Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilken opløsning?
Fra : Torben Brøndum

Dato : 08-12-04 14:20

Hej,

Jeg har brug for at tage nogle digitale billeder der skal anvendes i et
nyhedsbrev hvor størrelsen absolut maksimalt bliver 10*15.....til tider
endda meget mindre (bla. margin billeder).

Bladet bliver trykt på trykkeri samt konv. til en pdf-fil.

Hvad er den bedste opløsning herudner komprimering så jeg får den "mindste"
filstørrelse når jeg når til pdf-filen. Indtil nu har min pdf-fil været al
for stor.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-12-04 14:27

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er den bedste opløsning herudner komprimering så jeg får den
> "mindste"
> filstørrelse når jeg når til pdf-filen. Indtil nu har min pdf-fil været al
> for stor.

Hvad skal du bruge PDF-en til?

/Per

Fra : Dennis Seide

Dato : 08-12-04 15:57

Hej Torben

Det kommer an på hvilken kvalitet billederne skal have.

En tommelfingerregel siger:

Billeder til avis: 150 Dpi

Billeder til magasin: 300 Dpi

Er det super-skarpe billeder der skal trykkes på glittet papir ville jeg nok
vælge 300 Dpi - hvis ikke 150 Dpi.

Hvor meget fylder din færdige pdf-fil?

Dennis Seide
-kreativ ildsjæl

www.creativefactory.dk

creative factory A/S
Algade 20
9700 Brønderslev
Tlf: 96 45 00 75
Fax: 96 45 00 76

Fra : Torben Brøndum

Dato : 08-12-04 23:07

"Dennis Seide" <dennis@creativefactory.dk> wrote in message
> [...]
>
> Billeder til avis: 150 Dpi
>
> Billeder til magasin: 300 Dpi
>
> Er det super-skarpe billeder der skal trykkes på glittet papir ville jeg

Hej. Svar til Jer begge to:

Pdf filen er til download fra hjemmeside. D sidste par numre har givet en
pdf fil på ca 3MB - det er absolut formeget.

Laver nyhedsbrevet i MS Publisher. Jeg tager de digtale billeder i så god en
kvalitet som muligt - sp flere af dem fylder
op til 1MB. Jeg sætter dem ind i nyhedsbrevet og gør dem mindre ved at
trække i kanterne = fylder mindre nu.

Men det er ikke tilfredsstillende, at et lille margin billede fylder
700-800KB.

Nå, men jeg fandt idag en funktion i Publisher, der kan komprimere alle
billederne på én gang til eks. 96dpi = webbrug.
Så det er jo nemt nok.

Men jeg aner ikke hvad jeg skulle gøre hvis denne funktion ikke fandtes og
billederne skulle bearbejdes udenfor Publisher.
Hvilket (let) program skal jeg brugem., hvad med størrelse og hvad med
opløsningen.......der er mange knapper at skrue på.

Det lykkedes mig i ét hug at få pdf filen på ca. 500KB = tilfredsstillende.
Men hvad skulle jeg gøre hvis "arbedjet" ikke
var sket i Publisher......hvilken strategi skal jeg anvedne når også
billederne ikke har samme størrelse. Alt ialt er der ca 8-10
billeder - så noget arbejde ville der være hvis ikke Publisher kunne klare
det i ét hug.

Torben Brøndum
på.

Fra : emj

Dato : 08-12-04 23:37

On Wed, 8 Dec 2004 23:07:18 +0100, "Torben Brøndum"
<tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote:

> [...]
>kvalitet som muligt - sp flere af dem fylder
>op til 1MB. Jeg sætter dem ind i nyhedsbrevet og gør dem mindre ved at

De bliver ikke mindre (fylder færre kb) af at blive trukket mindre.

>Men det er ikke tilfredsstillende, at et lille margin billede fylder
>700-800KB.
Nej og derfor skal du lave billederne i den størrelse, som du skal
bruge dem i, før du sætter dem ind i Publisher.
Det er bedre at resize og beskære end at komprimere.

>Nå, men jeg fandt idag en funktion i Publisher, der kan komprimere alle
>billederne på én gang til eks. 96dpi = webbrug.
>Så det er jo nemt nok.

Hvis nyhedsbrevet kun skal kunne læses på web er det OK at komprimere,
men det er en forringelse af udskriftskvaliteten at komprimere.

>Men jeg aner ikke hvad jeg skulle gøre hvis denne funktion ikke fandtes og
>billederne skulle bearbejdes udenfor Publisher.

Jamen det er vejen frem.

>Hvilket (let) program skal jeg brugem., hvad med størrelse og hvad med
>opløsningen.......der er mange knapper at skrue på.

Ja, men så svært er det nu heller ikke

> [...]
>billederne ikke har samme størrelse. Alt ialt er der ca 8-10
>billeder - så noget arbejde ville der være hvis ikke Publisher kunne klare

Herregud da. 8-10 billeder er da ikke noget at pive over.

I øvrigt kan du sikkert lave dit nyhedsbrev i word, hvis det blot skal
anvendes som en PDF-fil på web.
Hilsen emj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-12-04 10:02

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse

> Pdf filen er til download fra hjemmeside. D sidste par numre har givet en
> pdf fil på ca 3MB - det er absolut formeget.

Det er det.
Du skal ændre i dine indstillinger, når du laver PDF-en.
Som standard er der flere forskelle indstillinger, vælg den der hedder
screen.
Den sætter opløsningen på billeder til 72 DPI og 150 for monochromer.
Det er ikke nødvendigt at ændre på noget du laver PDF-en.

/Per

Fra : emj

Dato : 09-12-04 11:30

On Thu, 9 Dec 2004 10:02:22 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>Du skal ændre i dine indstillinger, når du laver PDF-en.
>Som standard er der flere forskelle indstillinger, vælg den der hedder
>screen.

det afhænger da en del af, hvilket program, han bruger til at lave
PDF-filen med.
Hilsen emj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-12-04 11:50

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> det afhænger da en del af, hvilket program, han bruger til at lave
> PDF-filen med.

Ja.
Jeg tog udgangspunkt i Acrobat, som vel trods alt er det mest udbredte.

/Per

Fra : emj

Dato : 09-12-04 15:26

On Thu, 9 Dec 2004 11:50:02 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>Jeg tog udgangspunkt i Acrobat

Ja, der er en del her i gruppen, som tror, at vi alle er udstyret med
kostbare professionelle programmer fra Adobe
Hilsen emj

Fra : Kurt Lund

Dato : 09-12-04 22:03

emj skrev:

> Ja, der er en del her i gruppen, som tror, at vi alle er udstyret med
> kostbare professionelle programmer fra Adobe

Ja. Som det turde være fremgået af tidligere indlæg, så kunne man nok
foranlediges til at tro sådan. Og det er da heller ikke helt forkert. Jeg
nyder gruppen af samme årsag, men er da heller ikke blind for at der kan
komme spørgsmål, som kræver svar der er rettet mod simplere programmer - det
kræver så, at spørgeren giver besked om at det ikke er professionelle
programmer eller løsninger, han/hun er interesseret i.

--
Kurt Lund

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-12-04 09:53

> Ja, der er en del her i gruppen, som tror, at vi alle er udstyret med
> kostbare professionelle programmer fra Adobe

Det er nu ikke derfor jeg skrev det.
Jeg tror bare, at Acrobat trods alt er det mest udbredte, også i mindre
virksomheder (som måske ikke en gang er grafiske).

/Per

Fra : Torben Brøndum

Dato : 09-12-04 14:27

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev

> det afhænger da en del af, hvilket program, han bruger til at lave
> PDF-filen med.

Mange tak for svarerne. Jeg bruger PDF995 - mener jeg det hedder og der kan
jeg desværre ændre på opløsningen.

Har tænkt på at købe PDFConverterPro - så kan jeg gå "begge" veje i forfold
til pdf-formatet. Ved ikke om jeg i den kan ændre opløsning ved
konverteringen.

Jeg bruger Publisher2003 pga de mange muligheder for templates m.v. - jeg er
rigtig glad for det.

Torben Brøndum

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-12-04 14:44

> Har tænkt på at købe PDFConverterPro - så kan jeg gå "begge" veje i
> forfold
> til pdf-formatet. Ved ikke om jeg i den kan ændre opløsning ved
> konverteringen.

Hvis du vil bruge PDF som et fornuftigt værktøj, så skal du have fat i noget
hvro du kan styre opløsningen i outputtet.
På den måde kan den samme originalfil anvendes til flere formål.
Man laver simpelthen originalfilen i den største opløsning man skal anvende,
og kan herefter downsize PDF-filen efter behov.
Lavtopløste PDF-er er gode til webbrug, mens dokumenter der mailes rundt
godt kan være noget større (det kan man jo aftale med modtageren).

Endelig kan man gemme højtopløste PDF-er lokalt så andre kan skrive
dokumenterne ud, uden at have Publisher (i dit tilfælde).

/Per