opsigelse af kontrakt
Fra : Mette & René \(Bærba~

Dato : 10-12-04 23:45

**efter råd fra gruppen dk.forbruger stiller jeg spørgsmålet i denne
gruppe**

Hejsa NG

Min kone står i et lille problem med et fitness center, hun har tegnet et
såkaldt PBS-tilbud som hun gerne vil se om hun kan komme ud af igen, grunden
er 2 spontane aborter og nu er graviditeten så endelig kommet længere end de
sidste 2 gange og hun har ikke meget lyst til at gør brug af tilbudet
alligevel i frygt af endnu en spontan abort, tilbudet løber på 12 mdr, hun
har været inde og snakke med dem, men de vil ikke opsige kontrakten, hun fik
af vide hun kunne få lavet en lægeerklæring og de vil se_på_sagen, vi kan så
jo så håbe de opsiger kontrakten, hvis vi nu skulle være uheldige de ikke
gør, har vi andrer muligheder.

Jeg kan lige skrive lidt af deres regler.

"Regler for PBS medlemsskab:"

1. ved indm. betales kontant en dagspris 11.-kr/dag for den aktuelle md.
samt næstkommende md´s rate. Herefter fortsætter betaling via PBS.

2. som PBS-medlem er du selv ansvarlig for at den månedlige rate indbetales
automatisk via PBS.

3. medlemsskabet kan IKKE stilles i bero.

4. Opsigelse skal foregå SKRIFTLIG! Løbende måned + 2 mdr. før kontrakten
ønskes ophørt. Aftalelængden på minimum 12 måneder træder i kraft den måned
hvor første rate trækkes automatisk over PBS.

herefter er der så en masse med de kan ikke drages til ansvar for tyveri,
personlige skader og div, en af de sidste regler hedder....."XX fitness
forbeholder sig retten til at ændrer reglerne løbende".

Stil endelig spørgsmål
Al respons skal være velkommen

MVH Mette og René

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-12-04 01:52

Mette & René (Bærbar) wrote:

> [...]
> sidste 2 gange og hun har ikke meget lyst til at gør brug af tilbudet
> alligevel i frygt af endnu en spontan abort, tilbudet løber på 12 mdr, hun

Hvorfor skulle det bevirke en spontan abort at dyrke motion i et fitness
center?

> [...]
> jo så håbe de opsiger kontrakten, hvis vi nu skulle være uheldige de ikke

Hvilke andre muligheder har i?

> [...]
> automatisk via PBS.
>
> 3. medlemsskabet kan IKKE stilles i bero.

Det plejer man godtnok at kunne...

> 4. Opsigelse skal foregå SKRIFTLIG! Løbende måned + 2 mdr. før kontrakten
> ønskes ophørt. Aftalelængden på minimum 12 måneder træder i kraft den måned
> hvor første rate trækkes automatisk over PBS.

Ja, sådan plejer de vist at gøre det, de blodsugere. De tjener mange
penge på folk som ombestemmer sig og på forhånd har købt for 12 måneder,
uopsigeligt.

> herefter er der så en masse med de kan ikke drages til ansvar for tyveri,
> personlige skader og div, en af de sidste regler hedder....."XX fitness
> forbeholder sig retten til at ændrer reglerne løbende".
-snip-

Jeg kan ikke umiddelbart se hvad løsningen er - hos mange fitness-centre
kan man dog kunne stille abonnementet i bero, mig bekendt. Det virker en
smule urimeligt, at man ikke kan det her men måske står der noget på
forbrugerstyrelsens hjemmeside eller lignende.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Mette & René \(Bærba~

Dato : 11-12-04 11:23

> Hvilke andre muligheder har i?

det skulle så forståes som et spørgsmål, men det kunne du jo ikke vide.

om vi vi havde andrer muligheder?

René

Fra : Mette & René \(Bærba~

Dato : 11-12-04 11:29

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle det bevirke en spontan abort at dyrke motion i et fitness
> center?

Det er der heller ikke nogen der absolut siger det gør, men har man haft 2
spontane aborter har man ikke meget lyst at prøve endnu en gang, og efter
lægens anvisning om at hun ikke skulle lave alt for meget hjemme(støvsuge,
gør rent OSV.) eller på arbejde, så skal hun heller dyrke fitness, det er
ikke det sjoveste i verden hvis uheldet skulle være ude igen.

Fra : Mette & René \(Bærba~

Dato : 11-12-04 11:40

men hvis lægeerlæringen slår fejl

kan vi jo evt tage en af deres regler i brug

:misbrug af medlemskort giver træningsstudiet ret til øjeblikkelig at ophæve
medlemsskabet uden refusion af indbetalt kontingent

kan de melde en til politiet eller hvordan ligger reglerne der?

René

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-12-04 12:19

In article <41bace8b$0$304$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Mette & René (Bærbar) wrote:
> [...]
> medlemsskabet uden refusion af indbetalt kontingent
>
> kan de melde en til politiet eller hvordan ligger reglerne der?

Nej - brud på aftaleretten = privat påtale.

Så send 10-20 mennesker ned på samme medlemskort (ikke kopier).
(Ved ikke om det er ulovligt)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-12-04 21:29

Mette & René (Bærbar) wrote:

> [...]

> gør rent OSV.) eller på arbejde, så skal hun heller dyrke fitness, det er
> ikke det sjoveste i verden hvis uheldet skulle være ude igen.

Det kan jeg godt forstå at i tænker...

Uden selv at have forstand på det, kunne jeg nu ikke forestille mig at
motion skulle være skadeligt eller iøvrigt have noget at gøre med at få
to spontante aborter men i må hellere rette jer efter hvad lægen siger.

Og hvis lægen siger at motionen ikke skader, så tror jeg at i burde
stole på at det er rigtigt. Han ved trods alt en hel del mere om emnet
end jer - altså kun fagligt set...

Men jeg tror at i er fanget af aftalen i motionscentret. Det er mit
indtryk at især de store kæder har nogle betingelser, hvor de røvrender
folk - dvs: folk indgår jo selv frivilligt aftalerne uden at vide hvad
de indebærer til at starte med.

De små motionscentre er langt bedre til at snakke med, mht. f.eks. at
sætte abonnementet i bero.

En sidste ting: Hvad i alverden skulle det gøre godt at misbruge
medlemskortet så træningsstudiet kan ophæve
medlemsskabet uden refusion af indbetalt kontingent? En slags hævn? Jeg
kan ikke se det skulle hjælpe noget.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-12-04 21:15

> En sidste ting: Hvad i alverden skulle det gøre godt at misbruge
> medlemskortet så træningsstudiet kan ophæve
> medlemsskabet uden refusion af indbetalt kontingent? En slags hævn? Jeg
> kan ikke se det skulle hjælpe noget.

Ophæve medlemskab = de må ikke komme der mere
Uden refusion = de skal betale, og får ikke pengene tilbage.

Jeg kan heller ikke lige se formålet med det.

Mvh Maria

Fra : Jonas Hauge

Dato : 13-12-04 22:27

Martin Jørgensen wrote:
> En sidste ting: Hvad i alverden skulle det gøre godt at misbruge
> medlemskortet så træningsstudiet kan ophæve
> medlemsskabet uden refusion af indbetalt kontingent? En slags hævn? Jeg
> kan ikke se det skulle hjælpe noget.

Jeg forstår det sådan at man har betalt for, lad os sige, 2 måneder og
ikke kan slippe de næste 10 måneder. Hvis man så misbruger sit
abbonnement opsiger de kontrakten og da man betaler pr. måned kan man
slippe for at betale 9-10 måneders kontingent.

Det kunne så være at motionscentret krævede det resterende beløb betalt
på een gang - man har jo indgået en kontrakt, men den bliver opsagt -
nogen der ved hvordan sådanne ting forholder sig rent juridisk?

--
Jonas Hauge

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-12-04 00:12

Jonas Hauge wrote:

> [...]
> abbonnement opsiger de kontrakten og da man betaler pr. måned kan man
> slippe for at betale 9-10 måneders kontingent.

Ok, troede at det hele blev betalt forud på én gang. Det syntes jeg
nemlig at have set nogen steder.

> Det kunne så være at motionscentret krævede det resterende beløb betalt
> på een gang - man har jo indgået en kontrakt, men den bliver opsagt -
> nogen der ved hvordan sådanne ting forholder sig rent juridisk?

Det kommer jo an på aftalens indhold...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-12-04 08:11

"Jonas Hauge" skrev 13.12.2004 22:26:

> Det kunne så være at motionscentret krævede det resterende beløb betalt
> på een gang - man har jo indgået en kontrakt, men den bliver opsagt -
> nogen der ved hvordan sådanne ting forholder sig rent juridisk?

Det kan jo nemt være ansvarspådragende at bryde en kontrakt og der kan
derfor blive basis for et erstatningskrav. (Udmålingen af dette er så en
anden sag.)

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!