/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fotografers ophavsret
Fra : Torben Frandsen


Dato : 10-12-04 16:50

Hej

En fotograf har som bekendt ophavsret på sine billeder, men

1) Må han bruge et portræt til at reklamere for sig selv uden den
portrætteredes samtykke?

2) Hvis den portrætterede har givet samtykke til at et portræt anvendes til
en reklametype, fx i avisreklamer, har fotografen så implicit tilladelse til
at anvende det til andre reklametyper, fx på udstillinger eller skilte?

Torben



 
 
Kristian Storgaard (10-12-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 10-12-04 17:41

"Torben Frandsen" skrev 10.12.2004 16:49:

> En fotograf har som bekendt ophavsret på sine billeder, men

Ja, der er dog både ophavsret (fotografiske værker) og § 70-rettigheder.

> 1) Må han bruge et portræt til at reklamere for sig selv uden den
> portrætteredes samtykke?

Ophavsretslovens § 60 siger, at "Ophavsmanden kan ikke udøve sine
rettigheder til et bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren."

Så forudsat, at portrættet er bestilt af den portrætterede (for det er
bestilleren, der skal høres) så må han ikke. Det er strafbart efter § 76
stk. 1, nr. 3.

> 2) Hvis den portrætterede har givet samtykke til at et portræt anvendes til
> en reklametype, fx i avisreklamer, har fotografen så implicit tilladelse til
> at anvende det til andre reklametyper, fx på udstillinger eller skilte?

Det er lidt sværere, at svare entydigt på. Der gælder et princip
(specialitetsgrundsætningen) om, at aftaler om overdragelse af rettigheder
skal fortolkes restriktiv, jf. også § 53 stk. 3. Reglen i § 60 er dog ikke
en rettighedsovergang, men kun en indskrænkning i ophavsmandens (fotografens
rettigheder). Men jeg vil dog mene at en lignende princip bør kunne
anvendes, så samtykket ikke kan udstrækkes til mere end der er sikkert belæg
for. Men det kommer jo an på en vurdering af den konkrete situation,
samtykkets formulering m.v.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


Martin Jørgensen (11-12-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 11-12-04 01:42

Kristian Storgaard wrote:

> "Torben Frandsen" skrev 10.12.2004 16:49:
-snip-

>>1) Må han bruge et portræt til at reklamere for sig selv uden den
>>portrætteredes samtykke?
>
>
> Ophavsretslovens § 60 siger, at "Ophavsmanden kan ikke udøve sine
> rettigheder til et bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren."
>
> Så forudsat, at portrættet er bestilt af den portrætterede (for det er
> bestilleren, der skal høres) så må han ikke. Det er strafbart efter § 76
> stk. 1, nr. 3.

Ja.

>>2) Hvis den portrætterede har givet samtykke til at et portræt anvendes til
>>en reklametype, fx i avisreklamer, har fotografen så implicit tilladelse til
>>at anvende det til andre reklametyper, fx på udstillinger eller skilte?

Nej, det kan jeg ikke se skulle være tilfældet. Tilladelse til kun én
reklametype er ret klart og præcist defineret.

> Det er lidt sværere, at svare entydigt på. Der gælder et princip
> (specialitetsgrundsætningen) om, at aftaler om overdragelse af rettigheder
> skal fortolkes restriktiv, jf. også § 53 stk. 3. Reglen i § 60 er dog ikke
> en rettighedsovergang, men kun en indskrænkning i ophavsmandens (fotografens
> rettigheder). Men jeg vil dog mene at en lignende princip bør kunne

Det er da bedøvende ligegyldigt. At tillade anvendelsen af et portræt
til kun én reklametype er da en rettighedsovergang, som ifølge dig selv
skal fortolkes restriktiv.

> anvendes, så samtykket ikke kan udstrækkes til mere end der er sikkert belæg
> for. Men det kommer jo an på en vurdering af den konkrete situation,
> samtykkets formulering m.v.

Roder du ikke lidt rundt i det sidste? Jeg syntes det er ret simpelt...


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Kristian Storgaard (11-12-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 11-12-04 09:54

"Martin Jørgensen" skrev 11.12.2004 1:42:

> Nej, det kan jeg ikke se skulle være tilfældet. Tilladelse til kun én
> reklametype er ret klart og præcist defineret.

Har du set aftalen?

> Det er da bedøvende ligegyldigt. At tillade anvendelsen af et portræt
> til kun én reklametype er da en rettighedsovergang, som ifølge dig selv
> skal fortolkes restriktiv.

Bestilleren skal samtykke efter § 60 - han har ikke rettighederne over
billedet. Ergo kan han heller ikke overdrage rettighederne (som er hos
ophavsmanden).

> Roder du ikke lidt rundt i det sidste? Jeg syntes det er ret simpelt...

Jeg tror det er dig der roder. Når han ikke overdrager rettigheder, så
finder specialitetsprincippet heller ikke direkte anvendelse.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


Martin Jørgensen (12-12-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 12-12-04 21:18

Kristian Storgaard wrote:

> "Martin Jørgensen" skrev 11.12.2004 1:42:
>
>
>>Nej, det kan jeg ikke se skulle være tilfældet. Tilladelse til kun én
>>reklametype er ret klart og præcist defineret.
>
>
> Har du set aftalen?

Jep, hvad siger du så?

Nej

>>Det er da bedøvende ligegyldigt. At tillade anvendelsen af et portræt
>>til kun én reklametype er da en rettighedsovergang, som ifølge dig selv
>>skal fortolkes restriktiv.
>
>
> Bestilleren skal samtykke efter § 60 - han har ikke rettighederne over
> billedet. Ergo kan han heller ikke overdrage rettighederne (som er hos
> ophavsmanden).

Nåhja, jeg læste nok spørgsmålet lidt for hurtigt - som om at
ophavsmanden overdrog rettighederne til kun én reklametype...

>>Roder du ikke lidt rundt i det sidste? Jeg syntes det er ret simpelt...
>
>
> Jeg tror det er dig der roder. Når han ikke overdrager rettigheder, så
> finder specialitetsprincippet heller ikke direkte anvendelse.

Ok.


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste