hvad svarer 1kcal til?
Fra : bj

Dato : 10-12-04 22:22

bj

Fra : bj

Dato : 10-12-04 22:46

fandt lige den her selv

http://www.kursad.dk/fitnes/kost.htm

bj

"bj" <b_hoejgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:41ba14a9$0$286$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> bj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-04 22:45

"bj" <b_hoejgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:41ba14a9$0$286$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

En kilokalorie (1 kcal) svarer til 4,184 kilojoule (4,184 kJ).

1 kcal svarer meget godt til den mængde energi man bruger pr. kilo
kropsvægt, når man løber 1 km

1 kcal svarer til den energi, der skal til for at opvarme 1 gram vand 1 grad

Var det svar på dit spørgsmål?

Mvh. Lisbeth

Fra : bj

Dato : 10-12-04 23:35

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41ba1a7a$0$22691$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> kropsvægt, når man løber 1 km
>
> 1 kcal svarer til den energi, der skal til for at opvarme 1 gram vand 1

Ja, tak for det. det kunne jeg bruge, har lige lavet en ugeplan for
kostomlægning.....

er det helt ved siden af?

Mandag

Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lørdag
søndag

30g brød
30g brød
30g brød
30g brød
30g brød
30g brød
30g brød

Tidselolie 1tsk
Tidselolie 1tsk
Tidselolie 1tsk
Tidselolie 1tsk
Tidselolie 1tsk
Tidselolie 1tsk
Tidselolie 1tsk

App. Juice 1 ¼ dl.
App. Juice 1 ¼ dl.
App. Juice 1 ¼ dl.
App. Juice 1 ¼ dl.
App. Juice 1 ¼ dl.
App. Juice 1 ¼ dl.
App. Juice 1 ¼ dl.

Mælk 2½dl
Mælk 2½dl
Mælk 2½dl
Mælk 2½dl
Mælk 2½dl
Mælk 2½dl
Mælk 2½dl

30 g. fras
70g ost
1 øg
70g ost
30g fras
1 æg
30g fras

MIDDAG

MIDDAG

MIDDAG

MIDDAG

MIDDAG

MIDDAG

MIDDAG

60g. brød
60g. brød
60g. brød
60g. brød
60g. brød
60g. brød
60g. brød

150g Kylling
120g Laks
80g Lever
120g Rejer
120g Oksekød
2 æg
120g skinke

Grønt peber
Broccoli
Ærter
Porrer
Rosenkål
300g bl.
Gulerod

Hvidkål
Rødt peber
Spinat
Tomat
75g ris
2stk. mayo
Grønt peber

Blomkål
Spinat
75g spagh.
Hvidkål
Svampe

75g. spagh.

2½dl mælk
2½dl mælk
2½dl mælk
2½dl mælk
2½dl mælk
2½dl mælk
2½dl mælk

Tidselolie 2
2tsk mayo
Tidselolie 2
Tidselolie 2
Tidselolie 2

Tidsel 1

AFTEN

AFTEN

AFTEN

AFTEN

AFTEN

AFTEN

AFTEN

30g brød
30g brød
30g brød
30g brød
30g brød
30g brød
30g brød

170g pølse
170g kalkun
120g. røget makrel
170g kalkun
170g kylling
170g kalkun
120g tun

Tomat
Rosenkål
300g bl.
300g bl.
Gulerod

Ærter

Svampe
Løg

Grønne bønner
Broccoli
Tomat

Gulerod
Gulerod

Hvidkål
Spinat

FRUGT

FRUGT

FRUGT

FRUGT

FRUGT

FRUGT

FRUGT

125g jordbør
1 Appelsin
Ananas + 2spsk saft.
1 Appelsin
2 halve pærer + 2spsk saft
1 æble
2 halve fersken + 2spsk saft

½ banan
1 æble
Pære
1 pære
½ banan
125g Jordbær
1 æble

1 æble
1 pære
125g jordbær
½ banan
1 æble
½ banan
Appelsin

Per del grøntsager regner jeg med ca. 100g.

Tidselolie vælger jeg fordi jeg også kan bruge den til dressinger.

Jeg træner pt. vel 10-12timer pr. uge + tre gange styrketræning ved siden
af. Bliver vel optimeret til over 20 timer pr. uge i min konkurrence-sæson.

Jeg vælger naturligvist at fylde mere på kosten de dage, hvor jeg træner
mest. Derudover spiser jeg rent protein efter træning i en blanding med
kakao-skummetmælk eller bare skummetmælk. Samt, at jeg indtager meget væske
i form af vand og spiser et kosttilskud i form af "måltidserstatning" som
jeg har fundet på apoteket. Det spiser jeg inden jeg hopper i seng (ca. 1
time før).

Ind imellem ryger der også en kage eller to indenbords (det skulle gerne
stoppe!).

Jeg vil mene, at man kan erstatte både kød, fisk og grøntsager efter
forgodtbefindende med kød, fisk og grøntsager fra samme "gruppe", når bare
man sørger for at få lidt af hvert. Det vil sige, at man f. eks. godt kan
erstatte rejer med sejfilet, skinke med et andet svineprodukt og så videre.

jeg er ikke lige så opfindsom med frugt, så hvis du har nogle guldkorn oppe
i ærmet er jeg lutter øre. Iøvrigt, hvis der er kommentar til ovenstående er
jeg lutter øre. Jeg har tilmeldt mig det nye forum Slankerummet.dk, hvilket
jeg synes et godt initiativ. Jeg vil lægge dette derind ved lejlighed, men
først efter respons herfra gruppen.

mvh

bj

Fra : Mus

Dato : 11-12-04 00:37

Det minder lidt om vægtkonsulenternes principper

Det virker meget uoverskueligt den måde du har stillet det op.

Jeg har svært ved at overskue om det er for lidt med så ekstrem meget motion
(ja jeg synes i hvert fald det er meget) - men det ved du nok bedre end jeg.
Da jeg tabte mig spiste jeg omtrent som dig - dog nok lidt mindre frugt og
nok også lidt mindre brød og lidt mere grønt (4-600 g pr dag). Men skal du
tabe dig ? - synes ikke helt det fremgår. Der står du konkurrencetræner. Så
går ikke ud fra du er vildt overvægtig. Har ikke forstand på hvad man skal
spise når man træner til konkurrence????? Spørg evt på www.motion-online.dk
(mener det er det siden hedder)

Et eller andet sted er det også svært at se du ikke vil løbe surt i det,
hvis det er det samme du spiser uge efter uge. Men kan godt se det også er
svært at få tid til at have en lidt mere løs plan med så mange timer du
træner, hvis du også har fuldtidjob og familie. Men det ser dejlig varieret
ud.

Mht frugt. Hvad med svesker, clementiner, sharonfrugter, tørret aprikos,
blommer, frisk abrikos, kiwi, hindbær, melon, kirsebær, vindruer -
selvfølgelig alt efter hvornår der er sæson til det.

Det smager super at blende mælk med frosne eller halvfrosne bær og lidt
sukker/sød eller at blende svesker, ferskner eller banan med yoghurt og så
lade det stå koldt lidt.

LN

Fra : bj

Dato : 11-12-04 13:38

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> går ikke ud fra du er vildt overvægtig. Har ikke forstand på hvad man skal
> spise når man træner til konkurrence????? Spørg evt på

jeg er ikke overvægtigt, det har du ret i, men et par kilo for meget i min
sport kan gøre forskellen, omend ikke andet så mentalt. Derfor har jeg valgt
at have en kostplan frem for at skulle pine mig ned i vægt hvert år jeg skal
i kampform (det er ikke en kampsport jeg dyrker, nok mere udholdenhed)

> [...]
> svært at få tid til at have en lidt mere løs plan med så mange timer du
> træner, hvis du også har fuldtidjob og familie. Men det ser dejlig

Jeg er alene og kan derfor uden tanke på andre planlægge træning og kost
efter eget behov.

> Mht frugt. Hvad med svesker, clementiner, sharonfrugter, tørret aprikos,
> blommer, frisk abrikos, kiwi, hindbær, melon, kirsebær, vindruer -
> selvfølgelig alt efter hvornår der er sæson til det.

Gode idéer

> Det smager super at blende mælk med frosne eller halvfrosne bær og lidt
> sukker/sød eller at blende svesker, ferskner eller banan med yoghurt og så
> lade det stå koldt lidt.

Det lyder godt, de tvil jeg prøve i min blanding når jeg laer proteindrik.

Jeg ved godt at det ser uoverskueligt ud med kostplanen her i gruppen, mend
en ændrede sig da jeg kopierede den herover i gruppen fra mit word dokument.
Så hvis du er mere interesseret kan jeg da sende den på din direkte mail,
hvis du ønsker.

bj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-12-04 06:54

"bj" <b_hoejgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg synes det er helt umuligt at overskue din madplan.
Om den er OK eller ej afhænger af en lang række faktorer hvoraf flere er
uoplyste.

Giver den dig eksempelvis nok energi - i forhold til, at du (formoder jeg)
forbrænder en del med al din træning.

Det er ret svært at vurdere din madplan uden at taste det hele ind i et
program - og det orker jeg godt mok ikke gøre for dig *S*

Umiddelbart ser det ud til, at planen i det mindste er varieret, men at du
får ALT, ALT for lidt mad. (For få kalorier) men det er svært at vurdere
uden at taste maden ind i et program. Jeg bruger www.fatlow.dk til den
slags.

Jeg træner meget - dog færre timer end dig. Men umiddelbart tror jeg ikke
engang, at din plan vil kunne holde mig gående!

Noglet helt andet er så, at jeg hverken kunne eller ville leve med at skulle
spise afmålte portioner. Det forekommer mig at være en unaturlig måde at
spise og leve på. Men jeg er klar over, at nogle har det bedste med sådanne
regler og skemaer, som jo ikke i sig selv behøver være usunde. Men skal du
have en hel madplan vurderet, bør du henvende dig til en diætist eller
lignende.

Mvh. Lisbeth

Fra : bj

Dato : 11-12-04 13:33

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41ba8d86$0$23051$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
>
> Det er ret svært at vurdere din madplan uden at taste det hele ind i et
> program - og det orker jeg godt mok ikke gøre for dig *S*

Det forstår jeg godt, jeg vil dog lige tilføje, atjeg ikke lever efter samme
kostplan hver uge, men varrierer med en ny hver uge eller vher 14. dag. Og
indimellem kommer der også mere pasta/ris i programmet end nævnt.

> [...]
> får ALT, ALT for lidt mad. (For få kalorier) men det er svært at vurdere

Har kigget ligt på den, det ser ud til at være et godt redskab.

> [...]
> du
> have en hel madplan vurderet, bør du henvende dig til en diætist eller

Jeg har det fint nok med en kostplan på denne måde. Og det er ej heller et
ukendt fænomen blandt sportfolk, hellere det end at skulle vægtpine sig selv
og længere tid for at ramme kampvægten til sin sport. Så hellere have en
kostplan

bj

Fra : Kathrine

Dato : 11-12-04 17:04

"bj" skrev:

> [...]
sig selv
> og længere tid for at ramme kampvægten til sin sport. Så hellere have

Er der ikke en træner?
De har jo ofte selv erfaringer med kostplaner og hvad der kræves af
energi til netop din sport.
--
Kathrine

Fra : bj

Dato : 11-12-04 19:18

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> heller et
> sig selv
> en
>
> Er der ikke en træner?
> De har jo ofte selv erfaringer med kostplaner og hvad der kræves af
> energi til netop din sport.
> --
> Kathrine

jo der en træmer omkring min sport og vi får da også klart vejledning derpå.
Har blot ikke fået respons på den endnu, ville bare lige kaste den herind og
se hvad jeg kunne få af respons hér, men er der måske en anden og bedre
gruppe til det hører jeg gerne om den

bj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-12-04 07:04

"bj" <b_hoejgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 30g brød

Er det - for lige at sætte det på spidsen for tydelighedens skyld - godt,
fuldkornsrugbrød med masser af fibre du vil spise?

Eller er det Faktas billigste og ernæringsfattige toastbrød med masser af
tilsætningsstoffer og få fibre?

Brød er ikke bare brød. Og der er brød, som du er bedre tjent med at droppe.

Mvh. Lisbeth

Fra : bj

Dato : 11-12-04 13:26

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41ba8f56$0$23056$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "bj" <b_hoejgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det - for lige at sætte det på spidsen for tydelighedens skyld - godt,
> fuldkornsrugbrød med masser af fibre du vil spise?

Godt fudkornbrød med masser af fibre, ike hvidt brød.

> Eller er det Faktas billigste og ernæringsfattige toastbrød med masser af
> tilsætningsstoffer og få fibre?

Nej

Fra : bj

Dato : 10-12-04 23:39

> [...]
>
> har lige lagt et svar ind og da jeg ville kopiere en kostplan over i
> dokumnetet her kom det til at se "øv" ud. Men jeg håber folk kan læse den

f. eks. står der Aften flere gange i træk, hvilket betyder aften=mandag
aften=tirsdag osv.

det samme med den valgte mad. Den først nævnte svarer til mandag osv.

det blev noget rigtig rod.

jeg laver det ikke om, jeg hopper på hovedet i seng.

bj

Fra : Maria de Francis

Dato : 11-12-04 11:36

> [...]
meddelelse news:41ba1a7a$0$22691$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> 1 kcal svarer til den energi, der skal til for at opvarme 1 gram vand 1

Det var da spøjst, da jeg havde fysik skulle der kun 1 cal (1 kalorie) til
at opvarme 1 gram vand 1 grad. Men der kan man jo bare se.

Mvh
Maria

--
Det er beskæmmende, at vi lever i en tid,
hvor det er lettere at sprænge et atom end en norm.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-12-04 13:38

"Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> skrev i en
meddelelse news:55Aud.37$ow.6@news.get2net.dk...

> Det var da spøjst, da jeg havde fysik skulle der kun 1 cal (1 kalorie) til
> at opvarme 1 gram vand 1 grad. Men der kan man jo bare se.

Jeg går ud fra, at 1 kilokalorie (kcal) = 1 Kalorie (Cal) = 1000 kalorier
(cal)

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria de Francis

Dato : 12-12-04 08:49

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41baebcb$0$23056$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> meddelelse news:55Aud.37$ow.6@news.get2net.dk...

> Jeg går ud fra, at 1 kilokalorie (kcal) = 1 Kalorie (Cal) = 1000 kalorier

Ja, men det har vel heller ikke så meget at gøre med at 1 gram vand opvarmes
1 grad. Det du gør er at blande madkalorier, Cal og varmeenergiens cal
sammen. Der går 1000 cal på 1 Cal, eller 1 kcal (eller ca 4,2 kJ). Så
faktisk opvarmes der 1000 g eller 1 kg vand på 1kcal (eller om du vil 4,2
kJ).

Mvh
Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-12-04 17:57

"Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> skrev i en
meddelelse news:yJSud.5$WA5.4@news.get2net.dk...

> Det du gør er at blande madkalorier, Cal og varmeenergiens cal
> sammen.

De var ikke blandet sammen, men adskilt som tre (forskellige) eksempler.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria de Francis

Dato : 13-12-04 09:18

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41bc7648$0$29448$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> meddelelse news:yJSud.5$WA5.4@news.get2net.dk...

> De var ikke blandet sammen, men adskilt som tre (forskellige) eksempler.

Men det ændrer så ikke ved at der kun skal 1 cal (1 kalorie) til
at opvarme 1 gram vand 1 grad. Og det var egentligt humlen i responset.

Mvh
Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-12-04 09:37

"Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> skrev i en
meddelelse news:6fcvd.24$3s6.19@news.get2net.dk...

> Men det ændrer så ikke ved at der kun skal 1 cal (1 kalorie) til
> at opvarme 1 gram vand 1 grad. Og det var egentligt humlen i responset.

NU er jeg med *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria de Francis

Dato : 13-12-04 12:53

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41bd5642$0$14236$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> skrev i en
> meddelelse news:6fcvd.24$3s6.19@news.get2net.dk...

> NU er jeg med *S*
>
> Mvh. Lisbeth

*S*

Mvh
Maria

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-12-04 23:41

In article <41ba14a9$0$286$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, bj wrote:

1 cal = den energi der skal til at opvarme 1 gram vand 1 grad
(vist nok på 1 sekund).

1 kcal = 1000 cal / 1000 kalorier. Den energi der kan varme
1000 gram vand 1 grad på 1 sekund.

Da Cola Light indeholder 1 kcal per 100 gram ved 20 grader celsius,
så er det så vil en nedsættelse af temeperaturen på 1 dl Cola Light
med 10 grader til 10 grader C medføre at energien i colaen bliver
1kcal lavere, og den bliver dermed energineutral. Hvis den kommer
ned på køleskabstemperatur, så taber du 0,5 kcal per dl cola light
du drikker.

Fra : Maria de Francis

Dato : 23-12-04 06:09

meddelelse news:slrncsju0f.10e.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]
> 1kcal lavere, og den bliver dermed energineutral. Hvis den kommer
> ned på køleskabstemperatur, så taber du 0,5 kcal per dl cola light

*G*

Ja, tænk hvis det var så nemt. Det sætter den kolde buffet i et andet lys.
Eller store portion is? Sikken man kunne tabe sig, hvis det lige var sådan.
Hvad taber man sig på koldt vand?

Mvh
Maria

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 21:20

In article <9qsyd.36$GP4.30@news.get2net.dk>, Maria de Francis wrote:
> [...]
>
> *G*
>
> Ja, tænk hvis det var så nemt. Det sætter den kolde buffet i et andet lys.

Det skal være frosset vand eller Coca Cola Light. Andet med mere energi
duer ikke.

> Sikken man kunne tabe sig, hvis det lige var sådan.
> Hvad taber man sig på koldt vand?

Det er ikke løgn. Koldt vand må antages at være energiløst (det skal
reelt opvarmes til 37 grader og forbrænder derfor energi), og hvis
man så nedkøler 1 liter vand med 15 grader til 5 grader, så er der
1000 gram * 15 grader = 15000 cal = 15 Kcal energiunderskud.

Bakkedal smør (Kærgården konkurrent) indeholder 680 Kcal per 100g,
så godt og vel 45 liter iskoldt vand kan klare 100g af dette
blandingsprodukt.

Så du kan se, man skal drikke meget vand. Og så bliver vand farligt.
Hvis man drikker 100 liter om dagen i 10 år fordobler man vist risikoen
for kræft.

Fra : Maria de Francis

Dato : 30-12-04 10:06

meddelelse news:slrnct3g0k.9ja.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
>
> Bakkedal smør (Kærgården konkurrent) indeholder 680 Kcal per 100g,
> så godt og vel 45 liter iskoldt vand kan klare 100g af dette

Åh ja, man skal naturligvis bruge energi på at varme den op, men som et
middel til ligefrem at tabe sig, tror jeg den er tvivlsom.
Man skal også bruge energi til at holde sig varm i kulden, så render man ud
i kulden mens man spiser kold mad.......bliver man sq nok bare syg. *G*
Og man bruger også energi på at rydde op og gøre rent, så det kan også
anbefales her ved årets udgang.

> Så du kan se, man skal drikke meget vand. Og så bliver vand farligt.
> Hvis man drikker 100 liter om dagen i 10 år fordobler man vist risikoen
> for kræft.

100 liter /dag? Det er da lige til at drukne i. *S* Til gengæld tror jeg det
er godt med vand igennem systemet, men i noget mindre målestok.

Mvh Maria

Fra : Bettina Christensen-~

Dato : 26-12-04 21:34

1 kcal er et udtryk for den mængde energi du får fra hhv. fedt,
kulhydrater, protein og alkohol.
Fedt 9 kcal pr. gram
Kulhydrat 4 kcal pr. gram
Protein 4 kcal pr. gram
Alkohol 7 kcal pr. gram
Dvs. at for hvert gram fedt og alkohol du indtager skal du
forbrænde mere for at holde vægten end, hvis du indtager protein
og kulhydrat. Du kan altså spise ca. dobbelt så store portioner
mad, hvis de primært indeholder kulhydrater og protein end, hvis
det er fedt og alkohol, du indtager, og du vil få den samme mængde
energi ud af det.
I praksis vil det sige at du primært skal koncentrere din kost
omkring fødevarer med mange kulhydrater dvs. frugt og grøntsager
og rugbrød, samt proteinholdige ting som magert kød, magre
mælkeprodukter som skummetmælk, ylette. Fedtstoffer skal vi have,
men de skal begrænses. Kulhydrat får dit blodsukker til at stige,
og dermed produceres der også mere insulin i kroppen for at få
blodsukkeret ned igen og du vil få trang til at spise igen. Derfor
er det ikke ligegyldigt, om du spiser såkaldte langsomme
kulhydrater, som er grøntsager og rugbrød eller hurtige
kulhydrater som rent sukker, druesukker, frugtjuice etc. Skal du
løbe eller til eksamen, har du brug for de hurtige kulhydrater
imens du foretager dig disse ting. Ellers skal du primært spise
langsomme kulhydrater.
Med venlig hilsen Bettina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-12-04 00:27

"Bettina Christensen-Dahlby" <BlackVelvet@privat.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11040934010.368078240280258@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> mad, hvis de primært indeholder kulhydrater og protein end, hvis
> det er fedt og alkohol, du indtager, og du vil få den samme mængde

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du mener med ovenstående.

Når du taler om "dobbelt så store portioner" taler du så om hvor store
portionerne SER ud, hvor meget de vejer eller hvor mange kalorier, de
indeholder?

Mvh. Lisbeth

Fra : Bettina Christensen-~

Dato : 26-12-04 21:45