Integreret bly til dobbeltflasker
Fra : Braae

Dato : 12-12-04 13:45

Kjære nyhedsgruppe.

Jeg har et sæt 2 x 12 med en Halcyon Explorer 70 pund med rustfri
backplate, som jeg har gået og eksperimenteret lidt med, idet jeg
ønsker at kunne dykke uden mit blybælte. Samtidigt har jeg fået
monteret originale Halcyon vægtlommer, så jeg kan skifte mellem 2
forskellige tørdragter, ved blot at komme et par kg i lommerne, når
jeg bruger den tykke dragt om vinteren.

På mit blybælte skal jeg bruge ca. 5 kg og har derfor haft et 5 kg.
V-bly på, som blev placeret på en sådan måde mellem flaskesættet og
bagplade/vingen, at flaskerne blev rygget ca. 2 cm. længere bagud/væk
fra ryggen, hvilket igen gjorde, at jeg lige præcist ikke kunne nå
mine ventiler. Død ærgeligt, for det så ellers meget pænt integreret
ud.

Er der nogle af jer, der kender eller har idéer til, hvordan jeg på en
let og elegant måde får integreret ca. 5 kg. bly på mit flaskesæt,
uden at det skal monteres på seletøjet og uden at det samtidigt
flytter flaskesættet længere bagud? Evt kendskab til steder, hvor man
kan købe bly, som på en eller anden måde kan placeres mellem
flaskerne.

På forhånd tak.

Venligst

Braae
nospambraae@tele2adsl.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-12-04 15:13

"Braae" <b_r_a_a_e@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra ryggen, hvilket igen gjorde, at jeg lige præcist ikke kunne nå
> mine ventiler. Død ærgeligt, for det så ellers meget pænt integreret

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er nødvendigt at flaskerne længere væk fra
ryggen, din v-vægt er måske for tyk? Du kunne kombinere en p-vægt og en
v-vægt hvis din v-vægt bliver for tyk. Ellers har jeg set løsninger hvor man
placere blyet indenfor spændebåndene hvor man bliver nødt til at splitte
hele flaskesættet ad for at få blyet af. Det kan så blive lidt tungt at
slæbe rundt på især hvis man i forvejen har tunge flasker.

Men muligvis kan du overveje om problemet er din dragt eller underdragt, det
er oftest det der forhindre folk fra at få lukket deres ventiler ned.

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-12-04 15:16

> [...]
> flytter flaskesættet længere bagud? Evt kendskab til steder, hvor man
> kan købe bly, som på en eller anden måde kan placeres mellem

Hvis du selv vil stå og koge bly kan du se her:

http://www.cisatlantic.com/trimix/vweight/pweight.htm

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-12-04 16:42

Braae skrev i Message-ID:
<fbe1f96.0412120444.63fb402b@posting.google.com>:

> Jeg har et sæt 2 x 12 med en Halcyon Explorer 70 pund

Den wing er da _alt_ for stor til de flasker!

> [...]
> fra ryggen, hvilket igen gjorde, at jeg lige præcist ikke kunne nå
> mine ventiler. Død ærgeligt, for det så ellers meget pænt integreret

Hvilket flaskesæt er det - og ikke mindst hvilke flaskebånd?

Det lyder som om din V-vægt er dårligt lavet - den er for "dyb" ellers
så passer den ikke ordenligt mellem flaskerne. Der burde være plads til
mindst 5 kg V-vægt - hvis ikke mere.

Med mit flaskesæt (Tortec) har jeg slet intet blybælte - min afvejning
ser således ud:

* Bagplade: 3 kg
* Lygte: 2 kg
* V-vægt: 3 kg

Dette er i DUI TLS350 tørdragt med Weezle Extreme+ og HH uldundertøj under.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Torben Sætter-Nielse~

Dato : 13-12-04 14:26

b_r_a_a_e@hotmail.com (Braae) skrev:

> [...]
>seletøjet og uden at det samtidigt
>flytter flaskesættet længere
>bagud? Evt kendskab til steder, hvor man

Jeg har set en, der selv havde støbt en blyklods,
i en form af to jernrør med samme diameter som
flaskerne og nogen tilskårne endestykker i jernplade.

Så havde han en klods , som han skar skiver af, der
passede perfekt mellem flaskerne, og som var med til
at stabilisere dobbeltsættet.

Torben Sætter-Nielsen