DR Profilen i går!
Fra : Hans Houmøller

Dato : 09-12-04 00:19

Jeg håber at mange her så DR's Profilen på DR1 og hørte Radioprofilen på
DR/P1 efterfølgende!
I Radioprofilen deltog en person, der netop bekræftede, hvad det danske
erhvervsliv eftersøger, og det var ikkenødvendigvis dem der scorer højt i
PISA!
Det leder mig til den konklusion, som aftenens gæst berørte, at vi ikke skal
sælge kommende 30% på bekostning af 16% ved at gå tilbage til 1950'ernes
undervisningsform!
Det vi skal er at give mulighed (ØKONOMI!) for at højne niveauet for de 16%
svageste! det gør man ikke ved at skære ned på specialundervisningen som
det er sket de sidste mange år!
Hans

Fra : Peter Korgaard

Dato : 09-12-04 13:49

Jeg så udsendelsen. Hvor var det dog dejligt, at høre nogle positive udsagn
om folkeskolen fra en, som ved hvad det drejer sig om. Alle mennesker har en
mening om folkeskolen, og alt for ofte er referencen ens egen
folkeskoleoplevelse. Måske er det også den som spøger i vores statsministers
og vores undervisningsministers hoveder? Hvor har Anders Fogh måske ellers
fået den ide fra, at "man sider i rundkreds og spørger hinanden, hvad synes
du selv"? Kan man forestille sig nogen større ringeagt af en hel faggruppe?

Peter T. Korgaard - http://www.overtone.dk - et nyt fora for
musikundervisere og musikere :: Fordi netværk er muligheder. Ideer til
undervisning, tilbyd undervisning, debat, musikkontakt, køb og salg.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 09-12-04 19:29

> [...]
> 16%
> svageste! det gør man ikke ved at skære ned på specialundervisningen som

Konklusionen er ikke alene rigtig, men ligeledes ganske logisk.
Dansk erhvervsliv véd godt hvem der betaler det offentlige system!
Og det forekommer som værende et simplet regnestykke at regne ud, at
erhverslivets skatter vil falde, hvis de svagestes kompetencer øges ved at
anvende ressourcerne i folkeskolen fremfor på overførselsindkomster!
Dygtigere arbejdskraft til industrien vil øge effektivitet, konkurrenceevne
og indkomst.

Men der er så lige det lille aber dabei, at det vil kræve en stor økonomisk
indsats i nogle år, fordi der er behov for begge dele.
Og det kræver en regering, der er villig til at gøre andet end at varme sig
ved at tisse i bukserne.

/Henning.