vil have et sæt tåge eller ekstra lygter
Fra : Ukendt

Dato : 12-12-04 20:36

Hej

Da jeg køre meget når det er mørkt at jeg tænkt mig at købe tåge eller fjern
lygter men hvad er bedst og hjælper tåge lygter

har set på disse tåge lygter
http://www.thansen.dk/product.asp?c=366792443&n=1199149608&pn=1223710118
kan ikke lige om de har fjern lygter der men har set på et sæt hos cdcardic
shoppen, det skal være nemt for er ikke en ørn til el på en bil

MVH

Fra : Mikael L

Dato : 12-12-04 20:44

"Futte" <nej da> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Da jeg køre meget når det er mørkt at jeg tænkt mig at købe tåge eller
> fjern lygter men hvad er bedst og hjælper tåge lygter

Det giver vel lidt sig selv. Tågelygter er sjovt nok til når det er tåget.
De hjæper ikke meget på en mørk landevej.

> [...]
> kan ikke lige om de har fjern lygter der men har set på et sæt hos
> cdcardic shoppen, det skal være nemt for er ikke en ørn til el på en bil

Køb et par gode fjernlygter og sæt dem på. Du siger det skal være nemt, det
er de fleste ting jo hvis man kan det. Men det er ikke voldsomt besværligt
at montere ekstra lygter. Det mest besværlige er at få dem sat ordenentlig
fast på en pæn måde.

Mikael

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-12-04 22:31

In news:41bc9f85$0$56164$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Mikael L <m_larsenSKAL@IKKEMEDsol.dk> wrote:

> Det giver vel lidt sig selv. Tågelygter er sjovt nok til når det er
> tåget. De hjæper ikke meget på en mørk landevej.

Det er jeg ikke enig med dig i, tågelygter har ofte en noget bredere lys
kegle, så man tidligere får øje på cyklister, og andet der bevæger sig i
periferien.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Klaus G.

Dato : 12-12-04 22:39

> Det er jeg ikke enig med dig i, tågelygter har ofte en noget bredere lys
> kegle, så man tidligere får øje på cyklister, og andet der bevæger sig i
> periferien.

Men tågelygter lyser ikke ret langt fremad, ihvertfald slet ikke nok til at
kunne nå at se en cykelist når man køre 80km/t. Noget helt at andet er at
det er pisse træls folk fedter rundt med de latterlige lygter.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Peter C:\\>

Dato : 12-12-04 22:43

> det er pisse træls folk fedter rundt med de latterlige lygter.

Jeg er klar over at det ikke er tilladt at køre med tågelygter tændt når det
ikke er tåget, men jeg FATTER godtnok ikke hvordan de kan genere, hvis
ellers de er justeret korrekt.
Meningen er jo at de netop ikke skal lyse "op" i tågen som fjernlygter ville
gøre, men derimod kaste en flad bred lyskegle "ind under" tågen.

Påstand:
Korrekt indstillede tågelygter blænder ikke

Følgekonklusion:
Det burde være tilladt at køre med tågelygter tændt uanset vejret

Sguda også underligt at man kan have en regel hvor man skal foretage en
meteorologisk vurdering inden man vælger at tænde sine ekstralygter, og
derefter håbe at medtrafikanter og "rasmus-betjent" er enige i den
vurdering.

MVH Peter C:\

Fra : Bernhard Ege

Dato : 12-12-04 23:19

Peter C:\> wrote:

> [...]
> meteorologisk vurdering inden man vælger at tænde sine ekstralygter, og
> derefter håbe at medtrafikanter og "rasmus-betjent" er enige i den

Nu har det jo været diskuteret meget, men her er lige en oplysning du
ikke tager højde for:

I regnvej virker vejen som et spejl og det meste af det lys som dine
lamper kaster ned i vejen reflekteres op i luften igen og en del af
lyset ryger derfor direkte ind i øjnene på modkørende bilister. De kan
derfor gå hen og blive blændet, uanset hvor godt du mener dine lygter er
justeret.

Så din påstand holder ikke, og dermed heller ikke din konklusion.

Jeg håber du er blevet lidt mere oplyst

mvh Bernhard

Fra : Peter C:\\

Dato : 13-12-04 08:44

> [...]
> lyset ryger derfor direkte ind i øjnene på modkørende bilister. De kan
> derfor gå hen og blive blændet, uanset hvor godt du mener dine lygter er
Jojo...men det gælder jo også for nærlyset

> Så din påstand holder ikke, og dermed heller ikke din konklusion.
Påstanden bør nok lige få tilføjet et "ikke mere end nærlyset", og dermed
burde konklusionen egentlig stadig være go´ nok

> Jeg håber du er blevet lidt mere oplyst
Ja når nu vejen foran mig _ikke_ kan blive det........

MVH Peter C:\

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:49

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> wrote in message

> Jojo...men det gælder jo også for nærlyset

Slet ikke i den samme grad, tågelygterne sidder jo meget tættere ved vejen
og det betyder altså noget.

--
mvh/rg. Christian
Ex: Peugeot 605 SLi fra 1991, solgt med 298.000 km

Fra : Henrik B.

Dato : 12-12-04 23:24

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Påstand:
> Korrekt indstillede tågelygter blænder ikke

Ved våd vejbane jo....

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : BJ

Dato : 12-12-04 23:26

KLIP

> Alt under 1 Bar er en sugemotor!

Hvad bilder du dig ind.

Nå pyt, jeg har jo én turbo pr. 3 cylindre..)

--
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-12-04 00:16

> Hvad bilder du dig ind.
>
> Nå pyt, jeg har jo én turbo pr. 3 cylindre..)

Og min nye støvsuger ligger i lænestolen og venter.

3" forrør monteret - tjek!
2,5" Sportsudstødning monteret - tjek!
Racekat - afventer.
3" indsugningsrør monteret - tjek!
50 mm Intercooler monteret - tjek!
Kraftigere dumpventil monteret - tjek!
Modificeret styreboks - afventer.

))

Nu er jeg bare træt af det skide tågede vejr. For mit nye åndedræt er skyld
i at den knalder så højt op i ladetryk at den laver fuel-cutoff.
Og så kører den uden prob speedo'en i bund.

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : BJ

Dato : 13-12-04 00:21

KLIP

> Og min nye støvsuger ligger i lænestolen og venter.

> [...]

Fy faen .. det lyder godt.

> Nu er jeg bare træt af det skide tågede vejr. For mit nye åndedræt er
> skyld i at den knalder så højt op i ladetryk at den laver fuel-cutoff.
> Og så kører den uden prob speedo'en i bund.

Du svinger vel lige ind en dag, du er kanterne.

Den skal vel vises frem..?

--
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 13-12-04 00:32

> Du svinger vel lige ind en dag, du er kanterne.

No probs. Skal liiiige forbi på lørdag, den. 18., omkring middagstid.

> Den skal vel vises frem..?

Jo da...

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : BJ

Dato : 13-12-04 00:33

KLIP

> Jo da...

Det ser jeg så frem til.

--
Bjørn J.

Fra : Torben E

Dato : 13-12-04 14:52

> Nu er jeg bare træt af det skide tågede vejr. For mit nye åndedræt er
> skyld i at den knalder så højt op i ladetryk at den laver fuel-cutoff.
> Og så kører den uden prob speedo'en i bund.

Større speedometer, afventer ?

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 13-12-04 15:17

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Større speedometer, afventer ?

*LOL*

--
M.v.h.
---------------------------------

Fra : Rasmus

Dato : 12-12-04 23:28

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> gøre, men derimod kaste en flad bred lyskegle "ind under" tågen.
>
> Påstand:
> Korrekt indstillede tågelygter blænder ikke

.....tågelygter kan blænde fordi de lyser diffust. Nærlyset er lavet så det
har en skarp afgrænsning.
Det er meget nemt at eftervise; parker din bil ca. 2 meter fra en mur, sæt
nærlys på, og se hvordan det lyser på muren (du kan se en tydelig
afgrænsning, som lidt ligner det her "--/ --/"). Sluk derefter nærlyset og
sæt tågelygter på, og se hvordan de lyser (ingen afgrænsning).

(nå ligemeget, du gider jo ikke prøve forsøget, du skider jo alligevel på
dine medtrafikanter.....)

Iøvrigt har jeg aldrig set en bil hvor man kan justere tågelygterne...., og
hvad ville du iøvrigt justere dem efter??

> Følgekonklusion:
> Det burde være tilladt at køre med tågelygter tændt uanset vejret

Fint med mig hvis man vælger at sætte 10 Watte pære i...., så kan de ikke
genere nogen.

mvh
Rasmus

Fra : BJ

Dato : 12-12-04 23:29

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fint med mig hvis man vælger at sætte 10 Watte pære i...., så kan de ikke
> genere nogen.

Så kan ikke en gang bruges som kørelys.

--
Bjørn J.

Fra : Rasmus

Dato : 12-12-04 23:38

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> "Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Så kan ikke en gang bruges som kørelys.

Det tror jeg heller ikke Peter har planer om at bruge dem til.... (for det
er jo lovligt)

mvh
Rasmus

Fra : Per Olsen

Dato : 13-12-04 00:15

"Rasmus" skrev
> [...]
> afgrænsning, som lidt ligner det her "--/ --/"). Sluk derefter nærlyset og
> sæt tågelygter på, og se hvordan de lyser (ingen afgrænsning).

Tågelygterne på min bil er da rimeligt afgrænset.
Dog ikke helt så skarpt som nærlyset, men næsten.

> Iøvrigt har jeg aldrig set en bil hvor man kan justere tågelygterne....,
og
> hvad ville du iøvrigt justere dem efter??

Selvfølgelig kan tågelygterne justeres, de skal jo ifølge loven have samme
fald i lyskeglen som nærlyset (1% ~ 1 cm pr. meter).
Det har jeg ihvertfald justeret dem til på min bil.

Pe®=s1
som kører i en gammel Vectra A fra 1990.

Fra : Peter C:\\

Dato : 13-12-04 08:34

> (nå ligemeget, du gider jo ikke prøve forsøget, du skider jo alligevel på
> dine medtrafikanter.....)

Du er da dum at høre på ! Hvad ved du om det ?
Det er en latterlig og fuldstændig overflødig kommentar, medmindre du rent
faktisk kender mig, hvilket jeg udfra ovenstående kan se at du ikke gør, da
jeg slet ikke har tågelygter på min bil. Hvad skal jeg med lygter jeg ikke
må bruge !

Peter C:\

Fra : Rasmus

Dato : 13-12-04 17:21

> [...]
da
> jeg slet ikke har tågelygter på min bil. Hvad skal jeg med lygter jeg ikke

Så er vi jo mindst 2 som er dumme at høre på.....

mvh
Rasmus

Fra : Peter C:\\>

Dato : 13-12-04 17:39

> på

> da
>
> Så er vi jo mindst 2 som er dumme at høre på.....

....fordi jeg ikke synes det samme som dig, eller bare fordi du synes du må
svare et eller andet tilbage ?

Peter C:\

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-12-04 12:46

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Iøvrigt har jeg aldrig set en bil hvor man kan justere
tågelygterne...., og
> hvad ville du iøvrigt justere dem efter??

Du må da gerne komme og tage et kig på Scorpio'en - der er justerskruer
på tågebamserne, jeg har nemlig lige stillet dem.
Tåge lygter skal svjh have et fald på 1% mod nærlysets 10%
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-12-04 12:49

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tåge lygter skal svjh have et fald på 1% mod nærlysets 10%

Ovenstående er self. forkert - nærlyset skal også falde 1%....
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : anders majland

Dato : 13-12-04 14:43

> Påstand:
> Korrekt indstillede tågelygter blænder ikke

Du mangler lige tilføjelsen "... i klart vejr og på tør vej"

Men når luffugtighen er tæt på 100 og vejen er våd og blank som et spejl,
hvor tror du så lyset bliver af ...

/A

Fra : Peter C:\\

Dato : 13-12-04 15:59

meddelelse news:41bda211$0$74679$14726298@news.sunsite.dk...

> Du mangler lige tilføjelsen "... i klart vejr og på tør vej"
>
> Men når luffugtighen er tæt på 100 og vejen er våd og blank som et spejl,
> hvor tror du så lyset bliver af ...

David Bjergsø linker længere nede til reglerne omkring brug at tågelygter.
Må må gerne bruge dem når det er vådt ....(kraftig nedbør)
Det er faktisk kun når det er tørt de ikke må bruges.

Hvis jeg efter en vurdering af vejrsituationen skønner der er tale om
kraftig nedbør, kan jeg tænde tågelygterne.
Det er da mere reglerne der er tossede end lygterne !

MVH Peter C:\

Fra : Torben E

Dato : 13-12-04 16:56

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da mere reglerne der er tossede end lygterne !
>
> MVH Peter C:\

Ja lygterne er nok slet ikke så tossede, det er nok mere bag
kontakten problerne forekommer.

Torben E

Fra : Peter C:\\>

Dato : 13-12-04 17:18

> Ja lygterne er nok slet ikke så tossede, det er nok mere bag
> kontakten problerne forekommer.

Jamen det tror da pokker når de kun må bruges under vejrforhold hvor de
angiveligt blænder, og derudover er absolut bandlyst, når de ellers ikke
ville genere nogen,
samt at det er en individuel vurdering fra fører til fører om vejret er
tåget eller nedbørsagtigt nok, til de er tilladte .... det SKAL sguda give
problemer...og det gør det så også

Nå...ikke mere tågesnak fra min side af.
Jeg har slet ikke sådan nogle, for jeg må ikke bruge dem til det, jeg synes
de egner sig til. (ekstra-nærlys under alle tænkelige mørke forhold) .... og
så kan det også være ligemeget !

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-12-04 20:19

On Mon, 13 Dec 2004 15:59:22 +0100, "Peter C:\\" <pc@FJERNDETTEtping.dk>
wrote:

>David Bjergsø linker længere nede til reglerne omkring brug at tågelygter.
>Må må gerne bruge dem når det er vådt ....(kraftig nedbør)

Det du har sat i parantes er en vigtig parameter. Det skal altså stå ned
i stænger, så dit udsyn er kraftigt nedsat. Normal regn er ikke
tilstrækkeligt.

>Det er faktisk kun når det er tørt de ikke må bruges.

Næsten. DU må bruge dem som kørelys udenfor lygtetændingstiden.

>Hvis jeg efter en vurdering af vejrsituationen skønner der er tale om
>kraftig nedbør, kan jeg tænde tågelygterne.
>Det er da mere reglerne der er tossede end lygterne !

Enig. Efter min mening kunne man forbyde de lamper. Jeg har selv nogle,
og jeg synes altså, at de er mere til gene end gavn.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Brian Fogh

Dato : 15-12-04 21:44

Du er da dosk at høre på. Du må bruge dem som kørelys om dagen UDEN dit
nærlys tændt. Ydermere må de bruges i tåget vejr og i KRAFTIGT nedbør. DVS.
skybrud. Så sluk de tågelygter både foran og bagpå. De generer mere end de
gavner. Men godt man har en masse lys på selv. Så kan i sg lære
det..............

Tekst og musik af:

Brian Fogh

Fra : Peter C:\\>

Dato : 15-12-04 21:57

"Brian Fogh" <brian@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> Du er da dosk at høre på.
Ja, og du topposter...hvad er din pointe ?

>Du må bruge dem som kørelys om dagen UDEN dit nærlys tændt.
Det ved jeg godt !

>Ydermere må de bruges i tåget vejr og i KRAFTIGT nedbør.
Det ved jeg også godt

>DVS. skybrud.
Spar mig for dine lommefortolkninger....du ved lige så lidt som jeg, hvornår
et nedbør er kraftigt nok til at blive kaldt "kraftigt nedbør"

>Så sluk de tågelygter både foran og bagpå.
Det bliver jo så noget jeg selv styrer

>Men godt man har en masse lys på selv.
Nå ! DU må godt blænde ?

>Så kan i sg lære det..............
Nææ..

Peter C:\

Fra : Brian Fogh

Dato : 16-12-04 23:53

Du bliver sg nok klogere engang når du selv bliver blændet af tågelygter og
næsten ryger af vejen...................................

brian

Fra : Peter C:\\

Dato : 17-12-04 08:21

> Du bliver sg nok klogere engang når du selv bliver blændet af tågelygter
og
> næsten ryger af vejen...................................

Det var bl.a.det der lå til grund for mit oprindelige indlæg. Jeg oplever
IKKE at jeg bliver blændet af tågelygter ! Ikke mere end almindelige
nærlygter ihvertfald

En anden ting er at jeg stadig mener at der er for meget elastik i reglerne.
"Nedsat sigtbarhed og kraftigt nedbør" kan jo gradbøjes næsten efter
forgodtbefindende.
Den evigt tilbagevendende tågelygtediskusion viser vel også at mange (mig
selv incl.) ikke er 100% sikker på reglerne. Jeg har valgt at helt undlade
at køre med tågelys. Har ikke noget foran, og bruger ikke dem bagpå. Så får
man da ikke blændet nogen så de ryger af vejen

MVH Peter C:\

Fra : Per Olsen

Dato : 12-12-04 23:41

"Petersen_Michael" skrev
> Det er jeg ikke enig med dig i, tågelygter har ofte en noget bredere lys
> kegle, så man tidligere får øje på cyklister, og andet der bevæger sig i
> periferien.

Hvis du med dette mener at du først får øje på cyklister og andet,
når de kommer inden for lysfeltet af dine tågelygtet er der s.. noget
galt.
Enten trænger din bil kraftigt til nye lygter, eller også er dine tågelygter
indstillet vildt forkert.

Pe®=s1

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-04 00:15

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41bcb87c$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er jeg ikke enig med dig i, tågelygter har ofte en noget bredere lys
> kegle, så man tidligere får øje på cyklister, og andet der bevæger sig i
> periferien.

Det er vist videnskabeligt bevist at brug af tågelygter (Når der ikke er
tåget) oplyser et begrænset område foran bilen.
Det får føreren til at flytte fokus tættere på bilen end godt er, dvs. man
ikke længere fokusere så langt fremme på vejen at ens reaktionsevne kan
følge med.

Så sluk de f........ tågelygter.

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:47

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:41bcb87c$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er jeg ikke enig med dig i, tågelygter har ofte en noget bredere lys
> kegle, så man tidligere får øje på cyklister, og andet der bevæger sig i
> periferien.

Så kan du nemmere se det som du enten er ved at køre forbi, det som du ikke
kan undgå at ramme eller se det inde på marken som du ikke kan ramme.
Når det ikke er tåget er der ingen grund til tågelygter, faktisk så synes
jeg at ens "længdesyn" hvis I forstår ødelægges af den øgede mængde lys tæt
på bilen.

--
mvh/rg. Christian
Ex: Peugeot 605 SLi fra 1991, solgt med 298.000 km med tågelygter

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-12-04 23:27

"Futte" <nej da> skrev :

> [...]
>kan ikke lige om de har fjern lygter der men har set på et sæt hos cdcardic
>shoppen, det skal være nemt for er ikke en ørn til el på en bil

Kender en der har købt sådan et par : Noget argt møg, med alt for
dårligt styr på lyset

Et par gode tågelygter skal have en bred koncentreret lyskegle, der
når ud i siderne, og skal overhovedet ikke sende noget lys opad, da
det opadgående lys vil lave en lysmur lige foran dig, så du intet ser

derudover bør de have stabiliseringsbeslag, så lygten ikke ryster

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Rasmus

Dato : 12-12-04 23:32

"Futte" <nej da> wrote in message
> Hej
>
> Da jeg køre meget når det er mørkt at jeg tænkt mig at købe tåge eller
fjern
> lygter men hvad er bedst og hjælper tåge lygter

Fjernlygter...., men prøv nogle Philips Vision+ inden du investere i dyre
fjernlygter, de gav væsentligt bedre lys på min gamle bil.

mvh
Rasmus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-12-04 09:45

> [...]
fjern
> lygter men hvad er bedst og hjælper tåge lygter

I tåge ja, ellers ikke.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Jacob W.

Dato : 13-12-04 11:41

Anbefaling:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=367003003&n=1199149608&pn=1223710120

Fra : David Bjergsø

Dato : 13-12-04 12:39

For lige at ridse reglerne om bruge af tågelygter op .... igen igen

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=72182

/David

Fra : Aksel

Dato : 13-12-04 14:38

> [...]
> kan ikke lige om de har fjern lygter der men har set på et sæt hos
> cdcardic shoppen, det skal være nemt for er ikke en ørn til el på en bil

Du skal ikkeregne med at du får tåge- eller fjernlygter der dur til noget
under 2000 kr for et sæt.

De omtalte fra Brian og Achmeds paradis er kun til pynt.

Hilsen Aksel

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-12-04 20:37

On Sun, 12 Dec 2004 20:36:18 +0100, "Futte" <nej da> wrote:

> [...]
>kan ikke lige om de har fjern lygter der men har set på et sæt hos cdcardic
>shoppen, det skal være nemt for er ikke en ørn til el på en bil

Tag et kig på:

http://www.hella.com/produktion/HellaDE/WebSite/Channels/Autofahrer/ZSW/Lichtkanal/Hal_Nebel/Hal_Nebel.jsp
http://www.hella.com/produktion/HellaDE/WebSite/Channels/Autofahrer/ZSW/Lichtkanal/Hal_Fern/Hal_Fern.jsp
http://www.hella.com/produktion/HellaDE/WebSite/Channels/Autofahrer/ZSW/Lichtkanal/Xen_Fern/Xen_Fern.jsp