PISA - hvad med lærene ?
Fra : Kim

Dato : 10-12-04 22:42

De må da også have en del af ansvaret for
at vores børn lærer noget når de er i skole.

På min datters skole er deres dansklærer
nu langtidssyg, med det resultat at de har
flere forskellige vikarer, som når man følger
med som forældrer åbenbart ikke er blevet
informeret om hvad børnene skal lave af
lektier, og så ser de film alt alt for tit, nemlig
"Jesus og Jophine" fra sidste år.

Ligeledes, hvad er "normen" blandt skolelærer
hvornår de skal møde i klassen ?

ca. 2-5 min før det ringer ind ?
ca. når det ringer ind ?
eller ca. 5-10 min efter når det har ringet ind ?

Jeg spørger fordi jeg har observeret på vores
privatskole ( vores datter går nu i 2. kl. ) at
lærerne tit kommer dryssende op til 8-10 min
efter det har ringet ind, og så skal der jo går
nogle min. før børnene er stille, sidder på deres
plads, har bøger og blyant klar, og så skal læreren
jo lige fortælle/intruducere hvad der skal laves
og hvor lang tid er der så gået, ud af, er det nu
45 min en lektion er ?

Jeg mener bare hvis vi andre kommer forsent på
arbejde, gang på gang, bliver der for det meste
en konsekvens på det i form at fratrækkede timer
og i værste fald en fyreseddel...
Men skolelærer kan åbenmbart komme når det
passer dem og så bare sætte en "film" på flimmeren
for at sidde og halvslumre en time til 1½...

Nu vil jeg lige observere om de bliver ved med at
komme forsent før jeg evt vil bringe det op i skolebestyrelse,
skolelederen eller til det næste forældremøde...

Hvad mener i andre om dette ?

Mvh Kim

Fra : Anita

Dato : 10-12-04 23:55

Kim wrote:
> Nu vil jeg lige observere om de bliver ved med at
> komme forsent før jeg evt vil bringe det op i skolebestyrelse,
> skolelederen eller til det næste forældremøde...
>
> Hvad mener i andre om dette ?

Det er helt klart for dårligt. Men som du selv er inde på - lad være med at
blæse det op til en sag, hvis det drejer sig om enkelte gange. Man kan så
let blive forsinket af mere eller mindre gode grunde.

Men det er altid kedeligt for en klasse at have mange skiftende vikarer. Det
skaber uro og mangel på kontinuitet i undervisningen. Er klasselæreren fx
langtidssyg er der som regel ingen til at holde hånd i hanke med
undervisningen over længere tid.

Venligst Anita

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-04 10:50

Kim <No@SpaM.dk> wrote:

> [...]
> med som forældrer åbenbart ikke er blevet
> informeret om hvad børnene skal lave af
> lektier, og så ser de film alt alt for tit, nemlig

Så skal der ansættes en fast vikar, og kan der ikke ansættes en
folkeskolelæreruddannet, så en akademiker. En student kan på /ingen/
måde klare det, ej heller hvis han i forvejen er tilkaldevikar.

> Ligeledes, hvad er "normen" blandt skolelærer
> hvornår de skal møde i klassen ?
>
> ca. 2-5 min før det ringer ind ?

Nej. Så ville læreren jo slet ingen pause få; en del frikvarterer er kun
på fem minutter.

> ca. når det ringer ind ?

Ja, eller lidt senere. I forvejen varer det lidt inden eleverne når op
fra skolegården.

> eller ca. 5-10 min efter når det har ringet ind ?

Det er for sent, men vil kunne ske, hvis læreren har været gårdvagt.
Gårdvagten kan ikke gå før børnene, og der kan være problemer der skal
løses først. Ville du måske efterlade en lille dreng der er kravlet op
på taget, og ikke selv kan komme ned? Ham må man dirigere ned, og så
altså komme det for sent til sin egen klasse.

> [...]
> jo lige fortælle/intruducere hvad der skal laves
> og hvor lang tid er der så gået, ud af, er det nu

8-10 minutter for sent, og »tit«, er for dårligt, hvis vi ellers lægger
det samme i ordet »tit«.

> [...]
> Men skolelærer kan åbenmbart komme når det
> passer dem og så bare sætte en "film" på flimmeren
> for at sidde og halvslumre en time til 1∏...

Var det ikke skiftende vikarer der gjorde det?

--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-12-04 12:46

"Kim" <No@SpaM.dk> skrev i en meddelelse
> De må da også have en del af ansvaret for
> at vores børn lærer noget når de er i skole.

ja, de har ansvaret for undervisningen - men at eleverne lærer noget, hvis
ellers undervisningen er i orden, er elevernes eget.

> [...]
> med som forældrer åbenbart ikke er blevet
> informeret om hvad børnene skal lave af
> lektier, og så ser de film alt alt for tit, nemlig

Tja, forskellige vikarer er ikke af det gode -

> Ligeledes, hvad er "normen" blandt skolelærer
> hvornår de skal møde i klassen ?

Der er ingen "norm" - et frikvarter kan være på 15 minutter - når det ringer
ind, så er det et signal til at alle skal bevæge sig op i klassen.
Men da lærerne samtidig kan være gårdvagter eller når der opstår situationer
som en lærer skal tage sig af: slagsmål, grædende børn, tilskadekomst m.v.,
så kan der godt gå nogen tid.
I øvrigt er det heller ikke sådan at alle børnene er i klassen umiddelbart
efter det har ringet ind.

Er der modulordninger på skolen - 2 lektioner à 45 minutter, hvor den ene
lektion fx er engelsk og den anden lektion fx er klassens tid, så kan det
være at der går lidt ekstra tid førend de to lærere kan afløse hinanden.
En lærer i 1. eller 2.klasse kan i prinicippet ikke forlade klassen førend
der kommer en ny lærer, der måske skal vandre fra en bygning til en anden -
det tager tid. Imellemtiden kan den pågældende blive opholdt i skolegården
af en episode, en anden lærer/inspektør/ledelse forlanger måske at læreren
lige hører at der er en besked fra en forældre om dette eller hint etc.
Det skaber forsinkelse overalt - for når så læreren kommer og afløser den
anden 1.klasselærer, så skal denne så først begynde at bevæge sig over til
sin nye klasse etc.
Det er ikke en fabrik - og det er ikke et samlebånd. Vi har som lærere et
ansvar over for de børn vi har med at gøre, men vi kan altså ikke være to
steder på en gang.

> ca. 2-5 min før det ringer ind ?
> ca. når det ringer ind ?
> eller ca. 5-10 min efter når det har ringet ind ?

Det gives der ikke nogen regler for.

> [...]
> jo lige fortælle/intruducere hvad der skal laves
> og hvor lang tid er der så gået, ud af, er det nu

Du kan også opleve at en lærer er der til tiden, men eleverne kommer
dryssende for sent hjemmefra, at de kommer ind i klassen 10 -20 minutter for
sent, for de skulle "lige ..." og der er ingen konsekvenser for dette. Vi må
i en kommuneskole ikke lade eleven blive uden for døren af den grund, men om
det sker på en privatskole, ved jeg ikke - der kan de jo lave andre regler.

> Jeg mener bare hvis vi andre kommer forsent på
> arbejde, gang på gang, bliver der for det meste
> en konsekvens på det i form at fratrækkede timer
> og i værste fald en fyreseddel...

I så fald skulle vi kunne "fyre" eleverne, der ustandselig kommer for sent.
Vi kommer jo normalt ikke for sent på vores arbejde, men det kan jo ske som
på alle andre arbejdspladser. Til gengæld halter sammenligningen. Hvis du
kl. 8 skal møde på din arbejdsplads, så er 8,10 alt for sent - men hvis du
under dit arbejde skal møde på en anden afdeling kl. 12,30 - og du netop har
frokostpause på det tidspunkt og derfor først ankommer til den anden
afdeling kl.12,40 fordi det tager ti minutter at vandre fra en afdeling til
den næste, vil du så mene at det er at komme for sent? Vil du mene at du
skal afkorte din frokostpause hver eneste gang med 10 minutter for ikke at
komme "for sent" til den anden afdeling?

Faktisk er vi som lærere hele tiden på arbejde - vi har allesammen tilsyn
med eleverne - også i vor frokostpauser, så vi kan altså risikere at skulle
tage os af vores elever, selvom vi sidder og spiser - det gælder jo ikke de
fleste arbejdspladser.
En sygeplejerske har samme pligt: at skulle lade sig tilkalde ved akut
opståede situationer.

> Men skolelærer kan åbenmbart komme når det
> passer dem og så bare sætte en "film" på flimmeren
> for at sidde og halvslumre en time til 1½...

Der er forskel på at kommer nogle minutter senere til en klasse og så "komme
når det passer dem" - det er at stramme den lidt rigeligt.
Og at sætte en "film" på flimmeren og sidde og halvslumre en time til
halvanden er en grov nedvurdering af lærerens arbejde.
Jeg ser da også film med mine elever af og til, men de indgår næsten altid i
undervisningen, og derfor skal jeg naturligvis følge med og evt. forklare
undervejs, hvis det er nødvendigt.

Med andre ord: det er næppe sådan at de faste lærere blot sætter en film
på - og så er der i øvrigt også en begrænset mængde apparater at se film på,
og andre kan have "booket" dem.
Men en vikar har ikke altid mulighed for at forberede sig til lektionen,
hvorfor han /hun måske vælger en dag at lade dem se en film.

I en kommuneskole skal vikaren jo undervise, og skal faktisk stå til
regnskab for sin undervisning, men det er jo ikke rimeligt at forlange at
en vikar der tilfældigvis kommer ind i en klasse, der skal have sløjd på
skemaet, at han giver sig i kast med den ting, hvis han ikke er uddannet
sløjdlærer - for det første må han ikke af sikkerhedsmæssige grunde, for det
andet er det forbundet med betydelige omkostninger, hvis man skal sørge for
at der findes træ til eleverne, når de har en vikar, og noget andet træ,
hvis de har en rigtig sløjdlærer.
Eller hvad med fysik/kemi? Vil du synes at det var i orden at en tilfældig
vikar kom ind og underviste eleverne i at blande stoffer der fx kan være
farlige, giftige eller lign. når de blandes, uden a t det er en lærer, der
har forstand på, hvad man gør?
Jeg forstår godt at man som vikar i den situation vælger at lade eleverne se
en film.
Eller hvad med idræt. Vil du synes det er i orden at en mandlig vikar holder
opsyn med din datter når hun bader efter idrætstimen? Ja, jeg spørger bare?
Og tror du overhovedet at ret mange mænd vil løbe en risiko her for at blive
kaldt for pædofile eller få andre anklager rettet mod sig i den anledning?

> Nu vil jeg lige observere om de bliver ved med at
> komme forsent før jeg evt vil bringe det op i skolebestyrelse,
> skolelederen eller til det næste forældremøde...
>
> Hvad mener i andre om dette ?

Jeg synes du skal vælge en kommuneskole, hvis du er så utryg ved
privatskolen, men det er da interessant at se, at også forældre til
privatskolebørn har kritikpunkter -også selvom dine ikke just er alarmerende
set med mine øjne.
Dog vil jeg give dig ret i at hvis en lærer er langtidssyg, så bør en skole
kunne ansætte en anden uddannet lærer hurtigt -men lærere hænger altså ikke
på træerne og venter på at en skole får en langtidssyg kollega, og vi kan
endnu ikke tvangsudskrive arbejdskraft til den opgave.

--
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 11-12-04 13:20

> [...]
> med som forældrer åbenbart ikke er blevet
> informeret om hvad børnene skal lave af
> lektier, og så ser de film alt alt for tit, nemlig

Det er bestemt ikke optimalt at have skiftende vikar, og hvis læreren er
langtidssyg bør skolen bestemt finde en løsning, det vil dog ofte være svært
at finde uddannede lærere på den her tid af året, den næstbedste løsning er
så at ansætte en ikke uddannet lærer (men dog uddannet) resten af året.

> Ligeledes, hvad er "normen" blandt skolelærer
> hvornår de skal møde i klassen ?
>
> ca. 2-5 min før det ringer ind ?
> ca. når det ringer ind ?
> eller ca. 5-10 min efter når det har ringet ind ?

Normen - hvis der er sådan en - er nok at forlade lærerværelset når det
ringer ind eller et par minutter før. Jeg har oplevet at hvis eleverne
vænner sig til jeg er der når det ringer ind, så er eleverne hurtigere til
at komme ind. 5 minutters pauser bruger jeg egentlig kun til at gå fra
klasseværelse til klasseværelse, og hvis det er med den samme klasse bliver
jeg i klassen eller går lige ud i gården og trækker frisk luft.

> Jeg spørger fordi jeg har observeret på vores
> privatskole ( vores datter går nu i 2. kl. ) at
> lærerne tit kommer dryssende op til 8-10 min

Det bør være undtagelsen snarere end reglen at komme så meget for sent. Hvis
vi taler om tilkaldevikaren så kan der dog være den begrundelse at vikaren
knokler for at kopiere opgaver og få sine timer til at hænge sammen til
noget der minder om undervisning.

> Men skolelærer kan åbenmbart komme når det
> passer dem og så bare sætte en "film" på flimmeren
> for at sidde og halvslumre en time til 1½...

Det er altså en grov nedgørelse af arbejdet, jeg kan udemærket forstå hvis
en tilkaldevikar sætter en film på, da vikaren meget tit er tilkaldt med
måske 1 times varsel og ikke har en jordisk chance for at forberede
undervisningen, jeg er selv blevet tilkaldt kl 7 for at undervise i 7 timer
den samme dag. Så er man mere "underholder" end underviser, det er af samme
grund man ikke bør bruge tilkaldevikar hvis man ved læreren er langtidssyg,
så man man finde en holdbar løsning, så eleverne ikke bliver "underholdt" de
næste mange måneder. At det sker 2-3 gange om året overlever alle såmænd nok

> Nu vil jeg lige observere om de bliver ved med at
> komme forsent før jeg evt vil bringe det op i skolebestyrelse,
> skolelederen eller til det næste forældremøde...

Det lyder meget fornuftigt.

Mvh
Kim (der har været tilkaldevikar et utal af gange)

Fra : Kim

Dato : 11-12-04 18:08

"Kim" <No@SpaM.dk> skrev
> Hvad mener i andre om dette ?

Tak for Jeres svar, det gav mig dog lige lidt
mere forståelse for en lærer og vikar´s arbejde.

Mvh Kim

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 22-12-04 03:11

Kim wrote:
> [...]
>
> ca. 2-5 min før det ringer ind ?
> ca. når det ringer ind ?
> eller ca. 5-10 min efter når det har ringet ind ?

Dette er vel et lokalt problem? (Skolespecifikt)
Tal med skoleinspektøren!
Lærerne skal selvfølgelig møde til tiden!
> [...]
> jo lige fortælle/intruducere hvad der skal laves
> og hvor lang tid er der så gået, ud af, er det nu
Aha! Har denne privatskole et navn?
> [...]
> Men skolelærer kan åbenmbart komme når det
> passer dem og så bare sætte en "film" på flimmeren
> for at sidde og halvslumre en time til 1½...
HVORDAN? Klag dog til Inspektøren på din privatskole!
Er det kun privatskoleforældre, der frygter dialogen
med ledelsen?

Det kan ikke vente!!!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen