skal
man finde noget der er nogenlunde brugbart koster det op mod hvad en brugt
motor koster. De ligger til gengæld og flyder alle steder til en kr.
4-5000.

mvh
Ib

Fra : Michael Olsen

Dato : 15-12-04 19:38

Hej.
Jeg siger tak for de mange input, nu ved jeg lidt om hvad
jeg skal kigge efter, og vil gøre som Eg Egemarke skriver :