Rug og hvede
Fra : Bo Warming

Dato : 08-12-04 15:02

Hvorfor er rugbrød mindre fint i mange lande, end hvedebrød?
Var fortidsmølleri dårligt til at fjerne fibre fra rug?

> "Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg syns det er sjovere, hurtigere, mere brugbart at gå til POSEN du skal
> bruge og læse
> fx rugmel 8% protein, 63% kulhydrat , 2½% fedt
> havregryn 12% protein, 63% kulhydrat, 9% fedt
> hvedemel 9½% protein, 73% kulhydrat, 1% fedt
> kulhydrat er NÆRINGSINDHOLD altså ikke ufordøjelige fibre
>
> Men skal du snobbe-blære dig i en science-rapport gør et link og nogle
copypastes
> sig bedre end min gammeldagshed.
Men det ku være at et USA-link var om fuldkorns/grahams/mel uden kim/med kim
eller anden detalje der ku forstyrre tallene en smule i forhold til danske
forhold - trist at de ikke oplyser om durum-hvede ctr blød hvede - det er
vist vigtigt for bageevne vedr pizxa mm..