Hvor meget må man spise om dagen?
Fra : Martin Sand.

Dato : 10-12-04 09:41

Hvor meget må man maksimalt spise om dagen, hvis man vil holde sin vægt?

Vil det fx. være okay at indtage ca. 12.000 kJ/dag med ca. 65 gram fedt, for
en mand på 32 år der er normalvægtig og ikke fejler noget? Motion er ca. 2
timer om ugen fordelt på 3-4 dage pr. uge.

Jeg har nemlig hørt, at vedkommende ville tabe vægt hvis indtaget blev sat
ned til 8500 kJ/dag og max. 50 gram fedt/dag.

MVH Martin

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-04 09:56

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor meget må man maksimalt spise om dagen, hvis man vil holde sin vægt?

Det man forbruger. Så enkelt, og så svært er det.

> Jeg har nemlig hørt, at vedkommende ville tabe vægt hvis indtaget blev sat
> ned til 8500 kJ/dag og max. 50 gram fedt/dag.

Mængden er fedt er ikke afgørende for, om han taber sig.
Mængden af energi han indtager i forhold til, hvad han forbruger, er
afgørende.

Man skal, så vidt jeg husker, have et underskud på 7000 kcal (om ugen) for
at tabe et kilo (om ugen).

Brug eksempelvis Fatlow (www.fatlow.dk) til at tjekke, hvad du spiser (hvor
meget energi du indtager) og se så, om du taber dig på den mængde. Tjek det
gerne i løbet af en hel uge og udregn så gennemsnittet pr. dag.

Så har du svaret på, hvor meget du kan spise og alligevel taber dig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-12-04 00:00

In article <41b9668f$0$14233$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Lisbeth Jacobsen wrote:
> Man skal, så vidt jeg husker, have et underskud på 7000 kcal (om ugen) for
> at tabe et kilo (om ugen).

Og med 1 kcal per kg vægt per km motion, så er det for en 100 kg person
den energi der forbrændes ved 70 km løb per uge. Det lyder helt hen i vejret.

Da jeg trænede marathon var jeg ikke deroppe - Og min vægt var lavere.
Jeg tabte konsekvent 1/4-1/2 kg i ugen selv med et væsentligt højere
energiforbrug (er par liter is + et par 200gram chipsposer + diverse
oveni den normale kost hver uge).

9000 kcal = 1 kg rent fedt. Så du regner med 78% effektivitet.
Det svarer vel nogenlunde til, at man siger sukker -> fedt -> energi
koster ca. 20% af energien.

Hvis du opnår underskuddet ved motion, så vil du få en masse passiv
forbrænding som følge af øget stofskifte, ligesom kroppen vil
forbrænde fedt, og skylle sukker ud i højere grad end normalt.

Folk glemmer, at der er et energitab. Hvis jeg spiser 1 kg lakrids
og vingummi, så tager jeg ikke halvdelen af den energi på der er
deri. En stor del skylles ud.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-12-04 00:04

meddelelse news:slrncsjv3o.10e.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> Jeg tabte konsekvent 1/4-1/2 kg i ugen selv med et væsentligt højere
> energiforbrug (er par liter is + et par 200gram chipsposer + diverse

Dit energiforbrug må have været 2000-3500 kcal over dit indtag. Sådan rundt
regnet.

> 9000 kcal = 1 kg rent fedt. Så du regner med 78% effektivitet.

Nej. Jeg regner ikke med noget *S*
Jeg har læst mig til det og aner ikke, om man kan regne med det.

Men anyway har jeg læst, at der er cirka 7000 kcal gemt i et kilos vægttab.
1 kilos vægttab er næppe kun tabt fedt (og derfor ikke 9000 kcal) - men
sandsynligvis også væske, der er bundet til fedtet?

> Hvis du opnår underskuddet ved motion, så vil du få en masse passiv
> forbrænding som følge af øget stofskifte, ligesom kroppen vil
> forbrænde fedt, og skylle sukker ud i højere grad end normalt.

Fatter ikke ovenstående, desværre.
Hvad er "passiv forbrænding"? Mener du den forbrænding, der foregår EFTER
motionen.... altså når man ikke nødvendigvis drøner derudaf?

> Folk glemmer, at der er et energitab. Hvis jeg spiser 1 kg lakrids
> og vingummi, så tager jeg ikke halvdelen af den energi på der er
> deri. En stor del skylles ud.

Er ikke med på, hvad du vil sige med det? Ikke dermed sagt, at jeg er
uenig - forstår bare ikke, hvor du vil hen med det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 21:42

In article <41c9ff05$0$13744$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Lisbeth Jacobsen wrote:

> Fatter ikke ovenstående, desværre.
> Hvad er "passiv forbrænding"? Mener du den forbrænding, der foregår EFTER
> motionen.... altså når man ikke nødvendigvis drøner derudaf?

Korrekt. Der sker en ret stor efterforbrænding, ligesom en omlægning
af kroppens foretrukne energiressourcer fra sukker til en højere grad
af fedt. Selvom pulsen kan komme langt ned (min nåede 35 slag/min som
det laveste over 30-60 sekunders målinger med pulsur), så stiger sker
der en øget forbrænding, også i en evt skadesuge hvor man ikke træner.

> Er ikke med på, hvad du vil sige med det? Ikke dermed sagt, at jeg er
> uenig - forstår bare ikke, hvor du vil hen med det.

Der er for mange der mener at hvis man spiser 1000 Kcal, og forbrænder
800 af dem, så tager man 200 af dem på. Det passer ikke. Der kan skylles
en del ud ved tilstrækkelig vædskeindtagelse, ligesom sukker->fedt
konvertering (som normalt ikke sker ved normal kost) koster 20% af
energien.

American Journal of Clinical Nutrition har en artikel her:
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/74/6/707

Hvor det vigtige er:
Initial studies in which indirect calorimetry was used showed
little or no net de novo lipogenesis after short-term carbohydrate
overfeeding

Hvis man læser nærmere kan man se, at en diæt med 360-390 g kulhydrat
per dag der gav 60-75g oplagret fedt, kun fik 3-8 gram af dette fra
kulhydrat. Det der sker ved kraftig kulhydratindtagelse er, at kroppen
undertrykker forbrænding af fedtdepoterne, der omdannes stort set ikke
sukker til fedt.

Undtagelsen er direkte fedekure som i Cameroon hvor drenge indtager over
7000 kcal om dagen i 10 uger, og tager 12 kg på, omend kun med 4 kg
fedtindtagelse.

Konklusionen er:
First, these results do not mean that extra carbohydrate
energy represents "free" energy in terms of body fatness. By sparing fat in the
body's fuel mixture, surplus carbohydrate energy will make people fatter, even
though it is not directly converted to fat. The absence of significant de novo
lipogenesis is bad news for high-carbohydrate dieters for another reason, in
that the high thermogenic cost of de novo lipogenesis cannot be invoked as an
energy-dissipating feature of such diets.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-12-04 23:47

meddelelse news:slrnct3h9e.9ja.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> det laveste over 30-60 sekunders målinger med pulsur), så stiger sker
> der en øget forbrænding, også i en evt skadesuge hvor man ikke træner.

Dit mix af efterbrænding og hvilepuls har jeg svært ved at fatte
sammenhængen i?

> Der er for mange der mener at hvis man spiser 1000 Kcal, og forbrænder
> 800 af dem, så tager man 200 af dem på. Det passer ikke.

Og hvad skal man så bruge det til ifald det er sandt? I praksis har ingen
styr på, hvad de spiser og forbruger. Endsige hvor mange kalorier og hvilke,
der bliver "skyllet ud".

Mvh. Lisbeth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-04 20:49

In article <41d1e466$1$696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> meddelelse news:slrnct3h9e.9ja.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Dit mix af efterbrænding og hvilepuls har jeg svært ved at fatte

Hvilepulsen falder fordi kroppen bliver mere effektiv, men den ændrer
også brændstofvalg. Dvs en større del af forbrændingen kommer fra fedt.
Sukker skylles bare ud når der ikke er plads til mere.

> Og hvad skal man så bruge det til ifald det er sandt? I praksis har ingen
> styr på, hvad de spiser og forbruger. Endsige hvor mange kalorier og hvilke,
> der bliver "skyllet ud".

Det betyder at slikposen ikke er så usund som man gør den til.
Eller sukkerholdigt frugt, majs, rugbrød etc.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-12-04 00:02

meddelelse news:slrnct62go.9q7.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Hvilepulsen falder fordi kroppen bliver mere effektiv, men den ændrer
> også brændstofvalg. Dvs en større del af forbrændingen kommer fra fedt.
> Sukker skylles bare ud når der ikke er plads til mere.

Jeg forstår stadig ikke, hvad du forklarer og hvor du vil hen med det.

> Det betyder at slikposen ikke er så usund som man gør den til.

Om slik og sukker er sundt eller usundt afhænger ikke af, om det omdannes
til fedtdeller eller ej!

> Eller sukkerholdigt frugt, majs, rugbrød etc.

Hvem i alverden påstår, at ovenstående er usundt???

Mvh.lisbeth