Vegetarbøf
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-12-04 09:32

Jeg skal i weekenden have en vegetar til middag (spiser ingen former
for kød men æg, mælk, ost mv. er ok).

Jeg er blevet foreslået at lave vegetarbøf. Er der nogle der har nogle
gode opskrifter på noget sådant?

Det eneste jeg har kunnet finde er en nøddebøf af kartofler,
gulerødder, andet rodfrugt, løg samt hasselnødder. Findes der andre
velsmagende muligheder?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Omnolog HMH

Dato : 09-12-04 09:48

prøv rødbedebøf.

Fra : Stærk Tobak

Dato : 09-12-04 12:03

On 9 Dec 2004 08:31:55 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Det eneste jeg har kunnet finde er en nøddebøf af kartofler,
>gulerødder, andet rodfrugt, løg samt hasselnødder. Findes der andre
>velsmagende muligheder?

Linsebøf.

--
Gerner

Folk med stress bruger planlægningskalendere.
Folk der bruger planlægningskalendere får stress.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-12-04 12:16

> [...]
>
> Det eneste jeg har kunnet finde er en nøddebøf af kartofler,
> gulerødder, andet rodfrugt, løg samt hasselnødder. Findes der andre

Find en anden gæst, med mindre der er chancer for at der falder lidt....
"omsorg" af for enden af dagen

Ved godt mit indlæg ikke var alt for seriøst, men kunne ikke lade være

--
Venligst,
Thomas Schreiber ( der selv lever for at spise kød )

"Jeg er sgu ligeglad hvad din far hedder, du skal ikke vade rundt på vandet
her hvor jeg skal fiske!"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-12-04 13:21

"Thomas Schreiber" <its_not@working.com> skrev:

> Find en anden gæst,

Jeg tror nu jeg holder mig til hende der er inviteret selvom det er
lidt mere besværligt at finde på noget interessant at servere.

> med mindre der er chancer for at der falder
> lidt.... "omsorg" af for enden af dagen

Hvad er dog det for en tankegang?

> Ved godt mit indlæg ikke var alt for seriøst, men kunne ikke lade
> være

Vi har jo kun det skæg vi selv laver

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-12-04 16:02

> Hvad er dog det for en tankegang?

Den samme som din formoder jeg

> Vi har jo kun det skæg vi selv laver

Nemlig

Fra : Christina S

Dato : 09-12-04 12:32

> [...]
> for kød men æg, mælk, ost mv. er ok).
>
> Jeg er blevet foreslået at lave vegetarbøf. Er der nogle der har nogle

Hej Morten,

forslagene indtil videre lyder meget lækre, men hvis du har brug for en
opskrift, så kommer den her. Det er selleribøffer, som dog sagtens kan laves
med alt muligt andet - gulerødder, rødebeder, pastinak,... eller en
blanding.

Selleribøffer

250g revet selleri
1/2 dl revet ost
1 fed knust hvidløg
1 dl rasp
1 stort æg
2 tsk oregano
1 knsp chilipulver
1 bdt. hakket persille
1 spsk olie

Bland selleri, ost, hvidløg, æg, rasp og krydderurter samt 1 tsk salt.
Rør farsen godt, form 4 bøffer og steg dem gylden i olien, 4 min. på hver
side.

kh,
Christina

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-12-04 13:24

"Christina S" <christina-g@nospam.dk.invalid> skrev:

> [...]
>
> Bland selleri, ost, hvidløg, æg, rasp og krydderurter samt 1 tsk
> salt. Rør farsen godt, form 4 bøffer og steg dem gylden i olien, 4

Se det lyder jo faktisk ret lækkert og virker bedre end de
kartoffelröstiagtige nøddebøffer jeg havde fundet frem til.

Også tak for forslagene til Gerner og "Omnolog".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 09-12-04 12:58

> Jeg skal i weekenden have en vegetar til middag (spiser ingen former
> for kød men æg, mælk, ost mv. er ok).
>
> Jeg er blevet foreslået at lave vegetarbøf. Er der nogle der har nogle

Må jeg ikke have lov at foreslå noget andet? Det er ca. 30 år siden, at
vegetarer absolut skulle have noget, der enten hed "bøf", "frikadeller",
"steg" eller "postej". Det er synd både for kokken, gæsten og grøntsagerne
IMHO.

Hvad med en pastaret, eller ostegratinerede grøntsager af en slags, f.eks:

http://www.ciao-italia.dk/Negozio/Ricette/parmigianamelanzane.html

/P

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-12-04 13:17

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev:

> Må jeg ikke have lov at foreslå noget andet?

Gerne. Men hun kom nu selv med vegetarbøf som et forslag

Ja det ser jo også lækkert ud.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 09-12-04 13:34

> Gerne. Men hun kom nu selv med vegetarbøf som et forslag

He he - ja, det er jo ikke godt at vide hvorfor - mange vegetarer er
overdrevent pædagogiske over for kødspisere. Afhængig af hvad formålet med
middagen er, ville jeg da klart gå efter at overraske positivt. De
gratinerede auberginer er rigtig gode og nemme at lave, men de er
selvfølgelig også temmelig fedende fordi auberginer suger så meget olie.

Hvis du virkelig vil rulle dig ud, så kan jeg anbefale
http://makeashorterlink.com/?M28622BF9. Perfekt til at score enhver med
økoromantiske tilbøjeligheder Årstidens grønt og alt det der.

/Peter