Mac OS X-litteratur på dansk?
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 12-12-04 15:22

Hej,

min fars faster på 76 år er kommet rigtig godt i gang med at bruge Mac.
Hun har en iBook G4 med airport og printer og har i efteråret deltaget
i et "computerkursus for seniorer", hvor der bl.a. blev undervist i
Word. På trods af, at det selvfølgelig foregik på Windows, har hun fået
meget ud af det og det har ikke voldt de store problemer at omsætte
undervisningsmaterialet til Word på Mac'en. Det er rigtig flot eftersom
det selvfølgelig også er blevet problematiseret, at hun (på familiens
anbefaling) har købt en Mac "som ellers kun anvendes i den grafiske
branche"... :-|

Nu savner hun til gengæld noget litteratur om Mac OS X (gerne inkl.
Mail og Safari), som skal være på dansk, og i et letforståeligt
ikke-alt-for-teknisk sprog.

Findes sådan noget? Det eneste jeg har fundet er denne- "I gang med Mac
OS X 10.3": <http://www.aktivdata.dk/bog/osxpanther.html> Er der nogle
der har erfaring med denne?

mvh Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-04 20:32

In article <41bc53f4$0$65935$14726298@news.sunsite.dk>,
Jesper Møller-Fink <jmfink_nospam@mac.com> wrote:

> [...]
> ikke-alt-for-teknisk sprog.
>
> Findes sådan noget? Det eneste jeg har fundet er denne- "I gang med Mac

Jeg hader at sige noget negativt om nogen, der forsøger at støtte
Mac-miljøet i Danmark, men jeg er ikke imponeret. Jeg bestilte tre bøger
for et år siden. Den ene ville jeg bruge til julegave til min mor i
samme situation som din fars faster. De to andre var til mig selv og
egentlig mest for at støtte den gode sag.
Jeg hørte intet fra forlaget. Da jeg venligt spurgte, havde der
været bøvl med deres bank, så de havde ikke registreret betalinger
ordentligt. Manden selv var i øvrigt blevet syg og beklagede naturligvis
situationen. Jeg var høfligt og sagde, at det ikke hastede, selv om han
tilbød at sende den ene bog. De to andre var ikke kommet fra trykkeriet.
Ovenstående gentog sig nogle gange med ugers mellemrum, og hen
på foråret modtog jeg den ene bog, du nævner. Andet har jeg ikke fået.
Jeg skimmede den, før jeg sendte den til min mor, og jeg var ikke
imponeret. Der var mange forvirrende dele af skærmbilleder sat op på en
rodet måde. Teksten var mildt sagt kortfattet og ikke videre
forklarende, så jeg må beklageligvis sige, at jeg ikke er imponeret.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 12-12-04 21:11

On 2004-12-12 20:32:15 +0100, "Henrik =?ISO-8859-1?Q?M=FCnster?="
<news@muenster.dk> said:

> [...]
> rodet måde. Teksten var mildt sagt kortfattet og ikke videre
> forklarende, så jeg må beklageligvis sige, at jeg ikke er imponeret.

Ja, det er jo præcis hvad jeg frygtede - det er heller ikke det bedste
indtryk jeg fik af forlagets website...

Alternativet må så være, at jeg jeg må i gang med at "oversætte" nogle
af de amerikanske bøger (hvoriblandt der skulle være nogle ganske fine)
til hende. Det må være muligt at lave en fin lille pdf-samling. Men det
er virkelig ærgerligt der ikke findes noget bedre på dansk, men det
undrer jo desværre ikke...

Men tak for svar alligevel!

mvh Jesper

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-12-04 22:14

Jesper Møller-Fink wrote:

> [...]
> til hende. Det må være muligt at lave en fin lille pdf-samling. Men det
> er virkelig ærgerligt der ikke findes noget bedre på dansk, men det

Her kunne vi virkelig lære noget af Open Source miljøet i DK der ligger
et ton af hjælp på http://www.linuxbog.dk Det startede med en linux bog
og er i dag splittet op i 8 værker. Desuden er der lavet GnuSkolen
http://www.gnuskole.dk og meget andet på dansk.
Måske man skulle gå igang med noget lignende med Mac, men det er jo et
hestearbejde

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-12-04 22:16

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> writes:

> [...]
> GnuSkolen http://www.gnuskole.dk og meget andet på dansk.
> Måske man skulle gå igang med noget lignende med Mac, men det er jo et

Hvorfor ikke blot tilføje den Mac-specifikke information til
Linuxbøgerne? Der er kun små forskelle når man først er i
terminalen.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-12-04 01:00

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> writes:

> Hvorfor ikke blot tilføje den Mac-specifikke information til
> Linuxbøgerne? Der er kun små forskelle når man først er i
> terminalen.

hmm... fordi jeg tænker at det nu nok alligevel bliver en for stor
mundfuld for Jespers fars faster, at gå i krig med Unix via terminal.
Godt nok spiller alder da ingen rolle meeeen..
Nej jeg tænkte på at man burde fremstille noget brugbart for begyndere
og switchere til OS X.
Men jeg kan se at der åbenbart alligevel findes noget ........ifølge
Steen Jensen.

Fra : Steen Jensen

Dato : 12-12-04 22:52

Jesper Møller-Fink <jmfink_nospam@mac.com> wrote:

> Findes sådan noget? Det eneste jeg har fundet er denne- "I gang med Mac
> [...]

Jeg vil støtte Henrik her.
Jan Dalsgaard som 'er' forlaget aktiv-data, forsøger efter bedste evne
at udgive bøger, såvel som at give kurser i Mac.
Begge dele er okay, men ikke videre prof.
Jeg var på et kursus hos ham, blandt andet fordi han lokkede med 'op til
7 bøger' inkluderet i prisen for kurset.
Kurset var i sig selv skuffende, og bøgerne var pdf-filer kopieret over
på min egen harddisk. Filerne mistede jeg, og han gad ikke sende nye
filer.

I stedet kan jeg kraftigt anbefale System OS X Panther version 10.3 til
Macintosh af Kristian Hopballe.
232 sider : ill. + 1 cd-rom - en grundig gennemgang af OS X og et
kortere overblik af de tilhørende programmer.
Bogen er udgivet af Odense: Grafisk Kommunikation.
DEN kan anbefales.
--
Steen
noX

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 12-12-04 23:22

On 2004-12-12 22:51:31 +0100, isteen@osx.dk (Steen Jensen) said:

> [...]
> kortere overblik af de tilhørende programmer.
> Bogen er udgivet af Odense: Grafisk Kommunikation.

Det lyder spændende, jeg kan se den står på biblioteket, så den skal
jeg bestemt have fat i. Ved du evt. hvor den kan købes? Umiddelbart kan
jeg ikke finde meget information om den på nettet...?

mvh Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-04 23:53

In article <41bcc46a$0$65924$14726298@news.sunsite.dk>,
Jesper Møller-Fink <jmfink_nospam@mac.com> wrote:

Nu du nævner den, så har jeg da vist hørt om den. Man burde jo købe
sådan nogle bøger for at støtte den gode sag. Jeg har før givet min mor
bøger om Macintosh, men jeg tvivler på, at hun har læst ret meget i dem.
Desværre er Mac OS X 10.4 på trapperne, og så er man jo ikke så vild med
at købe en bog om 10.3.

> Det lyder spændende, jeg kan se den står på biblioteket, så den skal
> jeg bestemt have fat i. Ved du evt. hvor den kan købes? Umiddelbart
> kan jeg ikke finde meget information om den på nettet...?

<http://hopballe.dk/forside.asp>

Ellers interesserer han sig åbenbart også for frimærker:

<http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/8798129422/qid%3D1102891554/202
-4571931-4685456>

Man kan jo søge på bibliotekets hjemmeside, og der er vist ikke flere
danske bøger end de her berørte. Til gengæld kan man more sig lidt over,
at en af de engelske bøger er skrevet af en Jason McIntosh.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Steen Jensen

Dato : 13-12-04 01:25

> [...]

> jeg bestemt have fat i. Ved du evt. hvor den kan købes? Umiddelbart kan
> jeg ikke finde meget information om den på nettet...?

God ide, lån den på biblioteket - og køb den så som en julegave her:

Grafisk Kommunikation
v/Kristian Hopballe
Sandknøsen 51
5250 Odense SV