Peter K. Nielsen skrev:
>Hvis man nu f. eks køber en pocket PC med et program der ikke virker efter
>hensigten, hvor og hvordan skal man så reklamere?
Man har altid krav på at kunne reklamere til sælger. Man gør det
ved at fortælle ham at varen har en mangel.
>I det her tilfælde er det softwaren der ikke virker (firmaet fjelretter
>tilsyneladende ikke på softwaren, men har udsendt en opdatering som man skal
>betale for)
Software er et kapitel for sig. Der findes ikke fejlfri software.
Det er derfor en vanskelig affære at kloge i om en given
malfunktion er en mangel eller blot en uhensigtsmæssighed man må
leve med.
Du fortæller slet ikke hvad fejlen består i, men selv om du gør,
tør jeg ikke udtale mig om om det er en mangel eller ej.
>Kan man gå til butikken og forlange pengene tilbage( købet ophævet) eller
>skal man hendvende sig til softwareleverandøren, og forlæange værdien af
>softwaren udbetalt?
Hvis vi nu forudsætter at det er en mangel (som sagt ved jeg det
ikke), så har du som udgangspunkt 4 muligheder:
1. afhjælpning af mangelen,
2. levering af en anden genstand, der stemmer overens
med aftalen (omlevering),
3. et passende afslag i købesummen eller
4. ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Hvis sælger tilbyder 1. eller 2., kan du ikke vælge 3. eller 4.,
men det er stadig dit valg om det skal være 1. eller 2. uanset
hvilken af dem sælger tilbyder.
Et evt. afslags størrelse er et spørgsmål om forhandling mellem
dig og sælger.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/