Lejeloven
Fra : Klaus Larsen

Dato : 09-12-04 21:25

I Lejeloven står der:

§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse
ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved
opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt
eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.
Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1
måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret
lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.
Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må
anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.

--------

Betyder det at jeg kan fremleje min lejlighed tidsbestemt fx i 1,5 år
men tilføje til kontrakten at jeg kan opsige vedkommende fx med 14 dages
varsel, hvis jeg nu fx ønsker at flytte tilbage? Det er selvfølgelig
"medmindre dette er aftalt" delen jeg tænker på.

Vh

Klaus

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-12-04 01:18

Scripsit Klaus Larsen <kla@pode.dk>

> [...]

> men tilføje til kontrakten at jeg kan opsige vedkommende fx med 14
> dages varsel, hvis jeg nu fx ønsker at flytte tilbage?

Nej. §82 og §83 gælder stadig og kan ikke fraviges til skade for lejer
ved aftale. Man kan altså ikke aftale en videre adgang til opsigelse
fra udlejers side end hvad der ville gælde i et tidsubegrænset
lejemål.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type