Stegt flæsk med persillesovs
Fra : Peo

Dato : 07-12-04 21:17

Hejsa,

Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med hvordan jeg laver stegt flæsk
med persillesovs?

Jeg er ikke helt med på om jeg skal lave flæsken i ovnen eller på panden (
kombi?), og så er jeg helt på herrens mark når det kommer til sovsen... En
grundig how-to på en god persillesovs ville jeg blive rigtigt glad for.

tak for mad,
Michael

Fra : Basil

Dato : 07-12-04 21:49

Peo wrote:
> [...]
> grundig how-to på en god persillesovs ville jeg blive rigtigt glad for.

Umm, det skal vi have i morgen.
Det er så nemt at lave, men tager så lang tid at skrive, så jeg håber nogen
andre gider gøre det.
Kai

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 07-12-04 22:00

Nu kan jeg kun skrive hvordan jeg laver det. Jeg steger flæsket på panden
(nok ikke det mest fedtfattige, men gør det alligevel).
Når jeg laver sovsen smelter jeg noget smør i en gryde, herefter kommer
jeg mel i og så skal der mælk i indtil man opnår den tykkelse man gerne vil
have. Husk at sovsen bliver tykkere når den koger så hæld mælk i
efterhånden. Så smager jeg til med salt og peber og så kommer persillen i.
Husk at sovsen skal koge efter persillen er kommet i for at slå evt.
jordbakterier ihjel.
Det er så min "opskrift"

Linda

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-12-04 22:02

Peo wrote:

> Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med hvordan jeg laver stegt
> flæsk med persillesovs?

Gode skiver stribet flæsk steges ved svag-jævn varme indtil de er helt
gyldenbrune. De vendes af og til.

De skal næsten være sprøde, men dog ikke helt, da de så er ødelagt.

Sovsen:

Lige dele smør og hvedemel røres for jævn varme i en gryde (gerne tykbundet)
sammen til en flydende dej. Sødmælk tilsættes under piskning til sovsen har
en "vis konsistens" (ja, man må prøve sig frem). Til to spskf mel og ditto
smør går der vel en halv liter mælk. Sovsen koges i et par minutter under
omrøring (vigtigt, da den ellers vil smage af mel) og holdes derefter lige
under kogepunktet ved svag varme. Tilsmages med salt, hvid peber og revet
muskatnød. Underdriv ikke med saltet, men der er naturligvis grænser.

Hak ufattelig meget persille (jo mere, jo bedre. Jeg bruger et kæmpebundt
til ½ liter mælk). Lige inden serveringen smides persillen i sovsen, der
røres hurtigt rundt og så på bordet!

Tilberedningstiden på sovs og flæsk er nogenlunde ens.

Serveres med kogte, pillede kartofler og hjemmesyldtede rødbeder.

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-12-04 23:09

"Peo" <michael*UNDERWEAR*@swush.com> wrote in message

> Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med hvordan jeg laver stegt
> flæsk med persillesovs?

I ovnen på en rist med flæskestykkerne. Det oser ikke, og de passer sig
selv. Husk en bradepande under! 200 grader indtil de er sprøde og gode (ca.
20-40 min.). Ud af ovnen og og ordentligt skævt salt på. Køb evt. røget
flæsk, der for nogle er mindre fed i smagen. Jeg foretrækker dog den
traditionelle ikke-røgede udgave.

En ordentlig klat smør fra Øllingegaard i en tykbundet gryde. Smeltes sammen
med en passende mængde mel. Konsistensen skal være tæt på klumper. Nogle
vælger af koge den færdige sovs igennem for at slippe af med melsmagen - jeg
slår melsmagen ihjel allerede i starten ved at varme smør/melblandingen godt
igennem, dvs. inden tilsætning af mælk. Når blandingen begynder at tage lidt
farve og blive flydende igen, er det tid at tilsætte mælk.

Gryden af blusset. Lækker-lækker 15-timers sødmælk fra Øllingegaard
tilsættes under omrøring. Lidt i starten - derefter mere og mere. Husk at
røre alle klumper ud, inden yderligere mælk tilsættes. Bemærk, at du skal
tilsætte så megen mælk, at sovsen lige ender til den tynde side, da den
tykner lidt ved servering. Pas nu på, den ikke brænder på i bunden.

Smages til med meget salt. Kevin snakker om hvid peber og muskatnød - ham om
det

Massevis af frisk persille hakkes. Frossen kan til nød bruges, hvis man står
nede i Ischgl, er på skitur med gutterne, skal spise 20 fuldvoksne mænd af,
og ikke har alle de friske grøntsager lige ved hånden

Persillen knaldes i sovsen lige inden servering. Du skal _ikke_ koge sovsen
efter tilsætning af persille. Sovsen skal faktisk slet ikke koge, hvis du
har husket at brænde melsmagen godt af i starten.

Serveres med grydesvampskurrede, letkogte aspargeskartofler. Har du unger i
nærheden, kan det forsvares at tillade spisning med fingrene.

--
-Jens B.

Fra : Peo

Dato : 08-12-04 09:18

Tak skal i alle sammen have for de gode råd. Jeg fik til fulde svar på mine
spørgsmål.

mvh.
Michael

Fra : Peo

Dato : 16-12-04 13:34

Tak for al hjælpen gutter og gutinder.
Jeg lavede den stegte flæsk med kartofler og persillesovs til drengenes
udbredte begejstring.

Peo