Den Kongelig Bogtyv
Fra : Jens Jensen

Dato : 10-12-04 00:03

Hvorfor er der stadig navneforbud mod "banden" ?

Både Rasmus Trads og Kurt Thorsen blev nævnt og udhængt i TV og pressen, men
bogtyvene der er man total tavs om navnene - hvorfor mon ?

vh JJ

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-04 00:31

Jens Jensen wrote:

> Hvorfor er der stadig navneforbud mod "banden" ?
>
> Både Rasmus Trads og Kurt Thorsen blev nævnt og udhængt i TV og pressen, men
> bogtyvene der er man total tavs om navnene - hvorfor mon ?

Måske kan nogen komme med de love/regler som beskæftiger sig med
navneforbud?

Hvis ikke, så vil jeg godt gætte:
Sikkert fordi navnene i forvejen var kendt i offentligheden.
RT og KT er jo ikke de herrer hvemsomhelst.
Det ville jo ikke nytte noget, at lave navneforbud, når man alligevel
ved hvem RT og KT er.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-12-04 09:25

"Jens Jensen" <jens@jensen.dk> skrev:

> Hvorfor er der stadig navneforbud mod "banden" ?
>
> Både Rasmus Trads og Kurt Thorsen blev nævnt og udhængt i TV og
> pressen, men bogtyvene der er man total tavs om navnene - hvorfor
> mon ?

Trads og Thorsen udtalte sig selv i stor stil til pressen og så er der
jo ingen ide i et navneforbud.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Spangkuk

Dato : 10-12-04 09:39

"Jens Jensen" <jens@jensen.dk> skrev

> Hvorfor er der stadig navneforbud mod "banden" ?

Donno, men nu er tilfældighederne sådan, at jeg bor/boede tæt
på de omtalte, og det er en offentlig hemmelighed i denne lille
by, hvem de er.

Må jeg offentliggøre deres navne, eks. her i gruppen ?

Spang

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-12-04 17:48

"Spangkuk" skrev 10.12.2004 9:38:

> Donno, men nu er tilfældighederne sådan, at jeg bor/boede tæt
> på de omtalte, og det er en offentlig hemmelighed i denne lille
> by, hvem de er.
>
> Må jeg offentliggøre deres navne, eks. her i gruppen ?

Bestemmelsen om navneforbud (eller identifikationsforbud, som det egentlig
er) i retsplejeloven lyder:

"§ 31. Retten kan i straffesager forbyde, at der sker offentlig gengivelse
af navn, stilling eller bopæl for sigtede (tiltalte) eller andre under sagen
nævnte personer, eller at den pågældendes identitet på anden måde
offentliggøres (navneforbud),[...]"

Så offentliggørelse er altså ikke tilladt, og det vil være en
offentliggørelse at gengive navnet her i gruppen. Overtrædelse er strafbart
efter § 32b stk. 2.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Spangkuk

Dato : 10-12-04 18:47

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i

> [...]
>
> Så offentliggørelse er altså ikke tilladt, og det vil være en
> offentliggørelse at gengive navnet her i gruppen. Overtrædelse er

Ok, men så kan jeg altså skrive direkte til Jens Jensen med navn og
adresse, og han kan så vælge at skrive videre...osv. osv.. ?

Spang

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-12-04 09:56

"Spangkuk" skrev 10.12.2004 18:47:

> Ok, men så kan jeg altså skrive direkte til Jens Jensen med navn og
> adresse, og han kan så vælge at skrive videre...osv. osv.. ?

Som udgangspunkt ja. Selvfølgelig kan der være omgåelsestilfælde. Men det er
ikke strafbart at røbe navnet i personlige kredse. Det står jo også enhver
frit for at møde op til første retsmøde som tilhører, og af den vej selv
identificere den tiltalte.

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-12-04 20:11

"Jens Jensen" <jens@jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er der stadig navneforbud mod "banden" ?
>
> Både Rasmus Trads og Kurt Thorsen blev nævnt og udhængt i TV og pressen,
> men bogtyvene der er man total tavs om navnene - hvorfor mon ?

I dagens Frederiksborg Amts Avis kan navnene læses
også hvem der har adresse Esrumvej 367 på "slottet"
endda på KRAK.dk kan navn og tlf.nr. ses

vh JJ