Fri aftale (mellem virksomheder)
Fra : mojo

Dato : 10-12-04 18:01

Et hurtigt spørgsmål...

Såvidt mig bekendt så er der i henhold til loven omkring aftaler fri
aftaleret mellem erhvervsvirksomheder (da det ikke er muligt at påberåbe sin
status som den svage part).

Men i hvilken lovgivning fremgår dette?
En henvisning til loven samt eventuelle § vil være højst behjælpeligt.

/Mojo

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-12-04 19:21

"mojo" skrev 10.12.2004 18:00:

> Men i hvilken lovgivning fremgår dette?
> En henvisning til loven samt eventuelle § vil være højst behjælpeligt.

Det findes sådan set ikke som en enkelt lovbestemmelse. Det kommer såmænd
bare af, at aftaler er bindende, hvilket fremgår både af første sætninge
aftalelovens § 1: "Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.", og
selve princippet findes også helt tilbage i Danske Lov 5-1-1: "Een hver er
pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl, lovet og indgaaet
haver."

Man skal altså overholde det man aftaler, og aftaleindgåelsen er således
fri, i det omfang der ikke er indskrænkninger i lovgivningen.
Indskrænkninger findes bl.a. i aftalelovens regler om urimelige aftaler i §§
33 og 36. Andre indskrænkninger findes fx. i medfør konkurrencelovgivningen.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!