Udlejning af lejlighed
Fra : Claus

Dato : 11-12-04 08:48

Hej

Vi flytter fra vores ejerlejlighed og har lejet et rækkehus. Så nu skal
lejligheden lejes ud. Dertil er der dukket et par spørgsmål op.

1. Kan man få en standdart lejekontrakt i en boghandel og er den god nok,
eller skal der en advokat på sagen?
2. Når vi fraflytter og en lejer flytter ind, skal vi så selv aflæse el og
varme (fjernvarme), eller skal vi kontakte elselvskabet og
fjernvarmeselvskabet og få dem til at gøre det?
3. Er der andre ting som vi skal tænke på?

Beskatningen af lejeindtægten har jeg tænkt skal foregå som kapitalindkomst,
da den er rimmelig simpel i forhold til virksomhedsbeskatning.

Kapitalindkomst beskatning kan den se således ud:

Leje pr. år + 50.000,00 kr.
Beboerforening - 15.000,00 kr.
Renteudgift - 8.000,00 kr.
Ejendomsskat - 1.800,00 kr.
Vedligeholdelse - 5.000,00 kr.
Advokat/revisor - 3.000,00 kr.

Til beskatning + 17.200,00 kr.

MVH

Claus

Fra : KE

Dato : 13-12-04 11:54

"Claus" <free4pass@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> lejligheden lejes ud. Dertil er der dukket et par spørgsmål op.
>
> 1. Kan man få en standdart lejekontrakt i en boghandel og er den god nok,

Du kan hente den på nettet. Blandt andet på Lejernes Landsorganisations
hjemmeside (kender ikke lige linket)

> 2. Når vi fraflytter og en lejer flytter ind, skal vi så selv aflæse el og
> varme (fjernvarme), eller skal vi kontakte elselvskabet og
> fjernvarmeselvskabet og få dem til at gøre det?

Det kommer vist an på hvordan I normalt gør. Jeg aflæste el og ringede dette
ind til el-selskabet. Varme betales aconto og koster et anseeligt beløb at
få aflæst (i mit tilfælde - derfor har jeg valgt at lade den køre, hvordan
det forholder sig i forhold til lejer håber jeg en anden kan fortælle for
jeg render nok ind i et "problem" når det skal ske for det år hvor der
skiftes beboer)

> 3. Er der andre ting som vi skal tænke på?

Kabeltv, telefon, internet hvad nu ellers man har af abonnementer som måske
har krævet fysisk installation og man vil lade blive i lejligheden. Især tv
synes jeg er vigtig hvis dette er installeret. Mit kabeltv (AN-TV Aalborg
via Telia Stofa) anser stadig mig som deres kunde og vi skulle derfor lave
"fremlejebrev" således at jeg kunne blive opkrævet på anden adresse. Mest
fordi jeg stadig hæftede ved manglende betaling og jeg hellere ville have
overblik over det som vedrører mig.

Det skal dog siges at jeg forventer at vende tilbage til min lejlighed i
løbet af et par år.

> Beskatningen af lejeindtægten har jeg tænkt skal foregå som
kapitalindkomst,
> da den er rimmelig simpel i forhold til virksomhedsbeskatning.
>
> Kapitalindkomst beskatning kan den se således ud:
>
> Leje pr. år + 50.000,00 kr.
> Beboerforening - 15.000,00 kr.
> Renteudgift - 8.000,00 kr.
> Ejendomsskat - 1.800,00 kr.
> Vedligeholdelse - 5.000,00 kr.
> Advokat/revisor - 3.000,00 kr.
>
> Til beskatning + 17.200,00 kr.

Jeg forstår ikke helt denne. Uden at kende reglerne til bunds lyder det
bedre at bruge virksomhedsmetoden da du i så fald kan trække afdrag på lån
fra også. Men jeg vil gerne hører fra andre i denne gruppe som måske kan
give et overblik.

KE