Betaling for overarbejde / aftenarbejde
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 09-12-04 19:35

Jeg arbejde på en fabrik, som jeg er startet på for ikke så længe siden. Nu
er der kommet en del overarbejde og aften-arbejde.

Jeg for normalt 105 kr i timen.

Hvad kan jeg ellers forlange efter kl hvad? og hvad for overarbejde? hvis
jeg en dag har arbejdet fx fra 8-19 kan de så bare sige at jeg møder 11-15
næste dag for så er timerne udlignet?

Det jeg søger er lovtekster eller andet de SKAL overholde, da jeg ikke tror
det er med i nogen overenskomst eller lign. Det er en lille fabrik nemlig.
Hvad er mit opsigelsesvarsel når jeg ved ansættelse for snart 3 mdr siden
fik at vide at "Det er ikke en fast stilling - måske 3-4 uger"

Har heller ingen ansættelses-brev fået. Der er arbejdes med farlige maskine
hvor sikkerhedsforanstaltningerne er fjernet.

Kort sagt kan jeg vil sagsøge røven ud af buskerne på dem når / hvis de
fyrer mig - gennem min fagforening seføli?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-12-04 19:38

"Martin / Fårevejle" wrote

> Har heller ingen ansættelses-brev fået.

Henvend dig i din fagforening

> Der er arbejdes med farlige maskine
> hvor sikkerhedsforanstaltningerne er fjernet.

Fagforening eller evt direkte til arbejdstilsynet

- Peter

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 09-12-04 19:42

Hvad så med resten ;)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-12-04 19:56

"Martin / Fårevejle" wrote

> Hvad så med resten ;)

Start med det helt oplagte
Er du overhovedet blevet instrueret i brugen af de farlige maskiner og
specielt vedr personlig sikkerhed?
Hvilke maskiner er der tale om?

Mht overarbejde og aftenarbejde så er der forskellige regler i forhold til
den overenskomst dit arbejde hører ind under
Aftenarbejde?
Er det overarbejde om aftenen eller møder du reelt om eftermiddagen og
daffer af til midnat (ca)?

- Peter

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 10-12-04 15:43

> Start med det helt oplagte
> Er du overhovedet blevet instrueret i brugen af de farlige maskiner og
> specielt vedr personlig sikkerhed?

Ikke andet end at jeg skal "passe på fingerne"

> Hvilke maskiner er der tale om?

En maskine som sætter covers og lægger VHS-videoer i plastic-boxe. (Masser
af arme og "stempler" som fiser frem og tilbage.)

> Mht overarbejde og aftenarbejde så er der forskellige regler i forhold til
> den overenskomst dit arbejde hører ind under

Jamen jeg tror ikke de har tegnet nogen overenskomst med noget. Hvordan
hitter jeg ud af uden at spørge ;)

> Aftenarbejde?
> Er det overarbejde om aftenen eller møder du reelt om eftermiddagen og
> daffer af til midnat (ca)?

Forskelligt. Somme tider møder jeg først kl 12.00 og er der så til fx 21.00.
Andre gange når en ordre _skal_ være færdig kan det være fra 7.30-22.00

Fra : Henning Sørensen

Dato : 09-12-04 19:50

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> maskine
> hvor sikkerhedsforanstaltningerne er fjernet.

Arbejdstilsynet!

> Kort sagt kan jeg vil sagsøge røven ud af buskerne på dem når / hvis de
> fyrer mig - gennem min fagforening seføli?

Sagsøge for hvad - hvad siger fagforeningen?

/Henning.

Fra : David T. Metz

Dato : 09-12-04 21:37

Henning Sørensen kalligraferede, i
> "Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sagsøge for hvad - hvad siger fagforeningen?

Vel, manglende ansættelsesbrev er i hvert fald en mulighed. Det giver
minimum 5.000,- i godtgørelse.

Er det stadig ikke skrevet ifm. en fyring er godtgørelsen minimum 10.000,-

David

Fra : Jimmy

Dato : 09-12-04 21:41

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in message

> Vel, manglende ansættelsesbrev er i hvert fald en mulighed. Det giver
> minimum 5.000,- i godtgørelse.
>
> Er det stadig ikke skrevet ifm. en fyring er godtgørelsen minimum 10.000,-

Betyder det dermed, at en person egentligt kunne spekulere i ikke at have en
kontrakt og først melde det til fagforeningen ved en fyring og så indkassere
10000?

Mvh
Jimmy

Fra : David T. Metz

Dato : 09-12-04 22:17

Jimmy kalligraferede, i news:41b8b863$0$65926$14726298@news.sunsite.dk

> Betyder det dermed, at en person egentligt kunne spekulere i ikke at
> have en kontrakt og først melde det til fagforeningen ved en fyring
> og så indkassere 10000?

Jeg tør ikke sige det med sikkerhed. Det vil måske svække sagsøgers sag,
hvis han aldrig har anmodet sagsøgte om et ansættelsebrev (eller anden
skriftlig meddelelse om lovpligtige oplysninger om ansættelsesforholdet).

David

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 10-12-04 15:45

> Sagsøge for hvad

Mener der er noget med at man kan få nogen penge når de ikke har givet en et
ansættelses bevis inden for 1 mdr.

- hvad siger fagforeningen?

Ville spørge her inden jeg spurgte dem så det ved jeg endnu ikke ;)

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-04 20:24

> [...]
>
> Kort sagt kan jeg vil sagsøge røven ud af buskerne på dem når / hvis de
> fyrer mig - gennem min fagforening seføli?

Ingen overenskomst eller ingen aftale om arbejdsforhold:
0 overarbejdsbetaling.
0 SH betaling
0 aften hold tillæg
0 opsigelsesvarlsel.

Kort sagt har du derfor kun ret til følgende:
12 1/2% i feriepenge (ferielov 2)
1/2 timers selvbetalt frokost efter 4 timers arbejde. (arbejdsmiljøloven)

Hvad angår maskinerne, så skal du henvende dig til arbejdstilsynet.

Hvad angår dit manglende ansættelsesbrev, så kan du sagsøge dem for det.

Carl

Fra : Henning Sørensen

Dato : 09-12-04 23:45

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad angår maskinerne, så skal du henvende dig til arbejdstilsynet.
>
> Hvad angår dit manglende ansættelsesbrev, så kan du sagsøge dem for det.

Ja gør det da gennem fagforeningen.
Deres advokat har en betydeligt lavere timeløn,
end hvis du tager den første den bedste i telefonbogen
Hvad siger fagforenigen ?

/Henning.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 10-12-04 15:47

> Ingen overenskomst eller ingen aftale om arbejdsforhold:
> 0 overarbejdsbetaling.
> 0 SH betaling
> 0 aften hold tillæg
> 0 opsigelsesvarlsel.

Er det virkeligt korrekt??? Øv. Så skal jeg da på det bestemteste frabede
mig aften-vagter fremover.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-12-04 01:23

Martin / Fårevejle wrote:

> Er det virkeligt korrekt??? Øv. Så skal jeg da på det bestemteste frabede
> mig aften-vagter fremover.

Har du spurgt arbejdsgiver om der er en overenskomst? Tidligere spurgte
du om hvordan du finder ud af det uden at spørge.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen