Barolo og and
Fra : Kalle Ågaard

Dato : 10-12-04 16:14

Kære NG
Jeg har købt en Barolo i Irma i denne uge - og vil i den forbindelse høre
lidt meninger om Barolo og and. Hvordan går disse sammen?

Mvh.
Kalle

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 11-12-04 16:18

Nu skriver du ikke, hvilken Barolo, du har købt, men Irma har ofte nogle
slam-tilbud på Barolo, Amarone osv.
Der stor godt nok Barolo på etiketten, men pris og kvalitet hænger ofte
sammen. Vine som ovenstående er jeg personlig skeptisk overfor, hvis de
koster under 200 kr. Eks. Terre di Barolo er en bulk barolo, der er
produceret på billigste facon. Barolo er en stor vin fra de rigtig dygtige
producenter, men dem mig bekendt har Irma ingen af pt. For at finde gode
italienske vine, så kik på www.vinhulen.dk
Men alt dette er i virkeligheden smag og behag, selvom jeg mener, at de
billige baroler udvander originalproduktet.Du får nok en vin, som du
alligevel ikke kan kende fra andre franske bourgoner.
Til and som jo er fed, vil jeg nok vælge enten en Campofiorin fra huset
MASI. Det er en valpolicella, som er produceret efter ripasso metoden.
Du kunne også prøve en dolcetto eller endnu bedre en Primitivio de Manduria.
Men med vin ville jeg nok sætte mig mere ind i materialet. Vi taler jo om
vine over 80 kr. også kan man godt tillade sig at blive skuffet.
Bor du i kbh, så prøv Wiuff på Jagtvej eller Det italienske vinhus i
Classensgade eller SuperMArco ude ved det nye Fisketorv.

Held og lykke

Henrik

Fra : Kalle Ågaard

Dato : 13-12-04 07:57

Tak for det lange og gode svar
Det drejer sig netop om "Le terre" 1998 riserva, som du siger er bulk. Men
skal de ikke anføre at det er en bulk vin? Lige netop denne vin fik ellers 5
stjerner i vinavisen - dermed ikke sagt at det er en garant for god
kvalitet, men når den nu var på tilbud sååå...(den var sat 80,- ned til en
hundredmand). Jeg bor lige ved siden af Supermarco og besøger det ofte, men
har du nogle mere specifikke vine du kan anbefale?

Kalle

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 15-12-04 18:18

Der findes mange gode bøger om emnet, bl.a. Vin og vrøvl af Carlo Merolli.
Desuden har samme skrevet i Politiken med Roald Als progtfulde tegninger
til.
Jeg er pt til syditalien. De producere gode og kraftfulde vine og er endnu
ikke begyndt at producere kvantitet.
Mange vinproducenter har en hjemmeside og der skal man se efter de små
producenter under 10.000 flasker.
Køb evt flere Barolo i flere prisklasser og se hvad du får ud af det. Efter
min overbevisning skal Barolo modnes i fusti, altså store 500 L fade. her
går modningen langsom. Mange producenter anvender små barriques, som hurtigt
giver en smag af egetræ (tanin). Og såvidt jeg er orienteret er der stadig
en diskussion om hvilken produktionsform, der er bedst for området.
Du kan også være hurtig på søndag. Der går rygter om, at SuperBest sælger en
forrygende Amarone fra Le ragose til 125 kr.
Men vær tidlig for der er altid nogle der ikke skammer sig og køber alt.

Fra : Kalle Ågaard

Dato : 16-12-04 09:55

Kære Henrik
Hvad mener du med rygter? Har lige tjekket deres tilbudskatalog, men der
fremgår ingen dejlig Amarone? Vil dog gå derned på søndag alligevel og hapse
et par flasker...

Fra : Knagsted

Dato : 18-12-04 13:54

> [...]
> skal de ikke anføre at det er en bulk vin? Lige netop denne vin fik ellers

Terre del Barolo er et meget anerkendt kooperativ og det kan virkelig
anbefales at besøge dem, hvis man besøger Piemonte - ligger lige uden for
"byen" Barolo.

http://www.terredelbarolo.com/

De laver skam også enkeltmarksvine.

Men referensen til vinhulen er jeg enig i, derimod tror jeg bestemt at en
god Barolo er for meget for en and - *G*.

*S*

Fra : Kalle Ågaard

Dato : 18-12-04 17:14

OK - tak for det gode svar. Hvornår tror du sådan en årgang 2000 standard
"le terre" er toppen?

Kalle

Fra : Knagsted

Dato : 19-12-04 11:20

> OK - tak for det gode svar. Hvornår tror du sådan en årgang 2000 standard
> "le terre" er toppen?
>
> Kalle

Det ved jeg ikke, men de bedste Baroloer fra 2000 forventes at være på
toppen ca. 2010, så de ka' roligt vente med at åbne den. Du kan også skynde
dig at drikke den (åbnes om formiddagen, hældes på karaffel, drikkes om
aftenen til kraftig kost, fx. osso buco) og SÅ gøre op med dig selv om der
ikk var mening i at købe nogle flere til at gemme.

!993, '94 og '95 drikkes nu, mens år 2002 "aldrig skal drikkes". Det sidste
ska' ta's med et gran salt, og det ideelle er i det hele tages at smage før
man køber.

Barolovine og (i det hele taget Nebbiolo-vine) er ikke ligefrem hva' man ku'
kalde beyndervine/behagevine. Hvis du sku' ha' mod på mere Nebbiolo, har
GOBI/SUPERBEST tilbud på Dessiliani's GHEMME, til 50 kr. Samme har iøvrigt
tilbud på La Ragose til 130 kr - det er en temmelig anerkendt Amarone, der
fås til ca. halv pris. Amarone og Nebbiolo-vine er temmelig forskellige, men
for begge gælder at de bedste hører til blandt verdens topvine.

God fornøjelse.
*S*