Blasfemi
Fra : Søren Mosegaard

Dato : 07-12-04 17:12

Efter danske muslimers blasfemisag mod DR mener en del, at muslimer er mere sarte end
kristne.

Det er ikke tilfældet.

Sidste gang blasfemiparagraffen blev brugt i praksis, var det kristne, der stod bag. Det
skete i 1997, da kulturudvalgsformand Birte Bernt Henriksen (K) meldte undertegnede for
blasfemi i forbindelse med mit researcharbejde til en roman.

http://www.horrorcomix.com/mosegaard-artikel.htm

Anmeldelsen var kulmination på lang tids kristen chikane, der bl.a. omfattede avisledere,
hærværk, volds- og dødstrusler.

Efter anmeldelsen blev jeg afhørt af kriminalpolitiet med en sigtets rettigheder. Et par
måneder senere frafaldt rigsadvokaten imidlertid sigtelsen. Jeg blev dog informeret om, at
nye 'overtrædelser' ville medføre nye sigtelser.

Religiøse ekstremister er med andre ord påfaldende ens, uanset hvilken religion de nu
sværger til. Men måske kunne vi mindske spændingerne mellem dem ved ikke konsekvent at
støtte det ene mærke og fordømme det andet?

Med venlig hilsen
forfatter, partiformand
Søren Mosegaard
www.republikanerne.dk