Skole- og klasseregler.
Fra : Jørgen Storgaard Nie~

Dato : 10-12-04 07:39

Jeg er en 50 år som kommer fra "det rigtige erhversliv".
Jeg er nu I 4. halvårlige vikariat i Nordjylland.
Jeg har klasser, hvor alt er stort set fred og idyl, men har også haft
klasser hvor alt er kaos på grund af støj.
Pt. en niende klasse, hvor mange er svage.
Men der skal helst være arbejdsro til dem der er undervisningsparate.
I de 4 vikariater - to på skoler i Aalborg og to på landet, har jeg oplevet
utrolig mange svage elever som er svære at hive op.
Er der nogen der har held til at skabe ro i larmende klasser? Er der nogen
der har klasseregler?
På skolen arbejder vi i team om problemet, som ikke kun opleves af mig, men
også andre kolleger.
Giv nogle råd, eller regler, som sammen med ledelsen skal efterleves. Jeg
har selv en masse selv, men vil gerne høre "a second oppinion"

--

med de venligste hilsner fra
Jørgen Storgaard Nielsen

Denne email er checket af Norton Antivirus før den er sendt.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-12-04 17:48

"Jørgen Storgaard Nielsen" <storgaard54@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ring til forældrene hver eneste gang -tidskrævende i begyndelsen, ja, men
virkningsfuldt.
Skriv hjem hver gang, der er noget med eleverne. Ikke kun hver gang, men
hver eneste gang. De forældre, der bliver sure gør et af to: klager- og så
er der en dialog igang: deres børn skal opføre sig ordentligt eller to: de
gør ingenting eller bliver så sure at deres børn skifter skole - og så er du
af med dem.

> Giv nogle råd, eller regler, som sammen med ledelsen skal efterleves. Jeg
> har selv en masse selv, men vil gerne høre "a second oppinion"

jf.ovenover.'

--
ahw

Fra : Anita

Dato : 10-12-04 23:50

Jørgen Storgaard Nielsen wrote:

> Giv nogle råd, eller regler, som sammen med ledelsen skal efterleves.
> Jeg har selv en masse selv, men vil gerne høre "a second oppinion"

Hos os har vi "Oasen". Her kan vi sende elever hen, eller akut kontakte
Oasen og bede dem hente en elev i klassen. Dette giver eleven et pusterum,
samt en voksen at tale med, som har god tid. Samtidig kan læreren fortsætte
undervisningen. Det fungerer rigtig godt.

Men vi har en 6. klasse som er helt ustyrlige. Der er alt for mange
problemer, hjemlige og interne i klassen, til at der kan blive ro over dem.
Samtidig har de fået ny klasselærer. Det er ikke rart for vikarer at komme
ind i den klasse. De kan gejle hinanden så meget op, at der absolut intet er
at gøre. Undervisning lader sig bare ikke gøre. Og her er også en hel del
svage elever i denne klasse. Det er en meget svær opgave som lærerteamet er
kommet på her, og til tider føles det nytteløst. Men der arbejdes på sagen.

Konkrete råd til at få ro:
Find ud af hvem der gang på gang sætter gang i uroen og sæt ind over for den
person.
Lad en generende elev gå udenfor og slappe af i 5 minutter. Ikke ment som en
straf men et tilbud.
Send brev med støjende elever hjem (som skal underskrives af forældrene).
Tal med lavere stemme, så man skal være mere stille for at høre hvad du har
at sige. (Den øver jeg mig selv på endnu).
Sørg for at veksle undervisningen, således at eleverne er skiftevis aktive
og passive (men ikke passive for længe).

Det var hvad jeg sådan lige kunne ryste ud af ærmet, men nogle af de garvede
rotter, må da kunne diske op med meget mere

Venligst Anita