Retter med sojabønner?
Fra : Peter Westh

Dato : 09-12-04 09:19

Jeg er vant til at spise mange bælgfrugter som kikærter, linser, brune og
hvide bønner etc. I foråret købte jeg en pose sojabønner med den hensigt at
prøve at så dem i køkkenhaven - de frosne, japanske edamamebønner smager
fremragende, så en frisk version ville være alle tiders. Men vejret ville
ikke som jeg - forsommeren var alt for kold til bønner - så jeg ikke brugt
posen. Så nu står de tørrelde, udblødte bønner og koger i en gryde.

Hvad kan jeg bruge dem til? Please, henvis mig ikke til Google; der er
masser af opskrifter, men det er næsten udelukkende ren øko-bongo-mad. Jeg
søger opskrifter, der smager godt, gerne "autentiske" opskrifter fra hvor
sojabønner nu bliver dyrket og spist. Der er f.eks. en opskrift på suppe med
svinekød og sojabønner i Shandong-stil i min kinesiske kogebog. Sådan noget.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 09-12-04 17:23

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kan meddele, efter et eksperiment her til frokost, at hummus af
sojabønner ikke er nogen delikatesse. De smager jo egentlig godt, men de er
på en eller anden mærkelig måde fedtede, og så ligger de som en træsko i
maven.

Der er vist en grund til at østasiaterne laver tofu, tempeh, soyamælk, miso,
soyasauce etc.af dem.

/P

/P