Skole-antifilm-kanon PIS A
Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-04 10:34

Skal film-glæde fremmes, skal de unge vælge biografbesøg og DVD-indkøb af
lyst og egen interesse for filmbudskaberne - evt for at få fisse ved at
snobbe for den filmsmag som piger finder sexet

Skal film-GLÆDE DRÆBES så har Politiken 10dec opskriften
- en "kanon" som alle skal tvangsindlægges til at se

Det var slemt nok med bog-KLASSIKERE som du skulle læse før du var moden til
dem

Intet har været så ondt mod filmkunst som dette

Jeg kan ikke forestille mig værre helvede end 3 gymnasieår hvor du
jødestjernes som en med "hul i almendannelsen" hvis du ikke har koncentreret
dig i hvert kedsommelig sekund af

Breaking the waves
Vredens Dag (Dreyer - før Kristi fødsel
Kundskabens træ
Pelle Erobreren
Gummitarzan
Forbrydelsens element
Soldaten og Jenny
Festen
Sult

Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-04 11:16

Jeg glemte to film af den ny film-PISA-kanon som film-eliten er nået til
enighed om

Den eneste ene (Susanne Bier)
Sørensen og Rasmussen(Emanuel Gregers)

Er jeg gammeldags, når jeg mener at FILM SKAL SES AF LYST, IKKE AF TVANG?
- i biografen eller på DVD er mindre væsentligt

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-12-04 15:36

On Fri, 10 Dec 2004 11:15:48 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>Er jeg gammeldags, når jeg mener at FILM SKAL SES AF LYST, IKKE AF TVANG?
>- i biografen eller på DVD er mindre væsentligt

Jeg er enig. Hvis hensigten med en fimkanon er at vække de danske
skolebørns interesse for mediet, er det jo direkte åndssvagt at sætte
dem til at se "Vredens dag" og "Sult".

"Far til Fire", "Gummi-Tarzan" og "Valhalla" ville derimod nok kunne
give dem lyst til at prøve igen.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 11-12-04 01:41

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> dem til at se "Vredens dag" og "Sult".
>
> "Far til Fire", "Gummi-Tarzan" og "Valhalla" ville derimod nok kunne

"Vække deres interesse for mediet"?! Der er vist intet der tyder på at
der er behov for en indsats for at få børn til at se flere film.

Derimod kunne der være behov for undervisning i at sætte pris på de gode
film og i at kunne gennemskue de dårlige.

Mikkel

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-12-04 08:50

On Sat, 11 Dec 2004 01:41:01 +0100, Mikkel Møldrup-Lakjer
<mikkel@fabel.dk> wrote:

>Derimod kunne der være behov for undervisning i at sætte pris på de gode
>film og i at kunne gennemskue de dårlige.

Bortset fra, at ingen kan blive enige om, hvad der er skidt, og hvad
der er kanel.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 11-12-04 09:24

Niels Søndergaard wrote:

> Bortset fra, at ingen kan blive enige om, hvad der er skidt, og hvad
> der er kanel.

Jamen så kunne vi jo bare sætte alle børnene til at læse
triviallitteratur og se filmatiseringer af Barbara Cartland droppe alt
det andet.

Synes du vi skal det?

Mikkel

Fra : Bo Warming

Dato : 11-12-04 10:59

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så kunne vi jo bare sætte alle børnene til at læse
> triviallitteratur og se filmatiseringer af Barbara Cartland droppe alt
> det andet.
>
> Synes du vi skal det?

DET ER BØRNENEs
F O R Æ L D R E,
DER BEDST VED HVAD ER GODT FOR DEM, så hvis forældrer ved lærermødet ønsker
Morten Korckfilm analyseret så - why not?

Fremtidsforsker: Kanon er fortid --
Alle værdiundersøgelser viser, at danskerne er individualister og ikke vil
påduttes bestemte opfattelser af, hvad der er godt og dårligt.
http://www.jp.dk/login?url=kultur/artikel:aid=2768748

KULTURKANON UDLØSER BORGERLIG KULTURKAMP
Den konservative kulturminister Brian Mikkelsen splitter Venstre med sit
forslag
om at kanonisere udvalgt kunst og kultur. Det åbner spørgsmålet: Skal staten
være med til at definere, hvad der er dansk?
læs mere: http://www.berlingske.dk/kultur/artikel:aid=515334

Tooth+claw ondskaben, og den rigtig onde.

"Vi har en ondskab i os, der kan få det til at isne." Emerson

MEN JEG ER DA RAR, og volder,stjæler,lyver aldrig, så hvordan kan folk hidse
sig op og se ondskab i mig???

Mange vender sig fra mine holdninger i rædsel, incl kvinder der
indledningsvis var forelsket i mig, og pludselig er det som om jeg stjal
deres barnetro og livsløgn og lykke, og de vil aldrig se mig igen eller
begrunde kærlighed-had-kovendingen.

"If we could see all the evil that may spring from good, what should we do?"
Luigi Pirandello

"Nature , red in tooth and claw" digter Shakespeare når han ækles ved ond,
ond junglelovs-sadisme. Fortrænger jeg den og den kommer ud gennem
sidebenene, knaphullerne, tastaturet???

" En del af værdien ved plyndringsbytte kommer af den måde man opnåede
det". Samuel Johnston

"Hvis det onde ikke var et gode, ville det være forsvundet"
, ræsonerede han og fremdrog positive aspekter ved friskhed, misundelse,"

"All cruelty springs from hard-heartedness and
weakness.Lucilius

Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

" Hellere være ondskabsfuld end kede sig. KlausRifbjergs mor

"Lasten er et uhyre med et så afskyeligt udseende, at man kun behøver at se
den for at hade den; dog, ser man den for ofte og bliver fortrolig med dens
ansigt, tåler man den først, får så medfølelse med den og ender med at favne
den. Alexander Pope

" Men det værste er de små tanker. Heller ondt gjort end småt tænkt.
Nietzsche

"Jeg bebrejder ikke min tid at den er ond, men at den er ussel. Kierkegaard

" Ubekymrede, spottelystne,voldslystne - således vil visdommen os, thi den
er en kvinde og elsker altid kun krigsmænd. Nietzsche

" Ingen kvinde gifter sig for pengenes skyld. Det er alle kloge nok
til inden de gifter sig med en millionær, at blive forelsket i ham. Cesare
Pavese

" The art of living is the art of knowing how to believe lies Cesare Pavese

"All sins have their origin in a sense of inferiority, otherwise called
ambition. Cesare Pavese

"Without doubt some things determine certain physilogical and psycological
factores conserning luck or bad-luck,happiness or unhappiness But we do not
know what they are Alexis Carel

"Hvis vi kendte alle universets hemmeligheder, ville vi straks henfalde i en
ubodelig kedsomhed. Anatole France 1844-1922

" Our enemies approach nearer to truth in their judgments of us than we do
ourselves.La Rochefoucauld

" Forregnelse i selskabslivet. _Denne_ ønsker at være interessant ved sine
domme, _hin_ ved sine sympatier og antipatier , _en tredie_ ved sine
bekendtskaber, _en fjerde_ ved sin isolation -og de forregner sig alle
- Ti den, for hvem skuespillet opføres, mener just selv at være det eneste
skuespil, der kommer i betragtning. Nietzsche

" All that we do is done with an eye to something else.
Aristotle

"We do not regret the loss of our friends by reason of their merit,
but because of our needs and for the good opinion that we believed them to
have held of us.La Rochefoucauld

" Intet menneske har ret til at klandre eller fordømme et andet. I
virkeligheden kender vi ikke nogen andre rigtigt. Thomas Browne

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-12-04 11:05

On Sat, 11 Dec 2004 09:23:59 +0100, Mikkel Møldrup-Lakjer
<mikkel@fabel.dk> wrote:

>Jamen så kunne vi jo bare sætte alle børnene til at læse
>triviallitteratur og se filmatiseringer af Barbara Cartland droppe alt
>det andet.
>
>Synes du vi skal det?

Ikke droppe alt det andet, men Cartland og den slags er jo en
væsentlig del af den kulturelle virkelighed og bør indgå i
undervisningen. Afskrækkende eksempler er også udviklende.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 11-12-04 11:39

Niels Søndergaard wrote:

> Ikke droppe alt det andet, men Cartland og den slags er jo en
> væsentlig del af den kulturelle virkelighed og bør indgå i
> undervisningen. Afskrækkende eksempler er også udviklende.

Det kan vi godt blive enige om.

Mikkel

Fra : Kim2000

Dato : 11-12-04 01:55

> skolebørns interesse for mediet, er det jo direkte åndssvagt at sætte
> dem til at se "Vredens dag" og "Sult".

Vredens dag kender jeg ikke, men Sult er da en fremragende film, den er på
sin vis røvkedelig, men alligevel er historien så facsinerende at man ikke
kan stoppe med den. Man er flere gange ved at skrige over vores hovedpersons
ufattelige stolthed og tåbeligheder og hans mærkværdige handlinger.

> "Far til Fire", "Gummi-Tarzan" og "Valhalla" ville derimod nok kunne
> give dem lyst til at prøve igen.

Jeg må erkende at da jeg genså Valhalla fornyligt var jeg dybt skuffet,
triste tegninger, halvtam historie og der var meget langt mellem grinene,
den var milevidt fra den standard som vi er forvænt med i dag, her tænker
jeg på Shreck 1 & 2, Alladin, Løvernes Konge og mange andre. Gummi Tarzan og
Far til fire er vi helt enige om (tip: 15 kroner for far til fire filmene i
føtex på vhs).

Kim

Fra : Morbid Angel

Dato : 11-12-04 13:00

On Fri, 10 Dec 2004 11:15:48 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>Er jeg gammeldags, når jeg mener at FILM SKAL SES AF LYST, IKKE AF TVANG?
>- i biografen eller på DVD er mindre væsentligt

Vel for det meste er det at gå i skole tvang i forvejen :)

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Bo Warming

Dato : 11-12-04 13:25

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vel for det meste er det at gå i skole tvang i forvejen :)

Jeg går ikke ind for at hvis skuden hælder, så vælt den dog.

Der er gode tendenser mht at give elever medansvar for hvad de vil læse af
skønlitteratur.