/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
reklamation over budnlede varer???
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 11-12-04 14:15

Hvis man nu f. eks køber en pocket PC med et program der ikke virker efter
hensigten, hvor og hvordan skal man så reklamere???

I det her tilfælde er det softwaren der ikke virker (firmaet fjelretter
tilsyneladende ikke på softwaren, men har udsendt en opdatering som man skal
betale for)

Kan man gå til butikken og forlange pengene tilbage( købet ophævet) eller
skal man hendvende sig til softwareleverandøren, og forlæange værdien af
softwaren udbetalt???

Peter



 
 
Bertel Lund Hansen (11-12-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-12-04 15:18

Peter K. Nielsen skrev:

>Hvis man nu f. eks køber en pocket PC med et program der ikke virker efter
>hensigten, hvor og hvordan skal man så reklamere?

Man har altid krav på at kunne reklamere til sælger. Man gør det
ved at fortælle ham at varen har en mangel.

>I det her tilfælde er det softwaren der ikke virker (firmaet fjelretter
>tilsyneladende ikke på softwaren, men har udsendt en opdatering som man skal
>betale for)

Software er et kapitel for sig. Der findes ikke fejlfri software.
Det er derfor en vanskelig affære at kloge i om en given
malfunktion er en mangel eller blot en uhensigtsmæssighed man må
leve med.

Du fortæller slet ikke hvad fejlen består i, men selv om du gør,
tør jeg ikke udtale mig om om det er en mangel eller ej.

>Kan man gå til butikken og forlange pengene tilbage( købet ophævet) eller
>skal man hendvende sig til softwareleverandøren, og forlæange værdien af
>softwaren udbetalt?

Hvis vi nu forudsætter at det er en mangel (som sagt ved jeg det
ikke), så har du som udgangspunkt 4 muligheder:

1.   afhjælpning af mangelen,
2.   levering af en anden genstand, der stemmer overens
   med aftalen (omlevering),
3.   et passende afslag i købesummen eller
4.   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Hvis sælger tilbyder 1. eller 2., kan du ikke vælge 3. eller 4.,
men det er stadig dit valg om det skal være 1. eller 2. uanset
hvilken af dem sælger tilbyder.

Et evt. afslags størrelse er et spørgsmål om forhandling mellem
dig og sælger.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

David T. Metz (11-12-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 11-12-04 15:39

Bertel Lund Hansen kalligraferede, i
news:b10mr01tojjp9nmorqp00lushrtmocoaph@news.stofanet.dk

> Et evt. afslags størrelse er et spørgsmål om forhandling mellem
> dig og sælger.

Et relevant udgangspunkt for den forhandling kunne være prisen for den
fejlrettende opgradering.

David



Povl H. Pedersen (11-12-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 11-12-04 16:00

In article <b10mr01tojjp9nmorqp00lushrtmocoaph@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
> Software er et kapitel for sig. Der findes ikke fejlfri software.
> Det er derfor en vanskelig affære at kloge i om en given
> malfunktion er en mangel eller blot en uhensigtsmæssighed man må
> leve med.

Jeg vil give dig delvist ret. Hvis leverandøren har afhjulpet
problemet i en nyere version, så er det med til at underbygge
et mangels-argument i forhold til det initielle software.

Software er ikke fejlfrit, men man kan forvente kendte fejl,
eller reklamerede fejl afhjælpes
--
Povl H. Pedersen - NoSpam@my.terminal.dk (yes - it works)
Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.musimi.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408560
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste