Tidsbegrænset lejemål
Fra : Claus

Dato : 12-12-04 00:30

Under hvilke omstændigheder kan en lejer gå til Huslejenævnet eller
Boligretten og få omstødt et tidsbegrænset lejemål til ubegrænset?

MVH

Claus

Fra : Diesell

Dato : 12-12-04 00:46

"Claus" <free4pass@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Under hvilke omstændigheder kan en lejer gå til Huslejenævnet eller
> Boligretten og få omstødt et tidsbegrænset lejemål til ubegrænset?

Når tidsbegrænsningen ikke er tilstrækklig begrundet i udlejers forhold.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Claus

Dato : 12-12-04 10:39

Uddrag af lejeloven:

§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved
den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved
opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller
den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.
Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1
måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret
lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.
Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må
anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.

Er salg for øje tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold?

MVH

Claus

Fra : Diesell

Dato : 12-12-04 11:11

> Er salg for øje tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold?

Jeg husker svagt en opgave, der var bygget på en dom. Udlejer havde indgået
en tidsbegrænset lejekontrakt med udløb 1.7 og solgt lejligheden med
overtagelse denne dato. Lejer ønskede nu frist/forlængelse til 1.10 idet man
i modsat fald ville gå til huslejenævnet. Udlejer udsatte med fogedens hjælp
lejer. Lejer gik til huslejenævnet.

I dette tilfælde blev resultatet, at tidsbegrænsningen var tilstrækkelig
begrundet i udlejers forhold. Grunden til at han i sin tid udlejede
lejligheden i stedet for at sælge den var at markedet for salg af
lejligheder 5 år tidligere ikke var gunstigt. Udlejningen var således sket
for at beskytte sin investering økonomisk.

Tillige reklamerede lejeren meget sent i lejeforholdet.

Så salg _kan_ være tilstrækkeligt begrundet i udlejers forhold.

Ved ikke om du kan bruge det til noget....

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Stærk Tobak

Dato : 12-12-04 13:51

On Sun, 12 Dec 2004 11:10:47 +0100, "Diesell" <invalid@mail.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>i modsat fald ville gå til huslejenævnet. Udlejer udsatte med fogedens hjælp

Her må du huske forkert da huslejenævnet ikke har kompetance til at afgøre den
sag. Det fremgår da også af kommentarerne til lejelovens § 80 stk. 3 i karnovs
lejelove. Boligretten eller ved udsætning fogderetten er 1 instans.

> [...]
>lejligheder 5 år tidligere ikke var gunstigt. Udlejningen var således sket
>for at beskytte sin investering økonomisk.

Der er domme for at begrundelse i udlejers forhold skal stå klart ved
lejekontraktens indgåelse hvis tidsbestemt leje ikke skal tilsidesættes.
Det er ikke en kommentar til ovenstående men til spørgeren, som har fået samme
svar i dk.bolig.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).