Dr. atkins diæt!!
Fra : sangparakit

Dato : 10-12-04 14:00

Hej jeg sad og så tv her for leden om Dr. atkins diæt hvor der var mange
mennesker der talte varmt for denne diæt og andre der mente den ikke var
sund.
den gik ud på i store træk at spise fedt ok protein men ingen kulhydrat hvis
jeg forstod den rigtigt. du fulgte en der tabte sig lidt på den, men som
ikke havde det ret godt mens hun var på den.
nogle der har nogle erfaringer med denne diæt syntes da den var lidt
spændende.
og jeg er altid intresseret i noget der kan hjælpe en med at tabe sig.
knus

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 10-12-04 15:42

Prøv af gå ind på Google, der er over 200 indlæg om emnet !!
Mvh
Hans

Fra : Karen Drejer Kristen~

Dato : 10-12-04 16:00

> [...]
>jeg forstod den rigtigt. du fulgte en
>der tabte sig lidt på den, men som
>ikke havde det ret godt mens hun var på den.

Hej sangparakit.
Jeg har været på den ca. 5 mdr nu, og kan kun anbefale den. Men
hører du til dem, der ikke kan undvære brød, paste, ris, frugt i
store mængder og kartofler, er den sikkert ikke den bedste. Jeg
bytter til hver en tid gerne med flødestuvede champignon og smør ;-
) Og at der ingen grøntsager er, er en skrøne. Jeg spiser grønt
til alle måltider og får flere end jeg gjorde før. De første 14
dage må man ikke få over 20 gr kulhydrater om dagen, og derefter
kører man gradvist op og varierer dem yderligere. Vil anbefale dig
at låne bogen på biblioteket og se, om det er noget for dig. Hvis
du ønsker en mere moderat udgave, hvor du også kan få frugt,
er "South Beach"- kuren mere liberal.
--
pjuller

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-12-04 20:10

sangparakit wrote:

[Snip Atkins]

> du fulgte en der tabte sig lidt på den, men som ikke havde det ret
> godt mens hun var på den.
> nogle der har nogle erfaringer med denne diæt syntes da den var
> lidt spændende.

Jeg kunne mere eller mindre have kopieret indlægget fra "slet RG6IK"
aka Karen Drejer Kristensen (hint, Karen: Din måde at skrive slet på
går imod standarden og får nogen nyhedslæsere, som min egen, til at
vise dette i stedet for dit navn).

Jeg har nedfældet nogen tanker om forløbet på
http://ekot.dk/projekter/mindre/
De bør nok læses med et glimt i øjet.

Det er forøvrigt jævnt irriterende at så mange medier behandler Atkins
diæten aldeles overfladisk: "Ingen kulhydrater overhovedet og Dr.
Atkins døde forresten af overvægt" er et niveau der er set for tit.

Fra : Jan

Dato : 11-12-04 09:45

Hej Toke

Kanon hjemmeside...

Jeg kører selv "lidt" Atkins og har tabt godt 5 kilo på 3 uger
ikke meget måske, men der er lidt forhindringer i december..

Jeg undgår ris brød kartofler, og pasta.

Hmm, pølser om morgenen, det kunne være jeg skulle prøve det, jeg kan spise
kød når som helst...

Måske vender jeg tilbage efter råd, fra én der var i samme vægtklasse, som
jeg er i nu

venlig hilsen

Jan

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-12-04 13:50

Jan wrote:

> Kanon hjemmeside...

Takker.

> Jeg kører selv "lidt" Atkins og har tabt godt 5 kilo på 3 uger
> ikke meget måske, men der er lidt forhindringer i december..

For mig har Atkins været meget enten-eller. Jeg har skejet ud meget få
gange under forløbet og hver gang har været planlagt. Men jeg har så
heller ikke haft juleudfordringen.

> Jeg undgår ris brød kartofler, og pasta.

Det store clue i Atkins er at skifte til fedtforbrænding. Det er der
det virkelig batter, specielt i starten. Hvis du f.eks. spiser frugt
får du næppe tømt dine kulhydratdepoter. 5 kg på tre uger lyder nu fint
i mine ører.

> Hmm, pølser om morgenen, det kunne være jeg skulle prøve det, jeg
> kan spise kød når som helst...

Så husk at købe nogen med lavt kulhydratindhold. I Føtex, der er
nemmeste indkøbssted for mig, er der gang i en stor pølsekonspiration:
Ligegyldigt hvilken pakke pølser jeg kigger på, indeholder den 4 gram
kulhydrat pr. 100 gram. Der er dog én undtagelse: Partypølser fra Gøl,
der har 1,5 gram.

Ellers har cheddarost været en gennemgående ting for mig, hvis man er
til ost kan det gøre et kedeligt æggemorgenmåltid spændende. Jeg gik
helt i stå med tun i en sådan grad at jeg for tiden slet ikke bryder
mig om det, men i starten var det også godt.

> Måske vender jeg tilbage efter råd, fra én der var i samme
> vægtklasse, som jeg er i nu

Det gør du bare. Jeg kigger her i gruppen flere gange om ugen, så jeg
vil foreslå du skriver herinde, så andre også kan være med.

Fra : JH

Dato : 11-12-04 13:59

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> Ligegyldigt hvilken pakke pølser jeg kigger på, indeholder den 4 gram
> kulhydrat pr. 100 gram. Der er dog én undtagelse: Partypølser fra Gøl,

Fakta har nogen kyllingepølser uden kulhydrater overhovedet.

JH

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-12-04 16:23

JH wrote:

> Fakta har nogen kyllingepølser uden kulhydrater overhovedet.

Det har Aldi også, men de smagte elendigt. Hvordan er Faktas?

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-12-04 22:55

[Toke Eskildsen | 11 Dec 2004 12:49:55 GMT]

> [...]
>det virkelig batter, specielt i starten. Hvis du f.eks. spiser frugt
>får du næppe tømt dine kulhydratdepoter. 5 kg på tre uger lyder nu fint

Jeg synes at 5 kg. på 3 uger er lidt for hurtigt at tabe sig, måske burde
man overveje at spise en anelse flere kulhydrater for at tabe sig lidt
langsommere og nemmere lade kroppen stabilisere sig?

> [...]
>Ligegyldigt hvilken pakke pølser jeg kigger på, indeholder den 4 gram
>kulhydrat pr. 100 gram. Der er dog én undtagelse: Partypølser fra Gøl,

Mht pølser, så glem de danske supermarkedspølser der desværre er fyldt med
kartoffelstivelse. Gå til den gode slagter der laver dem selv, gå i netto
og kig på de tyske pølser når de er der, og gå i metro der har et fast
udvalgt af gode tyske pølser.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan

Dato : 12-12-04 11:45

Hej René

Tak for tippet

Det vil sige, det ikke lige er nok at kikke på nærings indholdet, men at der
også skal skeles til om der er kartoffelstivelse i?
Hvad er der ellers af faldgruber?

På forhånd tak

Jan

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-12-04 16:46

[Jan | Sun, 12 Dec 2004 11:44:34 +0100]

>Det vil sige, det ikke lige er nok at kikke på nærings indholdet, men at der
>også skal skeles til om der er kartoffelstivelse i?
>Hvad er der ellers af faldgruber?

Den "farlige" er nok at komme til at købe "light" produkter - idet disse
produkter typisk er fedtreduceret og istedet tilsat en del sukker.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : JH

Dato : 12-12-04 13:07

Rene' Hjorth wrote:

> [...]
> kartoffelstivelse. Gå til den gode slagter der laver dem selv, gå i netto
> og kig på de tyske pølser når de er der, og gå i metro der har et fast

Så når der i indholdsdeklarationen på Fakta's kyllingepølser står,
at der er 0 kulhydrater, så kan man ikke stole på det -
eller hvad?
Det lyder altså lidt mærkeligt i mine ører.

- Og det er jo ikke alle der har kort til Metro,
råd til at handle hos "den gode slagter" og
ikke alle Netto'er har de samme varer.

JH

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-12-04 16:47

[JH | Sun, 12 Dec 2004 13:06:40 +0100]

>Så når der i indholdsdeklarationen på Fakta's kyllingepølser står,
>at der er 0 kulhydrater, så kan man ikke stole på det -
>eller hvad? Det lyder altså lidt mærkeligt i mine ører.

Det kan jo godt være rigtigt, hvis de "bare" kun er lavet af kød (og fedt).

> Og det er jo ikke alle der har kort til Metro,
>råd til at handle hos "den gode slagter" og
>ikke alle Netto'er har de samme varer.

Næh, men kan jo altid gøre det til en sport :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-12-04 20:07

Rene' Hjorth wrote:

> Jeg synes at 5 kg. på 3 uger er lidt for hurtigt at tabe sig, [...]

Jeg gik ud fra det var de første tre uger Jan beskrev og så er et par
af de 5 kilo vel blot vand?

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-12-04 16:48

[Toke Eskildsen | 12 Dec 2004 19:06:40 GMT]

>Jeg gik ud fra det var de første tre uger Jan beskrev og så er et par
>af de 5 kilo vel blot vand?

Ja, klart. Det var bare for at sige at det ikke var et resultat som man
burde planlægge efter på længere sigt :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Jan

Dato : 12-12-04 11:41

Hej Toke

Nu nævner du Cheddarost
Jeg troede faktisk at man kunne bruge al slags ost, simpelthen hvis den bare
sagde nul kulhydrater?
Eller er charddarost bare nummer ét i denne sammenhæng?
Når jeg laver morgenmad så laver jeg gerne nogle bacontern og champignon som
ristes sammen, og deri hældes én blomme og hviderne fra 3-4 æg, grunden til
at jeg tager blommerne fra de andre æg er at jeg ikke er så god til
æggesmagen, men på denne måde går det.
I æggemassen smuldrer jeg så endten nogle skiver god lagret skæreost eller
Høngs Klosterkrone som er min gudeost Er jeg helt forkert på den?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-12-04 20:23

Jan wrote:

> Jeg troede faktisk at man kunne bruge al slags ost, simpelthen
> hvis den bare sagde nul kulhydrater?
> Eller er charddarost bare nummer ét i denne sammenhæng?

Jeg kan bare godt lide cheddar.

> Når jeg laver morgenmad så laver jeg gerne nogle bacontern og
> champignon som ristes sammen, [...]

Guf guf. Jeg må indrømme at min kreativitet faldt hen under forløbet og
morgenmaden blev noget rutinepræget med fortrinsvis pølser og/eller æg.

For et halvt års tid siden startede jeg en lignende tråd, hvor Rene'
også deltog: http://groups.google.dk/groups?th=799968a9b9d9e76d&seekm=i7k2d01f20geq5jm5mg44jg09vi0eqpfvr%404ax.com#link1

For at følge op vil jeg sige at målet blev nået (95 => 80 kg på 5
måneder) og at der var meget mindre problemer med lugtgener i denne
omgang. Det var ikke nødvendigt med klorofyltabletter, persillespisning
eller andet, blot en større mængde grøntsager end første gang (og måske
også at kæresten ikke var gravid denne gang [Smiley]).

Jeg vil så til gengæld melde at jeg savnede rugbrød under hele forløbet
og at jeg har været vældig glad for at gå tilbage til at spise det.
Knækbrød er blevet spist som snacks i den sidste uges tid efter Atkins-
stoppet. Ris, som jeg guffede meget af førhen, er ikke så attraktivt
som forventet.

Min konklusion er foreløbig at jeg ikke vælger Atkins Way Of Life:
Dertil er rugbrød for lækkert. Jeg holder mig dog fortsat til at spise
flere grøntsager end jeg spiser ris/pasta/kartofler til aftensmad.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-12-04 16:51

[Jan | Sun, 12 Dec 2004 11:41:13 +0100]

>Nu nævner du Cheddarost
>Jeg troede faktisk at man kunne bruge al slags ost, simpelthen hvis den bare
>sagde nul kulhydrater?

Det kan man også - udover at Cheddar er en lækker ost, er den ikke "bedre"
end andre faste oste.

Bløde oste som brie o.l. kan have et lidt højere indhold af kulhydrater, men
det er stadigvæk i meget små mængder og næsten ikke værd at overveje.

> [...]
>I æggemassen smuldrer jeg så endten nogle skiver god lagret skæreost eller
>Høngs Klosterkrone som er min gudeost Er jeg helt forkert på den?

Nej, det lyder rigtigt lækkert :)

Men der burde måske nok være nogle flere grøntsager til - f.eks. et par
stave agurk e.l.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-12-04 23:19

Toke Eskildsen wrote:

> Jeg har nedfældet nogen tanker om forløbet på
> http://ekot.dk/projekter/mindre/
> De bør nok læses med et glimt i øjet.

Hej Toke
Jeg har lige kigget på din hjemmeside og blev fristet til at prøve en sådan
kur som du har brugt (god side forøvrigt).

Jeg er for 4 måneder siden begyndt at gå dagligt i motioncenter hvor jeg kører
motionscykel men mest laver styrketræning. Dette har gjort at jeg har fået
opbygget mine muskler en del, men jeg er ikke kommet af med mine deller

Eftersom Protein jo er muskelopbyggende kunne jeg forestille mig at en
kulhydratfattig kur som den du har været på, kunne være effektiv i min situation.

Hvordan sammensatte du din kur? Planlagde du alle dagens måltider eller fulgte
du blot de generelle regler du har udstukket på din hjemmeside?Har du fået
taget nogle blodprøver for at måle hvordan din kropskemi har ændret sig?
Hvilke resultater har det givet?

Lige for tiden ligger jeg på 90 kilo men med en højde på 190 og god
muskelopbygning er jeg ikke videre overvægtig - men det ville da ikke skade
mig at smide 5 kilo.

Hvilke græntsager kan du anbefale (jeg har ikke noget imod kød, men vil helst
gerne suplementere det i en udstrakt grad med grøntsager)?

Med Venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-04 13:31

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> hvor jeg kører motionscykel men mest laver styrketræning. Dette
> har gjort at jeg har fået opbygget mine muskler en del, men jeg er

Jeg dyrkede også styrketræning for et par år siden. Jeg gik til det et
par gange om ugen i et halvt års tid og vi tog godt fat. Min vægt var
94 kg gennem hele forløbet, men mon ikke der skete en vis konvertering
fra fedt til muskler?

> Eftersom Protein jo er muskelopbyggende kunne jeg forestille mig
> at en kulhydratfattig kur som den du har været på, kunne være
> effektiv i min situation.

Det er ikke noget jeg ved noget om, andet end pr. anekdote, men den kan
du godt få: En veninde har været på Atkins, mens hun holdt en pause fra
sit motionscenter. Da hun kom tilbage blev hun vejet og målt med en
delletang, eller hvad sådan en dims nu hedder, og fandt ud af at hun
havde tabt 8 kg fedt og ½ kg muskler. Træneren var noget forundret over
hvordan det kunne gå til.

Mere seriøst, så kunne det være interessant om nogen kunne pege på en
undersøgelse af Atkins vs. et mere klassisk lav-fedt forløb, hvor der
ses på hvor meget fedt der tabes og ikke blot samlet vægttab.

> Hvordan sammensatte du din kur? Planlagde du alle dagens måltider
> eller fulgte du blot de generelle regler du har udstukket på din
> hjemmeside?

Heh. Jeg bør nok lave en mere seriøs underside til min vægttabsside,
så der ikke er nogen der bruger den som opskriftsside.

Morgen- og middagsmad blev temmelig rutinepræget. Jeg spiste en del
pølser, ost, peber og øg. Til aftensmad sørgede jeg blot for at have
grøntsager som spinat, broccoli, champignon, blomkål o.l. i huset. Jeg
spiste kød hver aften, som regel oksekød.

Så det hele var rimelig planløst. Jeg vejede ikke grøntsagerne, men
kiggede på hvor de lå på kulhydratskalaen og bedømte mængden på
fornemmelsen. Som det kan ses på min side havde jeg 1½ måned, hvor der
ikke skete det store, så jeg gik nok over min grænse i det tidsrum.
Hvis jeg havde gidet veje, var forløbet sikkert blevet kortere.

> Har du fået taget nogle blodprøver for at måle hvordan
> din kropskemi har ændret sig? Hvilke resultater har det givet?

Desværre ingen prøver. Det ærgrer mig nu - det kunne have været vældig
interessant at se forskellen.

> Lige for tiden ligger jeg på 90 kilo men med en højde på 190 og
> god muskelopbygning er jeg ikke videre overvægtig - men det ville
> da ikke skade mig at smide 5 kilo.

90 kilo, 190 cm og god muskelbygning lyder slet ikke som om du har
behov for at tabe dig, men det er jo din egen sag. Jeg tvivler dog på
at du kan smide de 5 kilo ligeså hurtigt som jeg kunne: Jeg var godt
inde i fedmeområdet, da jeg startede.

> Hvilke græntsager kan du anbefale (jeg har ikke noget imod kød,
> men vil helst gerne suplementere det i en udstrakt grad med
> grøntsager)?

Autoritetsmæssigt synes jeg du skal søge på Atkins på nettet. Der er
adskillige lister med grøntsager, delt op i hvad man må spise lidt af
og hvad man må spise mere af.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-12-04 13:56

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> par gange om ugen i et halvt års tid og vi tog godt fat. Min vægt var
> 94 kg gennem hele forløbet, men mon ikke der skete en vis konvertering

Det oplever jeg også. Jeg vejer det samme som da jeg startede for 4 måneder
siden, men kiloerne er blevet flyttet lidt rundt. Der er dog det bælte i
navlehøjde som jeg ikke kan komme af med

> [...]
> grøntsager som spinat, broccoli, champignon, blomkål o.l. i huset. Jeg
> spiste kød hver aften, som regel oksekød.

Noget andet er at det vel er lidt dyrrere mad end det man almindeligvis
spiser, kød er jo dyrere end kartfler.

> [...]
> behov for at tabe dig, men det er jo din egen sag. Jeg tvivler dog på
> at du kan smide de 5 kilo ligeså hurtigt som jeg kunne: Jeg var godt

Du har ret i at der ikke er det store behov for at tabe sig, men nu hvor jeg
går relativt højt op i mit motionscenter, vil jeg gerne have det sidste
resultat til at blive godt - og så kunne det jo være sjovt med sådan en
kulhydratfattig kur. Jeg har lige lidt for meget pæreform endnu

> Autoritetsmæssigt synes jeg du skal søge på Atkins på nettet. Der er
> adskillige lister med grøntsager, delt op i hvad man må spise lidt af
> og hvad man må spise mere af.

Ja det kan jeg se du har ret i - tak for dine tips.

Jeg har forresten fået taget blodprøver årligt igennem de sidste 3 år for at
tjekke min kemi, så hvis der er noget der skejer voldsomt ud til næste test
skal jeg da gerne lige melde tilbage.

Tillykke med dit gode resultat forresten. Jeg tror jeg vil foreslå en sådan
kur til min svoger. Han ligger på de 110-120 kilo og med en højde på 175 er
han kraftigt overvægtig. Det må lige være noget for ham.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-04 16:30

Lars Hoffmann wrote:

> Jeg har forresten fået taget blodprøver årligt igennem de sidste 3
> år for at tjekke min kemi, så hvis der er noget der skejer
> voldsomt ud til næste test skal jeg da gerne lige melde tilbage.

Det lyder rigtig godt.

> Tillykke med dit gode resultat forresten.

Joeh, foreløbig tak. Jeg venter dog lige et halvt års tid med at udråbe
det til en succes.

> Jeg tror jeg vil foreslå en sådan kur til min svoger. Han ligger på
> de 110-120 kilo og med en højde på 175 er han kraftigt overvægtig.
> Det må lige være noget for ham.

Han er i klasse med et fjernt familiemedlem, der tog en gang Atkins.
Det virkede desværre rigtig dårligt for ham - ja, d.v.s. kiloene røg
godt nok af, men de kom hurtigt på igen bagefter.

Vi ved alle at det i det større perspektiv drejer sig om varig ændring
af kost & motion. Men der kan være et stykke vej fra viden til
handling. På sin vis har familiemedlemmet hjulpet mig, ved at vise mig
med al tydelighed hvad manglende handling fører med sig. Det hjælper at
kende nogen, i stedet for blot at læse om det.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-12-04 10:09

Toke Eskildsen wrote:

> Jeg har nedfældet nogen tanker om forløbet på
> http://ekot.dk/projekter/mindre/

forresten - Hvad må man drikke på en sådan kur? Er f.eks rødvin ok?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-04 13:33

Lars Hoffmann wrote:

> forresten - Hvad må man drikke på en sådan kur? Er f.eks rødvin ok?

Jeg bryder mig ikke om vin, så det har jeg ikke undersøgt nærmere. Jeg
må med skam i livet melde at jeg begyndte at drikke Fun saftevand, da
vand i sig selv blev for kedeligt. Jeg havde ellers forsvoret at røre
det stads, men det var nu engang det eneste saftevand jeg kunne finde
med omtrentligt nul kulhydraterer i.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-12-04 13:49

Toke Eskildsen wrote:

> Jeg bryder mig ikke om vin, så det har jeg ikke undersøgt nærmere.

Hehe, jeg bor i Spanien, så det er svært at komme udenom vinen Jeg kan se
at Atkins siderne siger nul alkohol

Fra : Sune Vuorela

Dato : 19-12-04 13:59

On 2004-12-19, Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote:
> Hehe, jeg bor i Spanien, så det er svært at komme udenom vinen Jeg kan se
> at Atkins siderne siger nul alkohol

Spring vinen over de første par uger. Herefter kan du overveje at
genindføre et enkelt glas om dagen. Husk at kulhydratmængden i vinen
skal du også regne med. Efter hukommelsen er det vidst ca 3-4 g pr glas
vin. (Glas == den mængde vin der ca går på en genstand alkohol)

--
Sune