Kristian Storgaard wrote:
> "Torben Frandsen" skrev 10.12.2004 16:49:
-snip-
>>1) Må han bruge et portræt til at reklamere for sig selv uden den
>>portrætteredes samtykke?
>
>
> Ophavsretslovens § 60 siger, at "Ophavsmanden kan ikke udøve sine
> rettigheder til et bestilt portrætbillede uden samtykke fra bestilleren."
>
> Så forudsat, at portrættet er bestilt af den portrætterede (for det er
> bestilleren, der skal høres) så må han ikke. Det er strafbart efter § 76
> stk. 1, nr. 3.
Ja.
>>2) Hvis den portrætterede har givet samtykke til at et portræt anvendes til
>>en reklametype, fx i avisreklamer, har fotografen så implicit tilladelse til
>>at anvende det til andre reklametyper, fx på udstillinger eller skilte?
Nej, det kan jeg ikke se skulle være tilfældet. Tilladelse til kun én
reklametype er ret klart og præcist defineret.
> Det er lidt sværere, at svare entydigt på. Der gælder et princip
> (specialitetsgrundsætningen) om, at aftaler om overdragelse af rettigheder
> skal fortolkes restriktiv, jf. også § 53 stk. 3. Reglen i § 60 er dog ikke
> en rettighedsovergang, men kun en indskrænkning i ophavsmandens (fotografens
> rettigheder). Men jeg vil dog mene at en lignende princip bør kunne
Det er da bedøvende ligegyldigt. At tillade anvendelsen af et portræt
til kun én reklametype er da en rettighedsovergang, som ifølge dig selv
skal fortolkes restriktiv.
> anvendes, så samtykket ikke kan udstrækkes til mere end der er sikkert belæg
> for. Men det kommer jo an på en vurdering af den konkrete situation,
> samtykkets formulering m.v.
Roder du ikke lidt rundt i det sidste? Jeg syntes det er ret simpelt...
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen -
http://www.martinjoergensen.dk