PISA, PISA ...
Fra : Hans Houmøller

Dato : 08-12-04 23:11

I den genoptagede polemik fra undervisningsministeren og dermed regeringen
og
dens støtteparti, Dansk Folkeparti, er det beskæmmende at konstatere, at man
ikke er i besiddelse af opdateret viden om IT.
Vi lever i 2004 snart 2005, hvor man må sige at teknik er i hastig
udvikling.
Det kan undre at undervisningsminister, statsminister og regering med mange
flere helt har overset de tekniske muligheder der ligger i for eksempel IT.
Her kan man jo netop få hjælp til at læse, få læst højt via computer osv.
Mon ikke den tekniske udvikling kan kompensere og hjælpe de elever der har
svært ved at læse i fremtiden?
Dertil har der de seneste år blæst vinde på 'Bjerget' om 'de mange
intelligenser', jfr. Gardner's teorier. I den forbindelse er det interessant
at undervisningsministeren (IGEN!) viser mangel på væsentlig viden på hendes
område og vil satse ensidigt på et par få intelligenser (læsning, regning og
et par få andre), når det ellers på 'Bjerget' er inde at man skal satse på
'barnets mange intelligenser'!
Man kunne ønske sig at undervisningsministeren af statsministeren fik
bevilliget et kursus i dette!

Hans

Fra : Zeki

Dato : 08-12-04 23:55

> Det kan undre at undervisningsminister, statsminister og regering med
mange
> flere helt har overset de tekniske muligheder der ligger i for eksempel
IT.

Hvad de heller ikke har.

I disse år blivet der netop satset voldsomt på IT. Der er således afsat
store bevillinger. Til næste skoleår bliver tredieklasserne f.eks
oversvømmet med nye computere, og i dag hørte jeg f.eks, at lederne på
landets skoler nu løbende bliver tvangsindlagt til et langt og dyrt IT
kursus, som skal sikre at IT som indsatsområde i højere grad bliver
prioriteret.

Problemet er blandt lærerne. Der er stadig alt for mange lærere med
berøringsangst over for IT, som føler at deres autoritet bliver
undermineret, når de står over for elever som ved mere end dem.

Derudover eksisterer der stadig den vanvittige opfattelse i flere kommuner,
at de IT ansvarlige ude på skolerne ikke bare skal være IT ansvarlige. De
skal også være lærere og/eller alt muligt andet. Det vil sige: Dem der
brænder allermest for IT ude på skolerne bliver typisk også sat til at lave
det som de brænder mindre for, med det resultat at der ikke er så meget tid
til at være innovativ, nytænkende, reflekterende og kreativ mht IT, når det
er begrænset til det der svarer til en deltidsstilling.

Mvh Zeki

Fra : Hans Houmøller

Dato : 09-12-04 00:13

Læg lige mærke til de ord jeg skrev ang. IT's mulighed for at være en hjælp
til læsesvage elever! på det punkt er der vist ikke meget at hente fra vor
undervisningsminister!
IT er ikke kun for de stærke, i min verden! Den er netop en mulighed for de
svage, osse!
Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-04 15:42

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> [...]
> undervisningsminister!
> IT er ikke kun for de stærke, i min verden! Den er netop en mulighed for de

Tror du at de læsesvage i fremtiden blot skal kunne få hjælp til at få
læst op? Burde de ikke netop lære at /læse/ - og altså blive givet den
fornødne tid til den nødvendige træning?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henning Sørensen

Dato : 09-12-04 19:34

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> læst op? Burde de ikke netop lære at /læse/ - og altså blive givet den
> fornødne tid til den nødvendige træning?

Det er jo netop dét IT kan hjælpe med.

/Henning.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-04 20:19

Henning Sørensen <hkksnews@privat.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er jo netop dét IT kan hjælpe med.

Altså til læseTRÆNINGEN. Så der spares lærertimer i
specialundervisningen?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henning Sørensen

Dato : 09-12-04 23:41

> Altså til læseTRÆNINGEN. Så der spares lærertimer i
> specialundervisningen?
> --
> Per Erik Rønne

Nej - brugt rigtigt kan elektroniske hjælpemidler være værktøjet, der kan
hjælpe eksempelvis ordblinde til en forståelse af det skrevne, og dermed
bedre deres muligheder for at læse. Det bør selvfølgelig være i et program
(snakker ikke om computerprogram hér), der indeholder træning i at læse.
Naturligvis kan det gøres uden hjælpemidler - det tager bare længere tid, og
fordrer langt flere ressourcer af den "læseretarderede".

/Henning.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-04 05:22

> [...]

> Naturligvis kan det gøres uden hjælpemidler - det tager bare længere tid, og
> fordrer langt flere ressourcer af den "læseretarderede".

OK.
--
Per Erik Rønne