Logiværtserklæring?
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 10-12-04 17:24

Vi har lige modtaget en Logiværtserklæring fra kommunen, idet vi har
lejet et værelse ud. Men vi spekulerer egentlig på hvor mange af de
oplysninger der bliver spurgt om som vi _skal_ afgive?

Der bliver spurgt om:

1) Erklæring om at lejer bor der, med reference til Lov om CPR $10. Men
jvf. denne: "En kommunalbestyrelse, der får formodning om, at en person
ikke er korrekt bopælsregistreret, skal blablabla". Vi ved at lejer har
skiftet folkeregisteradr til os, så de har åbenbart fået formodning om
at det ikke er korrekt (det er naturligvis korrekt); kan man spørge om
grunden til denne formodning, eller få dem til at sandsynliggøre at de
overhovedet _har_ en formodning?

2) Husleje, antal udlejede værelser samt antal kvm, med reference til
Kildeskattelovens $53. Vi ved at den husleje lejer skal betale ikke har
nogen indflydelse på vores skat, skal vi så oplyse dette?

3) Lejerens relationer til os, ingen reference til lov.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Michael og Rebekka A~

Dato : 10-12-04 21:39

Hej Preben !

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ikke er korrekt (det er naturligvis korrekt); kan man spørge om
> grunden til denne formodning, eller få dem til at sandsynliggøre at de

Logiværterklæringen er fast rutine (i hvert fald i den kommune, hvor jeg er
ansat). Den har til formål at sikre, at folk er korrekt registreret samt at
sikre, at dem, der i forvejen bor på adressen er bekendt med og accepterer,
at en eller flere nye personer har tilmeldt sig adressen. Hvis ikke man
brugte logiværterklæringerne, kunne hvem som helst i princippet tilmelde sig
på din adresse, uden du ville vide det. Jeg tror bestemt ikke, at den
logiværterklæring du har modtaget bunder i en konkret mistanke.
Logiværterklæringen skal udfyldes i overensstemmelse med sandheden. Hvis man
udfylder den på falsk f.eks. for at hjælpe en ven med en dækadresse, er det
brud på cpr-loven og man kan blive pålagt en administrativ bøde.

> 2) Husleje, antal udlejede værelser samt antal kvm, med reference til
> Kildeskattelovens $53. Vi ved at den husleje lejer skal betale ikke har
> nogen indflydelse på vores skat, skal vi så oplyse dette?

Ja, for hvis ikke I oplyser det, kan skattevæsnet jo ikke vide, at lejen er
så lav, at I ikke skal beskattes af den og I risikerer så en skønsmæssig
skatteansættelse af lejen.

> 3) Lejerens relationer til os, ingen reference til lov.

Jeg er ikke helt sikker på formålet med denne oplysning, men det kan
selvfølgelig være med til at sandsynliggøre, at de registrede forhold er
korrekte. Hvis man f.eks. skriver, at der ikke bliver betalt husleje, fordi
den der er flyttet ind er en god ven eller lign. kunne det måske tyde på, at
registreringen ikke er helt reel. Er der derimod tale om et familiemedlem
f.eks. et voksent barn, er det måske mindre mistænkeligt, at der ikke
betales leje. Punktet har meget stor betydning, hvis det er et sommerhus,
der sker tilflytning til. Er der givet dispensation til helårsbeboelse for
f.eks. ejeren af sommerhuset, er det kun denne og dennes familie, der må bo
i sommerhuset hele året. Flytter der nogle ind, som ikke er i nær familie,
vil de få påbud om at fraflytte sommerhuset i vinterhalvåret.

Jeg håber, du kan bruge mine svar. I den kommune, jeg er ansat i, bliver den
nytilflyttede ikke registreret på adressen før logiværterklæringen er
modtaget retur, så det kan give problemer for jeres lejer, hvis ikke I
udfylder og returnerer erklæringen.

Mange hilsner

Rebekka

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 11-12-04 11:18

Hej Rebekka

Michael og Rebekka Arp wrote:
> Logiværterklæringen er fast rutine (i hvert fald i den kommune, hvor jeg er
> ansat).

OK, det er egentlig også det eneste rigtige "problem" jeg havde med den.
Umiddelbart kan man jo ikke læse fra $10 at det er fast rutine; her
fremgår det egentlig mest som et "hvis der er noget suspekt i forholdet,
så kontakter vi dig".

> Jeg tror bestemt ikke, at den
> logiværterklæring du har modtaget bunder i en konkret mistanke.

Nej, det håber jeg heller ikke.

> Jeg håber, du kan bruge mine svar.

Det kan jeg skam.

> modtaget retur, så det kan give problemer for jeres lejer, hvis ikke I
> udfylder og returnerer erklæringen.

Vi har naturligvis tænkt os at udfylde den, spekulerede blot over
hvorfor vi overhovedet får den.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jensen

Dato : 11-12-04 08:00

> [...]
> at det ikke er korrekt (det er naturligvis korrekt); kan man spørge om
> grunden til denne formodning, eller få dem til at sandsynliggøre at de

Det kan kommunen jo ikke vide medmindre I fortæller det.

> 2) Husleje, antal udlejede værelser samt antal kvm, med reference til
> Kildeskattelovens $53. Vi ved at den husleje lejer skal betale ikke har
> nogen indflydelse på vores skat, skal vi så oplyse dette?

Det kan skattevæsenet da ikke vide noget om, hvis I ikke fortæller om det.
Kunne jo være Jeres forskudsregistrering skulle tilpasses en lejeindtægt.

> 3) Lejerens relationer til os, ingen reference til lov.

Handler sikkert om 'bytte børn' princippet - meget anvendt for at skaffe SU
som udeboende.

Jensen