RGB eller HEX?
Fra : Martin

Dato : 19-05-01 13:37

Øhm, jeg har "opdaget" at RGB color er begyndt at vinde mere plads
rundt omkring...

Er RGB ved at blive en standard eller er HEX'en stadig det
fortrukne...

Er der "flere" farver med RGB...

Så vidt jeg ved er der kun 216 websikre farver med HEX, er der også
kun det med RGB eller hvordan er det??

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 19-05-01 14:15

>Er RGB ved at blive en standard eller er HEX'en stadig det
>fortrukne...

Det kommer ud på det samme.

HEX formatteringen er bare en anden måde at angive RGB værdierne på.

De to første cifre i hexkoden angiver den røde styrke, de to næste den
grønne og de sidte to den blå. Altså er 0000FF det samme som RGB 0, 0, 255

Fra : Martin

Dato : 19-05-01 16:05

On Sat, 19 May 2001 15:14:33 +0200, "Andreas Haugstrup - solitude.dk"
<admin@solitude.dk> wrote:

>Det kommer ud på det samme.

Okei dvs der ikke er forskel på antal farver om man nu vil

>HEX formatteringen er bare en anden måde at angive RGB værdierne på.
>
>De to første cifre i hexkoden angiver den røde styrke, de to næste den
>grønne og de sidte to den blå. Altså er 0000FF det samme som RGB 0, 0, 255

Ja det ved jeg godt!

--
Bye for now Martin
http://natten-i.dk

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 19-05-01 17:55

>Ja det ved jeg godt!

Hvorfor spurgte du så?

Fra : Martin

Dato : 19-05-01 18:41

On Sat, 19 May 2001 18:55:13 +0200, "Andreas Haugstrup - solitude.dk"
<admin@solitude.dk> wrote:

>Hvorfor spurgte du så?

Mit spørgsmål var

1: Er der flere farver *end de 216 farver?*
2: Er det ved at blive standard ? *efter w3c?*

Jeg spurgte ikke om hvordan man laver dem!

--
Bye for now Martin
http://natten-i.dk

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 19-05-01 19:44

HEX er RGB farver. Der er langt mere end 216 farver. Min matematikviden er
efterhåden ved at være tabt, men med 255 indstillinger for hver kanal må det
give (255*255*255) rigtigt mange farver (mere en 16 mill.).

Jeg tror ikke der er nogen fare for at vi skal til at bruge for eksempel
CMYK engang i fremtiden. Monitoren viser RGB farver og sådan er det bare.

Om du så kan lide at skrive RGB (0, 0, 255) eller #0000FF er ikke andet en
en smagssag. Personligt bruger jeg HEX koderne fordi det var sådan jeg
begyndte. Jeg kan dog godt forstå vis nogle af de professionelle foretrækker
RGB angivelserne. Hvis for eksempel der er tale om den blå farve i Hydro
Texaco's logo så ville jeg ikke så gerne være den der ikke kunne finde ud af
at konvertere farvekoderne...

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 19-05-01 20:15

On Sat, 19 May 2001 20:43:48 +0200, "Andreas Haugstrup - solitude.dk"
<admin@solitude.dk> wrote:

>Hvis for eksempel der er tale om den blå farve i Hydro
>Texaco's logo så ville jeg ikke så gerne være den der ikke kunne finde ud af
>at konvertere farvekoderne...

Den blå farve fra deres logo:

HEX #122155
RGB (18,33,85)

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-05-01 08:25

"Andreas Haugstrup - solitude.dk" <admin@solitude.dk> wrote in message
> [...]
> Texaco's logo så ville jeg ikke så gerne være den der ikke kunne finde ud

Rolig nu...
Photoshop (og sikkert også andre programmer) kan jo vise både HEX og RGB
farveværdier, og endda på samme tid, så kontakt du roligt Hydro, der behøver
ikke komme noget pinligt ud af det... .

/Per