Johannes, den elskede discipel
Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-04 07:43

Jeg er i en tråd om den nye Alexanderfilm, der oprører amerikanere fra
Bibelbæltet, fordi den historisk korrekt også beskriver kongens forhold
til Hephaistion og Bagoas, blevet gjort opmærksom på følgende link:

http://www.bibletexts.com/terms/bd.htm

Her viser det sig at der er nogle der vil gøre den af Jesus elskede
discipel, Johannes, til en kvinde.

Hvis man ellers ser på Thorvaldsens statuer af apostlene i Københavns
Domkirke, fremstår alle apostlene med fuldskæg, dog lige med
undtagelse af Johannes, som fremstår som en skægløs dreng.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole

Dato : 12-12-04 08:41

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Domkirke, fremstår alle apostlene med fuldskæg, dog lige med
> undtagelse af Johannes, som fremstår som en skægløs dreng.

interessant artikel, ligesom markus har en vægt overpå Peter fordi at markus
skrev hvad Peter fortalte ham, så kan det også være tilfældet her med vægten
over på kvinder, men det er nyt for mig, så jeg ved ikke

Ole

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 12-12-04 13:35

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> link:
>
> http://www.bibletexts.com/terms/bd.htm
>
> Her viser det sig at der er nogle der vil gøre den af Jesus elskede

Traditionelt har det argument, Raymond E. Brown anfører, stået så stærkt -
også blandt historikere, at der ikke har været megen grund til slige
spekulationer. Dvs. at Irenæus kun er 2 mester-discipel-led væk fra
apostlen/evangelisten/den elskede Johannes.

> Hvis man ellers ser på Thorvaldsens statuer af apostlene i Københavns
> Domkirke, fremstår alle apostlene med fuldskæg, dog lige med
> undtagelse af Johannes, som fremstår som en skægløs dreng.

Det er den traditionelle måde at skildre ham på, skikken går meget langt
tilbage. Det skyldes, at Johannes altid har været regnet som den yngste af
Jesu disciple.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-12-04 16:49

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

> [...]
>
>http://www.bibletexts.com/terms/bd.htm
>
>Her viser det sig at der er nogle der vil gøre den af Jesus elskede

"Gøre til" er vist vel valgt ;) Det tjener til sidens fordel, at den
ikke forsøger med vold og magt at gøre sin pointe til den eneste
antagelige, som så mange kook-sider gør, men i stedet henviser
litteratur og artikler om emnet.

Kevin har nævnt traditionsargumentet. Sprogligt orienteret, som jeg er,
hæfter jeg mig i stedet ved det sproglige. "Den discipel, som Jesus
elskede" omtales som værende af hankøn. Ordet »mathe:té:s« ("discipel")
er af natur hankøn, men der findes et hunkønsord, der kunne være brugt,
hvis disciplen var af hunkøn - nemlig »mathe:trís«. Dette understreges
også i relativpronominet ("*som* Jesus elskede"), der igen er hankøn,
ligesom også de forskellige adjektiver, der lægger sig til pågældende
discipel har hankønsform. Dertil kommer Joh 19:26, hvor Jesu moder og
omtalte discipel står ved korsets fod, og Jesus siger til Maria ang.
denne discipel: "Kvinde, se! (Det er) din *søn*!".

Tilsvarende i Joh 21:20, hvor disciplen omtales som "ham".

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Europa har altid været provinsiel i sin tankegang. Som en brav købmand i
en lille by har Europæeren dyrket sine egne meninger som verdensvisdom

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-04 18:11

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> [...]
> ikke forsøger med vold og magt at gøre sin pointe til den eneste
> antagelige, som så mange kook-sider gør, men i stedet henviser

OK. Og så vil jeg lige henvise til:

Message-ID <news:1gop0ba.ctipag1166v5gN%spam@husumtoften.invalid>

- som forekommer i nyhedsgrupperne:

rec.arts.movies.current-films
soc.culture.usa
soc.culture.greek
soc.history
soc.retirement

hvor jeg i engelsksproget oversættelse har viderebragt din sproglige
forklaring. Det går jeg ikke ud fra at du har noget imod, vel?
--
Per Erik Rønne